piątek, 24 listopada 2017 r.

Moto

Klimatyzacja w samochodzie (1)

  Edytuj ten wpis
Dodano: 8 maja 2002, 19:24

Aktualnie większość producentów stosuje w pojazdach samochodowych układy klimatyzacji jako wyposażenie standardowe. Są to układy zapewniające „komfort temperaturowy” osobom znajdującym się we wnętrzu pojazdu, zapewniając odpowiednią temperaturę i wilgotność powietrza.

Wiele samochodowych układów klimatyzacji i ogrzewania jest połączonych w jeden układ „kontroli atmosfery”, który reguluje temperaturę, wilgotność i cyrkulację powietrza przez schładzanie powietrza w kabinie samochodu, gdy na zewnątrz jest gorąco, lub ogrzewanie, gdy na zewnątrz jest chłodno. Klimatyzacja jest procesem, podczas którego powietrze jest schładzane, oczyszczane i osuszane przed wprowadzeniem do kabiny samochodu. W typowym układzie klimatyzacji samochodowej czynnik chłodniczy pochłania ciepło z kabiny pojazdu przez parownik i za pomocą skraplacza przemieszcza je do powietrza na zewnątrz pojazdu.
Czynnik chłodniczy przepływa przez parownik, którego lamele omywane są przez powietrze kabiny samochodu. Czynnik chłodniczy wrze, tym samym wchłania ciepło z powietrza i w ten sposób je ochładza. Jest to początek cyklu procesu klimatyzacji. Do zamknięcia cyklu klimatyzacji potrzebne są trzy rzeczy:
1. Ciepło z pary musi zostać usunięte,
2. Para musi zostać zamieniona w płyn, który będzie ponownie użyty,
3. Płyn musi powrócić do wyjściowego punktu cyklu chłodzenia.
Sprężarka i skraplacz wypełniają te zadania. Sprężarka zasysa parę czynnika chłodniczego z parownika i pod ciśnieniem przemieszcza ją do skraplacza, który zwykle jest umiejscowiony przed chłodnicą silnika z przodu samochodu. Zwiększone ciśnienie w skraplaczu podnosi temperaturę punktu wrzenia powyżej temperatury powietrza zewnętrznego. Z chwilą przemieszczenia się ciepła z gorącej pary do chłodniejszego powietrza czynnik chłodniczy zamienia się ponownie w płyn. Płyn o dużym ciśnieniu powraca do układu w celu powtórnego użycia. Zatem czynnik chłodniczy w obiegu zamkniętym zamieniając się z płynu w gaz i odwrotnie powoduje schładzanie wnętrza kabiny przemieszczając ciepło na zewnątrz pojazdu.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!