środa, 7 grudnia 2016 r.

Moto

Test mercedesa a-klasa long 170 CDi

Dodano: 2 września 2001, 19:33

Sylwetka  a-klasy
Sylwetka a-klasy

Mały, duży mercedes, to coœ
w rodzaju prezydenckiego „nie chcem, ale muszem”. Jeszcze kilka lat temu nazwa Mercedes-Benz kojarzyła się wyłącznie z samochodami dużymi. Teraz już nie. Najmniejszy mercedes zadebiutował w 1997 roku. Po kilku latach klasa A nieco urosła, przekształcając się
w wersję long, o 17 centymetrów dłuższą, która jest dostępna
od wiosny tego roku.

Dużo, dużo miejsca


Pozory mylą, brzmi stare polskie przysłowie. Potwierdzeniem tego powiedzenia jest właœnie mercedes a-klasa long. Z zewnątrz auto wzbudzające zainteresowanie, ale niewielkie, o długoœci 3,77 metra. Czego zatem oczekiwać, pasażerów stłoczonych jak sardynki w oleju, bo w dowodzie rejestracyjnym w rubryce, liczba miejsc, widnieje cyfra 5. Przeprowadzamy zatem eksperyment. Cztery dorosłe osoby i jedno dziecko. Wsiadamy do œrodka i prawdziwe zaskoczenie. Każdy siedzi wygodnie, kolana nie wbijają się w brodę, a wręcz odwrotnie, nogi można swobodnie wyciągnąć.

A-klasa long jest samochodem o bardzo zwartej bryle karoserii. Iloœć miejsca w œrodku jest niesamowicie duża. Przestrzeń dostępna pasażerom na tylnej kanapie jest porównywalna z iloœcią miejsca oferowaną w luksusowej S-klasie.

W a-klasie siedzenia można ustawiać aż w 36 różnych kombinacjach. tylną kanapę można całkowicie lub częœciowo zdemontować, przekształcając a-klasę w pojazd 5-, 4-, 3- lub 2-osobowy. Pojemnoœć bagażnika można dowolnie komponować. Od podstawowych 390 litrów aż po 1340 litrów, z wygodnym dostępem do luku bagażowego przez duże, piąte drzwi. Warto zaznaczyć, że dolna krawędŸ bagażnika zaczyna się tylko 568 milimetrów od ziemi.

Nasz werdykt. Biorąc pod uwagę przestronnoœć wnętrza, możliwoœci adaptacyjne, w kategorii funkcjonalnoœć testowany mercedes otrzymuje 4,5 chorągiewki.

Luksus w maluchu


Testowy model udostępniony przez Andrzeja Lenartowicza, lubelskiego dealera DaimlerChrysler, nie był autem tanim, bo jego cena to 51 300 marek niemieckich. A to zobowiązuje. Faktycznie, niemiecki maluch kusił elegancką, perforowaną, a więc oddychającą, skórą na fotelach. Każdy detal był dopieszczony wykończeniem z drewna lub chromowanego metalu. Jak na Mercedesa przystało, jakoœć materiałów użytych do wykończenia testowanego samochodu była najwyższa.

Testowany egzemplarz był wyposażony w klimatyzację, tempomat oraz dobrej klasy sprzęt audio, łącznie z ładowarką CD zamontowaną w bagażniku.

Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się skórzany podłokietnik, bardzo przydatny podczas dłuższych tras. Niestety, po rozłożeniu owego podłokietnika dostęp do klawiszy sterowania szybami, zamontowanych na tunelu, był znacznie utrudniony.
Deska rozdzielcza prosta, przejrzysta, łatwa w odczycie. Szkoda tylko, że tak dobrze wyposażony samochód nie dysponował komputerem pokładowym, informującym o œrednim spalaniu, zużyciu chwilowym paliwa, itd...

Biorąc pod uwagę wysoką jakoœć wykończenia wnętrza, łatwoœć obsługi oraz pewne mankamenty w postaci utrudnionego dostępu do panela sterowania szybami czy brak komputera pokładowego, nasza ocena wnętrza to cztery chorągiewki.

Myœlący automat


„Malutki mercedesik” oprócz mocno ponadstandardowego wyposażenia podwyższającego komfort użytkowania był też wyposażony w nowoczesny zespół napędowy. Pod maską tkwił wysokoprężny silnik 1,7 CDi o mocy 95 KM. Tak wysoka moc to zasługa wtrysku bezpoœredniego systemu common-rail oraz turbosprężarki. Cechą charakterystyczną tego silnika jest, oprócz dobrej dynamiki, niskie zużycie paliwa. Zużycie paliwa mieœci się bowiem w zakresie czterech litrów – wynosi œrednio od 4,6 do 4,8 litra oleju na 100 km, podczas jazdy mieszanej (trasa – miasto).

Silnik w testowanym modelu zaskoczył wyjątkowo cichą i łagodną pracą. Nawet przy próbie agresywnego operowania pedałem przyspiesznika, do œrodka nie dochodziły żadne niepokojące dŸwięki, a auto dosyć szybko rwało do przodu. Producent podaje, że model A 170 CDi long rozpędza się do 100 km/h od 0 w ciągu 12,4 sekundy, zaœ jego prędkoœć maksymalna to 180 km/h. Żadnego z tych parametrów nie mogliœmy sprawdzić „organoleptycznie”, ze względu na panujące przepisy, lecz danym niemieckiego producenta można zaufać bez cienia wątpienia.

Nowoczesny silnik był sprzężony z automatyczną, sekwencyjną skrzynią biegów. Jest ona dostępna za dopłatą ponad dwóch tysięcy marek. Jest to także jedna z nowoczeœniejszych konstrukcji oferowanych na rynku. Potrafi się dostosować do preferowanego przez kierowcę stylu jazdy. Posiada też możliwoœć ręcznej zmiany biegów, poprzez przesuwanie dŸwigni w prawo lub w lewo. Jedynym jej mankamentem jest zbyt długie myœlenie przy zmianie przełożeń.
Nasz ocena zespołu napędowego to 4,5 chorągiewki.

Sztywno, coraz sztywniej


Niestety, fizyki się nie oszuka. Konstruktorom a-klasy udało się doskonale wykorzystać każdy wolny kąt w œrodku, jednak podczas jazdy odczuwa się niewielkie rozmiary a-klasy. Polskie drogi, dosyć sztywne zawieszenie i nie za duży rozstaw osi, to niestety nie najlepsza mieszanka. Auto na nierównoœciach poprzecznych po prostu podskakuje, co przypomina efekt „taczki”. Trzeba jednak przyznać, że sztywne zawieszenie wraz z seryjnie montowanym systemem ESP jest niezwykle bezpieczne, ale mało komfortowe. Takie mamy drogi i nic na to nie poradzimy.

Pochwały natomiast godne są hamulce, które są w modelu 2001 wspomagane przez nowej generacji hydraulicznego asystenta hamowania.

Zatem nasza ocena podwozia to tylko 4 chorągiewki. Nie najlepsze wrażenie z jazdy po nierównoœciach poprzecznych, poprawiają wydajne hamulce i pewne zachowanie się w zakrętach, z czym ongiœ a-klasa miała spore kłopoty.

Więcej o mercedesie a-klasa long powiedzą...


W lokalnym przedstawicielstwie firmy DaimlerChrysler. W naszym województwie jedynym autoryzowanym punktem sprzedaży oraz serwisu jest firma Lenartowicz, mieszcząca się przy
al. Spółdzielczości Pracy 84

KONKURENCI


Audi A2

Jednym z groźniejszych konkurentów mercedesa a-klasy jest audi A2. Jest to lekki, pojemny i zwrotny samochód, wykonany całkowicie z aluminium. Jest też znacznie droższy od propozycji Mercedesa. Audi proponuje mniejszą paletę silników. W ofercie są tylko dwa motory, 1,44 i 1,4 TDi.

Fiat multipla

Wbrew pozorom fiat multipla jest konkurentem przedłużanej a-klasy. Oba samochody posiadają bowiem zbliżone wymiary. Mimo że multipla ma nieco kosmiczny wygląd, jest jednak samochodem niesamowicie użytecznym. Jest autem przystosowanym do przewozu 6 osób.
W ofercie są dwa silniki, 1,6 16V i 1,9 JTD. Ceny obu modeli są zbliżone.

Toyota yaris verso


Kolejnym konkurentem mercedesa a-klasy jest toyota yaris verso. Ten raczej mało u nas znany samochód, został zaprojektowany według tej samej koncepcji.
Yaris, niestety, na polskim rynku jest dostępny jedynie z silnikiem 1,3 litra. Jest to efekt restrykcyjnych opłat celnych.

Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO