poniedziałek, 5 grudnia 2016 r.

Moto

Całkiem ładne kaczątko

Dodano: 5 grudnia 2002, 10:32

Sympatycy citroëna długo musieli czekać na zapowiadany model C3. Najpierw pokazano studyjnego pluriela, a następnie wspomniany C3. Cierpliwość jednak popłaca, bo nowy model nawet kilka miesięcy po premierze wzbudza spore zainteresowanie na ulicy.

Nowy citroën to podróż sentymentalna w najlepszym wydaniu. Nietrudno dopatrzyć się cech legendarnego 2 CV. Charakterystycznie wybrzuszony dach, okrągły dziób, słowem stylizacyjny powrót do przeszłości. Ale w bardzo dobrym stylu. Trzeba przyznać, że odwagi nie brakowało twórcom tego modelu.
C 3 wyraźnie odbija się od pozostałych modeli Citroëna. Czy xsara, C5 czy nadal produkowane saxo, są inne.
C3 z na pierwszy rzut oka to powolne, stateczne auto, przeznaczone dla pań. Pozory jednak mylą. W owczej skórze zainstalowano serce wilka. W małym aucie można zmieścić całkiem spory silnik, zapewniający bardzo dobre osiągi.
Bazowa wersja wyposażona w silnik 1,1 litra nie jest sprinterem, ale wersja z silnikiem 1,6 16 V o mocy 110 KM - to wilk w owczej skórze. 9,7 sekundy w dojechaniu od 0 do 100 km/h, wynik, jak na samochód klasy B, wręcz doskonały. Prędkość maksymalna podana przez producenta to 192 km/h - też nieźle. Apetyt jednak spory, bo przy ostrej jeździe, na odcinku 100 km objętość paliwa w baku zmniejsza się o 9 litrów.
N a drugiej stronie stoi wersja C3 z silnikiem 1,1 litra. Już nie tak szybka i zrywna, lecz bardzo oszczędna i tańsza.
Za model w wersji 1,1 litra z najuboższym wyposażeniem należy zapłacić 36 450 złotych. To sporo, jak na tę klasę. Natomiast za najszybszą wersję, bogato wyposażoną, ze wspomaganiem kierownicy, dwoma poduszkami, elektrycznym sterowaniem szybami bocznymi, alufelgami oraz systemem ABS z funkcją wspomagania nagłego hamowania, zapłacić trzeba 48 820 złotych. Uff, to naprawdę dużo. Sporo jednak jest frajdy, gdy niepozorny C3 ucieknie spod świateł drogiej limuzynie.
C3 już odniósł na polskim rynku sukces. Auto trzeba u dealera zamawiać. Nie ma tego komfortu, że od ręki, a maksimum po dwóch tygodniach pod wpłaty zaliczki, C3 już jest i można nim jeździć. Obecnie okres oczekiwania wynosi do 3 miesięcy na wybrany model.
C3 jest jednak samochodem nietypowym i ładnym. Śmiałość linii nie razi, a wręcz przeciwnie nawiązanie do 2 CV jest ciepło przyjmowane przez nabywców.

Wnętrze

Wnętrze C3 jest równie intrygujące, co bryła nadwozia. Okrągłe linie dominują. Na desce rozdzielczej centralnym punktem jest cyfrowy prędkościomierz. Znajdziemy tam także obrotomierz, wskaźniki poziomu paliwa oraz temperatury silnika. Bardzo ciekawie rozwiązano problem nawiewów. Okrągłe dysze można ustawiać pod każdym kątem bez ograniczeń. A w razie potrzeby zamknąć jednym ruchem. Rażą nieco za twarde palstiki oraz nieporęcznie umiejscowione elektryczne sterowanie bocznymi szybami. Zaletą natomiast jest duża liczba pomysłowych schowków.

Silniki w C3

Paleta silników w citroënie C3 rozpoczyna jednostka napędowa 1,1 litra o mocy 60 KM. Jest to silnik dobrze znany z saxo, który został poddany modyfikacji. Kolejny silnik rozwija moc 75 KM z pojemności 1,4 litra. O oczko wyżej jest silnik najmocniejszy w całej gamie - 1,6 litra 16 110 KM mocy. Do wyboru są także dwa diesle. Pierwszy 1,4 HDI o mocy 70 KM, drugi także 1,4 HDi, ale 16 V, o mocy 92 KM. Oba te nowoczesne diesle są niezwykle ekonomiczne oraz dynamiczne dzięki ogromnemu momentowi obrotowemu. Wspomniane wyżej jednostki napędowe można spotkać w peugeocie 206, a diesle także w nowym fordzie fiesta.

Nadwozie

Charakterystyczną sylwetkę trudno pomylić z innym samochodem poruszającym się po naszych ulicach. Dach
i maska mocno wyoblone przypominają legendarny model
2 CV, potocznie nazywany kaczką. Jednak C3 w odróżnieniu od protoplasty jest po prostu ładny. Duże przednie lampy zespolone, charakterystyczne trójkątne, zgodnie z panującymi tendencjami, wąskie i dość wysoko osadzone tylne lampy nadają smaku całości. Duże zderzaki skutecznie chronią przed tzw. szkodami parkingowymi lub przepychaniem na postoju, popularnym w całej Francji.

C3 na tle konkurencji - wyposażenie

Model /C3 SX/ clio expression /206 XT
Cena w tys. zł /48 800 /44 100 /51 700
ABS /standard/ standard/ standard
Wspomaganie kier. standard /standard/ standard
Elektryczne szyby standard /standard/ standard
Radio opcja /opcja/ opcja
Centralny zamek standard /standard/ standard
Dwa airbagi czołowe standard /standard/ standard
Airbagi boczne standard /standard/ opcja

Wnioski

C3 ma wiele twarzy. Od spokojnej z silnikiem 1,1 litra, po bardzo dynamiczną, z motorem 1,6 litra. Szeroka oferta zapewni każdemu coś miłego. Niestety, cena nie jest niska, i trzeba się liczyć ze sporym wydatkiem.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO