środa, 18 października 2017 r.

Lublin

Taki ma być nowy dworzec autobusowy w Lublinie. Rewolucja komunikacyjna koło PKP

Dodano: 9 lutego 2017, 06:35
Autor: Dominik Smaga

Miasto ogłosiło wczoraj przetarg na projekt nowego dworca autobusowego, który ma powstać przy Dworcu Głównym PKP. Ma on zastąpić ten przy alei Tysiąclecia. Znacząco zmienić ma się również sieć dróg w rejonie dworca kolejowego.

Przy ul. Dworcowej miasto chce zbudować nawet 54 stanowiska odjazdowe dla komunikacji zamiejskiej, obok powstać ma pętla komunikacji miejskiej, budynek dworca z kasami biletowymi, poczekalnią i gastronomią. Pod nim, jak też pod częścią stanowisk powstałby podziemny parking.

Pierwsze wizualizacje mamy zobaczyć w pięć miesięcy od podpisania przez Ratusz umowy z projektantem wybranym w przetargu, który ogłosił wczoraj Urząd Miasta.

Budowa w 2019 r.

Na oferty do chętnych firm miasto ma czekać do połowy marca, a wybierając zwycięzcę będzie patrzeć nie tylko na cenę (choć głównie na nią), ale też na zadeklarowane przez projektanta tempo prac.

– Chcielibyśmy mieć w 2018 r. gotową dokumentację ze wszystkimi pozwoleniami. Zakładam, że możliwe będzie wejście w fazę budowy w roku 2019 – stwierdza Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. Podkreśla, że unijne dofinansowanie do tejże inwestycji jest zagwarantowane, ale budowę zacznie dopiero wtedy, gdy będzie mieć w ręce umowę o dotacji.

Sama budowa trochę potrwa. – Na realizację robót potrzeba będzie około 30 miesięcy – szacuje Marzena Szczepańska, zastępca dyrektora Wydziału Inwestycji i Remontów w Urzędzie Miasta.

Budynek dworca

Będzie jednopiętrowy, a dłuższym bokiem ma stać równolegle do ul. Dworcowej. Jego całkowita powierzchnia określona jest wstępnie na 2 tys. mkw. Ma być budynkiem energooszczędnym, między innymi dzięki zastosowaniu paneli słonecznych.

Hol z ławkami przewidziano dla 250 do 300 podróżnych czekających na autobus. W holu i poczekalni wisieć mają tablice LED wyświetlające listę najbliższych odjazdów. Dla pasażerów dostępny ma być bezprzewodowy internet.

Miasto wymaga wyznaczenia czterech pomieszczeń przeznaczonych do obsługi pasażerów. Chodzi o kasy biletowe czy też punkt informacyjny. Wydzielone ma być specjalne pomieszczenie dla matek i punkty usługowe, przechowalnia bagażu i toalety.

Dla kierowców przewidziano pomieszczenie socjalne (około 15 mkw.) i odrębne sanitariaty. Powstać ma też część dla administracji dworca, w tym m.in. dyspozytornia i magazyny.

Płyta i perony

Dworcowa płyta pomieścić ma od 50 do 54 „zamiejskich” stanowisk do odjazdu, dostosowanych do autobusów o długości 15 m. Będą z nich korzystać także busy. Przy każdym stanowisku znaleźć ma się dwuwierszowy wyświetlacz LED, miejsce na papierowy rozkład jazdy i ławki dla pasażerów.

Do zadaszonych peronów prowadzić ma zadaszone dojście, by podróżni nie mieli okazji zmoknąć na deszczu. Posadzka ma być wyposażona w linie naprowadzające dla osób niewidomych.

Na płycie zaprojektowane mają być miejsca dla autobusów czekających na odjazd nie dłużej niż 15 minut. Pozostałe mają oczekiwać przy Krochmalnej, gdzie będzie dla nich 150 miejsc (z czego połowa dla busów).

Projekt przewidywać ma też jeden, wspólny peron przyjazdowy dla pojazdów komunikacji pozamiejskiej, wyposażony w automat do sprzedaży biletów i położony jak najbliżej pętli komunikacji miejskiej.

Pętla miejska

Położona ma być między płytą dworca a ul. Gazową i wyposażona w trakcję trolejbusową. Mowa jest o dwóch zadaszonych stanowiskach do wsiadania i wysiadania, wyposażonych w automaty do sprzedaży biletów.

Obok powstać ma 15 stanowisk postojowych dla pojazdów kończących tu trasę, w tym dwa z ładowarkami dla autobusów elektrycznych.

Parkingi

Ogólnodostępny, podziemny parking w systemie P+R (parkuj i jedź) powstać ma pod budynkiem dworca i częścią głównej płyty. Wymagania miasta nie są tu zbyt doprecyzowane. W opisie zamówienia czytamy o „ok. 100-200 miejsc postojowych o powierzchni całkowitej ok. 3 000 – 6 000 mkw.”.

Przed dworcem powstać ma też parking dla samochodów osobowych przywożących kogoś na dworzec lub kogoś stąd odbierających. Można by się tu zatrzymać tylko na chwilę. Takich miejsc byłoby dziesięć.

Drogi po nowemu

Znacząco zmienić ma się układ dróg w rejonie nowego dworca. Nowa jezdnia ułatwić ma wyjazd od dworca kolejowego do al. Piłsudskiego. Dojazd nieco się „pogmatwał” odkąd odcięto ul. Młyńską od pl. Bychawskiego. W zamian jechalibyśmy Dworcową pod wiaduktem na wprost i skręcali przed targami w prawo, w nową drogę prowadzącą do al. Piłsudskiego. – To będzie droga dostępna dla wszystkich – zapowiada Żuk. Przed targami można by też skręcić w lewo, w nową drogę biegnącą przez park Ludowy w stronę Stadionowej.

Projekt uwzględniać ma przebudowę ul. Pocztowej, czy też odcinka ul. 1 Maja. Gazowa byłaby przesunięta bliżej torów, bo w miejscu, gdzie biegnie dzisiaj, ma się znaleźć wspomniana pętla komunikacji miejskiej.

Przebudowa czekać ma też odcinek Krochmalnej między Cukrowniczą a rondem Sportowców, bo przy niej powstać ma opisywany powyżej plac postojowy dla 150 pojazdów dalekobieżnych.
Zaskoczeniem może być to, że docelowo zniknąć ma część ul. Młyńskiej między rondem Sportowców a skrzyżowaniem z Dworcową. W tym miejscu powstać mógłby duży obiekt komercyjny, ale to już inna bajka, bo nie miasto będzie go stawiać i nie miasto go zaprojektuje. Na jego budowę pozwalać miałby opracowywany w Ratuszu plan zagospodarowania terenu.

Użytkownik niezarejestrowany
Huj
LU
(57) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (23 kwietnia 2017 o 12:44) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A dlaczego nie ma przejścia podziemnego z dworca PKP do PKS?
Rozwiń
Huj
Huj (13 lutego 2017 o 08:50) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Po co zmieniac lokalizację dworca do centrum blisko  latwo wszędzie  dojechac to ma byc w interesie ludzi? ?? Jak  nie wiadomo o co chodzi  to chodzi o wielka .... Pewnie powstanie kolejny super market LUBLIN MIASTEM INSPIRACI MARKETAMI CBA juz szykuje kryptonim  AFERA DWORCOWA W LUBLINIE
Rozwiń
LU
LU (11 lutego 2017 o 23:03) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Z tego co widzę to nie ma na planie kamienicy przy ul. Gazowej tylko w tym miejscu co teraz jest kamienica jest jakaś droga. Ta kamienica jest zamieszkała ciekawe co z ludźmi zrobią haha
Rozwiń
Gość
Gość (10 lutego 2017 o 15:30) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
"...3200 osób na godzinę..." - tak tak - ciekawe dokąd i po co. To że autobus może na stanowisku stać 15 min nie znaczy, że co 15 min dokładnie będzie z każdego jednego stanowiska odjeżdżał, że 4 na godzinę z jednego = 200 autobusów co godzinę ze wszystkich. Chyba wszystkie polskie pekaesy (co jeszcze nie zbankurtowały) jakby się zebrały to by ledwo 200 autobusów zebrały razem... Wystarczyło by 20 tych stanowisk - 50 to mocno na wyrost moim zdaniem.... Nigdy tam nawet w największej kumulacji nie będzie 3000 osób. Chyba, że w galerii obok będzie Justin Bieber na otwarciu :)
Rozwiń
zdy
zdy (10 lutego 2017 o 11:04) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Wygląda na to, że wielkość, forma i cała koncepcja Dworca Metropolitalnego to będzie żywcem przeniesiona z tego na podzamczu. Prawdopodobnie planistom z Urzędu Miasta chodzi również o przeniesienie całego folkloru okołodworcowego aby zachować  odpowiedni klimat witający przyjezdnych, idea tak popularna  w kręgach decyzyjo -doradczych Prezydenta Miasta, które to jako podstawę wszelkich działań dopuszczają tylko takie, które nie narusza w żaden sposób specyficznej "klimatyczności" miasta. Ale porównajmy i policzmy: - Planiści zakładają, że będzie 54 stanowiska /perony odjazdowe/. Przy założeniu, że z każdego autobusu lub busa skorzysta średnio 15 osób a odjazdy będą co 15 minut to tylko biorąc pod uwagę osoby opuszczające dworzec będzie to 3200 osób na godzinę. Oczywiście nie wszystkie one będą chciały korzystać z dworcowej poczekalni, ale przy bardzo złych warunkach atmosferycznych, załóżmy, że jest to jedna czwarta wyjeżdzających czyli 810 osób. Jak to się ma do zaplanowanych 250-300 miejsc w poczekalni. Pomieszczenie dla kierowców o powieszczni 15 m2 to jakiś ponury żart. Ilu dorosłych ludzi na raz może spokojnie chwilę wypocząć, zrobić sobie kawę, zjeść kanapkę w pomieszczeniu ok 4x4m. - Miasto szacuje koszt całego przedsięwzięcia na 160 milionów złotych. Dla porównania koszt budowy lotniska w Świdniku z pasem startowym dł. 2,5 km. terminalem o pow. ok. 10 000 m2 budynkami obsługi, garażami na sprzęt, płytami postojowymi na samoloty, parkingami, kilkukilometrowym ogrodzeniem całego lotniska kosztowało ok. 450 mln. złotych. - Zakładając, że koszt wybudowania w stanie deweloperskim 1 m2 mieszkania wynosi 4000 zł i wielkość mieszkania ok. 50 m2 za te pieniądze można wybudować osiedle mieszkaniowe wraz z całą infrastrukturą, terenami zielonymi i garażami podziemnymi dla każdego mieszkania po jednym stanowisku składające się z 800 mieszkań tj. ok 40% całej rocznej ilości mieszkań budowanych w Lublinie. A gdzie połączenie dworca autobusowego tunelem bądz zadaszonym przejściem z dworcem kolejowym i peronami kolejowymi, będące standardem w tworzeniu takiego zaspołu komunikacyjnego w innych ośrodkach miejskich w Polsce i na świecie. Wygląda na to, że miasto za kosmiczne pieniądze chce nam wybudować ciasną, mało reprezentacyjną i funkcjonalną budę. Tak więc pomimo żartów poniżej CBA chyba potrzebne już dzisiaj.  
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (57)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!