poniedziałek, 21 sierpnia 2017 r.

Lublin

Pozbądź się z dachu azbestu

Autor: Dominik Smaga

Mieszkańcy nie będą musieli płacić za transport azbestu i jego złożenie na specjalnym składowisku. Wyręczy ich w tym miasto.

Wkrótce magistrat rozpocznie przyjmowanie zgłoszeń od zainteresowanych właścicieli domków. Oszczędzić można sporo.

- Samo wywiezienie i utylizacja azbestu to około 50 proc. wszystkich kosztów usunięcia eternitu. Około, bo cena jest ustalana indywidualnie. Wiadomo, że jeśli trzeba używać rusztowań i zdejmować azbest z dachu wyższego budynku, cena będzie wyższa - mówi Janusz Wysocki, właściciel jednego z przedsiębiorstw, które mają pozwolenie na rozbiórkę azbestu.

I tylko firmy z tego wykazu mogą zabierać się za usuwanie eternitu. Płyty wolno usuwać jedynie po zmoczeniu, teren trzeba zabezpieczać specjalną siatką.

- Jeden robotnik zużywa dziennie około 4 ubrań, które później również trzeba utylizować - wyjaśnia Mieczysław Sachajko, szef jednego z zakładów z urzędowej listy.

Z własnych pieniędzy mieszkańcy będą musieli zapłacić za zdjęcie z budynku eternitowych elementów i zastąpienie ich nowymi. - Koszt usunięcia jednego metra kwadratowego eternitu to ok. 25 złotych - dodaje Sachajko.

Już w listopadzie Ratusz ma rozpocząć przyjmowanie wniosków od mieszkańców zainteresowanych skorzystaniem z miejskiego programu walki z azbestem. Później dokumenty rozpatrzy specjalna komisja.

W Lublinie jest ok. 2000 obiektów zawierających elementy ze szkodliwego azbestu. - W głównej mierze są to domki jednorodzinne - mówi Marcin Rycaj z Wydziału Ochrony Środowiska w lubelskim Urzędzie Miasta. Z szacunków wynika, że w mieście jest jeszcze ok. 2500 ton eternitu. Żeby się go pozbyć trzeba by wydać ok. 3,5 mln złotych. Na pomoc w usuwaniu azbestu Ratusz zarezerwował w tegorocznym budżecie Lublina 150 tys. złotych.

Sprawdź czy możesz

O pomoc w likwidacji azbestu będą mogli się ubiegać właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych wraz z budynkami gospodarczymi i garażowymi oraz budynków w gospodarstwach rolnych. Główny warunek jest taki, że budowle muszą się znajdować w granicach miasta. Wniosek może obejmować kilka budynków i nie jest ważne, czy do wywiezienia i unieszkodliwienia jest dach z azbestu, czy np. eternitowe elementy elewacji.

Do miejskiego programu usuwania azbestu będzie można przystąpić raz na rok.
Czytaj więcej o:
Fang
(1) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Fang
Fang (29 października 2008 o 17:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Pierwszy budynek który się do tego kwalifikuje to rudera na ul.Lipowej obok sądu.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (1)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!