czwartek, 24 sierpnia 2017 r.

Moto

Opony jadą na wymianę. Jak przygotować samochód na wiosnę?

Dodano: 14 kwietnia 2015, 17:30

Koniec sezonu zimowego na drogach nie oznacza, że nic już nas nie zaskoczy. Tak jak przygotowujemy samochód do zimy, powinniśmy po zimie przejrzeć go i przygotować na pozostałą część roku. Bardzo ważnym elementem dbania o samochód jest sezonowa zamiana opon i kontrola ich stanu.

O oponach mówi się i pisze bardzo dużo. Jest to uzasadnione, ponieważ to one zapewniają bezpieczeństwo, będąc jedynym łącznikiem między samochodem, a drogą po której się poruszamy. Cały czas warto uświadamiać i przypominać, że powierzchnia styku jednej opony z ziemią jest równa wielkości dłoni albo kartki pocztowej, a powierzchnia 4 opon dotykających drogi to powierzchnia jednej kartki A4
Budowa opony to szukanie kompromisu. Trudno jest stworzyć taką, która będzie doskonale działała zarówno zimą, jak i latem, na suchej nawierzchni i na mokrej. Nie jest możliwe również zmienianie opon w zależności od pogody, tak jak robi się w sporcie motorowym, gdzie mamy do czynienia z różnymi oponami zależnie od warunków pogodowych.

Przede wszystkim powinniśmy sezonowo wymieniać opony. Budowa opon letnich różni się od opon zimowych. Do wyrobu opon letnich stosuje się mieszanki gum, które zapewniają lepszą przyczepność w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. W oponach tych jest mniej rowków poprzecznych, dzięki czemu są one bardziej komfortowe, trwalsze i bezpieczniejsze na suchych i mokrych nawierzchniach.

– Gdyby taką konstrukcję zastosować w oponach zimowych, to podczas jazdy w śniegu mielibyśmy kłopot z przyczepnością. Opona letnia to również mniej lamelek i dzięki temu większa sztywność bieżnika – tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Škoda Auto Szkoł.

O tym musisz pamiętać

Ciśnienie – według badania przeprowadzonego w 2013 roku przez firmę Michelin, aż 64,1 proc. samochodów ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Nieprawidłowe ciśnienie obniża bezpieczeństwo, zwiększa zużycie paliwa, a także skraca trwałość opony. Pompując opony kierujmy się wartościami, które podaje producent w instrukcji pojazdu. Pamiętajmy jednak o tym, by dostosowywać je do aktualnego obciążenia samochodu,

Geometria podwozia – nie zrobimy jej sami, warto ją jednak zrobić przed każdym przeglądem technicznym. Nieprawidłowa geometria będzie wpływała na sterowalność pojazdem i obniżała trwałość opon. Pamiętajmy, że jej ustawienie może się zmienić nawet po pozornie błahym uderzeniu w krawężnik,
Głębokość bieżnika – przepisy określają minimalną wysokość bieżnika na 1,6 mm, nie oznacza to jednak, że jest to wysokość bieżnika gwarantująca bezpieczeństwo. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie, wysokość bieżnika powinna wynosić około 4-5 mm

Wyważanie kół – profesjonalny serwis podczas wymiany opon powinien wyważyć nam koła. Prawidłowo wyważone gwarantują komfort jazdy oraz nie będą niszczyć układu zawieszania i kierowniczego,
Amortyzatory – nawet najlepsza opona nie zagwarantuje bezpieczeństwa, jeśli amortyzatory będą niesprawne. Samochód to system naczyń połączonych. Niesprawne amortyzatory będą powodowały, że samochód będzie niestabilny i będzie tracił kontakt z podłożem. Niestety spowodują one również, że w sytuacji awaryjnej droga hamowania pojazdu będzie dłuższa.
Czytaj więcej o: motoryzacja
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!