czwartek, 24 sierpnia 2017 r.

Lublin

Po konsultacjach ws. Podzamcza: Toaleta i prysznic czy wieża Tower of Lublin?

Dodano: 31 maja 2010, 21:00
Autor: Dominik Smaga

30 koncepcji urządzenia Podzamcza to efekt pracy mieszkańców, którzy przez dwa tygodnie mogli po swojemu "meblować” na makiecie tę część miasta. Co z tych konsultacji ostatecznie wyniknie – okaże się najpóźniej za dwa tygodnie.

– Na pewno widać, że mieszkańcy chcą, by ta część miasta była ciekawa i harmonizowała ze Starym Miastem. Widać też wyraźnie, że mieszkańcy potrzebują obecności zieleni w naszym mieście oraz tego, by o tę zieleń dbać – mówi Ewa Kipta z Wydziału Kultury w Urzędzie Miasta, współorganizator konsultacji.

Teraz w ciągu dwóch tygodni powstać ma ostateczny "społeczny wniosek” do przyszłego planu zagospodarowania Podzamcza. Plan dopiero będzie się tworzyć, powstawać ma na bazie najlepszej pracy, która zwycięży w konkursie na koncepcję urządzenia tej części Lublina. Architekci startujący w tym konkursie mają trzymać się wytycznych, których częścią będzie również to, co wyniknie z zakończonych właśnie konsultacji.

W ciągu dwóch tygodni mieszkańcy zaproponowali 30 koncepcji. Pomysły były bardzo różne. Jedni chcieli tu linii tramwajowej, inni sugerowali odbudowę synagogi Maharszala, skierowanie al. Tysiąclecia do tunelu albo zbudowanie muzeum techniki i przemysłu Lubelszczyzny, jeszcze inni wolą tu budynki mieszkalne. Padł nawet pomysł, by stanęła tu wieża Tower of Lublin – 150-metrowa konstrukcja ze stali z tarasem widokowym na szczycie.

– W bardzo niewielkim stopniu pojawiało się szaleństwo, że chcielibyśmy tutaj bardzo dużo bardzo dziwnych rzeczy – przyznaje Kipta.

W tym samym czasie o Podzamczu dyskutowali także fachowcy na specjalnych spotkaniach. Uznali, że na Podzamczu potrzeba publicznej toalety z prysznicem, ścieżek rowerowych, dodatkowego przejścia dla pieszych przez al. Tysiąclecia na wysokości ul. Furmańskiej.

Spora dyskusja toczy się wokół al. Tysiąclecia i tego, czy jezdnia ma być zwężona. Zwolennicy tej opcji mówią, że kierowcy dadzą sobie radę, bo po wybudowaniu obwodnicy ruch na al. Tysiąclecia będzie mniejszy. Ci bardziej sceptycznie nastawieni podkreślają, że natężenie ruchu nie spadnie bardziej niż o 25 proc.

Eksperci doszli też do wniosku, że targ powinien być miejscem handlu świeżą, regionalną żywnością. Uznali, że można rozważyć przeniesienie dużych koncertów z pl. Zamkowego na Podzamcze, choć tu jednomyślności nie było. Mowa jest też o tanim hotelu, w którym byłoby 75 dwuosobowych pokoi, muzeum historii Lublina, ośrodkach promujących miasta partnerskie, centrum kultury prawosławnej, szkole artystycznej.

Najprawdopodobniej w końcowym wniosku nie będzie ani słowa o odsłanianiu płynącej pod ziemią Czechówki. Krytycy wytykają, że już teraz Lublin nie umie poradzić sobie z istniejącymi brzegami rzecznymi.

Ostateczny plan dla Podzamcza może być gotowy pod koniec przyszłego roku.
Czytaj więcej o:
podróżnik z zawodu
syla w.
obserwator
(19) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

podróżnik z zawodu
podróżnik z zawodu (1 czerwca 2010 o 17:01) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Odbudowa synagogi jest po prostu śmieszna.Co za idiota (lub mason) to wymyslił?Tramwaj podobnie.Kto zrealizuje jego budowę?Kto sfinansuje?Już teraz Wasilewski nie może wykonać projektu za przyznane środki UE dotyczącej rozbudowy trakcji trolejbusowej.Będą budowali tunele na ten tramwaj?Może rozbiorą zabytkowe budynki,aby pozyskać teren na tory?Może kosztem ulic wmontują tory,aby tramwaje tak samo stały w korku jak osobówki i autobusy?Już jeden tunel czeka na Racławickich?Niedasie.po co i dla kogo te kretyńskie pomysły?Bądźćie realistami.
Wybudowanie wiezy w ścisłym zabytkowym centrum świadczy tylko o uposledzeniu tego,który to wymyślił.Przytłoczy wszystkie budynki jak Piłsudski na Litewskim.Ten też "nie do ruszenia"mimo,że to samowola budowlana.Urzędnicza kombinacja i załatwianie.Jak zwykle.Wygląda to jak Galeria Centrum przy stylowych budynkach.Wsyd.Urbanistyczno-architektoniczny chaos.
Zawężenie drogi to też jawna głupota.Sabotaż władzy.Samochodów co roku w miescie przybywa.Ulic nie.Wystarczy popatrzeć na "taki wynalazek urzędniczy" którą jest Kunickiego.Paraliż i koszmar codziennego dnia.Tyle co kierowcy "wiązanek" puszczaja w stronę Ratusza o czymś świadczy.Ale dla Wydz.Dróg wszystko jest OK.Samozadowolenie próżniaków.Obwodnica dla Tysiąclecia to tylko brak TIRów.Większość mieszkańców i tak tędy pojedzie.To jedyny duży węzeł komunikacyjny na osi północ-południe i wschód-zachód.Nie ma innej alternatywy.Chyba,że przez Ruską lub Lubartowską i Krakowskie (zamknąć deptak?Szczyt głupoty) lub 3 Maja i Krakowskie.Ale tam korki.Przez cały dzień.
Nawet tunel pod Tysiąclecia w linii obecnej ulicy tylko "troszeczkę" zmniejszy natężenie ruchu.I to tylko tego na linii wschód-zachód.Tranzyt między dzielnicami Lublina.Kto będzie musiał skręcić i tak zmuszony będzie do jazdy podobnie jak dzisiaj.Mimo trzech pasów ruchu i tak będą korki.Dzień w dzień.
Mam nadzieję,że matoły nie sknocą kolejnej ulicy i pozostanie tak jak jest po trzy pasy w każdą stronę.
Ciekawe,że Dziennik nie napisał nic o galerii?Nikt nie miał takiego pomysłu?Dla mnie miejsce wręcz idealne.A gdyby połączyć komercję (handlowo-gastronomiczno-rozrywkowową) z kulturą typu muzeum,galeria sztuki,kino,teatr byłoby pięknie.Taka galeria "zarabiałaby" na utrzymanie "deficytowej kultury".
Szkoła artystyczna (też z Dziennika) w takim miejscu uzupełniałaby całość.Muzycy maja odwieczne problemy z lokalem.W Lublinie nie ma szkoły (nawet średniej) z elementami baletu,teatru,filmu.A gdyby tak uczelnia wyższa o tym profilu?
Ważne aby tylko nie oszpecić pięknego miejsca blaszakami typu Leclerc lub Makro lub Obi lub Tesco lub wynalazkami typu "niebieska wstawka" miedzy pocztą,a dworcem kolejowym.Ewentualnie wieżowiec na Karłowicza.Zgroza.wszystkie budynki musza byc idealne z otoczeniem jak Plaza,która mimo,że wielka nie przytłacza okolicznej zabudowy na Lipowej zarówno kształtem,wyglądem,wysokością oraz elewacją.
Ale mam wątpliwości czy to się uda.Patrząc na niemrawą władzę to kolejna rozpoczęta kampania wyborcza PO.
O uporządkowaniu tego placu na Podzamczu i PKP już słyszeliśmy obietnice.O tunelu też mówiono i mamiono mieszkańców,aby pozyskać głosy wyborców oczywiście.Co się zmieniło?NI-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-C.A nawet jest gorzej.
Rozwiń
syla w.
syla w. (1 czerwca 2010 o 14:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Przenosząc PKS na drugi koniec miasta robią wielką bzdurę. Na Podzamczu to do centrum miasta jest 5 minut a tak wszyscy będą korkować miasto krążąc w kółko.
Rozwiń
obserwator
obserwator (1 czerwca 2010 o 10:38) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[size=6]Ostateczny plan dla Podzamcza może być gotowy pod koniec przyszłego roku.[/size]
Czyli znowu wyjdzie wielkie g....
Rozwiń
cancer
cancer (1 czerwca 2010 o 10:16) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Od dłuższego czasu propagowany jest medialny mit (a ludzie w to wierzą) o znacznym odciążeniu ruchem ulic w Lublinie po wybudowaniu obwodnicy. Nic bardziej błędnego. Po wybudowaniu obwodnica będzie "pusta" (na szczęście przejmie większość ciężkich pojazdów - TIRów) natomiast ulice w mieście będą "zapchane' niemal jak dotychczas.
Wypowiedzi "fachowców" (w Urzędzie Miejskim nie ma fachowców, szczególnie od komunikacji, tyko są urzędnicy), że ruch w mieście zmniejszy się o 50%, 25% czy jeszcze ileś tam % są niczym nie uzasadnione. Szacunkowo, ale to tylko szacunkowo, można przyjąć (z uwagi na skrajne położenie Lublina w kraju), że ruch tranzytowy wyniesie około 10%. Wiarygodną odpowiedź może dać wyłącznie badanie ruchu i opracowanie jego prognozy. To jest abecadło inżynierii ruchu.
Wnioskuję zatem nie marginalizować al. Tysiąclecia (skoro już jakiś nieszczęsny urbanista wepchał ją przed laty w dolinę Czechówki,to teraz nie ma wyjścia, tak musi pozostać), tym bardziej, że niedługo będzie budowane przedłużenie al. Solidarności do obwodnicy, do węzła Dąbrowica. Tam prognoza ruchu została zrobiona i każdy może zobaczyć ile pojazdów będzie podążać do śródmieścia al. Solidarności, w domyśle al. Tysiąclecia.
Rozwiń
Gość
Gość (1 czerwca 2010 o 09:36) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A czy dalej chca przeniesc dworzec PKS w poblize dworca PKP ?
To autobusy przelotowe przez Lublin dodadza sobie jeszcze godzinke.
Ile trwa w szczycie przejazd przez klin i spowrotem ?
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (19)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!