czwartek, 20 lipca 2017 r.

Moto

Rodzina tipo już razem

Dodano: 10 lutego 2017, 21:16
Autor: Paweł Puzio

Magiczne słowo koszt. To jest klucz do rodziny tipo. Fiat prezentując wersję hatchback i kombi celuje w segment aut budżetowych. I pewnie wygra, bo w rękach ma wszystkie atuty.

Pokazany w lutym minionego roku sedan nie jest już sierotką. Kilka dni temu dołączyło do niego rodzeństwo – hatchback i kombi. Trojaczki są już razem i mają duży apetyt na polski rynek. Forpoczta w postaci sedana już odniosła sukces. Z planowanych 1500 na 2016 roku, sprzedało się ponad 3000.

Witajcie w rodzinie

Fiat ma długie tradycje w konstruowaniu solidnych, rodzinnych i budżetowych aut. Rodzina tipo podtrzymuje ten obyczaj. Tipo jest nowoczesnym samochodem kompaktowym. Prosta, ładna sylwetka zarówno w wersji hatchback i kombi jest opakowaniem dla funkcjonalnego i przytulnego wnętrza. Ten miks został podany w przystępnej cenie. To jest prosta recepta na sukces. Tipo już został uhonorowany tytułem „Autobest” w kategorii „Best Buy Car 2016’’, oznaczającym najlepszą ofertę dla większości Europejczyków.

Hatchback ma długość 4,37 m, szerokość 1,79 m i wysokość 1,50 m, natomiast odmiana kombi zyskuje dodatkowo 20 cm na długości, osiągając 4,57 m. Jego wysokość wynosi 1,51 m, dzięki relingom dachowym montowanym w standardzie. Szerokość pozostaje niezmienna. Pojemność bagażnika jest najlepsza w swojej kategorii: 440 l dla wersji hatchback i 550 l dla wersji kombi, wyróżniającej się innowacyjnymi rozwiązaniami, które zwiększają możliwości jego wykorzystania.

Te wymiary jasno komunikują, że w środku nie brakuje przestrzeni życiowej. Zarówno w wersji hatchback i kombi na tylnych fotelach mogą podróżować trzy dorosłe osoby. Choć jedna z nich musi mieć gabaryty boksera wagi piórkowej. Z przodu nie brakuje miejsca. Kierowca może wygodnie zainstalować się w fotelu.
W kombi wartością dodaną jest „Magic Cargo Spac’’. Ten system daje możliwość ukształtowania bagażnika.

Dzięki regulowanej dwupoziomowo płaszczyźnie można zwiększyć głębokość bagażnika, a występowanie dwóch ruchomych ścian bocznych pozwala umieścić w nim w razie potrzeby małe przedmioty lub wykorzystać do maksimum całą szerokość bagażnika. Asymetrycznie składane siedzenia Flip&Fold umożliwiają uzyskanie płaskiej i nieprzerwanej powierzchni ładunkowej o długości nawet do 1,80 m, na równi z płaszczyzną samochodu. Dlatego nowy tipo station wagon może „przyjąć na swój pokład” rowery, narty, wózki, deski surfingowe i walizki.

Spokojnie, ale z gustem

Wnętrze tipo nie należy do klasy premium, choć nie brakuje mu stylu. Jak na auto budżetowe wnętrze jest zaskakująco przytulne i rodzinne. Mimo że brak w nim miękkich plastików, a króluje twarda czerń, to jednak sprawia miłe wrażenie. Podczas jazd testowych, przy dość mroźnej aurze i po dziurawych drogach, auto nie skrzypiało. I to jest wyznacznik jakości montażu.

Życie w drodze ułatwia także bogate wyposażenie standardowe oraz liczne pomysłowe rozwiązania, takie jak innowacyjny system UConnectTM 7’’ HD LIVE z 7‑calowym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości i ekranem dotykowym. Już w wersji podstawowej producent montuje manualną, wydajną klimatyzację. Jest także przyzwoite radio z możliwością odtwarzania muzy z pamięci zewnętrznej. W wersji o oczko wyżej cieszy skórzana kierownica z sterowaniem i kilka innych gadżetów. Auto jest proste w obsłudze. Nie wymaga studiowania instrukcji obsługi. Wystarczy kilka chwil, aby zaprzyjaźniło się z kierowcą. Tipo to dobry kumpel na każdą okazję.

Zgrabnie mknie

Każda z trzech wersji tipo jest dość twarda. Zgrabnie połyka każdy zakręt, stabilnie trzymając się toru jazdy. To zacna cecha trojaczków. Równie wydajne są hamulce. Dość spore zaciski skutecznie zatrzymują tipo.
W kwestii silników to najbardziej efektywny jest silnik 1.4 turbo o mocy 120 koni. Niestety jest on droższy od 95-konnej wersji podstawowej o prawie 6 tysięcy złotych. Jednak za te pieniądze zyskujemy sporo frajdy z jazdy. Dla bardziej zasobnych Fiat przygotował dwa diesle – 95-konny 1.3 litra i 120-konny 1.6 litra.

Realnie skomponowane

W Polsce fiaty tipo w wersjach 5D i kombi dostępne są w trzech poziomach wyposażenia: Pop, Easy, Lounge. Otwierająca cennik wersja Pop hatchback wyposażona jest w silnik benzynowy 1,4 o mocy 95 KM połączony z 6-biegową, manualną skrzynia biegów. Wyposażenie standardowe tej wersji zawiera już m. in. klimatyzację, radio z portem USB, centralny zamek sterowany z pilota w kluczyku, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz lusterka zewnętrzne, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy z dwoma trybami pracy wraz z dwupłaszczyznowo regulowaną kolumną kierownicy. Tak wyposażony hatchback kosztuje 49,9 tys. zł.

Kombi w wersji Pop z silnikiem 1.4 95 KM kosztuje 53,4 tys. zł. Dodatkowo w wyposażeniu standardowym oferuje relingi dachowe, elektrycznie regulowane szyby tylne oraz konfigurowaną podłogę bagażnika „Cargo Magic Space”.

W tej gamie debiutuje jednostka napędowa 1.4 T-Jet o mocy 120 KM wyposażona w fabryczną instalację LPG. Dopłata do wersji zasilanej gazem LPG wynosi jedynie 3500 zł. Warto podkreślić, że instalacja LPG montowana jest w fabryce, zatem samochody tak wyposażone objęte są pełną gwarancją producenta.
Ten ostatni to prawdziwy sprinter. Dwie nowe wersje – hatchback i kombi – to solidnie auta, sprawne, bezpieczne i pewne na drodze.

Czytaj więcej o: motoryzacja
Użytkownik niezarejestrowany
(1) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (27 lutego 2017 o 13:12) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A kto to kupi, jak za te pieniądze można mieć pożądnego GOLFA dwu-trzylatka? Pożądny niemiec zawsze będzie lepszy od włoszczyzny. Buehehehehe
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (1)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!