Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

20 września 2013 r.
11:11
Edytuj ten wpis

Wszystko o lotnisku Lublin: Nowe kierunki, prognozy, praca

0 12 A A
Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin (Maciej Kaczanowski)
Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin (Maciej Kaczanowski)

Rozmowa z Krzysztofem Wójtowiczem, prezesem Portu Lotniczego Lublin.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

• Czy w tym roku będą nowe połączenia z lotniska Lublin?

– Rozmawiamy na ten temat z dziesiątkami przewoźników. To, co na pewno będzie w tym roku, to Mediolan (lotnisko Malpensa) i wydłużenie lotów do Gdańska. Jeśli chodzi o Mediolan, to duży wpływ na wybór tego kierunku miało sąsiedztwo PZL- Świdnik, w którym pracują Włosi.

• Czy Włochy, Francja, Niemcy, Izrael to wciąż priorytetowe kierunki dla lubelskiego portu?

– Nadal kierunek zachodni jest w kręgu naszego ścisłego zainteresowania, chodzi głównie o Niemcy. Chcemy się także otworzyć na Wschód, szczególnie na Ukrainę. Izrael będzie na pewno, Rzym także, ale później. Wciąż rozmawiamy z Lufthansą, która była w Lublinie w ubiegłym roku. Przewoźnik stawia jednak takie warunki, które od nas nie zależą, np. utworzenie stałego przejścia granicznego.

• A co z bezpośrednimi lotami do Belgii i Holandii?

– Z tego, co zapowiedział przewoźnik, czyli Eurolot, połączenie z Gdańskiem będzie skorelowane z połączeniem do Amsterdamu (Gdańsk-Amsterdam), a przerwa między lotami w Gdańsku będzie krótsza niż dotychczas. Na pewno udogodnieniem będzie to, że w Gdańsku pasażer nie będzie się ponownie odprawiać. Niezależnie od tego prowadzimy rozmowy z przewoźnikami na temat połączeń z krajami Beneluksu.

• Czy będą kolejne loty wewnętrzne?

– Intensywnie zabiegamy o połączenie z Wrocławiem. Nie mamy jednak w tej chwili żadnych deklaracji.

• Na jakich badaniach bazuje Port Lotniczy Lublin, rozmawiając z przewoźnikami i przekonując ich, że dany kierunek warto uruchomić z Lublina?

– Bazujemy na badaniach firmy ASM oraz Millward Brown. To badania jeszcze sprzed kilku lat. Natomiast teraz podpiszemy nową umowę z firmą ASM na badania dotyczące ruchu lotniczego dla PLL, z których dowiemy się m.in. dokąd latają mieszkańcy Lubelszczyzny, jakie wybierają linie. Te badania będą naszym argumentem w rozmowach z przewoźnikami.

• Inny ważny argument to stałe przejście graniczne. Kiedy będzie na lotnisku?

– Liczymy na to, że w przyszłym roku. Od początku działania lotniska mamy przygotowane pomieszczenia, sprzęt i wyposażenie. Ale to nie do końca od nas zależy. Dziękujemy lubelskim posłom za wspieranie nas w tej kwestii. Liczymy, że ich działania pomogą w uruchomieniu przejścia.

• Kolejna istotna sprawa to system ILS. Kiedy zacznie działać?

– Jest to inwestycja Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Z tego, co wiemy, ILS zacznie działać jeszcze w tym roku.

• Jeśli przed końcem roku zacznie działać ILS, to czy będzie mniej lotów przekierowanych zimą na inne lotniska z powodu złych warunków atmosferycznych?

– System ILS z pewnością wpłynie na bezpieczeństwo i na to, że przekierowań będzie o wiele mniej. W tamtym roku mieliśmy ich 12. Co nie znaczy, że przekierowań w ogóle nie będzie, gdyż to nie zależy tylko od ILS.

• Jakie są najnowsze statystyki ruchu pasażerskiego?

– W sierpniu odprawiliśmy 21 482 pasażerów, od początku roku 133 134 pasażerów. W sierpniu odbyły się 274 rejsy, w tym 132 w ruchu General Aviation (prywatne samoloty).

• A jakie są prognozy do końca roku?

– 200 tys. pasażerów.

• Jest pan zadowolony z tych statystyk?

– Zawsze mogłoby być lepiej, ale jak porównamy się z podobnymi lotniskami (Rzeszów, Łódź, Bydgoszcz, Szczecin), to twarde dane wskazują, że nie jest tak źle. Dla przykładu Rzeszów i Łódź w 2006 miały po 200 tys. pasażerów. Dzisiaj wszystkie wspomniane porty mają ruch od 350 do 600 tys. pasażerów.

• A jaki ruch pasażerski planowany jest w 2014 roku?

– Planujemy stabilny rozwój i ruch poniżej 300 tys. pasażerów rocznie. Wariant bardziej optymistyczny mówi o tym, że jeden z przewoźników będzie miał u nas bazę. Wtedy ten ruch skokowo wzrośnie.

• Kiedy lotnisko zacznie zarabiać na siebie?

– Rentowność lotnisk takiej klasy, jak nasze zaczyna się od poziomu obsłużenia miliona pasażerów rocznie.

• Dlaczego, jako ostatni z portów, publikujecie statystyki ruchu lotniczego?

– Mogę zapewnić, że przy nowej formule strony internetowej będą one zamieszczane regularnie.

• Strona portu od wielu miesięcy czeka na poprawienie. Dlaczego to tak długo trwa?

– Zdajemy sobie sprawę, że mamy w tej płaszczyźnie zaległości. Dlatego zmieniamy operatora strony, teraz zajmie się nią lubelska spółka. Przygotowywany jest serwis, w którym, poza nową szatą graficzną będą m.in. nowe wersje językowe: ukraińska, niemiecka, hebrajska, a także esperanto. Strona zacznie działać za ok. miesiąc.

• Pozyskiwanie przewoźników to jedno, a drugie to ruch pasażerski. Co robi spółka, żeby pozyskać pasażerów?

– Prowadzimy intensywne działania marketingowe na zewnątrz. Działamy tam, gdzie latają nasi przewoźnicy, nie koncentrujemy się tylko na regionie lubelskim. Związaliśmy się Ryanair, który daje nam możliwość dotarcia do 75 mln pasażerów w Europie. To okazja dla naszych lokalnych przedsiębiorców, którzy drogą mailingu mogą poprzez port dotrzeć do potężnego rynku klientów w Europie. Mogą to zrobić również poprzez strony internetowe przewoźników (tzw. destination pages).

• Czy obawia się pan konkurencji ze strony portu lotniczego w Radomiu, który ma zacząć działać w przyszłym roku?

– Będzie to na pewno rzutowało na nasz rozwój, trochę się więc obawiamy. Natomiast my rozpoczęliśmy działalność dwa lata wcześniej i obecnie nasza oferta taryfowa dla przewoźników jest najbardziej konkurencyjna wśród wszystkich portów w Polsce. Opiera się na zdrowych rynkowych zasadach bez dopłat ze strony samorządów. Jest ryzyko, że niebawem takie działanie może być uznane za niedozwoloną pomoc publiczną, przed czym już przestrzega Komisja Europejska.

• Zarząd portu ma być większy. Za co będzie odpowiedzialny nowy wiceprezes?

– Po odwołaniu prezesa Grzegorza Muszyńskiego był wakat w zarządzie, który funkcjonował w zmniejszonym składzie. Teraz zarząd będzie uzupełniony, a wiceprezes będzie odpowiedzialny za sprzedaż i marketing. Jego rolą, podobnie jak moją rolą i wiceprezesa Dariusza Krzowskiego, będzie szybkie pozyskiwanie nowych przewoźników. W rozmowach, których jest dużo, musimy mieć kolejną osobę odpowiednio umocowaną.

• Większy ruch pasażerski to konieczność rozbudowy terminalu, o czym była już mowa wcześniej. Kiedy taka rozbudowa może nastąpić?

– Rozbudowa terminalu w części odpraw będzie potrzebna szybciej, niż nam się wydaje. Jest realna szansa, że nastąpi ona na przestrzeni trzech lat.

• Czy w przyszłości planowana jest rozbudowa portu również o terminal cargo?

– Wcześniej czy później będzie to niezbędne, ale jest to perspektywa co najmniej 7 lat. Taka inwestycja to ogromny koszt i wielkie nakłady, które trzeba zderzyć z przewidywanymi przychodami. W tej chwili priorytetem jest osiągnięcie jak największego ruchu pasażerskiego i poprawa wyników finansowych. Musimy więc dobrze sprzedać się na rynku przewoźników. Przekonać ich, że warto do nas przylecieć chociażby ze względu na nasz potencjał kulturalny, gospodarczy, turystyczny.

• Ile osób w tej chwili pracuje w porcie?

– 160 osób. Najwięcej w służbach ratunkowych. W administracji pracuje kilkanaście osób.

• Jakie jest średnie wynagrodzenie w Porcie Lotniczym Lublin?

– Oscyluje w granicy średniej krajowej (około 3800 zł brutto – od redakcji).

• Czy Służba Ochrony Lotniska pracuje już w pełnym składzie?

– Ogłosiliśmy właśnie nabór do SOL. W tym roku chcemy zatrudnić 30 osób. Zachęcam, żeby się zgłaszać. Warunkiem jest posiadanie licencji ochrony. Przyjmujemy mężczyzn, ale również kobiety. Po tym naborze SOL będzie liczyć około 70 osób.

• Wciąż jest kłopot ze znakami drogowymi prowadzącymi na lotnisko. Dlaczego?

– Największy problem jest ze zjazdem z S17. GDDKiA obiecuje, że po zakończeniu inwestycji oznakuje zjazdy. Natomiast Świdnik jest bardzo dobrze oznakowany.

• Dlaczego autobus MPK jeżdżący z Lublina do Świdnika nie dojeżdża do terminalu?

– Już rozmawialiśmy z MPK o przedłużeniu tej linii. Bardzo nam na tym zależy i wszystko jest na dobrej drodze.

• Nie działają już kamery, na których można było podglądać lotnisko w Internecie. Dlaczego?

– Kamery były zainstalowane na czas budowy. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego zostały zdemontowane. Myślimy o zainstalowaniu kamer, które pokażą terminal, natomiast jest problem z zainstalowaniem kamery na płycie postoju samolotów. Pasażerowie ruchu GA (prywatne samoloty), których mamy w miesiącu około 60, nie życzą sobie tego.

• A co z górką spotterską?

– Jest gotowa. Pomogli nam ją tworzyć lubelscy spotterzy, w miejscu przez nich wskazanym. Można ją znaleźć jadąc od strony Mełgwi. Jest dostępna dla wszystkich, ale przy dużych imprezach pierwszeństwo mają osoby zrzeszone w grupie lubelskich spotterów.

• Co będzie na landartach przy lotnisku?

– Zdajemy się na poczucie smaku artysty Jarosława Koziary i czekamy na jego propozycje. Pomysł z pszczołą nam się podoba, choć nie ukrywam, że wolelibyśmy reklamę np. Perły za 2 mln złotych rocznie.

• Czy będą organizowanie dni otwarte na lotnisku, tak jak to było podczas budowy?

– Po uruchomieniu lotniska organizowanie dni otwartych, w takiej formule jak były kiedyś, nie jest możliwe. Część lotniskowa airside nie jest dostępna. Natomiast organizujemy wycieczki dla szkół, klubów, seniorów. By wziąć w nich udział, wystarczy umówić się z działem marketingu. Są bezpłatne.

• Odmawiają państwo mediom, i nie tylko (ubiegał się o to poseł Michał Kabaciński) informacji o sytuacji finansowej portu. Dlaczego?

– Nie odmawiamy. Sprawozdania finansowe są jawne. Znajdują się w Krajowym Rejestrze Sądowym i każdy może mieć do nich dostęp. Te raporty są bardzo obszerne i jeśli chcielibyśmy każdemu przygotowywać pakiet takich dokumentów, musielibyśmy zatrudnić kolejnych pracowników.

Pozostałe informacje

Nowatorskie leczenie migotania przedsionków. Lubelscy lekarze pionierami w kraju
Foto/Wideo
galeria
film

Nowatorskie leczenie migotania przedsionków. Lubelscy lekarze pionierami w kraju

Kardiolodzy ze szpitala przy ul. Jaczewskiego przeprowadzili małoinwazyjną ablację techniką PFA. To pierwsze takie zabiegi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

MKS FunFloor Lublin uciekł spod topora podczas meczu z Piotrcovią [zdjęcia]
galeria

MKS FunFloor Lublin uciekł spod topora podczas meczu z Piotrcovią [zdjęcia]

MKS FunFloor Lublin pokonał MKS Piotrcovia Piotrków Trybunalski 30:27 po bardzo zaciętym spotkaniu.

Bulla papieska z XVIII wieku i prawosławna ikona znalezione na Lubelszczyźnie
galeria

Bulla papieska z XVIII wieku i prawosławna ikona znalezione na Lubelszczyźnie

Wojewódzki konserwator zabytków pochwalił się kolejnymi cennymi znaleziskami z terenów naszego województwa . Jedno z nich należało do papieża, a drugie reprezentuje prawosławnych staroobrzędowców.

1,5 promila i parkowanie na przejściu. Wszystko w drodze na komendę

1,5 promila i parkowanie na przejściu. Wszystko w drodze na komendę

Pod komendę policji w Krasnymstawie przyjechał 49-latek, na którego był nałożony dozór policyjny. Zaparkował na wprost komendy. Na przejściu dla pieszych. Nie był trzeźwy.

Skrzydłowy Motoru wraca do gry

Skrzydłowy Motoru wraca do gry

Jacques Ndiaye będzie mógł pojawić się już na boisku podczas czwartkowego meczu Motoru Lublin z Chrobrym Głogów (godz. 18, na Arenie Lublin). Skrzydłowy z Senegalu, z powodu kontuzji pauzował od ponad miesiąca.

Agresja wśród młodzieży. Jak reagować i jak przeciwdziałać?

Agresja wśród młodzieży. Jak reagować i jak przeciwdziałać?

Stop agresji wśród młodzieży – to temat konferencji poświęconej sposobom zapobiegania sytuacjom konfliktowym w środowisku młodych osób. Spotkanie w piątek, 26 kwietnia, o godzinie 9 w siedzibie Urzędu Miasta Lublin przy ul. Spokojnej 2.

CSK zaprasza na spektakl „Z kapelusza”
28 kwietnia 2024, 18:00

CSK zaprasza na spektakl „Z kapelusza”

W najbliższą niedzielę na scenie Sali Operowej w lubelskim CSK z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca odbędzie się przedstawienie „Z kapelusza”.

Gabinety historii naturalnej Lublina. Nowa wystawa w Muzeum Józefa Czechowicza
25 kwietnia 2024, 18:00

Gabinety historii naturalnej Lublina. Nowa wystawa w Muzeum Józefa Czechowicza

Gabinety historii naturalnej Lublina to tytuł wystawy nawiązuje do ducha oświeceniowych gabinetów historii naturalnej i osobliwości przyrody. Otwarcie wystawy odbędzie się 25 kwietnia o godzinie 18 w lubelskim Muzeum Józefa Czechowicza.

Jak zdrowo się starzeć? O tym już w piątek na międzynarodowej konferencji
Patronat Dziennika Wschodniego
26 kwietnia 2024, 9:00

Jak zdrowo się starzeć? O tym już w piątek na międzynarodowej konferencji

Profilaktyka, choroby metaboliczne, rehabilitacja i zdrowe żywienie - takie tematy poruszą specjaliści podczas międzynarodowej konferencji „Healthy Aging”.

Od jutra zmiany w organizacji ruchu na Wallenroda

Od jutra zmiany w organizacji ruchu na Wallenroda

Od czwartku, 25 kwietnia, część ulicy Wallenroda zostanie zamknięta. Wszystko przez rozpoczęcie kolejnego etapu prac remontowych.

Aż 11 niewybuchów w Białej Podlaskiej. Saperzy jeszcze tu wrócą
pilne

Aż 11 niewybuchów w Białej Podlaskiej. Saperzy jeszcze tu wrócą

Przy ulicy Sidorskiej w Białej Podlaskiej znaleziono aż 11 niewybuchów. Saperzy zakończyli dziś pracę o godz. 16.30. Ale powrócą tu w piątek. Wówczas ponownie mieszkańcy będą ewakuowani.

Noc Kultury 2024: Neurony Miasta ożywią Lublin
galeria

Noc Kultury 2024: Neurony Miasta ożywią Lublin

Tegoroczna, 18. już edycja festiwalu Nocy Kultury odbędzie się w nocy z soboty na niedzielę 1 i 2 czerwca. Poznaliśmy program tej imprezy. Będą się na niego składały projekty zgłoszone w otwartym naborze oraz wydarzenia specjalne Warsztatów Kultury.

Marta Wcisło jedynką z Lubelskiego do Europarlamentu. Dwójka dla Krzysztofa Grabczuka

Marta Wcisło jedynką z Lubelskiego do Europarlamentu. Dwójka dla Krzysztofa Grabczuka

Platforma Obywatelska przedstawiła swoich kandydatów do europarlamentu. Wśród nich jest Borys Budka, Dariusz Joński oraz lubelska posłanka, Marta Wcisło.

Bakterie coli w popularnym tatarze

Bakterie coli w popularnym tatarze

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące obecności bakterii Escherichia coli w partii tatara wołowego łukowskiej firmy

Kawa. Fakty i mity
WIDEO
film

Kawa. Fakty i mity

Wokół kawy narosło wiele mitów. Z pomocą dietetyka Macieja Pokarowskiego postanowiliśmy sprawdzić co z nich jest prawdą, a co nie.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium