niedziela, 17 grudnia 2017 r.

Lublin

Wielka drogowa porażka Lublina. NIK wytyka urzędnikom nieporadność

  Edytuj ten wpis
Dodano: 2 listopada 2009, 07:36
Autor: DOMINIK SMAGA

Remonty ulic są przeprowadzane bez głowy, a Ratusz nie radzi sobie ze zdobywaniem na nie unijnych dotacji. Plany rozwoju miasta są ze sobą sprzeczne, na dodatek najważniejszy z dokumentów nakazuje… budować linie tramwajowe.

Najwyższa Izba Kontroli badała, jak Urząd Miasta w Lublinie usprawniał sieć dróg i komunikację miejską od 2004 r. do połowy 2009 r. Przez pierwszą cześć tego okresu w Ratuszu rządziła ekipa PiS z prezydentem Andrzejem Pruszkowskim. Od jesieni 2006 r. władzę przejęła PO i prezydent Adam Wasilewski.

Kontrolerzy stwierdzili, że przez cały ten czas miasto – mimo obowiązku – nie tworzyło żadnych planów rozwoju sieci drogowej. Podobnie z remontami: zamiast wieloletnich planów, są tylko roczne. – Są jedynie rozwiązaniem doraźnym, niezwiązanym z racjonalnym i długofalowym wykonywaniem obowiązków zarządcy drogi – pisze do Ratusza Adam Pęzioł, dyrektor lubelskiej delegatury NIK.

Część nowych dróg uwzględnia Wieloletni Plan Inwestycyjny. Gorzej z jego realizacją. W badanym okresie dziewięć inwestycji z WPI miało ponad rok opóźnienia, z czego aż siedem przez to, że miejskiej kasie nie zabezpieczono odpowiednich sum. Co gorsza, pozyskiwanie dotacji z unii idzie kiepsko. NIK podaje, że w ub. roku miasto ściągnęło z unii na drogi... okrągłe zero złotych.

Kontrolerzy krytykują też rezygnację z budowy tunelu pod al. Racławickimi, w sytuacji gdy na projekty poszło już 2,4 mln zł. I wytykają, że miasto nie opracowało żadnej alternatywy dla tej inwestycji.
Izba stwierdza, że Ratusz musi koniecznie usprawnić ruch uliczny. – Urząd w sposób niewystarczający podejmował działania w celu rozwiązania problemów komunikacyjnych – pisze Pęzioł wskazując zatłoczone ulice: al. Kraśnicka, Solidarności, Tysiąclecia, Spółdzielczości Pracy, Kunickiego i Turystyczna.

Fatalnie jest z komunikacją miejską. NIK pisze, że miasto nie sprawdziło, czy jej jakość poprawiły zmiany wprowadzone za namową ekspertów z Krakowa. Choć na ich opinie wydało prawie pół miliona złotych, a w sześć lat z trolejbusów zrezygnowało 40 proc. pasażerów. Stan tych wozów jest fatalny: w sześć lat liczba trajtków starszych, niż 20-letnie wzrosła 23-krotnie!

Komunikacja mogłaby być bardziej atrakcyjna, gdyby autobusy niczym w Warszawie miały odrębne pasy ruchu i nie stałyby w korkach. W Lublinie takich pasów zdaniem NIK jest za mało.

Projekt rozwoju komunikacji miejskiej, na który Ratusz chce dostać dotację z unii izba ocenia jako nierzetelnie opracowany, bo półtora roku temu jego koszt oceniano na 318 mln zł, a dziś mowa już o 520 mln zł.

Bałagan w papierach

Plany rozwoju Lublina są ze sobą sprzeczne w sprawie transportu. Co ciekawe, w Studium Uwarunkowań i Kierunków Przestrzennego Zagospodarowania Miasta, nadal mowa jest o... budowie linii tramwajowych. Niby nic, ale prawo mówi jasno, że urzędnicy tworząc plany zagospodarowania dzielnic muszą się trzymać ustaleń studium. Ale się nie trzymają. Ratusz nie radzi sobie z częścią budów i remontów ujętych w budżecie. W 2007 r. nie wykonał 14 proc. planu.


Prezydent Adam Wasilewski o badaniach NIK:


  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
59D84B
rd5
okularnik
(36) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

59D84B
59D84B (4 grudnia 2009 o 09:32) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Do porażek należy dołączyć przebudowę ul. Kunickiego.Skandal bez żadnej odpowiedzialnośći
Rozwiń
rd5
rd5 (3 listopada 2009 o 09:14) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
maly3109 napisał:
Bus-pasów w Lublinie jest za mało????Ja nie widziałem żadnego....


podpowiem, np. Lubartowska w stronę Bramy Krak....
Rozwiń
okularnik
okularnik (2 listopada 2009 o 23:16) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Coraz więcej "porażek" w Lublinie. Kto tak rządzi tym Lublinem, że porażka goni porażkę. Dla czepialskich : w sferze dróg - porażka, pozyskiwanie środków UE - porażka...
Rozwiń
~piotr~
~piotr~ (2 listopada 2009 o 22:08) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
LUDZIE. JAKIE TRAMWAJE???!!!!! TO CHORY PRZEŻYTEK. ZAMIAST LINII TRAMWAJOWEJ TO LEPIEJ ZROBIĆ WYDZIELONE MIEJSCE NA TROLEJBUSY (TAKA SAMA WYDZIELONA TRASA JAK DLA TRAMWAI) ALE PRZYNAJMNIEJ AWARYJNIE SZOSA BĘDZIE PO ZDJĘCIU BARIEREK. TYLKO TROLEJBUSY!!! TYLKO TROLEJBUSY!!! TYLKO TROLEJBUSY. WYZNACZYĆ TRASĘ TYLKO DLA NICH I JUŻ PO SPRAWIE.
Rozwiń
maly3109
maly3109 (2 listopada 2009 o 20:24) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Recenzent napisał:
Niech się Pęzioł odpęzioli od tunelu, bo to pomysł z gatunku poronionych od samego początku (być może koledzy partyjni pana Pęzioła byli wymyślili ten absurd inwestycyjny).
Poza tym we wszystkim racja - nieudolność, brak zdroworozsądkowego myślenia i namnażanie się na stołkach od początku kadencji - to cel ostateczny aktywności ekipy Pana Prezydenta. Kolejne trzy (wkrótce 4) lata zmarnowane dla Lublina.



To jest wszędzie.Od kilku lat mieszkam w Łęcznej (burmistrz z lewicy).Pochodzę z Tarnobrzegu(prezydent z PiS-u).Wcześniej mieszkałem po kilka lat w Lublinie i Warszawie.I wszędzie tylko każdy słodko się uśmiecha i wystawia piersi do orderów,a w rzeczywistości to banda tępych matołów.Miastami powinni zarządzać młodzi i pomysłowi i przede wsztstkim odpowiednio wykształceni menedżerowie,a nie idioci z partyjnego nadania jakie by ono nie było
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (36)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!