sobota, 19 sierpnia 2017 r.

Lublin

Uczelnie zbudują studentom parkingi. Ale nie tak szybko

Dodano: 3 listopada 2011, 12:21

UMCS rozpoczął właśnie budowę dużego parkingu przy ul. Głębokiej. Pomiędzy szklarniami, a salonem sa
UMCS rozpoczął właśnie budowę dużego parkingu przy ul. Głębokiej. Pomiędzy szklarniami, a salonem sa

Ponad 800 miejsc postojowych przybędzie w pobliżu największych lubelskich uczelni. Skorzystają nie tylko studenci, ale też mieszkańcy, bo studenckie auta nie będą już stały pod ich blokami.

Sytuacja z parkingami w pobliżu lubelskich uczelni jest tragiczna. – Trzeba przyjeżdżać o świcie albo zostawiać samochód w innych dzielnicach i iść na zajęcia pieszo – mówi Bartosz Glijer, student UMCS ze Świdnika.

– Na naszej uczelni miejsc parkingowych zawsze było mało. A teraz jest jeszcze mniej, bo zamieniły się w plac budowy – dodaje Arek, student Politechniki Lubelskiej.

Ma się to zmienić. UMCS rozpoczął właśnie budowę dużego parkingu przy ul. Głębokiej. Pomiędzy szklarniami, a salonem samochodowym powstanie ponad 140 miejsc. – Parking będzie gotowy najpóźniej na wiosnę – zapowiada Anna Guzowska, rzecznik UMCS.

UMCS planuje też drugi parking – na trójkątnej działce u zbiegu ulic Raabego i Akademickiej. – Pieniędzy na budowę parkingu w tym miejscu uniwersytet nie ma. Stąd propozycja oddania terenu w ręce prywatnego inwestora – tłumaczy Guzowska.

Miesiąc temu Senat UMCS zgodził się na wydzierżawienie działki. Jeśli uda się szybko znaleźć inwestora, to w przyszłym roku ruszy budowa. Inwestor zbuduje tam 2- lub 3-kondygnacyjny obiekt dla 100 -150 samochodów. Parkowanie w tym miejscu będzie jednak płatne.

Jeszcze więcej miejsc postojowych ma pojawić się przy ul. Głębokiej, obok budynku nowej weterynarii, którą zamierza zbudować Uniwersytet Przyrodniczy. Na 4-poziomowy, otwarty parking na 356 aut, uczelnia chce zdobyć unijne dofinansowanie.

– Dotacje na lata 2007–2013 zostały rozdzielone. Ale liczymy, że pod koniec tego okresu w ministerstwie zostanie rezerwa. Wtedy pojawi się szansa dla tych, którzy będą mieli gotowe projekty – mówi Henryk Bichta, kanclerz UP.

Warszawa potwierdza te przypuszczenia. – Ministerstwo jest na etapie negocjacji z Komisją Europejską. Dodatkowe pieniądze zostałyby przeznaczone rozwój infrastruktury uczelni wyższych – informuje Leszek Bigos z biura ministra rozwoju regionalnego.

W campusie KUL przybędzie 80 nowych miejsc. Wszystkie znajdą się pod ziemią pomiędzy Collegium Jana Pawła II a starym gmachem przy Al. Racławickich. Konstrukcja parkingu jest już gotowa, teraz uczelnia szuka pieniędzy na dokończenie prac. – Jeśli uda się je znaleźć, inwestycja będzie gotowa za rok – zapowiada Radosław Hałas, rzecznik KUL.

W 2013 r. gotowe będzie też Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii Politechniki Lubelskiej. Razem z centrum powstanie parking na 127 miejsc. Za to już w przyszłym roku studenci PL dostaną do swojej dyspozycji 50 miejsc w powstającym właśnie Wschodnim Innowacyjnym Centrum Architektury.

– Dziś sytuacja z parkingami rzeczywiście nie jest najlepsza – mówi Iwona Czajkowska-Deneka, rzecznik PL. – Utrudnienia są spowodowane dwiema dużymi inwestycjami. Ale w obu powstaną też podziemne parkingi. Planujemy też powiększenie liczby miejsc za Wydziałem Inżynierii Środowiska.


Czytaj więcej o:
Mariano
Anna
Anna
(19) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Mariano
Mariano (8 listopada 2011 o 23:29) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='benedykt czterdziesty osmy' timestamp='1320334389' post='554426']
po co te parkingi? wystarczy strefe platnego parkowania tam ustawic, dla mieszkancow za darmo oczywiscie. odechce im sie samochodow, jeszcze jak widze ze wypowiada sie student ze swidnika ktory jadac mpk i busem szybciej dojedzie niz ludzie z czechowa czy abramowickiej to mnie krew zalewa. powinni placic normalnie za parkowanie jak lublinianie na parkingach platnych, 2 zl za godzine i sie od razu miasto odkorkuje.
[/quote]

A może w ogóle nie będzie tego problemu bo studenci coraz częściej będą wybierać bardziej przyjazne niż Lublin - Kraków, Warszawę lub Wrocław. Tam cała infrastruktura już jest. A Lublin bez studentów to będzie już tylko małe miasteczko bez żadnego przemysłu z rekordowym, nawet jak na Polskę, bezrobociem. Hę?
Rozwiń
Anna
Anna (8 listopada 2011 o 17:30) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='picabl soc' timestamp='1320343499' post='554472']
sprawa wakacji moim zdaniem nie wiąże się ze studentami ponieważ już we wrześniu jest tłoczno
a studenci przyjeżdżają autami dopiero od początku października, czasami od połowy
na UMCSie i KULu bardzo mało ludzi jeździ samochodami
trochę na UP ma auta, a na Politechnice już więcej; ale to i tak moim zdaniem nie wiele jak na odsetek studentów w mieście
[/quote]
Studenci przyjeżdżają już we wrześniu, bo na wielu kierunkach wtedy odbywają się praktyki oraz jest sesja poprawkowa.
Rozwiń
Anna
Anna (8 listopada 2011 o 17:28) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
"Parkowanie w tym miejscu będzie jednak płatne". Mhm... czyli będzie pusty, tak jak parking pod Bigmarem i w Plazie a studenci nadal będą parkować pod oknami mieszkańców i na chodnikach...
Rozwiń
qen
qen (3 listopada 2011 o 22:14) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='figa' timestamp='1320349668' post='554497']
Ty tu nikogo nie matołuj, bo nie od dzisiaj wiadomo, że utrzymywanie samochodu to nie mały koszt, więc studenci powinni być traktowani tak jak każdy kogo stać na utrzymywanie auta....stać cie na auto to i stać na opłaty, jeszcze po stypendium polecisz jako biedny żak
[/quote]
sie uczyłem to polece...ty głąb to tylko mozesz pomarzyc o dodatkowej kwocie co miesiąc
Rozwiń
Mapgo
Mapgo (3 listopada 2011 o 21:13) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Hipotetycznie - 20 kilometrów od uczelni.
Dojazdy autobusami spoza Lublina to dwie godziny dziennie w ścisku i duchocie.
Koszt? 5zł bus w jedną stronę x2 + 1,2złx2 za MPK = 12,40zł

Jazda samochodem - godzina dziennie, zawsze miejsce siedzące.
Koszt paliwa?
Ekonomiczna jazda - 6 litrów benzyny w samochodzie małolitrażowym:
6*5,30zł= 31,8zł

32zł/100*40 = 12,72zł

Do tego oczywiście dodatkowe koszty - ubezpieczenie, części zamienne (ale są one względnie małe w stosunku do kosztu paliwa)

Ale samochód posiada jeszcze cztery miejsca i jeśli ktoś zabiera współpasażerów to koszt na osobę wynosi odpowiednio:
1 pasażer = 6,36zł
2 pasażerów = 4,24zł
3 pasażerów = 3,18zł
4 pasażerów = 2,54zł

Oczywiście im większa liczba pasażerów tym spalanie większe, ale i tak jazda samochodem jest:
- oszczędna czasowo
- wygodniejsza
- tańsza - gdy koszty dzielą się przynajmniej na dwie osoby.

Nie wyobrażam sobie życia bez samochodu. Niestety - jeśli mieszka się poza miastem to dojazdy są bardzo uciążliwe, a jeśli studiuje się trudny i czasochłonny kierunek to niestety liczy się każda oszczędzona godzina.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (19)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!