sobota, 10 grudnia 2016 r.

Lublin

Pasażer pokryje straty MPK

Dodano: 20 maja 2003, 17:49

Teraz studenci płacą za bilet miesięczny 36 zł. – Jak kupię kwartalny, to wychodzi jeszcze taniej. Po ich likwidacji dojazd na uczelnię będzie mnie kosztować 50 do 60 złotych – wylicza Piotr, student UMCS.

Oprócz biletów okresowych do przeszłości mają odejść także czasowe bilety, które nie sprawdziły się w praktyce. Teraz na terenie miasta zastąpi je bilet za 1,30 zł.
– Nie mogliśmy konkurować z prywatnymi przewoźnikami ponieważ nasz cennik ustalali radni. – Ceny biletów były rozbite na prawie 50 kategorii, zwyczajne bilety były droższe od przejazdów oferowanych przez konkurencję – mówi Jacek Miłosz, prezes MPK w Lublinie.
Na wprowadzeniu nowych zasad opłat za przejazd komunikacją miejską najwięcej stracą pasażerowie korzystający z biletów okresowych, w tym głównie studenci i uczniowie.
– To jakiś absurd – mówi Romek, student KUL. – Po likwidacji biletów okresowych za przejazd zapłacę dwa razy więcej.
Bilet dla studenta (korzystającego z 50 proc. ulgi ustawowej) ma kosztować 1,25 zł. Dlaczego, skoro normalny kosztuje 1,30 zł? – To połowa maksymalnej opłaty za przejazd na terenie gminy, którą określiliśmy na 2,50 zł – tłumaczy Miłosz.
Największe straty – zdaniem MPK – przynosiła firmie sprzedaż biletów okresowych, na 7, 10, 30 i 90 dni. – W niektórych wariantach pasażer jeżdżący dwa razy dziennie płacił tylko 50 groszy za przejazd – wylicza Miłosz. – Dlatego ponosiliśmy dotkliwe straty, nawet 5–7 milionów zł rocznie.
Z biletów okresowych w 2001 roku skorzystało 723 686 osób, w 2002 roku 677 569. Ponieważ MPK jest spółką, zgodnie z kodeksem prawa handlowego musi na siebie zarabiać.
– W Poznaniu bilety są tańsze, ale tam miasto dopłaca firmie 60 proc. – wylicza Wiesław Perdeus zastępca prezydenta Lublina. – Nas na to nie stać, dopłacamy tylko 18 proc., czyli 15 mln 500 tys. zł.
Teraz miasto chce, aby spółka nie przynosiła strat, które do tej pory były pokrywane z budżetu miasta. – Nie możemy już zmniejszyć kosztów funkcjonowania firmy, musimy poszukać większych wpływów – mówi Miłosz.
W 2002 roku koszty działalności MPK wyniosły 88 mln 261 tys. zł. – Jeśli wejdą nowe taryfy, to dochody wzrosną w ciągu roku o 5–7 mln zł – wyjaśnia Miłosz.
Nowymi taryfami zajmą się w czwartek radni. Jeśli zaakceptują propozycje to nowe opłaty za przejazd MPK wejdą w życie od lipca.

Nowe taryfy

Poza granicami miasta MPK będzie woziło za 2,50 zł.
Na terenie całego miasta za 1,30 bilet normalny.
Bilet ulgowy ma kosztować 1,25 zł.
Kupując bilet od kierowcy zapłacimy więcej – 2 zł za ulgowy i normalny
Przejazd na gapę wyniesie 125 zł (teraz 95 zł)
Za zatrzymanie autobusu lub zmianę kursu trzeba będzie płacić 375 zł.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO