sobota, 21 października 2017 r.

Moto

C'eed - czarny koń z koreańskiej stajni

Nie 200, nie 300, a blisko 500 zamówień przyjęli już dilerzy Kia na nowy model c'eed. Zapowiada się, że czarnym koniem tego sezonu będzie właśnie nowy model koreańskiej firmy, produkowany w słowackiej fabryce.

Tak duża popularność nowego modelu zaskoczyła importera, który musiał dwukrotnie zwiększyć zamówienie w słowackiej fabryce. Pierwotnie zakładał, że w pierwszych dniach sprzedaż osiągnie poziom 200 sztuk. Tymczasem liczba podpisanych umów zbliża się do pięciuset w całej Polsce. I nie jest to ostatnie słowo Kia, bowiem 19 stycznia ruszają dni otwarte, których głównym bohaterem będzie oczywiście c'eed.

Kto oczekuje, że ten koreański samochód ma wiele wspólnego z dotychczasowymi modelami tej firmy, to grubo się myli. Całkowicie zerwano z filozofią Dalekiego Wschodu. Nie ma stylistycznych zawijasów, dziwnych przetłoczeń czy kapiącego chromu. Jest za to prosto, europejska linia, nawiązująca stylistycznie do corolli poprzedniej generacji, stilo, golfa czy focusa. Te dwa ostatnie modele były wzorem dla koreańskich inżynierów przy pracy nad c'eed.
Nadwozie nowej "kijanki”, to solidna konstrukcja, produkowana w najnowocześniejszej fabryce samochodów w Europie, w słowackiej Żylinie. Spokojna linia nawet na moment nie przypomina bliźniaczych konstrukcji Hyundaia, jak to bywało drzewiej.

Jeszcze większy szok można przeżyć po kilku godzinach spędzonych za "sterami” tego modelu. Auto doskonale się prowadzi. A to za sprawą innowacyjnego zawieszenia, całkowicie przeprojektowanego dla c'eed. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano niezależne zawieszenie, które zapewnia precyzyjną reakcję na ruchy kierownicy i komfortową jazdę.
Jako jeden z nielicznych samochodów w tej klasie, c'eed posiada z tyłu system wahaczy poprzecznych oraz wzdłużnych drążków reakcyjnych typu "in-wheel multi-link” ("multi-link zintegrowany z kołami”). I to jest właśnie nowość. Zaawansowana konstrukcja pozwoliła na ukrycie wielu elementów wspomnianego systemu w wewnętrznej części obręczy kół lub tuż przy nich - stąd nazwa używana przez Kia dla tego systemu zawieszenia — "in-wheel multi-link”. Efektem, to doskonałe własności jezdne. C'eed świetnie trzyma się drogi. Nie robią na nim żadnego wrażeni ostre zakręty, pokonywane z dużą szybkością. Auto w żadnym momencie nie wykazuj tendencji ani pod-, ani nadsterownych. Charakterystyka jest neutralna, co ma kapitalny wpływ na komfort prowadzenia tego auta. Systemy kontroli trakcji "myślą” za kierowcę, zapobiegając sytuacjom awaryjnym. Jedyny zarzut można mieć do systemu ABS, który jest zbyt czuły. Już najmniejszy uślizg koła podczas hamowania jest sygnalizowany biciem pedału hamulca. I jeszcze jedna łyżka dziegciu. Auto jest dość wysokie, 148 cm, co sprawia, że jest czułe na boczne podmuchy wiatru. Trzeba na to uważać mijając się z tirem czy wyjeżdżając zza ściany drzew.

Dobre wrażenie pozostawia diesel 1.6 litra o mocy 115 koni. Auto z tym silnikiem jest bardzo dynamiczne i ciche. Jazda nawet przy znacznych prędkościach nie jest męczarnią dla uszu. Skrzynia pracuje lekko i precyzyjnie. Zespół napędowy jest elastyczny, nie zmusza kierowcy do częstego sięgania w stronę lewarka zmiany biegów. Wprawdzie od 0 do 100 km/h kia ze 115-konnym dieslem rozpędza się w 11,5 sekundy, co nie jest wynikiem oszałamiającym, jednak zupełnie wystarczającym. Prędkość maksymalna osiągana przez tę wersję wynosi 188 km/h - a to już dobry wynik. Zespól napędowy pracuje efektywnie, z dużą kulturą.
Nowa kia wręcz przytłacza ogromną ilością miejsca w środku. Autem może wygodnie podróżować pięć osób. Rozstawa osi w c'eed wynosi 265 cm (tyle, co w autach o klasę większych). Dzięki temu kabina jest olbrzymia. Pasażerowie na tylnym fotelach mogą podróżować niemal jak w klasie biznes. Nie ma kłopotów z kolanami opierającym się o przednie fotele. Do tego wygodne siedzenia i salonik na kołach jak znalazł.

I na koniec atut, jakim może szafować niewiele marek. C'eed ma aż 7 lat gwarancji, 5 na cały pojazd, kolejne dwa na zespół napędowy z ograniczeniem przebiegu do 150 tys. km lub 3 lata bez limitu. Gwarancja przechodzi na kolejnych właścicieli auta.

C\'eed w liczbach

Silniki
Pojemność moc w KM Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h V max Śr. Zużycie paliwa w lit./100 km
1.4 ben. 109 11,6 187 6,1
1.6 ben. 122 10,8 192 6,4
1.6 CRDI 90 13,8 172 4,7
1.6 CRDI 115 11,5 188 4,7
Wymiary
Długość 423,5 cm
Wysokość 148 cm
Szerokość 179 cm
Pojemność bagażnika 340/1300 litrów po złożeniu tylnych siedzeń
Promień skrętu 5,17 metra
Waga od 1263 do 1438 kilogramów
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!