piątek, 20 października 2017 r.

Moto

Zadbaj w porę o układ hamulcowy swego auta

  Edytuj ten wpis
Dodano: 29 września 2008, 21:36
Autor: PAWEŁ PUZIO

Kierowcy bardzo często ignorują niesprawność układu hamulcowego w swoich pojazdach.

Tymczasem sprawne przednie hamulce zapewniają w większości pojazdów aż do 70 proc. siły hamowania.

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w samochodzie. Od jego sprawności zależy nie tylko bezpieczeństwo użytkownika danego pojazdu, ale również innych zmotoryzowanych poruszających się po naszych drogach.
Najczęściej stwierdzane awarie układu hamulcowego to m.in.: zużyte klocki, tarcze, bębny i szczęki hamulcowe, nieskuteczny hamulec postojowy, wycieki z układu hamulcowego.

Pierwszymi objawami niesprawności układu hamulcowego są: zapalenie się kontrolki układu hamulcowego (kontrolka zużycia okładzin lub kontrolka niskiego stanu płynu hamulcowego), odgłosy metaliczne dochodzące podczas hamowania, piski, zgrzyty, wibracje podczas hamowania (zarówno na kierownicy, jak i na pedale hamulca), znoszenie samochodu podczas hamowania, zapadający się pedał hamulca.

Nieusunięte awarie powodują wydłużenie drogi hamowania lub mogą wpłynąć na utratę kontroli nad pojazdem.

- Bardzo ważna jest także okresowa wymiana płynu hamulcowego, o czym kierowcy często zapominają bądź nawet nie mają takiej świadomości. Płyn hamulcowy, aby był skuteczny, powinien charakteryzować się jak najwyższą temperaturą wrzenia, powinien być także zgodny ze specyfikacją podaną w książce obsługi samochodu - tłumaczy Marek Janczak, szef serwisu w firmie Auto Broker. -- Poniżej dopuszczalnych wartości temperatury wrzenia płynu, jego skuteczność jest bardzo mała i płyn nadaje się automatycznie do wymiany.

Typowym objawem, często spotykanym na naszych drogach jest zgrzyt i "piszczenie” podczas hamowania.

- Przyczyną jest prawdopodobnie zużyty materiał cierny klocka hamulcowego, metal klocka spotyka się z tarczą, co powoduje powstawanie hałasu i szybkie zużywanie tarczy hamulcowej. Piszczenie może być efektem wytworzenia się tzw. "szkliwa” na klocku, przez niskiej jakości materiały użyte do jego produkcji - dodaje Marek Janczak. W tym przypadku dochodzi również do szybkiego przegrzewania i zużycia tarczy hamulcowej. Konieczna jest wtedy wymiana klocków hamulcowych i kontrola stanu zużycia tarcz hamulcowych

Innym, częstym objawem, jest słaba skuteczność hamulca ręcznego. Prawdopodobną przyczyną takiego stanu jest zużycie szczęk hamulcowych, bębnów lub linki hamulca. Mogą to być także wszelkiego rodzaju nieszczelności w układzie hamulcowym. W takim przypadku konieczna jest wymiana zużytych elementów. Hamulec postojowy jest często ignorowany przez kierowców, jako mało przydatny, tymczasem ma on bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo, np. w sytuacjach awaryjnych na stromych podjazdach

EKSPERT RADZI - Nie ryzykuj, zleć naprawę fachowcowi

Marek Janczak, szef serwisu w firmie Auto Broker

Fachowcy odradzają samodzielne, "domowe” naprawy podzespołów układu hamulcowego, ze względu na wymaganą precyzję. W warunkach "domowych” nie jesteśmy w stanie sprawdzić skuteczności takiej naprawy, może to jedynie zrobić urządzenie diagnostyczne.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!