poniedziałek, 18 grudnia 2017 r.

Moto

Jak pokonać zaspy?

Dodano: 12 stycznia 2016, 07:17
Autor: Paweł Puzio

Jazda przez zaspy wymaga sporych umiejętności i odpowiednio przygotowanego samochodu. Nie zawsze jesteśmy skazani na porażkę w konfrontacji z tą przeszkodą

Pojawiające się na drodze zaspy możemy pokonywać na dwa sposoby. Większość instruktorów zaleca pokonywanie takiej przeszkody na pierwszym, bądź drugim biegu. Prędkość, z którą porusza się samochód powinna być stała i nie za duża, by nie powodowała buksowania kół. Taka jazda samochodem powinna zapewnić maksymalną możliwą przyczepność i, o ile śnieg nie okaże się za głęboki i nie zatrzyma pojazdu, samochód bez większych problemów powinien przeprawić się przez zaspę.

W drugim sposobie, kluczem do pokonania zaspy jest rozpędzony samochód, który dzięki swojej masie i nabranej prędkości powinien przejechać przez zaspę. Metoda ta może być skuteczna, ale jeśli zawiedzie, unieruchomiony samochód będzie dużo trudniej wydobyć ze śniegu. 

Co zrobić, kiedy jednak utkniemy w śniegu? Przede wszystkim nie można reagować nerwowo, nie szarżować z gazem, nie kręcić kołami we wszystkie strony. Najlepiej wyjść z samochodu, ocenić sytuację i wybrać strategię dalszego postępowania. Głębokość zaspy i jej długość dadzą informacje czy możemy jechać do przodu, czy lepiej wycofać się po śladach i szukać innej drogi. 

– Samodzielnie możemy wyjechać z zaspy próbując rozbujać samochód przy użyciu biegu pierwszego i wstecznego. Przed próbą powinniśmy wyprostować koła, następnie na zmianę, delikatnie podjechać do przodu i na wstecznym do tyłu. Rozbujanie samochodu ma spowodować stworzenie przestrzeni, dzięki której w konsekwencji będziemy mogli odzyskać przyczepność i prędkość do opuszczenia zaspy – mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Škoda. 

Nieco trudniej będzie nam wyjechać, jeśli samochód osiądzie na śniegu. W tym przypadku nie uda się to bez usunięcia go spod samochodu i przywrócenia przyczepności kół. Jeśli ten zabieg nie pomoże, można, a nawet trzeba, pod napędzane koła podłożyć gałęzie lub maty podłogowe, które zwiększą przyczepność.

Skutecznym sposobem jest również obniżenie ciśnienie w oponach w celu zwiększenia ich powierzchni. W tym przypadku należy pamiętać, by po wyjechaniu z zaspy koła napompować.

Jeśli sposoby te zawiodą, nie pozostaje nam nic innego jak próbowaćwypchnąć auto z zaspy albo z pomocą innego kierowcy wyciągnąć przy użyciu linki holowniczej.

Użytkownicy aut z automatyczną skrzynią biegów nie mogą bujać samochodu – w ten sposób bardzo szybko można uszkodzić skrzynię biegów. Jeśli nie pomoże usunięcie śniegu spod kół i podsypanie ziemią w celu zwiększenia przyczepności, użytkownicy tych samochodów powinni wezwać pomoc. Najbezpieczniej dla samochodu będzie, gdy zostanie wypchnięty albo wyciągnięty na holu.

Śniegu i zasp nie można się bać, ale tak jak w każdej drogowej sytuacji nic nie zastąpi wyobraźni i przezorności. Odpowiednio przygotowany samochód z dodatkowym wyposażeniem nie wyeliminuje takich sytuacji, ale pozwoli z większości nich wyjść obronną ręką.

Czytaj więcej o: motoryzacja
Gość
(1) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (12 stycznia 2016 o 07:46) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
W tym zestawie łańcuchy są niezbędne - opona zimowa założona jest w złym kierunku. Pozdrawiam fachowców moto...
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (1)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!