czwartek, 17 sierpnia 2017 r.

Moto

Przygotuj zimówki już dziś

Autor: Paweł Puzio

Co może zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów na zimowych drogach - odpowiednie opony.

Jazda samochodem w zimie nie jest łatwa. Zwłaszcza w Polsce, gdzie, co chwila kierowcy muszą zmagać się ze zmianami pogody, śniegiem, błotem, lodem lub dziurami w nawierzchni. Już dziś warto pomyśleć o zimówkach, bo górale mówią,
że śnieg spadnie wcześnie i długo poleży.

Na szczęście nie jesteśmy z tym wszystkim sami. Projektanci i inżynierowie na całym świecie robią wszystko, by pomóc kierowcom w zapewnieniu bezpieczeństwa sobie, pasażerom i innym uczestnikom ruchu. Nowoczesne opony, systemy elektroniczne, aerodynamika nadwozia i odpowiednie ukształtowanie szyb - wszystko to pomaga bezpiecznie dojechać zimą do domu.

- Bezpieczeństwo powinno być priorytetem każdego kierowcy. Warto się nad nim zastanowić, zarówno wybierając nowy samochód dla siebie oraz rodziny, jak i przygotowując swoje auto do zimy. Odpowiednie urządzenia, zimowe opony, a także po prostu zdrowy rozsądek mogą uratować życie - powiedział Romuald Chałas, prezes Automobilklubu Polski i doświadczony kierowca rajdowy.

- Najważniejszym elementem przygotowania samochodu do zimy jest dobór odpowiednich opon - mówi Dariusz Pakieła, szef serwisu fast-fit Premio Unicar.

- Kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C, należy założyć opony zimowe. I to nie tylko ze względu na ich bieżnik, który posiada dużą ilość tzw. lamelek, które sprawiają, że opona posiada o wiele większą ilość krawędzi wgryzających się w podłoże oraz ułatwiających jazdę po śniegu i lodzie. Bardzo istotny jest także fakt, że do produkcji zimówek stosowana jest inna, bardziej miękka mieszanka gumowa na bazie krzemionki, dzięki której zachowują one elastyczność w niskich temperaturach.

Dlatego właśnie opony zimowe powinni późną jesienią założyć wszyscy, także ci, którzy jeżdżą głównie w miastach, gdzie śnieg rzadko zalega na jezdniach. Brak śniegu nie oznacza bowiem, że można jeździć bezpiecznie w chłodny dzień na oponach letnich. Tylko miękkie, odporne na niską temperaturę, ogumienie może zapewnić w ziemie odpowiednią drogę hamowania i przyczepność na zakrętach.
Każde opony - także te zimowe - z czasem się zużywają.

Zakładając opony używane w poprzednim sezonie trzeba koniecznie sprawdzić, czy głębokość bieżnika nie jest mniejsza niż 4 mm. Jeżeli tak - należy zastanowić się nad wymianą opon na nowe. Opony zimowe, których bieżnik wynosi poniżej 4 mm, gorzej będą sobie radziły z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego, jak również będą się gorzej samooczyszczały ze śniegu.

Kolejną sprawą jest ciśnienie w oponach, o które trzeba dbać przez cały rok i sprawdzać co najmniej raz w miesiącu.

Wiadomo, że tak jak nie jest możliwe bieżące dostosowywanie ciśnienia do aktualnego obciążenia pojazdu, trudno byłoby to również robić w przypadku zmieniającej się często temperatury w zimie. Kiedy bardzo niskie temperatury utrzymują się przez jakiś czas, zaleca się zwiększyć ciśnienie o 0,2 bara. Należy pamiętać, aby wyrównać ciśnienie do zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura znów się podniesie.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!