piątek, 20 października 2017 r.

Moto

Kia soul - nowość z Korei

  Edytuj ten wpis
Dodano: 18 lutego 2009, 21:11
Autor: Paweł Puzio

Jeszcze kilka lat temu marka Kia była synonimem łady nivy, chińskich butów i wieży stereo z targu. Dziś coraz śmielej wkracza na salony, i to nie tylko z wyciem policyjnego koguta.

Nowa propozycja to soul. A co najważniejsze - ma argumenty.

W samochodzie liczy się kilka rzeczy. Ma być w dobrej cenie, niezawodny, wpadający w oko, ekonomiczny w użytkowaniu, wygodny, na co dzień. A to, jakie logo pyszni się na masce - dziś jest coraz mniej ważne.

Tym właśnie tropem poszedł koreański producent aut, który coraz śmielej wkracza na europejski rynek, poprzez przyczółek fabryczny na Słowacji. Tam już powstaje rodzina udanego modelu c'eed, suv sportage. Najnowszym dzieckiem jest soul - miejski crossover.

Czy on jest bardziej cross, czy mniej over, tego właściwie nie wiadomo. Jedno jest pewne - pojazd o wyglądzie pudełka budzi sympatię.

Piękny brzydal, a feee…

Nic z tych rzeczy. Właściwie to jedyny tego rodzaju pojazd na rynku. Zgrabnie ociosany, ale nie bez nuty finezji, chociażby w postaci możliwości wyboru jednej z kilku proponowanych aplikacji.

Prosty kształt ma wiele zalet. Liczący 4,1 metra miejski soul ma niespotykanie długi rozstaw osi (2550 mm), lecz na niezwykły wygląd pojazdu składają się jego "wymiary pionowe”. Wysokość całkowita wynosi 1610 mm, dolna krawędź przedniej szyby przebiega o 135 mm wyżej niż w typowym kompakcie, zwiększona jest także o 120 mm wysokość siedzenia - a prześwit pojazdu podniesiono o 45 mm do 165 mm. Stąd ten crossover.

Sporo miejsca

W środku pasażerowie siedzą wyżej niż w zwykłym kompakcie, mają dość przestrzeni nad głowami i dużo miejsca na nogi. Deska o trzech cylindrach pod łukowatym daszkiem przypomina rozwiązania z alfy romeo czy seata altea.

Wysoki, więc sztywniak

Wysokie auto wymaga, niestety, dość sztywnego zawieszenia, aby nadmiernie się nie przechylać. I to czuć. O każdym dołku, nierówności soul dokładnie "informuje” pasażerów. Natomiast dzięki sztywnemu zestrojeniu auto pewnie prowadzi się po zakrętach.

Do dyspozycji są na razie dwa silniki - 128-konny diesel oraz 124-konny silnik benzynowy. Silnik benzynowy spełnia normę czystości spalin Euro 4 a silniki Diesla przygotowane są już nawet do spełnienia normy emisji Euro 5. Oba są dość ciche i ekonomiczne.

Sześć na sto

Z uwagi na niewielką masę, soul oferuje dobre przyspieszenia w granicach 11,0-11,9 sekundy od 0 do 100 km/h i osiąga prędkość maksymalną 182 km/h. Zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 5,2 - 6,6 l na 100 km.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!