niedziela, 4 grudnia 2016 r.

Moto

Duży, szybki, oszczędny

Dodano: 27 sierpnia 2001, 13:51

Kilka razy w miesiącu właœciciel samochodu przeżywa ciężkie chwile. Są to obowiązkowe wizyty na stacji paliwowej. Jest na to jednak recepta. Samochód
z nowoczesnym silnikiem Diesla,
z wysokociœnieniowym wtryskiem
w technice common rail.

A jeœli
do tego jeszcze jest w praktycznej karoserii kombi, to już chyba więcej nie trzeba. Czy tak właœnie jest, zbadaliœmy na przykładzie fiata marea weekend JTD.

Czas płynie


Marea ma już kilka lat. I tak naprawdę jest niedocenionym samochodem z oferty koncernu Fiat. Reprezentuje włoską stajnię w sektorze samochodów klasy œredniej wielkoœci. Jednak nigdy nie zdobył należnej mu popularnoœci.

Konstrukcja pojazdu jest w znacznym stopniu zunifikowana z samochodami bravo/brava. Równoczeœnie z podstawową, wersją sedan modelu marea, wprowadzono na rynek odmianę z nadwoziem uniwersalnym, bardziej znanym w Polsce pod nazwą kombi. Dla samochodów Fiata z takim rodzajem nadwozia stosowana jest od wielu lat nazwa weekend.

Samochody z nadwoziami typu kombi mają zwykle „ciężką” sylwetkę, co wynika z trudnoœci połączenia krótkiego i niskiego segmentu przedniego z obszernym segmentem osobowo-towarowym. Stylistom z Centro Stile FIAT udało się stworzyć pojazd o lekkiej linii. Przednia częœć nadwozia zachowuje rodzinne podobieństwo do modeli bravo/brava i dzięki zmienionemu zarysowi drugiej pary drzwi bocznych łagodnie łączy się z obłą œcianą tylną. Ciekawym rozwiązaniem stylistycznym jest zabudowa tylnych œwiateł w górnej częœci słupków tylnych. Obudowa zestawu œwiateł łączy się płynnie z tylną częœcią relingu dachowego.

Długoœć całkowitą samochodu zwiększono o 0,11 m (w stosunku do wersji podstawowej) i dzięki temu uzyskano pokaŸne wymiary przestrzeni bagażowej. Mieœci się tu bagaż o łącznej objętoœci 500 litrów, a po złożeniu asymetrycznie dzielonego siedzenia tylnego przestrzeń bagażowa ulega zwiększeniu do 1550 litrów.

Zatem w naszej punktacji, tym razem połączyliœmy wygląd z funkcjonalnoœcią, marea otrzymuje 4 chorągiewki.

Silnik jak dzwon


Testowa marea weekend wyposażona jest w czterocylindrowy silnik o zapłonie samoczynnym z rodziny JTD. Ten nowoczesny i ekonomiczny silnik ma objętoœć skokową 1,9 litra i wspomagany jest turbosprężarką oraz chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler). W układzie zasilania zastosowano bezpoœredni wtrysk paliwa oraz system common rail. Silnik osiąga moc 81 kW (110 KM) i wyróżnia się dużym momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Wartoœć ta osiągana jest przy relatywnie niskich obrotach silnika, co podnosi jego elastycznoœć i sprzyja ograniczeniu hałasu. Silnik to mocny punkt fiata marei. Szybki, zrywny i ekonomiczny. Na jednym baku przejechaliœmy 1000 km. Nasza nota to 4,5 chorągiewki.

Klej w kołach


Napęd jest przekazywany na koła przednie poprzez pięciobiegową skrzynię przekładniową. W samochodach marea wszystkie koła jezdne zawieszone są niezależnie. Zastosowane stabilizatory skrętne ograniczają przechyły nadwozia podczas jazdy na zakrętach. Zębatkowa przekładnia kierownicza wyposażona została w hydrauliczne wspomaganie. Samochód ma wydajny układ hamulcowy, przednie hamulce mają tarcze wentylowane i ma seryjnie montowany czterokanałowy układ przeciwpoœlizgowy (ABS). Auto prowadzi się pewnie. Za sprawą stabilizatorów dla marei nie ma ostrych zakrętów. Podwozie i hamulce oceniamy na 4 chorągiewki.

Bogato i muzealnie



Samochód ma stosunkowo bogaty zestaw wyposażenia standardowego. W jego skład wchodzą m.in. klimatyzacja, reflektory przeciwmgielne, obręcze kół ze stopów lekkich, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera (z czujnikiem obecnoœci pasażera), napinacze przednich i tylnych pasów bezpieczeństwa, boczne poduszki gazowe, radio, elektryczne otwieranie przednich i tylnych okien drzwiowych i centralny zamek. Ten ekonomiczny, bezpieczny i pakowny samochód nadaje się zarówno do uprawiania dalekiej turystyki jak i do prowadzenia działalnoœci gospodarczej. Mimo wszystko œrodek tchnie myszką. Stara stylistyka oraz toporne plastiki obniżają naszą notę do 3,5 chorągiewki.


Fiat marea,
liczby i fakty


Fiat marea na polskim rynku jest dostępny w kilku wersjach wyposażenia, w kilku wersjach silnikowych. Najtańszy model SX z silnikiem benzynowym o pojemnoœci 1,6 litra i mocy 100 KM kosztuje
55 600 złotych, nieco droższa jest wersja ELX, bo można ją nabyć za 62 600 złotych. Wœród modeli z silnikiem benzynowym króluje wersja HLX, ze 150-konnym silnikiem i wyposażeniem z tzw. górnej półki. Model ten kosztuje 74 300 zł.

Marea jest wyposażona tylko w jeden model silnika Diesla, JTD, wykonany z zastosowaniem technologii wtrysku common rail. Wersja uboższa SX kosztuje 67 600 złotych, wersja droższa ELX - 70 600 złotych.

Marea jest objęta roczną gwarancją na podzespoły i częœci mechaniczne. 3-letnią na lakier oraz 8-letnią na perforację blach nadwozia.

Przeglądy są przewidziane co 20.000 km. Koszt pierwszego wynosi 400 złotych.

Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO