Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

8 października 2010 r.
13:28
Edytuj ten wpis

Agusta Westland: To tu powstają śmigłowce

0 7 A A

Skórzana tapicerka od Versace, pozłacane wykończenia i najnowocześniejsza elektronika na pokładzie. Wszystko zamknięte w kadłubie wyprodukowanym w Świdniku.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Złożenie śmigłowca zajmuje sześć tygodni. Wytworzenie niezbędnych części i podzespołów, to praca na wiele miesięcy. Sprawdziliśmy, jak powstają maszyny, w których produkcji uczestniczy świdnicka fabryka należąca do koncernu Agusta Westland.

Serce śmigłowca

Gotowe kadłuby z logo PZL przewożone są do fabryki we włoskim miasteczku Verigate. Trafiają tam również pozostałe komponenty, z których składa się gotowe śmigłowce.
Życie maszyny zaczyna się jednak nieco dalej. W fabryce w Cascina Costa, gdzie powstają lotnicze przekładnie.

– To serce śmigłowca – mówi Gianluca Grimaldi z centrali Agusty. – Poszczególne elementy skrzyń obrabiane są z dokładnością do tysięcznych części milimetra. To konieczne, bo wirnik śmigłowca może się kręcić z prędkością 20 tys. obrotów na minutę. Najmniejsza niedoskonałość może się skończyć katastrofą.

Elementy skrzyń są sprawdzane w niemal laboratoryjnych warunkach. Specjalne urządzenia mierzą po kilkaset wymiarów każdej części. Kontrolą zajmują się również sami pracownicy. Sprawdzone elementy wędrują do kolejnej hali, gdzie specjaliści składają je w kompletne przekładnie. Potem przychodzi czas na testy.

Żelazny ptak

– Najtrudniejszy polega na tym, że skrzynia musi przez pół godziny pracować bez kropli oleju – wyjaśnia Grimaldi. – Łatwo sobie wyobrazić, co by się stało, gdyby w takich warunkach uruchomić silnik samochodu.

To nie koniec. Przekładnie sprawdzane są również na tzw. "żelaznym ptaku”. To przytwierdzony do ziemi śmigłowiec, ustawiony w klatce na tyłach fabryki. Jego wirnik obraca się bez przerwy, przez setki godzin.
– Dzięki temu możemy testować elementy napędu i w razie konieczności poprawiać niektóre rozwiązania – dodaje Grimaldi.

Gotowe przekładnie wędrują do Verigate, gdzie czekają już części ze Świdnika. Ogony śmigłowców przytwierdzane są do kadłubów za pomocą kilku śrub. Potem nadchodzi jeden z najtrudniejszy elementów, czyli montaż całego układu napędowego. – Problem polega m.in. na idealnym ułożeni przekładni i wału, napędzającego wirnik na ogonie – mówi Grimaldi.

Zerowa widoczność

Na kolejnych stanowiskach pracownicy wypełniają maszyny setkami metrów kabli i tonami elektroniki. Oprogramowanie do pokładowych komputerów produkuje sama Agusta. Nad rozwojem awioniki pracuje specjalny ośrodek badawczy. To jedna z najważniejszych gałęzi w działalności koncernu. Badaniami zajmuje się tysiąc inżynierów. Przyjrzeliśmy się ich pracy.

– W laboratoriach pracujemy nad tym, by oprogramowanie było jak najbardziej przyjazne dla pilota – wyjaśnia Grimaldi i prezentuje ekran znany z kokpitu śmigłowca. Komputer wyświetla na nim tzw. sztuczny horyzont, w tradycyjnej wersji, z podziałem na niebo i ziemię. To przeżytek, co widać po obrazie wyświetlanym na sąsiednim ekranie.

– Tu widzimy trójwymiarową mapę terenu, który znajduje się przed nami – dodaje Grimaldi. – Na niej komputer wyświetla rodzaj bramek, które wskazują optymalną trajektorię lotu. Dzięki temu pilot może bezpiecznie wykonać każdą misję, nawet przy zerowej widoczności.

Lata na windowsie

W rozwijaniu oprogramowania używa się nie tylko najnowocześniejszych maszyn. W laboratoriach witają nas dziesiątki leciwych pecetów, działających pod kontrolą…Windows XP. – Służą np. do testowania naszych programów – wyjaśnia przedstawiciel Agusty. – Symulują najróżniejsze sytuacje, jakie mogą się przydarzyć w czasie lotu. Sprawdzają, czy nie ma błędów w oprogramowaniu.

A jest co kontrolować. System dla jednego śmigłowca to ok. 500 mln linii kodu. Świdnicka fabryka produkuje kadłuby dwóch modeli Agusty. Pierwszy z nich to typ 109, produkowany w trzech odmianach, od wojskowego LUH po GrandNew, przeznaczonego dla VIP-ów. To lekka maszyna, ważąca niewiele ponad 3 tony. Drugi z modeli, to dwukrotnie cięższy AW139, stosowany zarówno służby ratownicze, jak i przez prywatne firmy, np. do transportu pracowników na platformy wiertnicze.

– Skala zastosowań jest bardzo szeroka, każdą maszynę jesteśmy w stanie przystosować do indywidualnych potrzeb – mówi Grimaldi. – Wszystko zależy od klienta.

W hangarze, gdzie czekają gotowe do odbioru śmigłowce, uwagę zwraca m.in. egzemplarz zamówiony przez włoską karbówkę. Spartańskie wnętrze kryje najnowocześniejszą elektronikę.

– Dzięki temu można kogoś obserwować, samemu nie będąc widzianym – wyjaśnia Grimaldi. – Szczegółowe rozwiązania są oczywiście tajne, ale oszuści podatkowi z pewnością nie będą mieli łatwego życia.

Na stanowisku obok czeka model GrandNew, przeznaczony dla klienta z krajów arabskich. Wnętrze wyłożono jasną skórą i szlachetnym drewnem. Z klasyką kontrastują pozłacane elementy wykończenia, klamry, ramki, uchwyty i ogromne, złote godło właściciela. Cena pozostaje tajemnicą.
– Szacunkowo, dobrze wyposażony śmigłowiec dla VIP-a to ok. 15 mln euro – dodaje Grimaldi. – Wbrew pozorom nie są to najdroższe modele. Kosztowna jest przede wszystkim specjalistyczna elektronika, wykorzystywana m.in. przez wojsko, policję, czy służby ratownicze.

Ożywienie

Przedstawiciele Agusty zwracają jednak uwagę, że to rynek maszyn dla VIP-ów rozwija się najszybciej. Prym wiodą Azja i Ameryka Południowa i RPA. W samym Sao Paulo lata 260 maszyn z logo koncernu.
Ożywiający się rynek ma być szansą również dla Świdnika. Nowy właściciel zapewnia, że w ciągu pięciu lat polski zakład będzie równie nowoczesny, jak fabryka w Lombardii. Na razie jednak koncentruje się na cięciu kosztów. Z pracą w firmie pożegnało się już kilkaset osób. Agusta zapowiedziała, że to koniec zwolnień.

Komentarze 7

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
wiemswoje / 10 października 2010 o 10:01
Skoro Włosi mówią ,że nie zwolnią to nie zwolnią.Przeciez parę razy to już mowili. I co?? I wszyscy wiemy. Mniej wiecej takie to prawdziwe jak te 20 tys obrotów wirnika naminutę....A tak przy okazji rozumiem ,że Świdnik już swoich śców zaprzestał produkować? Też były obietnice, plany kontynuacji, rozwoju , wchodzenia na swiatowe rynki z potężnym partnerem itp,itd takie różne pierdoty wazne przedprywatyzacją...
Avatar
Felek / 10 października 2010 o 09:36
Kręci to się autorowi.Człwieku, skąd ty wziąłeś te obroty (20tyś/min)wirnika?
Avatar
gość / 9 października 2010 o 17:58
widac że ręce masz sprawne skoro takie bzdury piszesz, alebo wcale nie masz pojęcia o produkcji śmigłwców
Avatar
marian / 9 października 2010 o 17:10
Nie ma się czym podniecać. W Świdniku odwalają całą czarną robote przy produkcji tych śmigłowców. Niotwanie, wiercenie, klejenie itp. to czynności które powodują wiele chrób zawodowych. Kilkanaście lat pracy i ręce masz niesprawne do końca życia. A makaroniarze zgarniają kasę za najbardziej opłacalną robotę.
Avatar
pablo / 9 października 2010 o 16:13
Cytuję: ...uwagę zwraca m.in. egzemplarz zamówiony przez włoską karbówkę.
Ogólnie artykuł o tym jak murzyni ze Świdnika dymają na makaronów.
Avatar
Mariusz / 9 października 2010 o 14:04
[size="6"]Potrzebujemy więcej takich inwestycji. Chcemy pozytywnych zmian dla nas i dla naszych dzieci. Kreatywni i otwarci na zmiany są młodzi a "Piast" na nich stawia. "Piast" wystawia na swoich listach młodzież do Sejmiku Województwa Lubelskiego.
Dzisiaj znalazłem.

http://sebastianjablonski.blog.onet.pl/[/size]
Avatar
Mariusz / 9 października 2010 o 14:03
[size="6"]Potrzebujemy więcej takich inwestycji. Chcemy pozytywnych zmian dla nas i dla naszych dzieci. Kreatywni i otwarci na zmiany są młodzi a "Piast" na nich stawia. "Piast" wystawia na swoich listach młodzież do Sejmiku Województwa Lubelskiego.
Dzisiaj znalazłem.

http://sebastianjablonski.blog.onet.pl/[/size]
Avatar
wiemswoje / 10 października 2010 o 10:01
Skoro Włosi mówią ,że nie zwolnią to nie zwolnią.Przeciez parę razy to już mowili. I co?? I wszyscy wiemy. Mniej wiecej takie to prawdziwe jak te 20 tys obrotów wirnika naminutę....A tak przy okazji rozumiem ,że Świdnik już swoich śców zaprzestał produkować? Też były obietnice, plany kontynuacji, rozwoju , wchodzenia na swiatowe rynki z potężnym partnerem itp,itd takie różne pierdoty wazne przedprywatyzacją...
Avatar
Felek / 10 października 2010 o 09:36
Kręci to się autorowi.Człwieku, skąd ty wziąłeś te obroty (20tyś/min)wirnika?
Avatar
gość / 9 października 2010 o 17:58
widac że ręce masz sprawne skoro takie bzdury piszesz, alebo wcale nie masz pojęcia o produkcji śmigłwców
Avatar
marian / 9 października 2010 o 17:10
Nie ma się czym podniecać. W Świdniku odwalają całą czarną robote przy produkcji tych śmigłowców. Niotwanie, wiercenie, klejenie itp. to czynności które powodują wiele chrób zawodowych. Kilkanaście lat pracy i ręce masz niesprawne do końca życia. A makaroniarze zgarniają kasę za najbardziej opłacalną robotę.
Avatar
pablo / 9 października 2010 o 16:13
Cytuję: ...uwagę zwraca m.in. egzemplarz zamówiony przez włoską karbówkę.
Ogólnie artykuł o tym jak murzyni ze Świdnika dymają na makaronów.
Avatar
Mariusz / 9 października 2010 o 14:04
[size="6"]Potrzebujemy więcej takich inwestycji. Chcemy pozytywnych zmian dla nas i dla naszych dzieci. Kreatywni i otwarci na zmiany są młodzi a "Piast" na nich stawia. "Piast" wystawia na swoich listach młodzież do Sejmiku Województwa Lubelskiego.
Dzisiaj znalazłem.

http://sebastianjablonski.blog.onet.pl/[/size]
Avatar
Mariusz / 9 października 2010 o 14:03
[size="6"]Potrzebujemy więcej takich inwestycji. Chcemy pozytywnych zmian dla nas i dla naszych dzieci. Kreatywni i otwarci na zmiany są młodzi a "Piast" na nich stawia. "Piast" wystawia na swoich listach młodzież do Sejmiku Województwa Lubelskiego.
Dzisiaj znalazłem.

http://sebastianjablonski.blog.onet.pl/[/size]
Zobacz wszystkie komentarze 7

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Kto wygra mecz: Polska czy Senegal? Mieszkańcy Lublina optymistyczni [wideo]
film

Kto wygra mecz: Polska czy Senegal? Mieszkańcy Lublina optymistyczni [wideo] 2 2

Dzisiaj Polska gra swój pierwszy mecz na mundialu 2018. Przeciwnikiem będzie Senegal. Osoby, które zapytaliśmy dzisiaj w centrum Lublina o to, jak skończy się to spotkanie, w większości typują zwycięstwo Polaków. - Mamy zaufanie do naszych piłkarzy - mówią.

Poseł z PiS kupił prawo jazdy? Jest wniosek o uchylenie immunitetu poselskiego

Poseł z PiS kupił prawo jazdy? Jest wniosek o uchylenie immunitetu poselskiego 1 23

Jest wniosek o uchylenie immunitetu poselskiego Piotrowi Olszówce z Biłgoraja. To skutek śledztwa, dotyczącego handlu prawami jazdy. Materiały zebrane przez prokuraturę wskazują, że parlamentarzysta Prawa i Sprawiedliwości mógł kupić swoje uprawnienia

Wolisz dzikość przyrody czy zapach orientu? Zobacz, jakie kierunki wakacyjne warto uwzględnić w swoich planach

Wolisz dzikość przyrody czy zapach orientu? Zobacz, jakie kierunki wakacyjne warto uwzględnić w swoich planach 1 0

Zagraniczne wakacje mają to do siebie, że pozwalają spojrzeć z dystansem na świat, w którym żyjemy na co dzień. Nagle się okazuje, że na całym globie istnieją różne style życia, różne modele pracy i spędzania czasu wolnego, a my – korzystając z urlopu – możemy wreszcie przetestować je na własnej skórze. Zobacz, jakie możliwości daje Ci urlop na Zanzibarze, jakie zaś w Turcji.

Wypadek na trasie Lublin-Łęczna. Są utrudnienia dla kierowców

Wypadek na trasie Lublin-Łęczna. Są utrudnienia dla kierowców 1 0

Utrudnienia na drodze krajowej nr 82 po wypadku w Zofiówce (pow. łęczyński). Samochód zjechał tam do rowu.

O ustawie 2.0 - wywiad z Tomaszem Tokarskim Przewodniczącym Parlamentu Studentów RP
19 czerwca 2018, 0:00

O ustawie 2.0 - wywiad z Tomaszem Tokarskim Przewodniczącym Parlamentu Studentów RP 16 0

O reformie nauki i szkolnictwa wyższego, protestach przeciwko ustawie 2.0 oraz zamieszaniu wokół jej uchwalenia rozmawiamy z Panem Tomaszem Tokarskim, studentem i doktorantem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, przewodniczącym Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej.

Wjechał dacią w słup energetyczny

Wjechał dacią w słup energetyczny 0 3

Kierowca stracił panowanie nad pojazdem, zjechał z drogi i uderzył w słup energetyczny

Lubartów: 48-latek przeżył zderzenie z pociągiem

Lubartów: 48-latek przeżył zderzenie z pociągiem 16 6

Wiele szczęścia miał 48-letni mężczyzna, którego w poniedziałek potrącił pociąg

Artur Bożyk (Chełmianka): Doświadczenie naszej reprezentacji zaprocentuje

Artur Bożyk (Chełmianka): Doświadczenie naszej reprezentacji zaprocentuje 7 1

ROZMOWA Z Arturem Bożykiem, trenerem Chełmianki Chełm

PO: Śmigłowce odleciały, repolonizacja PZL Świdnik to demagogia

PO: Śmigłowce odleciały, repolonizacja PZL Świdnik to demagogia 0 16

Posłowie PO Joanna Mucha, Stanisław Żmijan i Wojciech Wilk twierdzą, że rząd Prawa i Sprawiedliwości nie kupi żadnych śmigłowców dla polskiej armii. Ich zdaniem maszyny definitywnie odleciały z Polski, a repolonizacja Świdnika, o której mówił poseł Artur Soboń z PiS, to wprowadzanie helikopterów na plakaty wyborcze

Tragiczny wypadek w Biłgoraju. Przyjaciele proszą o wsparcie dla rodziny Pawła
galeria

Tragiczny wypadek w Biłgoraju. Przyjaciele proszą o wsparcie dla rodziny Pawła 20 8

Przyjaciele Pawła, który kilka dni temu zginął w tragicznym wypadku w Biłgoraju, proszą o wsparcie dla jego rodziny, dwóch synów: Kuby i Bartka.

MUNDIAL 2018. Polska - Senegal. Gdzie oglądać? Transmisja TV i w internecie

MUNDIAL 2018. Polska - Senegal. Gdzie oglądać? Transmisja TV i w internecie 0 1

MUNDIAL 2018 Finałowe odliczanie zakończone! Już dziś o godzinie 17 na stadionie Spartaka w Moskwie reprezentacja Polski zmierzy się z Senegalem

Bunt rolników przeciwko niskim cenom malin - tłumy na spotkaniu w Bobach. A politycy się kłócą
galeria

Bunt rolników przeciwko niskim cenom malin - tłumy na spotkaniu w Bobach. A politycy się kłócą 43 26

W centrum malinowego zagłębia, podkraśnickich Bobach było wczoraj kilkuset rolników. Przejechał też wiceminister rolnictwa. Były zarzuty, postulaty i obietnice. Nie było zaś jednomyślności, co do tego czy w proteście przeciwko niskim cenom na skupie, powstrzymanie się od zbioru malin ma jakikolwiek sens.

Wstrząsająca napaść w Lubelskiem. Gwałcili chłopaka kijem baseballowym i kluczem do kół
film

Wstrząsająca napaść w Lubelskiem. Gwałcili chłopaka kijem baseballowym i kluczem do kół 96 24

Pobili, wywieźli do lasu i znów katowali. Prokuratura mówi o „szczególnym udręczeniu”. Sprawcy zostali już aresztowani

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 19 czerwca 2018 roku

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 19 czerwca 2018 roku 0 0

Mundial 2018: Tunezja – Anglia 1:2. Wielkie męczarnie faworyta

Mundial 2018: Tunezja – Anglia 1:2. Wielkie męczarnie faworyta 1 0

Świetna pierwsza połowa, ale z fatalną skutecznością. A w drugiej wielkie męczarnie. Anglia ostatecznie wygrała jednak z Tunezją 2:1 po dwóch golach Harry’ego Kane’a. Ta druga padła w doliczonym czasie gry,

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.