Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

11 grudnia 2009 r.
10:36
Edytuj ten wpis

Unijni eksperci: Drogi na Lubelszczyźnie to drogi śmierci

Autor: Zdjęcie autora Rafał Panas
0 47 A A

Nie korzystanie z dróg na Lubelszczyźnie, albo śmierć: wybór należy do ciebie. Tak można zrozumieć raport przygotowany przez europejskich ekspertów. Mamy najbardziej niebezpieczne drogi w Polsce.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Kilka dni temu "Atlas ryzyka na drogach krajowych w Polsce 2006–2008” przejrzeli europosłowie, dokument trafił też do dziennikarzy. Dla nas to bardzo przykra lektura. Okazuje się, że na Lubelszczyźnie uczestnicy ruchu drogowego ryzykują najbardziej w całym kraju.

Lepiej zostań w domu

Na mapie Polski niemal wszystkie główne trasy przez Lubelszczyznę są zaznaczone na czarno (co oznacza "bardzo duże ryzyko”). Podróż tylko trzema krótkimi trasami wiąże się z zaledwie "dużym ryzykiem”. To drogi Janów Lubelski–Nisko, Wisznice–Sławatycze oraz Międzyrzec Podlaski–Łukowisko.

Wedle autorów na śmierć i kalectwo narażeni są przede wszystkim piesi, dużo jest wypadków rozpędzonych samochodów, zderzeń bocznych i wypadnięć samochodów z drogi. Najwięcej odcinków krytycznych jest na wszystkich drogach dojazdowych do Lublina.

Według autorów raportu kierowcy giną, bo jeżdżą po alkoholu, za szybko, nie zapinają pasów. Jakby tego było mało, to jeszcze same drogi nie spełniają standardów.

Fatalni kierowcy i fatalne drogi

– Nie da się tak zaprojektować dróg, żeby wykluczyć głupotę kierowców. 99,9 procent wypadków nie ma związku ze stanem dróg – przekonuje Janusz Wójtowicz, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Tymczasem Patrycja Wolińska–Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury na poniedziałkowej debacie u wojewody przekonywała, że lubelskie drogi wcale nie są najniebezpieczniejsze w kraju: Raport ocenia bezpieczeństwo pod względem sposobu i kultury jazdy kierowców. Na Lubelszczyźnie wiele dróg ma pobocza z masy bitumicznej i dlatego kuszą kierowców do szalonej jazdy, wyprzedzania na trzeciego. W raporcie drogi bez takiego pobocza oceniane są jako bezpieczne.

Czasowstrzymywacz

– Ludzie śpieszą się do rodzin czy do pracy, chcą nadrobić czas stracony w korkach, na jeździe za ciężarówką, której nie mogą wyminąć. I kiedy jest tylko szansa, dociskają pedał gazu żeby minąć taki "czasowstrzymywacz”. To nie jest dobre, ale tak się właśnie dzieje. Polacy nie jeżdżą źle, tylko mają drogi źle oznakowane, z nieprzemyślanymi ograniczeniami prędkości – stwierdza Maciej Kulka szef Ośrodka Szkolenia Kierowców Kulka. – Bardzo trudno przekonać kursantów, że muszą jeździć zgodnie z przepisami, bo wtedy podróż do Warszawy zajęłaby im nie 2,5 – 3 godziny tylko 8 godzin.

– Po trochu wszyscy mają rację – przyznaje Janusz Wójtowicz, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie. – Kierowca wjechał w dzieci na trasie Lublin–Łęczna. Dzieci szły jezdnią, bo nie było tam chodnika. Z drugiej strony kierowca jechał zbyt szybko… Skoro drogi mamy takie, jakie mamy i nie możemy szybko ich przebudować, to musimy dostosować się do przepisów. Zamiast pędzić lepiej wyjechać pół godziny wcześniej.

Drogi we krwi

W wypadkach na Lubelszczyźnie ginie coraz więcej osób.
W 2003 roku śmierć poniosło 108 osób, a ponad 700 zostało rannych.
W 2007 roku zginęły 123 osoby (789 rannych).

W 2008 r. 134 osoby (754)*. To o wiele więcej niż poległo w tym roku brytyjskich żołnierzy na wojnie w Afganistanie.

Drogowcy wyliczają w Internecie główne przyczyny: nadmierną prędkość nie dostosowaną do warunków panujących na drodze oraz nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu przez pojazdy wyjeżdżające z drogi podporządkowanej. Natomiast piesi wpadają pod samochody, bo przechodzą przez jezdnię w miejscach do tego niewyznaczonych lub niespodziewanie wchodzą na drogę.

Zdjąć pieszych

Wszyscy wiedzą, co trzeba zrobić żeby było bezpieczniej. – Brakuje chodników, tras dla rowerzystów, obwodnic i dróg szybkiego ruchu – wylicza Kulka. Zauważa, że na obwodnicy Garwolina czy Piask wypadki zdarzają się sporadycznie.

– Musimy "zdjąć” pieszych z jezdni, czyli budować chodniki, uspokoić ruch w obszarach zabudowanych, przebudować skrzyżowania i budować jak najwięcej dróg dwujezdniowych – wylicza Wójtowicz z GDDKiA.

Miliony złotych, które mają pójść na drogi, przyniosą efekt. Tak twierdzą autorzy "Atlasu ryzyka na drogach krajowych w Polsce 2006–2008”. Po zrobieniu ekspresówki z trasy Lublin–Warszawa podróż do stolicy stanie się "mało ryzykowna”. Podobnie z "dziewiętnastką” (Białystok–Lublin–Rzeszów).

Inwestycje ratujące życie

Kiedy doczekamy się nowoczesnych dróg? Oto najświeższe informacje z lubelskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Fragment S17 (Piaski–obwodnica Lublina–granica woj. mazowieckiego) powstanie w 2013–2014 roku. Przy czym drogowcy zapewniają, że roboty przy obwodnicy Lublina zaczną się w przyszłym roku, a zakończą w 2012. Drogę Białystok–Lublin–Rzeszów (S19) wybuduje specjalna spółka w latach w latach 2009–2015.

W najbliższych kilku latach powstaną obwodnice Kocka, Kraśnika, Tomaszowa Lubelskiego, Puław (II etap), Frampola, Hrubieszowa oraz Gorajca. Doczekamy się też autostrady. Po 2015 roku ma być gotowa autostrada A2 w naszym województwie, od miejscowości Łukowisko do przejścia w Kukurykach.

Niestety, na liście rezerwowej wciąż tkwią trasy krajowe: Piaski–Hrebenne oraz Piaski–Dorohusk. Tam nadal jazda będzie bardzo ryzykowna.

* Dane lubelskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na 31 grudnia 2008 roku.

Pozostałe informacje

Zmiana trasy dwóch autobusów. Ale tylko na jakiś czas

Zmiana trasy dwóch autobusów. Ale tylko na jakiś czas

Zarząd Transportu Miejskiego poinformował o niedzielnych zmianach w kursowaniu autobusów. Powodem są zawody biegowe.

Studencie, zostań dawcą szpiku

Studencie, zostań dawcą szpiku

Trwa wiosenna edycja projektu Helpers’ Generation. Do akcji, we współpracy z Fundacją DKMS włączyły się trzy lubelskie uczelnie.

Przed drugą turą w Zamościu. Niby debata, ale bez jednego kandydata
Wybory 2024

Przed drugą turą w Zamościu. Niby debata, ale bez jednego kandydata

Rafał Zwolak nie przyjął propozycji Andrzeja Wnuka i nie stawił się we wtorek w samo południe na Rynku Wielkim, aby wziąć udział w otwartej dla mieszkańców debacie. Więc urzędujący prezydent sam odpowiadał na pytania przygotowane przez jego sztab.

Stal Kraśnik ma nowego trenera

Stal Kraśnik ma nowego trenera

Po porażce ze Startem Krasnystaw w Kraśniku zdecydowali się na zmianę trenera. Kamila Dydo zastąpił Kamil Witkowski, który jeszcze niedawno prowadził trzecioligowe Karpaty Krosno.

KOWR o wynikach audytu: Kilkanaście lat zajmie odbudowa renomy polskiej hodowli koni

KOWR o wynikach audytu: Kilkanaście lat zajmie odbudowa renomy polskiej hodowli koni

Nie będzie już wyprzedaży cennych koni za wszelką cenę – zapowiada kierownictwo KOWR. Ale ośrodek, który nadzoruje stadniny, nie nastawia się też na spektakularne wyniki finansowe aukcji Pride of Poland. – Ważniejsza jest obecne odbudowa renomy polskiej hodowli, a to może potrwać kilkanaście lat – przyznaje Henryk Smolarz, dyrektor KOWR.

Ostatnia chwila na zgłoszenie swojego pomysłu ws. ogrodów społecznych

Ostatnia chwila na zgłoszenie swojego pomysłu ws. ogrodów społecznych

Tylko do 21 kwietnia potrwają konsultacje społeczne miejskiego projektu zakładania przez mieszkanki i mieszkańców Lublina wspólnych ogrodów społecznych.

Dziura na dziurze, jednak już niedługo się to zmieni

Dziura na dziurze, jednak już niedługo się to zmieni

Miasto zabiera się za remont ulicy Pliszczyńskiej. Niedługo otwarty zostanie przetarg, w ramach którego wykonawca będzie miał za zadanie stworzyć projekt ulicy z chodnikami i zrealizować przebudowę.

Koncert z muzyką do filmu „Chłopi” w CSK
21 kwietnia 2024, 16:00

Koncert z muzyką do filmu „Chłopi” w CSK

W niedzielę (21 kwietnia) odbędzie się wyjątkowy koncert z muzyką do filmu „Chłopi”, którą skomponował Łukasz „L.U.C.” Rostkowski.

3k6 Festiwal Gier: Skok w Świat Rozrywki!
20 kwietnia 2024, 10:00

3k6 Festiwal Gier: Skok w Świat Rozrywki!

Już niebawem, 20-21 kwietnia, Lubelski Park Naukowo-Technologiczny stanie się epicentrum najnowszego wydarzenia na mapie polskiej rozrywki – 3k6 Festiwal Gier! To zupełnie nowe doświadczenie dla wszystkich pasjonatów planszówek, RPG i szeroko pojętej kultury gier.

 Skarby Kultury Przestrzeni: Zielona restauracja w centrum Lublina

Skarby Kultury Przestrzeni: Zielona restauracja w centrum Lublina

Prezentujemy Skarby Kultury Przestrzeni: restauracja Chisza na Świętoduskiej. O lokalu opowiada Aramais Grigoryan, właściciel Chiszy.

Wrotki nie ma, Czart wysiaduje jaja. Co z sokołami na kominie elektrociepłowni?

Wrotki nie ma, Czart wysiaduje jaja. Co z sokołami na kominie elektrociepłowni?

Teoretycznie jutro ma się wykluć pierwsze jajo z lęgu Wrotki i Czarta mieszkających na kominie lubelskiej elektrociepłowni. Jednak obserwatorzy niepokoją się nieobecnością Wrotki. Gdzie jest sokolica?

American Corner UMCS oficjalnie otwarte
ZDJĘCIA
galeria

American Corner UMCS oficjalnie otwarte

W poniedziałek w hali widowiskowej ACK ,, Chatka Żaka” odbyła się uroczysta gala otwarcia Amerykańskiego Centrum Edukacji i Biznesu UMCS, w której wziął udział Mark Brzezinski, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce

Razer BlackShark V2 Pro: Słuchawki dla PlayStation i Xbox

Razer BlackShark V2 Pro: Słuchawki dla PlayStation i Xbox

Wersja na PC jest już całkiem dobrze znana. Teraz Razer przygotował słuchawki Razer BlackShark V2 Pro dla graczy konsolowych z profilami dźwiękowymi dostosowanymi do takich gier jak Apex Legends, Call of Duty i Fortnite.

Jak Polacy dbają o higienę po COVID-19?

Jak Polacy dbają o higienę po COVID-19?

Ludzie myli i dezynfekowali ręce tak często podczas pandemii COVID-19, że powszechnym problemem w 2021 roku były niedobory żelów dezynfekujących, czy ręczników papierowych. Cały ten nacisk wywierany na mycie rąk nie był jednak wyssany z palca. Nauka jednoznacznie dowodzi, że częste mycie rąk zmniejsza ryzyko różnych chorób. Jest to łatwy w praktykowaniu i skuteczny nawyk, który pozwala zadbać o higienę osobistą. Jednak czy obecnie Polacy dbają o higienę rąk w równie skrupulatny sposób? Możemy z pewnością stwierdzić, że jednym z pozytywnych następstw pandemii jest wzrost świadomości społeczeństwa w tej kwestii. Oto więcej informacji i danych statystycznych w tym temacie.

Budynek urzędu miasta do rozbiórki

Budynek urzędu miasta do rozbiórki

Stojące przy ulicy Leszczyńskiego 20 i 22 stare budynki należące do miasta zostały przeznaczone do rozbiórki. Kiedyś mieścił się tam wydział administracji lubelskiego urzędu miasta.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium