poniedziałek, 23 października 2017 r.

Moto

Duży, szybki, oszczędny

  Edytuj ten wpis
Dodano: 27 sierpnia 2001, 13:51
Autor: Paweł Puzio

Kilka razy w miesiącu właœciciel samochodu przeżywa ciężkie chwile. Są to obowiązkowe wizyty na stacji paliwowej. Jest na to jednak recepta. Samochód
z nowoczesnym silnikiem Diesla,
z wysokociœnieniowym wtryskiem
w technice common rail.

A jeœli
do tego jeszcze jest w praktycznej karoserii kombi, to już chyba więcej nie trzeba. Czy tak właœnie jest, zbadaliœmy na przykładzie fiata marea weekend JTD.

Czas płynie


Marea ma już kilka lat. I tak naprawdę jest niedocenionym samochodem z oferty koncernu Fiat. Reprezentuje włoską stajnię w sektorze samochodów klasy œredniej wielkoœci. Jednak nigdy nie zdobył należnej mu popularnoœci.

Konstrukcja pojazdu jest w znacznym stopniu zunifikowana z samochodami bravo/brava. Równoczeœnie z podstawową, wersją sedan modelu marea, wprowadzono na rynek odmianę z nadwoziem uniwersalnym, bardziej znanym w Polsce pod nazwą kombi. Dla samochodów Fiata z takim rodzajem nadwozia stosowana jest od wielu lat nazwa weekend.

Samochody z nadwoziami typu kombi mają zwykle „ciężką” sylwetkę, co wynika z trudnoœci połączenia krótkiego i niskiego segmentu przedniego z obszernym segmentem osobowo-towarowym. Stylistom z Centro Stile FIAT udało się stworzyć pojazd o lekkiej linii. Przednia częœć nadwozia zachowuje rodzinne podobieństwo do modeli bravo/brava i dzięki zmienionemu zarysowi drugiej pary drzwi bocznych łagodnie łączy się z obłą œcianą tylną. Ciekawym rozwiązaniem stylistycznym jest zabudowa tylnych œwiateł w górnej częœci słupków tylnych. Obudowa zestawu œwiateł łączy się płynnie z tylną częœcią relingu dachowego.

Długoœć całkowitą samochodu zwiększono o 0,11 m (w stosunku do wersji podstawowej) i dzięki temu uzyskano pokaŸne wymiary przestrzeni bagażowej. Mieœci się tu bagaż o łącznej objętoœci 500 litrów, a po złożeniu asymetrycznie dzielonego siedzenia tylnego przestrzeń bagażowa ulega zwiększeniu do 1550 litrów.

Zatem w naszej punktacji, tym razem połączyliœmy wygląd z funkcjonalnoœcią, marea otrzymuje 4 chorągiewki.

Silnik jak dzwon


Testowa marea weekend wyposażona jest w czterocylindrowy silnik o zapłonie samoczynnym z rodziny JTD. Ten nowoczesny i ekonomiczny silnik ma objętoœć skokową 1,9 litra i wspomagany jest turbosprężarką oraz chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler). W układzie zasilania zastosowano bezpoœredni wtrysk paliwa oraz system common rail. Silnik osiąga moc 81 kW (110 KM) i wyróżnia się dużym momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Wartoœć ta osiągana jest przy relatywnie niskich obrotach silnika, co podnosi jego elastycznoœć i sprzyja ograniczeniu hałasu. Silnik to mocny punkt fiata marei. Szybki, zrywny i ekonomiczny. Na jednym baku przejechaliœmy 1000 km. Nasza nota to 4,5 chorągiewki.

Klej w kołach


Napęd jest przekazywany na koła przednie poprzez pięciobiegową skrzynię przekładniową. W samochodach marea wszystkie koła jezdne zawieszone są niezależnie. Zastosowane stabilizatory skrętne ograniczają przechyły nadwozia podczas jazdy na zakrętach. Zębatkowa przekładnia kierownicza wyposażona została w hydrauliczne wspomaganie. Samochód ma wydajny układ hamulcowy, przednie hamulce mają tarcze wentylowane i ma seryjnie montowany czterokanałowy układ przeciwpoœlizgowy (ABS). Auto prowadzi się pewnie. Za sprawą stabilizatorów dla marei nie ma ostrych zakrętów. Podwozie i hamulce oceniamy na 4 chorągiewki.

Bogato i muzealnie



Samochód ma stosunkowo bogaty zestaw wyposażenia standardowego. W jego skład wchodzą m.in. klimatyzacja, reflektory przeciwmgielne, obręcze kół ze stopów lekkich, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera (z czujnikiem obecnoœci pasażera), napinacze przednich i tylnych pasów bezpieczeństwa, boczne poduszki gazowe, radio, elektryczne otwieranie przednich i tylnych okien drzwiowych i centralny zamek. Ten ekonomiczny, bezpieczny i pakowny samochód nadaje się zarówno do uprawiania dalekiej turystyki jak i do prowadzenia działalnoœci gospodarczej. Mimo wszystko œrodek tchnie myszką. Stara stylistyka oraz toporne plastiki obniżają naszą notę do 3,5 chorągiewki.


Fiat marea,
liczby i fakty


Fiat marea na polskim rynku jest dostępny w kilku wersjach wyposażenia, w kilku wersjach silnikowych. Najtańszy model SX z silnikiem benzynowym o pojemnoœci 1,6 litra i mocy 100 KM kosztuje
55 600 złotych, nieco droższa jest wersja ELX, bo można ją nabyć za 62 600 złotych. Wœród modeli z silnikiem benzynowym króluje wersja HLX, ze 150-konnym silnikiem i wyposażeniem z tzw. górnej półki. Model ten kosztuje 74 300 zł.

Marea jest wyposażona tylko w jeden model silnika Diesla, JTD, wykonany z zastosowaniem technologii wtrysku common rail. Wersja uboższa SX kosztuje 67 600 złotych, wersja droższa ELX - 70 600 złotych.

Marea jest objęta roczną gwarancją na podzespoły i częœci mechaniczne. 3-letnią na lakier oraz 8-letnią na perforację blach nadwozia.

Przeglądy są przewidziane co 20.000 km. Koszt pierwszego wynosi 400 złotych.

  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!