Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

6 grudnia 2014 r.
20:45
Edytuj ten wpis

Lubelski Rower Miejski szybko podbił serca mieszkańców

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
5 8 A A

Ledwie się pojawił, a już podbił serca mieszkańców. Jednych woził na przejażdżki, innym pozwalał oszczędzić czas, jeszcze inni dzięki niemu oszczędzali na biletach. Okazał się hitem mijającej jesieni. Lubelski Rower Miejski w zaledwie 2,5 miesiąca zgromadził 22 tys. zarejestrowanych użytkowników.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Automatyczne wypożyczalnie rowerów nie są żadnym nowym wynalazkiem. Za kilka miesięcy minie 50 lat odkąd niejaki Luud Schimmelpennink - wówczas trzydziestolatek - wraz z grupą anarchizujących kumpli-skandalistów zebrał w Amsterdamie kilkaset rowerów, przemalowali je na biało i obwieścili, że można z nich za darmo korzystać zostawiając następnemu chętnemu. O Holender! Eksperyment nie był przesadnie udany, bo z odstawianiem "Białych Rowerów” różnie bywało. Większość rozkradziono w ciągu miesiąca, inne wrzucano do kanałów. Dwa lata później pan Schimmelpennink trafił do rady miejskiej, ale jego pomysł jakoś nie wzbudził przesadnego entuzjazmu innych radnych. Mimo to Holender może się czuć ojcem miejskich rowerów. Po 10 latach pomysł odżył we francuskim La Rochelle, gdzie rowery były nie białe, ale żółte, a system działa do dziś, choć teraz wydatnie wspomaga go elektronika, zastosowana po raz pierwszy w 1998 r. w systemie miejskiego roweru w Rennes. W międzyczasie była jeszcze Kopenhaga (1991) i Cambridge (1993), w którym "zielone rowery” rozkradziono niczym te białe z Amsterdamu. W Polsce pierwszy był Kraków, który wprowadził taką nowinkę pilotażowo w 2008 r. Ci, którzy odwiedzali wtedy miasto, mogą pamiętać niebieskie jednoślady, na które można było najwyżej popatrzeć, bo twórcy ówczesnego systemu jakoś nie zatroszczyli się o to, żeby był on przyjazny dla przyjezdnych. Warszawa ze swoim Veturilo wystartowała w 2012 r. Lublin o miejskim rowerze pomyślał cztery lata temu, ale wtedy nie otrzymał na to dotacji. Udało się za drugim razem. 19 września 2014 roku system wystartował z 40 wypożyczalniami i 400 rowerami stając się od razu drugim co do wielkości w Polsce. Chwyciło Zasady są proste: wystarczy się zarejestrować (trwa to minutę lub dwie) tworząc specjalne konto, później zasilić je pieniędzmi lub "upoważnić” system do tego, by pobierał pieniądze z karty płatniczej. Opłaty pobierane są tylko w przypadku przekroczenia 20-minutowego okresu, w którym z roweru można korzystać za darmo. Wystarczy jednak w ciągu tych 20 minut oddać jeden rower i wziąć drugi, a jazda nadal jest bezpłatna. - Najczęściej jadę ze stacji przy Paderewskiego do tej na Krakowskim Przedmieściu przy sądzie i 20 minut mi wystarcza - mówił nam w październiku Mateusz Królikowski, który był absolutnym rekordzistą jeśli chodzi o liczbę wypożyczeń roweru i jest nim zresztą do dziś. Sezon zakończył z 354 wypożyczeniami. Mateusz jest licealistą, który zarabiał sobie na deptaku rozdając ulotki, a rower pozwalał mu nie wydawać tych pieniędzy na bilety. Nie on jeden starał się zmieścić w tych darmowych 20 minutach, a rzut oka na statystyki pozwala stwierdzić, że mieszkańcy osiągali w tym coraz większą wprawę. 128 664 O ile w drugiej połowie października średni czas wypożyczenia roweru wynosił 20 minut i 33 sekundy, o tyle na koniec sezonu (nastąpił on 30 listopada) spadł do 18 minut i 42 sekund. - W tym czasie rowerzysta pokonywał przeciętnie 1,5 kilometra - informuje Michał Dąbrowski z firmy Nextbike Polska, która jest operatorem systemu. Zarejestrowało się w nim 22 218 osób, które wypożyczały rower 128 664 razy. Najczęściej pokonywane w Lublinie trasy to niedługie odcinki między rondem Honorowych Krwiodawców a Krakowskim Przedmieściem, między akademikiem Helios a Krakowskim Przedmieściem, między biurowcem ZUS a Politechniką Lubelską i na odwrót. Ale od razu mieszkańcy zaczęli wskazywać też miejsca, w których przydałyby się kolejne stacje. Wskazywali m.in., że w śródmieściu jest ich trochę za mało, zgłaszali potrzebę ustawienia wypożyczalni m.in. w pobliżu pl. Litewskiego. Ma być więcej Ci, którzy mają aktywne konto w systemie Lubelskiego Roweru Miejskiego mogą korzystać też z wypożyczalni w innych miastach, gdzie operatorem jest Nextbike. Największym z nich i zarazem najbardziej rozbudowanym w Polsce, jest warszawski system Veturilo, a rozmieszczenie stacji pozwala poruszać się po śródmieściu sprawniej niż samochodem czy autobusem. Dyskutować można tylko w przypadku tramwaju i, rzecz jasna, metra. Warszawskie rowery nie są już jednak tak nowe, jak te w Lublinie, które podczas zimowej przerwy będą wymagać w większości przypadków tylko zabiegów konserwacyjnych. Wandale w Lublinie też byli łaskawi. - Jedna stacja była nieco poturbowana, mieliśmy sygnał o użytkowniku, który wiózł dziewczynę na osłonie tylnego koła - mówi Dąbrowski. Lubelskie rowery pozostaną w magazynie do końca marca. Później znów wrócą do automatycznych, samoobsługowych wypożyczalni. I rowerów, i stacji ma być więcej. Władze miasta zapowiedziały na przyszły rok podwojenie ich liczby. Ratusz zbiera też propozycje miejsc, gdzie warto ustawić kolejne stacje. - Mamy już ponad 100 propozycji - mówi Michał Przepiórka, oficer rowerowy w lubelskim Ratuszu. Operator ma też rozmawiać m.in. z galeriami handlowymi, żeby dołączyły się do systemu budując na swój koszt stacje przy swoich obiektach. Tak, jak stało się w Warszawie, gdzie stacja wypożyczalnia przy centrum handlowym Arkadia jest trzecią co do popularności.
Czytaj więcej o:

Komentarze 8

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Monique / 20 kwietnia 2015 o 13:03

Witam,

Postanowiłam podbić stary wątek, dając możliwość wyrażenia swojej opinii na temat systemu rowerów miejskich w Lublinie. Poniżej link do ankiety, dzięki której pomożecie mi Państwo w konstrukcji pracy dyplomowej, a może przyczynicie się także do określenia kierunku rozwoju tej formy komunikacji w naszym mieście. Z góry serdecznie dziękuję za poświęcony czas.

http://moje-ankiety.pl/respond-75425.html

Avatar
andrzej / 7 grudnia 2014 o 00:22

Nie korzystam z rowerów ale jestem zwolennikiem tego udanego eksperymentu. Opowiadanie o "bilansie" jest troszkę dziwne. To rodzaj komunikacji miejskiej, dopata do  jej funkcjonowania (jeżeli bedzie potrzebna) to normalka podobnie jak dofinansowanie autobusów czy  trojejbusów.

Avatar
Gość / 6 grudnia 2014 o 22:37

Rower miejski to fajna sprawa. Znam młodych, którzy potrafią  przemknąć przez miasto z Al.Kraśnickich w okolice Bronowic w ciągu 19 minut. Co to znaczy dla właściciela rowerów, właścicieli komunikacji miejskiej czy taksówkarzy? Zero w kasie :D

Oby tylko bezpiecznie i szczęśliwie pomykali pomiędzy brykami w przyszłym sezonie.

Avatar
Kierowca / 6 grudnia 2014 o 22:21

Rower podbił serca rowerzystów, A NIE MIESZKAŃCÓW - a to różnica!

Dziennikarze z zasady o użyteczność projektu pytają tych,którzy z rowerów korzystają,więc prawie zawsze słyszą zachwyty.Jest to błąd metodologii. Około 400 tys ludzi przewijających się przez Lublin (mieszkańcy i studenci) nie jest niestety zadowolonych-namalowane ścieżki rowerowe na niektórych ulicach zabrały miejsca parkingowe.Kierowcy parkują na trawnikach i narażają się na mandaty.Zwężono i tak wąskie pasy dla samochodów.Rowerzyści nagminnie łamią przepisy drogowe,jeżdżąc po przejściach do pieszych i chodnikach.Namalowane ścieżki uniemożliwiają taksówkarzom zatrzymywanie się na dotychczasowych postojach.

.Dopóki nie ma infrastruktury z prawdziwego zdarzenia, rowerzyści w naszym mieście są udręką dla kierowców i pieszych.

A dziennikarzy proszę o wywiad w sprawie rowerów np w warsztatach samochodowych albo jakimkolwiek innym miejscu- byle nie przy stacji rowerowej.

Rower podbił serca rowerzystów, A NIE MIESZKAŃCÓW - a to różnica!

Dziennikarze z zasady o użyteczność projektu pytają tych,którzy z rowerów korzystają,więc prawie zawsze słyszą zachwyty.Jest to błąd metodologii. Około 400 tys ludzi przewijających się przez Lublin (mieszkańcy i studenci) nie jest niestety zadowolonych-namalowane ścieżki rowerowe na niektórych ulicach zabrały miejsca parkingowe.Kierowcy parkują na trawnikach i narażają się na mandaty.Zwężono i tak wąskie pasy dla samochodów.Rowerzyści nagminnie łamią przepisy drogowe... rozwiń

Avatar
kyrl / 6 grudnia 2014 o 22:18

Niepoprawnych pytań w sprawie roweru miejskiego jest więcej.

Avatar
Gość / 6 grudnia 2014 o 22:16

niewiem czy wiecie ale w innych miastach rower miejski przynosi straty, chciałbym zobaczyć bilans z Lublina

Avatar
tom / 6 grudnia 2014 o 22:08

Dołączam się do pytania. Może "dociekliwi dziennikarze" z DW nie mają odwagi go zadać?

Avatar
jjj / 6 grudnia 2014 o 21:55

Ile to Lublin kosztowało i ile odzyskano pieniędzy z wypożyczeń?

Avatar
Monique / 20 kwietnia 2015 o 13:03

Witam,

Postanowiłam podbić stary wątek, dając możliwość wyrażenia swojej opinii na temat systemu rowerów miejskich w Lublinie. Poniżej link do ankiety, dzięki której pomożecie mi Państwo w konstrukcji pracy dyplomowej, a może przyczynicie się także do określenia kierunku rozwoju tej formy komunikacji w naszym mieście. Z góry serdecznie dziękuję za poświęcony czas.

http://moje-ankiety.pl/respond-75425.html

Avatar
andrzej / 7 grudnia 2014 o 00:22

Nie korzystam z rowerów ale jestem zwolennikiem tego udanego eksperymentu. Opowiadanie o "bilansie" jest troszkę dziwne. To rodzaj komunikacji miejskiej, dopata do  jej funkcjonowania (jeżeli bedzie potrzebna) to normalka podobnie jak dofinansowanie autobusów czy  trojejbusów.

Avatar
Gość / 6 grudnia 2014 o 22:37

Rower miejski to fajna sprawa. Znam młodych, którzy potrafią  przemknąć przez miasto z Al.Kraśnickich w okolice Bronowic w ciągu 19 minut. Co to znaczy dla właściciela rowerów, właścicieli komunikacji miejskiej czy taksówkarzy? Zero w kasie :D

Oby tylko bezpiecznie i szczęśliwie pomykali pomiędzy brykami w przyszłym sezonie.

Avatar
Kierowca / 6 grudnia 2014 o 22:21

Rower podbił serca rowerzystów, A NIE MIESZKAŃCÓW - a to różnica!

Dziennikarze z zasady o użyteczność projektu pytają tych,którzy z rowerów korzystają,więc prawie zawsze słyszą zachwyty.Jest to błąd metodologii. Około 400 tys ludzi przewijających się przez Lublin (mieszkańcy i studenci) nie jest niestety zadowolonych-namalowane ścieżki rowerowe na niektórych ulicach zabrały miejsca parkingowe.Kierowcy parkują na trawnikach i narażają się na mandaty.Zwężono i tak wąskie pasy dla samochodów.Rowerzyści nagminnie łamią przepisy drogowe,jeżdżąc po przejściach do pieszych i chodnikach.Namalowane ścieżki uniemożliwiają taksówkarzom zatrzymywanie się na dotychczasowych postojach.

.Dopóki nie ma infrastruktury z prawdziwego zdarzenia, rowerzyści w naszym mieście są udręką dla kierowców i pieszych.

A dziennikarzy proszę o wywiad w sprawie rowerów np w warsztatach samochodowych albo jakimkolwiek innym miejscu- byle nie przy stacji rowerowej.

Rower podbił serca rowerzystów, A NIE MIESZKAŃCÓW - a to różnica!

Dziennikarze z zasady o użyteczność projektu pytają tych,którzy z rowerów korzystają,więc prawie zawsze słyszą zachwyty.Jest to błąd metodologii. Około 400 tys ludzi przewijających się przez Lublin (mieszkańcy i studenci) nie jest niestety zadowolonych-namalowane ścieżki rowerowe na niektórych ulicach zabrały miejsca parkingowe.Kierowcy parkują na trawnikach i narażają się na mandaty.Zwężono i tak wąskie pasy dla samochodów.Rowerzyści nagminnie łamią przepisy drogowe... rozwiń

Avatar
kyrl / 6 grudnia 2014 o 22:18

Niepoprawnych pytań w sprawie roweru miejskiego jest więcej.

Avatar
Gość / 6 grudnia 2014 o 22:16

niewiem czy wiecie ale w innych miastach rower miejski przynosi straty, chciałbym zobaczyć bilans z Lublina

Avatar
tom / 6 grudnia 2014 o 22:08

Dołączam się do pytania. Może "dociekliwi dziennikarze" z DW nie mają odwagi go zadać?

Avatar
jjj / 6 grudnia 2014 o 21:55

Ile to Lublin kosztowało i ile odzyskano pieniędzy z wypożyczeń?

Skomentuj

Komentujesz jako Gość
Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Spektakl "Homo-Go!" w Centrum Kultury
26 kwietnia 2018, 19:00

Spektakl "Homo-Go!" w Centrum Kultury 1 0

Co Gdzie Kiedy. Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca w czwartek, 26 kwietnia o godz. 19 w Centrum Kultury w Lublinie (ul. Peowiaków 12) odbędzie się pokaz spektaklu muzycznego Homo-Go! w wykonaniu Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej.

Unijne pieniądze dla "Fachowców z Brzeskiej". Jak szkoła korzysta z dofinansowania?

Unijne pieniądze dla "Fachowców z Brzeskiej". Jak szkoła korzysta z dofinansowania? 0 0

"Fachowcy z Brzeskiej" to projekt dofinansowany ze środków unijnych z którego korzysta ponad 190 uczniów ze Szkoły Zawodowej Nr 2 im. F. Żwirki i S. Wigury w Białej Podlaskiej. Właśnie są na półmetku.

Toksyczny amoniak w zakładach drobiarskich: Ewakuowano 150 osób, 7 jest w szpitalu. "Nie ma zagrożenia w pobliskim otoczeniu"

Toksyczny amoniak w zakładach drobiarskich: Ewakuowano 150 osób, 7 jest w szpitalu. "Nie ma zagrożenia w pobliskim otoczeniu" 2 0

Nie był to kolejny wyciek amoniaku, tylko najprawdopodobniej chwilowa emisja jego pozostałości w instalacji po niedzielnej awarii. Siedmiu pracowników trafiło do szpitala, a czternastu trzeba było udzielić pomocy. Ewakuowano ponad 150 osób

Nowe lody zdobędą popularność? Lodziarnia i producent słodyczy zaczynają współpracę
galeria

Nowe lody zdobędą popularność? Lodziarnia i producent słodyczy zaczynają współpracę 25 2

Już w sobotę spróbować będzie można wyjątkowych lodów, które powstały dzięki współpracy dwóch lubelskich firm - Fabryki Cukierków „Pszczółka” oraz restauracji „Portofino”.

Philips Momentum: 43 cale, 4K i pełny HDR

Philips Momentum: 43 cale, 4K i pełny HDR 0 0

To pierwszy na świecie monitor, który otrzymał otrzymał certyfikat VESA DisplayHDR 1000. A ile kosztuje monitor Philips z nowej serii Monumentum? 3 329 złotych.

Skład Speed Car Motoru na mecz z ROW-em. Będzie walka o jedno miejsce

Skład Speed Car Motoru na mecz z ROW-em. Będzie walka o jedno miejsce 11 0

Trener Speed Car Motoru Lublin Dariusz Śledź podał skład na piątkowy mecz z ROW-em Rybnik. Pod numerem 10. nie wpisał żadnego nazwiska. O to miejsce na przedmeczowych treningach ma rywalizować dwóch zawodników.

Do domu miał 20 kilometrów. Najpierw ukradł rower, a potem samochód

Do domu miał 20 kilometrów. Najpierw ukradł rower, a potem samochód 4 2

19-latek miał do pokonania 20 kilometrów. Najpierw ukradł rower, a potem znalazł samochód z kluczykami w środku.

Rowery miejskie i elektryczne autobusy. To miasto dostało pieniądze

Rowery miejskie i elektryczne autobusy. To miasto dostało pieniądze 6 0

Będą rowery miejskie i nowe autobusy o napędzie elektrycznym lub hybrydowym. Miasto otrzymało dofinansowanie na projekt „Budowa niskoemisyjnego systemu transportu w Chełmskim Obszarze Funkcjonalnym”

Kiedy koniec papierowych zwolnień lekarskich? Termin może być przesunięty
PRACA

Kiedy koniec papierowych zwolnień lekarskich? Termin może być przesunięty 3 3

Prawdopodobnie nie od 1 lipca, ale dopiero od 1 grudnia zaczną obowiązywać e-zwolnienia. Mają być też dodatkowe pieniądze na szkolenie asystentek medycznych, które będą pomagać lekarzom w ich wystawianiu.

Kolejny wyciek groźnej substancji w zakładzie drobiarskim? Jest stanowisko firmy

Kolejny wyciek groźnej substancji w zakładzie drobiarskim? Jest stanowisko firmy 12 7

We wtorek w zakładzie drobiarskim Sedar w Międzyrzecu Podlaskim mogło dojść do kolejnego w ostatnim czasie wycieku amoniaku. Ewakuowano 150 pracowników. Na miejscu są jednostki straży pożarnej i pogotowia

Chełm: Uczelnia nie musi rezygnować z betonowego pasa startowego

Chełm: Uczelnia nie musi rezygnować z betonowego pasa startowego 1 2

Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które przyznało Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej ponad 16 mln zł na budowę betonowego pasa startowego, nie odżegnuje się od dalszego wspierania tej inwestycji

Mozaika ze złotymi płatkami z Włoch

Mozaika ze złotymi płatkami z Włoch 0 0

Najlepiej widać ją z ulicy Reformackiej. Ale trzeba spojrzeć w górę, bo widnieje na wysokości ponad 14 metrów. Mozaika z wizerunkiem Matki Bożej Anielskiej od niedawna zdobi kościół św. Antoniego w Białej Podlaskiej

Nowoczesny model zarządzania

Nowoczesny model zarządzania 1 0

Customer Relationship Management nieprzypadkowo zyskuje coraz większa popularność w kraju nad Wisłą. Skoro we względnie prosty sposób możemy uczynić zmiany na lepsze w naszych kontaktach z klientami, to czemu by nie postawić na sprawdzone rozwiązanie, które dobrze przyjęło się w Europie Zachodniej?

Speed Car Motor liderem Nice 1. LŻ. "Nie przesadzamy z radością"
żużel
galeria

Speed Car Motor liderem Nice 1. LŻ. "Nie przesadzamy z radością" 37 4

Po sobotniej wygranej w Gdańsku Speed Car Motor wskoczył na fotel lidera pierwszoligowej tabeli. By utrzymać się na prowadzeniu, lublinianie w piątek muszą pokonać kolejnego pretendenta do awansu

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.