Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

29 grudnia 2017 r.
12:36

Miasto uruchomi własną ładowarkę do samochodów elektrycznych

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
26 14 A A
Miejska ładowarka powstanie przy wjeździe na parking urzędu
Miejska ładowarka powstanie przy wjeździe na parking urzędu (fot. Wojciech Nieśpiałowski)

Ładowarka powstanie... trochę przez przypadek. A dokładnie „przy okazji” montażu nowego oświetlenia ewakuacyjnego w biurowcu przy Wieniawskiej 14.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

– Oświetlenie ewakuacyjne w budynku przy Wieniawskiej 14 jest przestarzałe, a lampy, które należałoby wymienić nie są już produkowane, w związku z tym wymagane jest zaprojektowanie tej instalacji od nowa – tłumaczy Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta Lublina. – Przy okazji zaprojektowana będzie także ładowarka do samochodów elektrycznych.

Urządzenie znajdzie się obok wjazdu na służbowy parking urzędników. – Przed szlabanem, by była ogólnodostępna – podkreśla rzeczniczka.

Nie precyzuje jednak, czy do prądu będzie można się podłączyć za darmo, czy też za ładowanie pojazdu trzeba będzie zapłacić. – Będzie to ustalane z przyszłym zarządcą.

Na razie w mieście działają dwa ogólnodostępne punkty ładowania samochodów elektrycznych. Czterema stanowiskami może się pochwalić IKEA przy al. Spółdzielczości Pracy. Wcześniej powstał punkt pod Tarasami Zamkowymi, gdzie jest jedno stanowisko do ładowania.

– W Lublinie znajdują się również stanowiska do ładowania na innych terenach prywatnych, jednak nie są przeznaczone do ogólnego użytku, tylko np. w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym czy dla klientów salonów samochodowych czy – dodaje Olga Mazurek-Podleśna z Urzędu Miasta.

„Miejskie gniazdko z prądem” nie powstanie zbyt prędko. Wiosną wybrany ma być projektant, ale montaż urządzenia nastąpi najprawdopodobniej dopiero w 2019 roku. – Wcześniej będzie konieczne uzyskanie pozwoleń przeciwpożarowych – zastrzega Krzyżanowska.

Aktualnie w Lublinie zarejestrowanych jest 231 pojazdów hybrydowych i 87 elektrycznych.

– Pojazdy hybrydowe to głównie samochody osobowe. Z kolei pojazdy elektryczne to w większości pojazdy komunikacji miejskiej – wyjaśnia Mazurek-Podleśna. – Samych samochodów elektrycznych jest kilkanaście. Wśród pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w naszym wydziale są także motorowery i quady.

Będą elektrobusy

Ratusz zapowiada już zakup elektrycznych autobusów komunikacji miejskiej. Miasto chce kupić co najmniej 32 takie pojazdy, chociaż może być ich nawet dwa razy więcej. Specjalne ładowarki dla tych pojazdów znajdą się na projektowanych już pętlach, m.in. przy al. Kraśnickiej czy Żeglarskiej, zaś 10-minutowe ładowanie ma umożliwić pokonanie co najmniej 40 km.

„Elektryka” zaparkujesz za darmo

Samochody elektryczne bez akcyzy, z możliwością darmowego parkowania i jeżdżenia do woli po buspasach – oto niektóre zapisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To pierwszy tego rodzaju dokument, nad którym wczoraj pracował rząd.

Ustawa tworzy podstawy prawne do rozbudowy infrastruktury do ładowania samochodów energią elektryczną lub ich tankowania gazami CNG/LNG. – Projekt ustawy zakłada budowę sieci bazowej infrastruktury dla paliw alternatywnych w aglomeracjach miejskich, na obszarach gęsto zaludnionych oraz wzdłuż dróg międzynarodowych. Planuje się, że do końca 2020 r. sieć bazową stworzy 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy i 400 punktów ładowania energią elektryczną o dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG rozmieszczonych w 32 aglomeracjach miejskich i na obszarach gęsto zaludnionych – czytamy w dokumencie.

Ale to nie koniec proponowanych zmian. Przewiduje się, że po wejściu nowych przepisów, m.in. zakup osobowego samochodu elektrycznego będzie tańszy, zostanie on zwolniony z akcyzy. Kierowca samochodu elektrycznego przez jakiś czas będzie uprzywilejowany. Chodzi o możliwość korzystania z buspasów do końca 2025 r. Będzie też jeździł taniej, bo bezpłatnie zaparkuje w strefach płatnego parkowania. Ustawa ma być procedowana w Sejmie na początku stycznia. Powinna wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. 

>>>

Zobacz także: Ładowarka do samochodów elektrycznych przy IKEA Lublin

Komentarze 14

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 31 grudnia 2017 o 15:47
niech płacą za ładowanie
Avatar
Gość / 30 grudnia 2017 o 16:08
Czytając Dziennik Wschodni naprawdę bardzo mnie zastanawia, czy nikt z Państwa nie czyta artykułów przed ich publikacją? No przysięgam: nie pamiętam już kiedy ostatnio czytałam jakiś artykuł bez literówek, urwanej w połowie myśli, czy obecnych słów, które nie są już częścią wypowiedzi. Wydaje się, że dziennikarze i publicyści powinni jednak zwracać uwagę na takie rzeczy. Podpowiedź, żeby było łatwiej: "tylko np. w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym czy dla klientów salonów samochodowych czy – dodaje Olga Mazurek-Podleśna z Urzędu Miasta."
Avatar
abc / 29 grudnia 2017 o 19:59
undefined napisał:
W czym LPG jest gorsze od CNG/LNG w kwestii ekologii?
 W ekologii nie jest gorsze, ale obecnie dużo aut jest nim zasilane i byłby mały zarobek.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 14:57
Mi się należy. Mam samochód i miasto ma mi zapewnić: drogi bez korków, jezdnie odśnieżone 24h, darmowe miejsca postojowe (tak do 15 metrów od drzwi docelowych), czyste powietrze (bez smogu), szybkie drogi 100km/h, bez rowerzystów, bez PdP, bez powolniaków itd.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 14:10
"z drugiej nie można zapominać o tym, że na 1000 mieszkańców przypada 750 samochodów" - to prawda. Taka liczba samochodów nie mieści się w mieście. Żadna infrastruktura nie nadąży za potrzebami, a przecież buduje się ciągle nowe ulice i to ciągle za mało. Czyli jedyną metodą jest ograniczanie ilości samochodów, bo ciągłe poszerzanie ulic i budowa miejsc parkingowych nie jest możliwa. I jest za droga.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 14:01
No trudno, żeby miasto w ogóle nie budowało oraz remontowało ulic. Z jednej strony należy stawiać na komunikację zbiorową, z drugiej nie można zapominać o tym, że na 1000 mieszkańców przypada 750 samochodów.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 14:00
Temat buspasów w Polsce jeszcze raczkuje. Ale z roku na rok jest ich coraz więcej i to cieszy.
Avatar
mieszkaniec / 29 grudnia 2017 o 13:59
undefined napisał:
"Tzn miasto twardo stawia na promocję komunikacji miejskiej i skutecznie zniechęca do wsiadania do prywatnego samochodu." - to źle? Oczywiście, że dobrze. Tylko miasto robi to mało skutecznie. Jedyne co się mniej więcej udało to: strefa płatnego parkowania i rower miejski. W strefie PP jednak nadal trudno znaleźć miejsce do zaparkowania, a stan rowerów miejskich pozostawia wiele do życzenia.
 Ja nie napisałem, że to źle. Stwierdziłem jedynie, że cytowany przeze mnie czytelnik nie ma racji.
 Ja nie napisałem, że to źle. Stwierdziłem jedynie, że cytowany przeze mnie czytelnik nie ma racji. rozwiń
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 13:55
"Tzn miasto twardo stawia na promocję komunikacji miejskiej i skutecznie zniechęca do wsiadania do prywatnego samochodu." - to źle? Oczywiście, że dobrze. Tylko miasto robi to mało skutecznie. Jedyne co się mniej więcej udało to: strefa płatnego parkowania i rower miejski. W strefie PP jednak nadal trudno znaleźć miejsce do zaparkowania, a stan rowerów miejskich pozostawia wiele do życzenia.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 13:51
"Wymień te rzekome udogodnienia. Ja obserwuję coś dokładnie odwrotnego. Tzn miasto twardo stawia na promocję komunikacji miejskiej i skutecznie zniechęca do wsiadania do prywatnego samochodu." Już wymieniam: większość budżetu miasta idzie na budowę nowych dróg/utrzymanie istniejących. Budowanie parkingów kosztem chodników, placów, terenów zielonych - a to nic nie daje, bo przy rosnącej licznie miejsc parkingowych coraz trudniej znaleźć miejsce do zaparkowania. W przybliżeniu tylko 0,1% ulic miasta posiada bus pasy - dlaczego tylko tyle?
Avatar
Gość / 31 grudnia 2017 o 15:47
niech płacą za ładowanie
Avatar
Gość / 30 grudnia 2017 o 16:08
Czytając Dziennik Wschodni naprawdę bardzo mnie zastanawia, czy nikt z Państwa nie czyta artykułów przed ich publikacją? No przysięgam: nie pamiętam już kiedy ostatnio czytałam jakiś artykuł bez literówek, urwanej w połowie myśli, czy obecnych słów, które nie są już częścią wypowiedzi. Wydaje się, że dziennikarze i publicyści powinni jednak zwracać uwagę na takie rzeczy. Podpowiedź, żeby było łatwiej: "tylko np. w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym czy dla klientów salonów samochodowych czy – dodaje Olga Mazurek-Podleśna z Urzędu Miasta."
Avatar
abc / 29 grudnia 2017 o 19:59
undefined napisał:
W czym LPG jest gorsze od CNG/LNG w kwestii ekologii?
 W ekologii nie jest gorsze, ale obecnie dużo aut jest nim zasilane i byłby mały zarobek.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 14:57
Mi się należy. Mam samochód i miasto ma mi zapewnić: drogi bez korków, jezdnie odśnieżone 24h, darmowe miejsca postojowe (tak do 15 metrów od drzwi docelowych), czyste powietrze (bez smogu), szybkie drogi 100km/h, bez rowerzystów, bez PdP, bez powolniaków itd.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 14:10
"z drugiej nie można zapominać o tym, że na 1000 mieszkańców przypada 750 samochodów" - to prawda. Taka liczba samochodów nie mieści się w mieście. Żadna infrastruktura nie nadąży za potrzebami, a przecież buduje się ciągle nowe ulice i to ciągle za mało. Czyli jedyną metodą jest ograniczanie ilości samochodów, bo ciągłe poszerzanie ulic i budowa miejsc parkingowych nie jest możliwa. I jest za droga.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 14:01
No trudno, żeby miasto w ogóle nie budowało oraz remontowało ulic. Z jednej strony należy stawiać na komunikację zbiorową, z drugiej nie można zapominać o tym, że na 1000 mieszkańców przypada 750 samochodów.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 14:00
Temat buspasów w Polsce jeszcze raczkuje. Ale z roku na rok jest ich coraz więcej i to cieszy.
Avatar
mieszkaniec / 29 grudnia 2017 o 13:59
undefined napisał:
"Tzn miasto twardo stawia na promocję komunikacji miejskiej i skutecznie zniechęca do wsiadania do prywatnego samochodu." - to źle? Oczywiście, że dobrze. Tylko miasto robi to mało skutecznie. Jedyne co się mniej więcej udało to: strefa płatnego parkowania i rower miejski. W strefie PP jednak nadal trudno znaleźć miejsce do zaparkowania, a stan rowerów miejskich pozostawia wiele do życzenia.
 Ja nie napisałem, że to źle. Stwierdziłem jedynie, że cytowany przeze mnie czytelnik nie ma racji.
 Ja nie napisałem, że to źle. Stwierdziłem jedynie, że cytowany przeze mnie czytelnik nie ma racji. rozwiń
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 13:55
"Tzn miasto twardo stawia na promocję komunikacji miejskiej i skutecznie zniechęca do wsiadania do prywatnego samochodu." - to źle? Oczywiście, że dobrze. Tylko miasto robi to mało skutecznie. Jedyne co się mniej więcej udało to: strefa płatnego parkowania i rower miejski. W strefie PP jednak nadal trudno znaleźć miejsce do zaparkowania, a stan rowerów miejskich pozostawia wiele do życzenia.
Avatar
Gość / 29 grudnia 2017 o 13:51
"Wymień te rzekome udogodnienia. Ja obserwuję coś dokładnie odwrotnego. Tzn miasto twardo stawia na promocję komunikacji miejskiej i skutecznie zniechęca do wsiadania do prywatnego samochodu." Już wymieniam: większość budżetu miasta idzie na budowę nowych dróg/utrzymanie istniejących. Budowanie parkingów kosztem chodników, placów, terenów zielonych - a to nic nie daje, bo przy rosnącej licznie miejsc parkingowych coraz trudniej znaleźć miejsce do zaparkowania. W przybliżeniu tylko 0,1% ulic miasta posiada bus pasy - dlaczego tylko tyle?
Zobacz wszystkie komentarze 14

Skomentuj

Komentujesz jako Gość
Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Samochód spadł z nasypu. Nie żyje 18-latka
TRAGEDIA

Samochód spadł z nasypu. Nie żyje 18-latka 0 0

Tragiczny wypadek w Rudniku k. Lublina. Nie żyje 18-letnia kobieta.

Rzecznik Praw Obywatelskich chce kontroli przejścia granicznego w Terespolu

Rzecznik Praw Obywatelskich chce kontroli przejścia granicznego w Terespolu 0 2

Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do komendanta głównego Straży Granicznej o kontrolę praktyk stosowanych na przejściu granicznym w Terespolu. Zwłaszcza wobec cudzoziemców poszukujących w Polsce ochrony przed prześladowaniami w swoich krajach.

Dzieje Puław: Losy kościoła włostowickiego  po najeździe szwedzkim
HISTORIA

Dzieje Puław: Losy kościoła włostowickiego po najeździe szwedzkim 7 0

Najazd szwedzki przyniósł, oprócz zniszczeń pałacu, także ograbienie i zniszczenie kościoła we Włostowicach. Szalejąca w dwa lata później zaraza, której początek datuje się na 24 sierpnia 1708 r., zdziesiątkowała mieszkańców, a dużą część pozostałych przy życiu wypędziła do lasów.

Wisła Puławy gra z liderem tabeli

Wisła Puławy gra z liderem tabeli 2 0

Humory w Puławach mocno się ostatnio poprawiły. Tak samo, jak pozycja w tabeli. Po bardzo trudnym początku rundy wiosennej Wisła wygrała dwa ostatnie mecze i odskoczyła od drużyn zagrożonych spadkiem. W sobotę na stadionie MOSiR zamelduje się lider tabeli GKS Jastrzębie. Zawody rozpoczną się o godz. 17

Zaparkował auto i poszedł do domu. Wkrótce nad miastem pojawiła się łuna ognia

Zaparkował auto i poszedł do domu. Wkrótce nad miastem pojawiła się łuna ognia 2 5

Łuna ognia pojawiła się w nocy nad Rykami. Na jednym z parkingów palił się samochód.

Samochód był wtedy szczytem marzeń. Jak podróżowaliśmy w PRL-u?
MAGAZYN

Samochód był wtedy szczytem marzeń. Jak podróżowaliśmy w PRL-u? 10 4

Przez wiele lat samochód był dla wielu Polaków szczytem marzeń. Władysław Gomułka uważał zresztą, że samochody są dla burżujów, dlatego stawiał na transport zbiorowy. I jeździliśmy stłoczeni w wagonowej toalecie lub na korytarzu albo byliśmy skazani na łaskę i niełaskę kierowcy PKS-u, który mógł nas nie wpuścić do autobusu. Dziś większość z nas korzysta z własnego samochodu. I stoimy w korkach...

Wystawa "Archipelag Wysp Przedziwnych" w DDK Węglin

Wystawa "Archipelag Wysp Przedziwnych" w DDK Węglin 1 0

Co Gdzie Kiedy. Dzielnicowy Dom Kultury Węglin (ul. Judyma 2a) zaprasza na wernisaż wystawy prac nagrodzonych w V Miejskim Konkursie Plastycznym Archipelag Wysp Przedziwnych. Otwarcie ekspozycji już w poniedziałek, 23 kwietnia o godz. 17.

Pogoda na sobotę. W regionie zapowiada się ciepły dzień

Pogoda na sobotę. W regionie zapowiada się ciepły dzień 0 0

Zapowiada się piękny, wiosenny dzień w naszym regionie.

Motor gra z ostatnim w tabeli JKS Jarosław

Motor gra z ostatnim w tabeli JKS Jarosław 6 4

Jak nie z JKS, to z kim? Motor w sobotę o godz. 17 zagra na wyjeździe z ostatnim zespołem w tabeli. Po raz pierwszy po zwolnieniu Marcina Sasala rolę pierwszego trenera będzie pełnił Piotr Zasada, który we wtorek zastąpił dotychczasowego szko-leniowca.

Kierowcy rozjeżdżają żółwie. " To gatunek narażony na wyginięcie"

Kierowcy rozjeżdżają żółwie. " To gatunek narażony na wyginięcie" 12 3

- Prosimy o rozważną jazdę na drogach, ponieważ żółwie błotne (samce) rozpoczęły swoją migrację - apeluje Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Lublinie

Wystawa "Mój Świat" w Galerii Krańcowej
21 kwietnia 2018, 12:00

Wystawa "Mój Świat" w Galerii Krańcowej 1 0

Co Gdzie Kiedy. Galeria Krańcowa (DDK Bronowice, ul. Krańcowa 106) zaprasza na wernisaż wystawy pokonkursowej XXIII Międzynarodowego Konkursu Plastycznego Mój Świat. Wydarzenie odbędzie się w sobotę, 21 kwietnia o godz. 12.

Działkowicze wrócili nad jeziora, a śmieci do lasu
PROBLEM

Działkowicze wrócili nad jeziora, a śmieci do lasu 0 12

Gmina Ludwin Jak co roku, wrócił problem śmieci nad jeziorami. Nie wszyscy właściciele działek rekreacyjnych podpisali umowy na wywóz odpadów, więc śmieci wyrzucają do lasów i rowów.

GKS Tychy – Górnik Łęczna 2:0. Rzut karny podciął im skrzydła

GKS Tychy – Górnik Łęczna 2:0. Rzut karny podciął im skrzydła 10 10

PIŁKARSKA NICE I LIGA Zespół trenera Bogusława Baniaka mimo dobrej gry i kilku dogodnych okazji do zdobycia bramki przegrał w Tychach z tamtejszym GKS. Katem „zielono-czarnych” okazał się Kamil Zapolnik, który zdobył obie bramki dla gospodarzy

Przebudowa ważnego ronda stanęła pod znakiem zapytania. Poszło o pieniądze

Przebudowa ważnego ronda stanęła pod znakiem zapytania. Poszło o pieniądze 34 21

Pod znakiem zapytania stanęła przebudowa ronda przy Gali wraz z mostem na ul. Fabrycznej. W piątek okazało się, że w miejskiej kasie jest za mało pieniędzy na tę inwestycję. Najtańsza firma zażyczyła sobie prawie dwa razy więcej pieniędzy, niż ma do wydania Ratusz

Do menu wprowadza je coraz więcej restauracji. Modne makarony
KUCHNIA

Do menu wprowadza je coraz więcej restauracji. Modne makarony 7 0

Coraz więcej restauracji wprowadza makarony do menu. Na talerzach pojawiły się nowe, intrygujące gatunki. Od wspaniałego casarecce, przez rozkoszne pizzi po strozapretti

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.