sobota, 16 grudnia 2017 r.

Moto

Zadbaj o ogumienie, a oszczędzisz nerwy

  Edytuj ten wpis
Dodano: 25 czerwca 2008, 16:44

Właśnie nadszedł okres urlopowy. Większość z nas już zaplanowało wojaże wakacyjne.

Morze, góry i jeziora - jednym słowem wszystko, czego potrzebujemy, aby odetchnąć od codziennego zgiełku i wrzawy. Gorące słońce za szybą, muzyka w uszach i zniewalający pomruk silnika naszej maszyny.

Czyżby samochodem w wymarzoną podróż? Nawet, jeśli będzie to tylko wyjazd weekendowy na działkę zadbajmy o opony w aucie. Bo nic tak nie wkurza, jak kapeć w drodze nad jezioro.

- Badanie ogumienia w naszym aucie możemy przeprowadzić w wyspecjalizowanym warsztacie lub we własnym zakresie - w drugim przypadku musimy jednak pamiętać o podstawowych, ale jednocześnie najważniejszych zasadach badania.

Wykonanie ich przez osobę z małym doświadczeniem nie powinno zająć więcej niż 20-30 minut” - twierdzi Krzysztof Winnik specjalista Pirelli.

Opony w naszym aucie przede wszystkim powinny być w dobrym stanie, tzn. powinny mieć minimalną głębokość bieżnika 3 mm.

Chociaż prawo o ruchu drogowym dopuszcza minimalną głębokość bieżnika 1.6 mm, to jednak przy tej głębokości bieżnika skuteczność odprowadzania wody spod opon jest wręcz minimalna; nie mogą mieć żadnych pęknięć czy bąbli widocznych gołym okiem lub wyczuwalnych po przesunięciu ręką po powierzchni lub bieżniku opony.

Nie mogą być również zbyt stare, gdyż mieszanka, z której są skonstruowane utlenia się i z boku opony widać jakby mikropęknięcia ("pajęczyna”) świadczące o tym, że opona sparciała.

Przed wyjazdem na wakacje należy sprawdzić ciśnienie w kołach. Ważne, aby dokonać pomiaru "na zimno”, czyli w momencie, kiedy samochód stał minimum godzinę. Dodatkowo, jeżeli w podróż ruszamy w pełni zapakowanym samochodem, należy zwiększyć ciśnienie w kołach według zaleceń producenta zawartych w instrukcji obsługi samochodu. Ciśnienie należy również sprawdzić o kole zapasowym!

Przed wakacjami koła należy wyważyć. Dobrze jest także sprawdzić ustawienie geometrii kół oraz stan hamulców, płynu hamulcowego i stan zawieszenia (amortyzatory, wahacze). Dodatkowo należy sprawdzić, czy zużycie bieżnika jest równomierne.

Nie należy także przeładowywać samochodu - każde auto ma swoją ładowność, czyli wagę, jaką można obciążyć samochód. Pamiętajmy, że obejmuje ona zarówno masę bagażu, jak i podróżnych. Samochód w pełni załadowany nawet na nowych oponach i na suchej nawierzchni będzie miał dłuższą drogę hamowania, niż w codziennej eksploatacji.
(p.p.)
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!