środa, 13 grudnia 2017 r.

Magazyn

F 16 -Wielozadaniowy samolot bojowy Sił Powietrznych RP

  Edytuj ten wpis
Dodano: 8 listopada 2006, 20:01

Prace nad F-16 rozpoczęto na początku lat ‘70. Prototyp oblatano w '74, a pierwsze egzemplarze weszły do służby pięc lat później. Do dziś 23 kraje zamówiły ponad 4,4 tys. samolotów. Tym samym F- 16 stał się najpopularniejszym samolotem myśliwskim na świecie.
Polska kupiła 48 maszyn typu F-16 C/D Block 52+ (identyczne modele zamówiły tez Zjednoczone Emiraty Arabskie i Izrael).

DANE
Długość: 15,03 m
rozpiętość: 9,45 m,
masa uzbrojenia 9942 kg
prędkość maksymalna 2,2 Ma
prędkość wznoszenia 310 m/s
okres eksploatacji - 8 tys. godzin w powietrzu.

SILNIK
Napęd polskiego F 16 to silnik firmy Pratt & Whitney F100-PW-229 o ciągu 129,4 kN z dopalaniem.

UZBROJENIE
Podstawowym uzbrojeniem myśliwca są aktywne radiolokacyjne rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-5 (AMRAAM) z głowicami aktywowanymi radiolokacyjnie, rakiety bliskiej walki powietrznej z głowicą samonaprowadzającą na podczerwień AIM-9X Super Sidewinder oraz rakiety kierowane powietrze-ziemia AGM-65G2 Maverick, a także naprowadzane za pomocą systemu GPS bomby kierowane serii JDAM (Joint Direct Attack Munition), naprowadzane laserowo bomby Paveway II i III oraz zasobniki szybujące dużego zasięgu AGM-154C JSOW (Joint Standoff Weapon). Do samoobrony służy wbudowany system walki elektronicznej ze stacją ostrzegania o promieniowaniu oraz stacją zakłóceń elektronicznych.

RADAR
Radiolokator APG 68 (V) G - radarowy system kierowania ogniem umozliwiający wykrywanie celów ze znacznej odległości

ZBIORNIKI
Zbiorniki konforemne - dzieki nim F 16 ma większy zasięg

Nasi ludzie za sterami F-16

ROZMOWA z płk nawigatorem, dr hab. inż. Markiem Grzegorzewskim, komendantem Wydziału Lotnictwa Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie
• Co ma F-16 do dęblińskiej "Szkoły Orląt”?
- Nie ma w Polsce pilota, który nie uczyłby się latać w Dęblinie. Także wszyscy, którzy będą latali na F-16, byli u nas szkoleni.
• Dadzą sobie radę za sterami takiego samolotu?
- Przygotowaliśmy ich do tego bardzo dobrze. Każdy z nich ukończył "Szkołę Orląt”, miał specjalne zajęcia językowe i odpowiednią liczbę godzin treningowych w samolotach. Dopiero po tym poleciał na szkolenie do Stanów Zjednoczonych. Dla tych ludzi F-16 jest kolejnym rodzajem samolotu, który osiągają w swojej karierze. Do tej pory latali na MIG-29 i SU-22. Teraz wchodzą na lotniczy szczyt, bo F-16 to najwyższy światowy poziom.
• Ale te maszyny na światowym poziomie popsuły się zanim doleciały do Polski...
- Każde urządzenie techniczne może mieć usterki. Na przykład kupimy w sklepie rower i zanim dojedziemy do domu spadnie nam łańcuch. To jednak o niczym nie świadczy. Podobnie jest z samolotami. Trzeba je odpowiednio sprawdzić i przetestować. Będą chodziły, jak należy.
• To znaczy, że kupiliśmy dobry sprzęt?
- Absolutnie tak. Wybraliśmy najlepiej, jaki mogliśmy. Moim zdaniem F-16 jest lepszy niż Mirrage i Gripenem, których producenci także startowali w przetargu na samolot wielozadaniowy dla naszej armii. F-16 to maszyna najwyższej generacji. Został wykonany specjalnie dla nas, na nasze zamówienie, z uwzględnieniem naszych potrzeb. Chodzi m.in. o uzbrojenie, awionikę i systemy satelitarne.
• Ma jakieś wady?
- Nie znam wad tego samolotu.
• Amerykanie widocznie widzą, skoro odchodzą od F-16 i myślą nad nowszymi samolotami.
- I nie ma w tym nic dziwnego. Każdy kraj myśli nad jak najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Nie zmienia to jednak faktu, że F-16 to jeden z najnowocześniejszych samolotów na świecie. Odpowiednio modernizowany, może nam służyć przez 20 czy 30 lat.
• Kiedy F-16 przylecą na Lubelszczyznę?
- Myślę, że przy okazji jednych z najbliższych pokazów lotniczych w Dęblinie będziemy mogli zobaczyć je na żywo. Na razie jednak za wcześnie na mówienie o konkretnych terminach.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!