piątek, 18 sierpnia 2017 r.

Moto

Skoda Octavia z litrowym silnikiem. Potrafi zaskoczyć?

Dodano: 9 sierpnia 2016, 15:31
Autor: Paweł Puzio

Trzycylindrowy motor w skodzie octavia! Niestety, tak! Musimy już przyzwyczaić się do silników o małej pojemności, w sporych autach. O dziwo, octavia z litrowym motorem potrafi jednak zaskoczyć.

Down sizing, to określenie niezbyt lubiane przez kierowców. Mały, przeważnie litrowy silniki, podkręcony przez turbinę jest kojarzony z autem średniej wielkości. Na pierwszy rzut oka nonsens. To nie ma prawa normalnie jeździć! A jednak...

Trochę liczb

Jakie maił cel producent wprowadzając tak mały silnik? Odpowiedź jest prosta – zmniejszyć zużycie paliwa. Wersja liftback z siedmiobiegową skrzynią DSG „litrowa” octavia może pokonać 100 km zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa. Wersja kombi zużywa średnio 4,7 l/100 km ze skrzynią manualną.

Dzięki kompaktowej budowie i skrzyni korbowej wykonanej z aluminium, trzycylindrowa jednostka napędowa waży tylko 78 kg. Aluminiowe tłoki i kute korbowody są wyważone w taki sposób, by zapewnić cichą i gładką pracę bez potrzeby instalacji wałka wyrównoważającego.

Cała konstrukcja zapewnia niską masę bezwładności i minimalne straty energii przy tarciu wewnętrznym. Skrzynia korbowa i głowica cylindrów posiadają swoje własne obiegi układu chłodzenia, a kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów ma kluczowe znaczenie w wydajnym układzie termoregulacji całego silnika. Dla udoskonalenia sposobu dostarczenia paliwa do silnika, wałki rozrządu zaworów ssących i wydechowych mogą być regulowane o odpowiednio 50 i 40 stopni obrotu.

Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem sięgającym 250 barów. Intercooler turbosprężarki jest zintegrowany z dolotem, błyskawicznie podnosząc ciśnienie doładowania do nawet 1,6 bara.

Mały, ale wariat

Mały, trzycylindrowy silnik zastąpił 4-cylindrowy motor o pojemności 1,2 litra. Z 999 ccm uzyskano moc 115 KM i 200 Nm momentu obrotowego w zakresie obrotów 2000–3500 obr./min. Na papierze brzmi świetnie. Takie parametry jeszcze kilka lat temu były zarezerwowane dla silników o pojemności 1,6 litra.

W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG nowy 1.0 TSI rozpędza octavia w wersji liftback od 0 do 100 km/h w 10 sekund i pozwala jej osiągnąć 202 km/h. Z sześciobiegową skrzynią ręczną czas przyspieszenia do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy.

Wersja kombi również jest dostępna z obydwoma typami skrzyni biegów - dla obydwu prędkość maksymalna w kombi wynosi 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h 10,2 sekundy z siedmiobiegową przekładnią DSG i 10,1 sekundy z sześciobiegową skrzynią ręczną. Te cechy również wyglądają dobrze.

Czas w drogę

Po uruchomieniu „trzycylindrówka” pracuje zadziwiająco równo. Silnikiem „nie rzuca”, a odgłos pracy nie przypomina kosiarki przed przeglądem okresowym. Tak zwany komfort akustyczny, rzeczywiście jest komfortem. Na biegu jałowym pracuje zaskakująco cicho. Na wyższych obrotach silnik wydaje z siebie charakterystyczny dźwięk dla trzycylindrowych jednostek. Niestety, mimo zastosowania najnowszych rozwiązań nie udało się tego uniknąć.

Podczas próby wybraliśmy wersję z manualną, 6-biegową skrzynią. Taka będzie najczęściej wybierana w polskich salonach. 115-koni ruszyło z miejsca zaskakująco żwawo. Dynamika na pierwszych biegach była w porządku. Do 120 km/h rozpędza się bez zastrzeżeń. Problemy pojawią się później. Uzyskiwanie wyższych prędkości okupione jest koniecznością dłuższego rozpędzania na poszczególnych biegach. Powyżej 3500 obrotów silnik dostaje lekkiej zadyszki. Zwolennicy szybkiej jazdy raczej nie będą fanami tego modelu, ale osoby ceniące sobie komfort i niskie zużycie paliwa, z pewnością go polubią. Podczas ponad 100-kilometrowej jazdy testowej (50 proc. miasto, 50 proc. autostrada – 120-140 km/h) komputer wskazał zużycie 5,7 litra/100 km.

Podsumowanie

Litrowe silniki z koncernu VW budzą sporo emocji. Zarzuca im się przede wszystkim spore zużycie oleju. Czy ten nowy motor obroni się, to pokaże czas. Niskie zużycie paliwa i wysoki komfort akustyczny – to z pewnością zalety tego silnika. Wątpliwości budzi niestety cena. W wersji activ litrowa octavia kosztuje 69 tys. 740 złotych, o ponad 6 tys. więcej od takiej samej wersji z silnikiem 1,2. I tylko o 4,5 tys. mniej od modelu z silnikiem 1,4 150 KM. Wybór chyba jest prosty.

Czytaj więcej o: Skoda Octavia
SuperB
Użytkownik niezarejestrowany
Pawel
(4) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

SuperB
SuperB (9 sierpnia 2016 o 21:33) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
tytuł - potrafi za***yć wszystko wyjaśnia. mnie już za***yła technologia vag 6 lat temu - 1.8 tsi od początku eksploatacji brał olej. pierwsza kontrolka niskiego stanu oleju pojawiła się przy 15 kkm. wg aso wszystko było w porządku. dolewaĆ i jeŹdziĆ -takie opinie można było usłyszeć podczas zgłoszeń, serwisów olejowych i wizyt w serwisach skody (3 różne stacje aso: zachodniopomorskie i lubuskie). pÓŹniej siĘ unormuje .... wg producenta moŻe brac do 0,5l na 1000 km... można by pomyśleć - dwusÓw. w czasie trwania gwarancji zużycie oleju nie przekraczało wartości wskazanych przez producenta- było poniżej 0,5l /1000 km, dlatego reklamacja była bezzasadna. auto serwisowane wyŁĄcznie w aso. obecnie przebieg oscyluje w granicach 122 kkm, zużycie oleju 1l /1000km i czeka mnie naprawa - już nie na gwarancji. szacowany koszt naprawy bubla który sprezentował mi importer skoda auto polska - 15 kpln. w serwisie nieautoryzowanym ~5kpln wykonując naprawę w sposób odmienny niż zalecany przez serwis fabryczny. auto kupione za kwotę blisko 110 kpln - myślę że przyszli nabywcy tej technologii powinni być uświadamiani - Żre olej, nie waŻne czy skoda czy vw czy audi. jeŚli twoje dotychczasowe auto nie pali oleju i nie musisz woziĆ 5l "na dolewkĘ" to przyszŁy nabywco -zmieŃ przyzwyczajenia !!!
Rozwiń
Gość
Gość (9 sierpnia 2016 o 19:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Niedługo zejdziecie do pojemności "malucha" hehehehe
Rozwiń
Pawel
Pawel (9 sierpnia 2016 o 16:44) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Laguna ?
Rozwiń
Gość
Gość (9 sierpnia 2016 o 15:45) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
artykuł sponsorowany ? nowy 1.4 tsi 1 litr na 10 tys km gdzie ta ekologia? zostaje przy 2.0 150 koni bez turbo i przez 20 tys znikło 0.4 litra oleju w silniku który lubi zjesc olej .kto zgadnie co to za marka ?
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (4)

Pozostałe informacje

18-20 sierpnia
komentarze (0)0
polubienia (1)1
17-08-2017

18-20 sierpnia

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!