poniedziałek, 18 grudnia 2017 r.

Moto

Z sercem do przyczepy

  Edytuj ten wpis
Dodano: 12 maja 2004, 21:06

W karcie rejestracyjnej przyczepki wpisane jest łowo „bezterminowo”, a więc nie ma formalnego obowiązku wykonywania przeglądów rejestracyjnych, nawet aby przedłużyć ważność dokumentu. Nie znaczy to jednak, że urządzenia przyczepy nie wymagają konserwacji.


Pewne czynności są niezbędne, by przyczepa służyła długo i bezpiecznie. Dotyczy to każdej przyczepki, zwłaszcza kempingowej, dla której właśnie na wiosnę zaczyna się sezon.
Właściciele z reguły odstawiają jesienią kempingowe pojazdy na parkingi i nie interesują się nimi przez długie miesiące. Rzeczywiście, nie wymagają one większej troski.
Po przerwie zimowej należy starannie umyć nadwozie i podwozie. Zimą przyczepa nie powinna stać na kołach, lecz na podporach, aby ogumienie nie dotykało podłoża. Gdy jednak stała na kołach, sprawdźmy stan ogumienia. Gniazdo zaczepu kulowego powinno być nasmarowane smarem.
Jeśli przyczepka posiada urządzenie najazdowe, należy je sprawdzić, by nie mieć kłopotów przed wyjazdem. W przypadku stwierdzenia luzów na zaczepie, koniecznie trzeba go wymienić. Szczęki hamulcowe, cięgna (linki), też wymagają uwagi. W czasie eksploatacji zużywają się, a dobry stan hamulców, to nasze bezpieczeństwo. Pamiętajmy też o likwidacji luzów łożysk i ich smarowaniu.
Niektóre przyczepy eksploatowane są długo. Po 10–12 latach używania wymagają już większych napraw. Następuje np. starzenie się gąbki, którą wyłożone są ściany przyczepki Jej trwałość zależy w dużej mierze od eksploatacji i sposobów przechowywania przyczepek. W stojących pod gołym niebem te procesy przebiegają szybciej, gąbka zaczyna się kruszyć i należy ją wymienić. To samo jest z materacami.
Znacznie prostszego serwisu wymagają przyczepki towarowe. W nich konserwacja ogranicza się przeważnie do zespołów jezdnych i urządzeń najazdowych.

Ekspert radzi - Bartosz Kowalik, firma Dakro

Jak dobrać przyczepkę do samochodu

- Najpierw spójrzmy w dowód rejestracyjny. W dowodach wydanych do 1999 roku była zamieszczona jedna masa przyczepy.
Po 1999 roku w dowodach pojawił się zapis z dokładnymi masami np. 800/450. To oznacza, że przyczepka o dopuszczalnej masie całkowitej 800 kg musi być wyposażona w hamulec najazdowy, a 450 może być bez hamulca. Jednak przed wyborem przyczepki radzimy się skonsultować ze sprzedawcą, fachowcem.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!