wtorek, 17 października 2017 r.

Lublin

Unia Europejska zabierze miliony lotnisku Lublin? Mało pasażerów, za długi pas

  Edytuj ten wpis
Dodano: 13 marca 2015, 20:45

Zbyt mała liczba pasażerów i za długi pas startowy - to powody, dla których Komisja Europejska może zażądać zwrotu części unijnej dotacji na budowę lubelskiego lotniska. Chodzi nawet o 25 mln zł. - Nie zamierzamy płacić kary za sukces - odpowiadają władze województwa.

Oddany do użytku pod koniec 2012 roku Port Lotniczy Lublin powstał dzięki wsparciu z funduszy unijnych. Dotacja wyniosła 125 mln zł. W ostatnim czasie sytuację polskich lotnisk, które powstały lub były rozbudowane dzięki wsparciu unijnymi pieniędzmi przeanalizował Europejski Trybunał Obrachunkowy. Uznał, że nie były to dobrze wydane pieniądze.

- Dotarły do nas nieoficjalne informacje, że na podstawie wyniku tych kontroli Komisja Europejska zamierza nałożyć na nasze lotnisko tzw. korektę finansową - mówi Sławomir Sosnowski (PSL), marszałek województwa lubelskiego, które obok miasta Lublin jest głównym udziałowcem PLL.

Może chodzić o zwrot 20 proc. dotacji, czyli ok. 25 mln zł. - Nie ma podstaw do ukarania nas za sukces, jakim było zbudowanie od podstaw portu lotniczego. Dlatego postanowiliśmy, że będziemy działać z otwartą przyłbicą, żeby nikt nam takiej krzywdy nie wyrządził - dodaje Sosnowski.

Powody, dla których lubelskie lotnisko musiałoby zwrócić cześć dofinansowania są dwa. Pierwszy: zbyt mała liczba pasażerów. W 2014 roku port miał obsłużyć 270 tys. podróżnych. W tym czasie odprawiono jednak tylko 189 tysięcy.

Druga przyczyna: zbyt długi pas startowy w stosunku do istniejących potrzeb. - Sytuacja jest absurdalna, bo projekt został przez urzędników Komisji Europejskiej rozliczony - mówi europoseł Krzysztof Hetman (PSL), który jako były marszałek otwierał lotnisko.

Hetman dziwi się, że Komisja Europejska opiera się na raporcie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. - Nie dotyczył on naszego lotniska - twierdzi europoseł i przekonuje, że na lubelskim lotnisku nie doszło do sytuacji, w której miałby zastosowanie taryfikator kar.

Hetman wspólnie z Sosnowskim rozmawiali już z unijnymi urzędnikami i zamierzają odbyć kolejne spotkania w tej sprawie.

- Decyzja KE byłaby niezrozumiała, bo wspomniany raport nie uwzględnia sytuacji na polskim rynku lotniczym. Niektóre lotniska miały w porównaniu rok do roku spadek pasażerów o 30 proc. U nas był to tylko 1 proc. - zauważa Sosnowski.

Jeśli PLL zostałby zmuszony do zwrotu pieniędzy, raczej nie byłby w stanie oddać ich z własnego budżetu. Dlatego ten obowiązek spadłby na województwo i miasto, czyli na podatników.

- Nie zamierzamy płacić. Jeśli zapadnie decyzja o nałożeniu korekty, to będziemy się od niej odwoływać - podsumowuje marszałek.

Aby do maja

W lutym tego roku Port Lotniczy Lublin obsłużył 11 tys. 524 pasażerów. To o 740 osób mniej niż w tym samym miesiącu ub. roku.

W tym czasie podróżni mogli korzystać z lotów do Frankfurtu, Londynu (lotniska Luton i Stansted), Oslo, Mediolanu i Gdańska. Dwa ostatnie kierunki z początkiem marca zostały jednak zlikwidowane. W maju zainaugurowane zostaną natomiast połączenia do Sztokholmu.
  Edytuj ten wpis
Gość
kimi
mik
(67) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (25 listopada 2015 o 09:17) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
W dzisiejszych czasach problemy z finansami ma bardzo wiele osób. Niestety, sytuacja wielu ludzi nie jest wesoła, a to dlatego, że często pojawia się sytuacje przez które człowiek wpada w długi, mając tym samym katastrofalną sytuację. Dlatego też, jeżeli ktoś ma problem i nie wie jak go pokonać, może wnioskować o upadłość konsumencką. http://upadlosckonsumencka.com.pl/
Rozwiń
kimi
kimi (22 marca 2015 o 19:50) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

nie ch zabierze kase  dlugi pas / komus sie przyda/  najlepiej cale lotnisko  po jaka cholere jest  skoro nie ma z niego pozytku  za kazdym pobytem na lotnisku  nie moge doliczyc sie wiecedj niz 10 osob   zenada lubelska

Rozwiń
mik
mik (17 marca 2015 o 13:48) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

chłopie , daj spokój !

Może nie na temat,jestem laikiem.Przyznali kredyt,wiedzieli jaki jest projekt i było dobrze.Kiedyś rząd światowy powiedział,że wolno uprawiać tylko proste ogórki.Doczytałem na Wiki-piki,że samoloty ciężkie typu B747,Dreamliner,MD 11 i tego typu kobyły mają nadzwyczajny zapas mocy i coś takiego na czym się nie znam ,że są porównywalne do samolotów klasy STOL.Problem jest w przypadku latających cystern wojskowych serii KC i tankowców rosyjskich,było dla mnie zaskoczeniem,że długiego pasa potrzebują małe odrzutowce ,Golfstream,Cesna Citation itp.Więc skoro mają robić tą np wojnę z Rosją to ten pas będzie niezbędny.Z drugiej beczki,skoro polscy analitycy 40 lat temu już mówili że tutaj nie sprawdzi się lotnisko ze względu na potencjał regionu,a wszystkie komisje zezwoliły na kredyt,do oddania z procentem to o co chodzi?Amnezja czy nagłe oświecenie,nie rozumiem?Dziwne.

B-747 czy Dreamliner nigdy nie będą samolotami STOL ze względu " zapas mocy"

a ten pas w razie wojny , to po pół godzinie nie będzie nadawał się do użytku ! 

Szanowny Panie Karolu,każdy ma prawo dociekać,teraz Amerykanie mają dać system Patriot,Nie jest to co prawda S-500,nie ta liga ,nie ta klasa ,nie ta bajka, ale lotnisko obronią.Pozdrawiam.Nie napisałem ,że są klasy STOL tylko ,że mają zapas mocy

Rozwiń
tomoci
tomoci (16 marca 2015 o 15:51) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

kiedy ryanair będze latał do milano bergamo?

Rozwiń
Karol
Karol (15 marca 2015 o 21:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

chłopie , daj spokój !

Może nie na temat,jestem laikiem.Przyznali kredyt,wiedzieli jaki jest projekt i było dobrze.Kiedyś rząd światowy powiedział,że wolno uprawiać tylko proste ogórki.Doczytałem na Wiki-piki,że samoloty ciężkie typu B747,Dreamliner,MD 11 i tego typu kobyły mają nadzwyczajny zapas mocy i coś takiego na czym się nie znam ,że są porównywalne do samolotów klasy STOL.Problem jest w przypadku latających cystern wojskowych serii KC i tankowców rosyjskich,było dla mnie zaskoczeniem,że długiego pasa potrzebują małe odrzutowce ,Golfstream,Cesna Citation itp.Więc skoro mają robić tą np wojnę z Rosją to ten pas będzie niezbędny.Z drugiej beczki,skoro polscy analitycy 40 lat temu już mówili że tutaj nie sprawdzi się lotnisko ze względu na potencjał regionu,a wszystkie komisje zezwoliły na kredyt,do oddania z procentem to o co chodzi?Amnezja czy nagłe oświecenie,nie rozumiem?Dziwne.

B-747 czy Dreamliner nigdy nie będą samolotami STOL ze względu " zapas mocy"

a ten pas w razie wojny , to po pół godzinie nie będzie nadawał się do użytku ! 

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (67)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!