niedziela, 20 sierpnia 2017 r.

Magazyn

Skok w lotniczą nadprzestrzeń. Lotnisko w Dęblinie już czeka na nowe samoloty

Dodano: 12 listopada 2016, 12:30
Autor: Paweł Puzio

Pierwsze dwa M-346 wylądują już w tym miesiącu. 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie jest gotowe na przyjęcie nowych maszyn, następców legendarnej Iskry.

Tylko patrzeć, jak pod koniec listopada nad Dęblinem hukną silnikami dwa pierwsze M-346 Master z biało-czerwonymi szachownicami.

- Pod koniec miesiąca samoloty powinny zostać przejęte przez Polskie Siły Powietrzne - zapowiada kpt. Magdalena Busz, rzecznik prasowy 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Kontrakt podpisany ponad dwa lata temu z włoską firmą Leonardo-Finmeccanica (dawniej Finmeccanica Aircraft Division), opiewa na 8 maszyn z fabryki w Venegono we Włoszech.

Pierwsze dwie maszyny z biało-czerwonymi szachownicami już tną lazur nieba na jeziorem Maggiore czy pobliskim torem Monza. Ich matecznik, północne Włochy, to nie tylko kolebka Fiata czy Ferrari, ale także naszych nowych maszyn szkolnych. Do końca przyszłego roku zostanie dostarczonych osiem samolotów M-346 wraz z całym systemem zaawansowanego szkolenia.

Technologia cyfrowa

Samolot M-346 to samolot najnowszej generacji. TS-11 Iskra i Mastera dzieli pół wieku: ten okres przy obecnym rozwoju techniki to bardzo długo.

– W porównaniu z Iskrami, M-346 to samoloty bardzo zaawansowane technicznie i całkowicie skomputeryzowane. Szkolenie na M-346 będzie wymagało korzystania z zaawansowanej technologii cyfrowej oraz umiejętności zarządzania informacją - mówi płk pil. Wojciech Pikuła, dowódca 4. SLSz.
W polskiej wersji Mastera na potrzeby szkolenia przyszłych pilotów F-16, została zmodyfikowana awionika. System zobrazowania na wyświetlaczach oraz wskaźnikach, jak również sposób przekazywania informacji pilotom jest zbliżony do systemu w F-16.

Nasi piloci są już za pan-brat z Masterami. Roczne szkolenie w Włoszech skończyła już grupa sześciu pilotów: ppłk Konrad Madej, ppłk Marcin Modrzewski, mjr Emil Bołtryk, mjr Tomasz Czerwiński, mjr Daniel Usiatycki oraz mjr Jacek Moskal.

Piloci po powrocie do kraju zajmą się wprowadzeniem zaawansowanego systemu szkolenia do Polskich Sił Powietrznych w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego.

Artykuł premium
lub wykup pełny dostęp do portalu:
Prenumerata
30 dni
koszt: 10,00 zł
  • Nielimitowany dostęp do artykułów premium
  • Czas trwania: 30 dni
Prenumerata
90 dni
koszt: 25,00 zł
  • Nielimitowany dostęp do artykułów premium
  • Czas trwania: 90 dni
Prenumerata
180 dni
koszt: 40,00 zł
  • Nielimitowany dostęp do artykułów premium
  • Czas trwania: 180 dni
Prenumerata
360 dni
koszt: 70,00 zł
  • Nielimitowany dostęp do artykułów premium
  • Czas trwania: 360 dni
Użytkownik niezarejestrowany
koko
Gucio
(13) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (16 listopada 2016 o 06:53) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Juz sa, 2 nowiutkie Mastery.
Rozwiń
koko
koko (15 listopada 2016 o 07:24) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Za PRL-u też było stawianie na "nasze". A potem się okazało, że nic w sklepach nie ma.... albo, że jest bylejokie....
Rozwiń
Gucio
Gucio (14 listopada 2016 o 17:38) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
do gościa z 11.21 W latach 1992-1996 w 58 lotniczym pułku szkolnym użytkowano 8 egzemplarzy samolotu Iryda. Łącznie na linii montażowej znalazło się 19 Iryd, ale nie wszystkie zostały ukończone. zezłomowany został jedynie egzemplarz do badań statycznych. Pozostałe trafiły do muzeów lotniczych lub magazynu. Maszynę o numerze bocznym 301 przekazano w 2006 roku do Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie . Jest to jedyny w pełni sprawny i zdolny do lotu egzemplarz tego samolotu. Nie jest używany ze względu na brak zezwoleń i certyfikatów. Maszyna o numerze 204 jest eksponowana w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, zaś samolot z numerem 202 trafił na plac lotniska Radom-Sadków. Egzemplarz 0304 przekazano do skansenu Kutno-Sklęczki, 0302 do Muzeum Broni w Witoszowie Górnym koło Świdnicy, samoloty 0105 i 0306 do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie (jeden wystawiony jest na lotnisku Uczelni w Depułtyczach Królewskich pod Chełmem), 0401 znalazł się na wystawie w PZL Mielec, 0104 w WSOSP, zaś 0406 w Centrum Szkolenia w Częstochowie (obecnie eksponat w jednostce w Łasku). Samolot o numerze 0305 znajduje się na ekspozycji zewnętrznej w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. W 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku znajduje się egzemplarz o numerze 0202. Eksponowanych jest łącznie 10 lub 11 samolotów seryjnych i 4 prototypy.
Rozwiń
Gość
Gość (14 listopada 2016 o 06:54) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Z tą nadprzestrzenią to pojechaliście....
Rozwiń
Gość
Gość (13 listopada 2016 o 11:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Do Gucia, to gdzie stoją te eksponaty? wskaż miejsce? W magazynach to raczej znajduje się cukier, a co stoi w 24 hangarze w Mielcu?
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (13)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!