czwartek, 24 sierpnia 2017 r.

Moto

Czy instalacja gazowa LPG w samochodzie nadal się opłaca?

Dodano: 1 czerwca 2016, 16:21
Autor: p.p.

Początkowo sytuacja z instalacjami gazowymi była bardzo prosta. Montaż mało skomplikowanego układu LPG obniżał koszt przejechania każdego kilometra o ponad 50 proc. Dzisiaj motory stały się bardziej nowoczesne i oszczędne. Co więcej, część kierowców uważa, że nie nadają się one do przerobienia „na gaz”. Czy gra jest warta świeczki?

Niemalże przed dekadą żaden z mechaników nie podjąłby się montażu instalacji LPG w niemieckiej jednostce napędowej. Czemu? Główną przeszkodą były wtryskiwacze paliwa, a dokładnie niezwykła zmienność charakterystyki ich pracy oraz podatność na uszkodzenia. Problem dotyczył nie tylko silników z grupy VAG, ale również jednostek Mazdy, Toyoty czy Hyundaia i Kia.

Dzisiaj montaż instalacji LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem nie stanowi problemu dla doświadczonego montażysty. Co więcej, firmy produkujące układy dedykowane wyspecjalizowały się w rozwiązaniach dla takich jednostek. Na przykład montowane w skodach instalacje Landi Renzo posiadają dotrysk benzyny, dzięki czemu wtryski chronione są przed nagrzewaniem się i przedwczesnym niszczeniem. W praktyce oznacza to, że w czasie jazdy skład mieszanki paliwowej nieustannie się zmienia. Jednakże kierowca całkowicie tego nie odczuwa. Utrzymania właściwego stosunku benzyny do LPG pilnuje sterownik.

Wśród polskich kierowców nadal funkcjonuje przekonanie, że opłacalność montażu instalacji LPG warunkują wysokie roczne przebiegi. Nic bardziej mylnego. Dla przykładu – bazowa wersja skody fabii 1,2 TSI o mocy 90 KM kosztuje 44 880 zł. Do dedykowanej instalacji LPG firmy Landi Renzo trzeba teraz dopłacić w salonach czeskiej marki 3150 zł.

Skoda fabia 1,2 TSI spala średnio około 6,5 litra benzyny. To oznacza, że koszt przejechania każdych stu kilometrów to przeszło 28 złotych. W przypadku posiadania instalacji LPG mieszanka 7,5 litra gazu oraz połowy litra benzyny użytej do dotrysku będzie kosztować niespełna 15 złotych. Tym samym kierowca jest w stanie zaoszczędzić 13 złotych, o ile nie będzie podróżował zbytnio obciążonym autem czy też z nadmierną prędkością na autostradzie – wtedy dotrysk benzyny może być wyższy.

Skala niższych wydatków rośnie wraz ze wzrostem skali pokonanych kilometrów. Po przejechaniu 1000 kilometrów oszczędność wynosi 130 złotych, 10 tysięcy kilometrów – 1300 złotych, a 20 tysięcy kilometrów – 2600 złotych. Aby koszt zakupu instalacji LPG do fabii 1,2 TSI zwrócił się całkowicie, należy pokonać nieco ponad 24 tysiące kilometrów.

Silniki stały się dużo nowocześniejsze, ich zapotrzebowanie na paliwo zdecydowanie spadło, jednak montaż instalacji LPG nadal jest opłacalny. Kierowcy pokonujący minimum tysiąc kilometrów miesięcznie są w stanie odczuć oszczędności w domowym budżecie.

Czytaj więcej o: motoryzacja
Użytkownik niezarejestrowany
Kamciu
zygmunt
(12) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (5 kwietnia 2017 o 10:16) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Moim zdaniem cały czas się opłaca. No wystarczy chyba porównać tak inne wartości za benzynę czy diesel... Gaz, to gaz. Może nie każdy może go zamontować, ale ja dzięki ramarex rybnik dowiedziałem się, że mogę i dziś tego kroku nie żałuję. Nawet nie czuję, że jeżdżę na gazie.
Rozwiń
Kamciu
Kamciu (16 lutego 2017 o 19:32) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Według mnie masz dobrą instalację wsadzoną pod ten silnik, bez problemu sobie poradzi z 1.4. Jak będziesz już wiedział to napisz jakie masz splanie przy tym silniku ale zgaduę że powyżej 8l to nie będziesz miał. 
Rozwiń
zygmunt
zygmunt (17 stycznia 2017 o 22:18) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
W nowy rok wszedłem z nowym samochodem. Kupiłem seata ibizę z 2010 roku 1,4 silnik z instalacją gazową sequent 32. Pierwsze km pokonane. Wizyta na stacji zrobiona. Uśmiech był duży jak zobaczyłem rachunek za pełny bak.
Rozwiń
Kamciu
Kamciu (16 stycznia 2017 o 18:40) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
bartosz napisał:
dokładnie. Jak dbasz tak masz. Nawet przy najdroższej instalacji, ale słabym gazowniku i nie dbaniu instalacja się rozpadnie. Zręsztą jak w samochodzie tylko lejemy paliwo i nie robimy żadnych przeglądów to z biegiem czasu również się zepsuje. Mam fieste z silnikiem 1,2 z instalacją SQ32 i jestem zadowolony. Jestem tuż przed przeglądem.    
bartosz napisał:
I potem właśnie wychodzą pretensje do firmy z której jest instalacja. Ludzie nie zrobią żadnego przeglądu nie wyminią nawet jednego filtra, zatankują kiepski gaz byle był jak najtańszy i instalacje szlak trafia. U mnie w [rzypadku brc koszta serwisowania wcale nie są drogię i wyedług mnie ktoś kto miał na montaż powienien mieć też na serwis, ponieważ to nie jest majątek i można taką kwotę odłożyć. 
Rozwiń
bartosz
bartosz (4 stycznia 2017 o 22:13) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
dokładnie. Jak dbasz tak masz. Nawet przy najdroższej instalacji, ale słabym gazowniku i nie dbaniu instalacja się rozpadnie. Zręsztą jak w samochodzie tylko lejemy paliwo i nie robimy żadnych przeglądów to z biegiem czasu również się zepsuje. Mam fieste z silnikiem 1,2 z instalacją SQ32 i jestem zadowolony. Jestem tuż przed przeglądem.   
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (12)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!