piątek, 18 sierpnia 2017 r.

Moto

Wygraj z mrozem i lodem

Dodano: 7 listopada 2007, 18:21
Autor: Paweł Puzio

Chyba nie trzeba przekonywać żadnego kierowcy, że jazda samochodem w zimie wymaga dużej rozwagi i umiejętności.

W każdej chwili musimy być przygotowani na utratę przyczepności czy też niespodziewany poślizg.

Niestety jeszcze wielu kierowców nie dysponuje odpowiednimi umiejętnościami. Od tego, w jaki sposób jesteśmy przygotowani na nagłe sytuacje, zależy nasza dalsza podróż, a czasem także zdrowie i życie.

- Zimą sytuacja na drodze potrafi zmieniać się bardzo szybko. Jeżeli nie będziemy do tego odpowiednio przygotowani, zarówno pod względem techniki jazdy, jak i dostosowania samochodu do zimy, możemy zostać zaskoczeni nagłym poślizgiem. Nie czekajmy, aż pojawi się pierwszy śnieg. Kiedy średnia temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza należy zamontować opony zimowe - mówi Leszek Szafran z Grupy Goodyear w Polsce. - Warto o tym pamiętać, bo ryzyko kolizji i wypadków, zgodnie z szacunkami ekspertów ADAC, jest zimą aż sześciokrotnie wyższe niż latem - dodał Leszek Szafran.

Przygotowanie do zimy

Jeśli używamy opon zimowych z poprzednich sezonów, należy skontrolować głębokość bieżnika - nie może być mniejsza niż 3,5-4 mm.
Trzeba jednak pamiętać o tym, że nawet najlepsza zimowa opona nie chroni nas w pełni przed niekontrolowanym poślizgiem, jeśli nie przestrzegamy podstawowych zasad jazdy w zimie.

Kolejny krok to sprawdzenie hamulców. Przy jeździe na śliskiej nawierzchni najważniejszy jest równomierny rozkład siły hamowania na wszystkich kołach. Latem możemy tego nie zauważać, ale przy hamowaniu na śniegu czy lodzie samochód może stanąć bokiem, wpadając w niekontrolowany poślizg.
Należy również wymienić piórka wycieraczek, sprawdzić stan akumulatora, temperaturę zamarzania płynu chłodzącego, a także uzupełnić płynem niezamarzającym zbiorniczek spryskiwaczy.

Parkowanie

Parkując starajmy się ustawić samochód przodem do kierunku jazdy, bo kiedy spadnie śnieg, możemy mieć kłopoty z wyjazdem. Jeśli zaparkowaliśmy przed opadami, jesteśmy w lepszej sytuacji. Możemy wtedy wykorzystać do rozpędu wolne od śniegu miejsce pod samochodem. Przy przednim napędzie powinniśmy ruszyć do tylu bez większych problemów.

Jeśli zostawiamy samochód na noc, dobrze jest odchylić wycieraczki, bo zapobiega to ich przymarzaniu. Zwiększamy w ten sposób także ich żywotność.
Odpowiedni sprzęt, a więc szczotka do odśnieżania oraz dobra skrobaczka powinny być w każdym samochodzie. Podczas opadów śniegu zmiotkę można położyć na którymś z kół stojącego samochodu. Dzięki temu rano będziemy mogli omieść samochód bez konieczności otwierania go, co zapobiegnie dostaniu się śniegu do wnętrza pojazdu. Pozostawiając pojazd na noc, nie zaciągajmy hamulca ręcznego,
bo może się zdarzyć, że zamarznie - szczególnie w starszych samochodach.

Wyjazd z głębokiego śniegu i ruszanie na śliskim

Podczas zimy należy ruszać bardzo spokojnie. Nie warto dodawać zbyt dużo gazu, ponieważ koła zabuksują, rozgrzeją się i utworzy się pod nimi lód, który jeszcze bardziej utrudni nam ruszenie z miejsca. Ze śniegu należy wyjeżdżać delikatnie i płynnie na półsprzęgle. Dopiero, kiedy samochód ruszy, można stopniowo zwiększać obroty. Musimy też zwrócić uwagę, aby kierownica była ustawiona do jazdy na wprost.

Podczas pokonywania nieodśnieżonych dróg, należy szczególnie zwrócić uwagę na jęzory śnieżne, np. nawiewane z pól. Widząc taką zaspę, rozpędźmy samochód
do ok. 50 km/h i starajmy się ją płynnie przejechać. Niebezpieczeństwo poślizgu na boki na świeżym śniegu jest niewielkie, zwłaszcza że powstaje w nim koleina, która trzyma koła. Nie ma co jednak próbować "przeskakiwać” zaspy, jeśli ma kilkadziesiąt metrów długości, bo prawie na pewno w niej ugrzęźniemy.

Pokonywanie zakrętów

Wchodząc w zakręt na śliskiej nawierzchni, musimy przede wszystkim dużo wcześniej niż w lecie wyhamować samochód, aby nie zaskoczyła nas wyślizgana nawierzchnia i lód. Nigdy nie jedziemy na luzie i z wyprzedzeniem powinniśmy wrzucić właściwy bieg. Dobieramy odpowiedni tor jazdy bez gwałtownych ruchów kierownicą, pedałem gazu i hamulca, bo może to doprowadzić do niekontrolowanego poślizgu i wypadnięcia z zakrętu. Gazu dodajemy dopiero po całkowitym wyprostowaniu kół.

Hamowanie przed skrzyżowaniem

W zimie nawet jezdnia wyglądająca na suchą i odśnieżoną może być niebezpieczna. Dojeżdżając do skrzyżowania musimy liczyć się z tym, że podczas hamowania trafimy na tzw. czarny lód, czyli asfalt pokryty cienką warstwa lodu. Dlatego w zimie hamujmy dużo wcześniej, w ten sposób, aby dotoczyć się do skrzyżowania siłą rozpędu.

Najgorszym rozwiązaniem jest późne hamowanie i wciśnięcie hamulca do oporu, bo wtedy samochód sunie siłą rozpędu, bez szansy na zatrzymanie się. Nie mamy wtedy żadnego wpływu na zachowanie auta. Jednak, jeśli nasze auto wyposażone jest w ABS - po prostu mocno wciskamy hamulec. W samochodzie bez ABS-u należy stosować hamowanie pulsacyjne, czyli szybkie naciskanie i puszczanie hamulca. Takie auta to obecnie rzadkość. ABS od kilku lat jest wyposażeniem standardowym wszystkich nowych aut.

Za tydzień napiszemy o wyprzedzaniu, omijaniu przeszkody, wyjściu z poślizgu oraz technice jazdy w zależności czy auto ma napęd przedni czy tylny. Wszystkie te rady, oczywiście, w odniesieniu do warunków zimowych.
Czytaj więcej o:
Gość
Gość
(Anonimowy)
(3) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (17 września 2013 o 09:32) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Rozwiń
Gość
Gość (27 sierpnia 2013 o 18:18) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Rozwiń
(Anonimowy)
(Anonimowy) (8 listopada 2007 o 18:32) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Bardzo przydatny artykuł... szczególnie dla świeżych kierowców. Żeby tylko wszyscy tak uważali :)
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (3)

Pozostałe informacje

18-20 sierpnia
komentarze (0)0
polubienia (1)1
17-08-2017

18-20 sierpnia

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!