wtorek, 17 października 2017 r.

Lublin

Prosto z ZUS, czyli język i formularze mają być prostsze

Dodano: 11 lutego 2017, 09:43

Najprawdopodobniej w kwietniu nowe formularze pojawią się w placówkach ZUS w województwie lubelskim<br />
Najprawdopodobniej w kwietniu nowe formularze pojawią się w placówkach ZUS w województwie lubelskim

Zakład Ubezpieczeń Społecznych upraszcza język oficjalnych pism kierowanych do klientów. Mniej stron i rubryk będą miały także „zusowskie” formularze – informuje Małgorzata Korba, regionalny rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

ZUS przeanalizował jakość języka używanego w kontaktach z klientami. We współpracy z ekspertami Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracował uniwersalne zasady komunikacji, do których będą stosować się wszyscy pracownicy ZUS.

– Akcja „Prosto z ZUS” powstała z myślą o klientach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zadanie wymaga dużego nakładu pracy, ponieważ przełożenie ustawowych zwrotów na przystępny język, bez utraty pierwotnego sensu, jest niezwykle trudne i wymaga specjalistycznej wiedzy. Wierzę, że końcowy rezultat akcji spotka się z pozytywnym przyjęciem ze strony naszych klientów – mówi Dorota Bieniasz, członek zarządu ZUS nadzorujący pion świadczeń i orzecznictwa.

Zgodnie z nowymi zasadami pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, zdania powinny być krótkie i proste, przepisy przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej „własnymi słowami”.

Pierwsze zmiany będzie można zauważyć w konstrukcji zusowskich formularzy. Będą krótsze, podzielone na czytelne sekcje, zmniejszy się liczba wymaganych do wpisania danych. W formularzach znajdzie się również prosta instrukcja wypełniania. Na bazie 60 dotychczasowych wniosków ZUS utworzył 40 nowych, co ułatwi klientom właściwy wybór formularza.

Na razie efekt prac mogą przetestować klienci odwiedzający ZUS w Jaśle, Toruniu oraz II Oddział w Warszawie. Najprawdopodobniej w kwietniu formularze pojawią się także w placówkach ZUS w województwie lubelskim.

Akcja „Prosto z ZUS” to także cykl szkoleń dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m.in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS oraz nadzór nad wypracowanymi standardami prostego języka. Szkolenia potrwają do końca roku.

Współpracująca przy projekcie Pracownia Prostej Polszczyzny zajmuje się polskim standardem tzw. plain language od 2010 roku. Wtedy to Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego przygotował pierwszą ekspertyzę komunikatywności tekstów o funduszach europejskich. Pracownia wspiera upraszczanie języka w wielu instytucjach publicznych i firmach. Realizowała między innymi inicjatywę obywatel.gov.pl, w której uczestniczy także ZUS.

Czytaj więcej o: język polski
Girland
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
(3) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Girland
Girland (13 lutego 2017 o 09:09) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Taa jasne!
Rozwiń
Gość
Gość (11 lutego 2017 o 17:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
a nie lepiej po prostu wywalić połowę tych biurw, pijących kawkę za nasze pieniądze? Reszta od razu weźmie się do roboty
Rozwiń
Gość
Gość (11 lutego 2017 o 10:59) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Precz z zusem
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (3)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!