czwartek, 14 grudnia 2017 r.

Puławy

I co Olbrychski zrobiłby beze mnie?

  Edytuj ten wpis
Dodano: 20 marca 2009, 21:37

Nie tylko jemu pomógł. Z jego usług korzystał już m.in. Marian Opania i Bohdan Łazuka. Bo co zrobić, jak auto się zepsuje? Albo próbować samemu naprawiać, prosić znajomego albo wezwać pomoc drogową.

Podczas stanu wojennego wyrzucili go z roboty. Wtedy wziął się na biznes. Założył w Puławach pierwszą na rynku prywatną firmę pomocy drogowej. Dziś zatrudnia dziesięciu pracowników, mimo to zasypia z dwoma telefonami przy uchu.

- Technika i samochody zawsze mnie interesowały - opowiada Jerzy Jabłonka, właściciel firmy AM-Ekspert w Puławach. W 1980 roku ukończył studia na Politechnice Lubelskiej na kierunku - jakżeby inaczej - samochody i ciągniki, budowa eksploatacja.

Pierwszym pojazdem, jaki kupił podczas studiów był trójkołowy Velorex, którym - po własnoręcznym wyremontowaniu pojechał z nowo poślubioną małżonką w podróż poślubną do Jantaru. Do pracy przyjął się jako zwykły robotnik. Dyplom inżyniera schował do najgłębszej kieszeni kufajki.

Pierwszy wyjazd do wypadku

Firma, w której był wówczas był zatrudniony dostała zlecenie. Mieli holować rozbity samochód. Był to śmiertelny wypadek koło Kazimierza Dolnego. Kuracjusz z Nałęczowa wybrał się na przejażdżkę fiatem 125p. I zderzył się ze starem. Kuracjusz zginął na miejscu.

- Bardzo to przeżyłem, byłem wtedy młody, miałem 28 lat. Pamiętam to bardzo dokładnie, ponieważ pomoc drogowa i cała procedura z tym związana trwała strasznie długo. Zmiażdżony fiat tkwił pod tym starem dwa dni, a w fiacie leżał cały czas nieboszczyk. Dziś, jak sobie o tym pomyślę, to naprawdę aż wierzyć mi się nie chce, że tak było naprawdę.

Potem był początek stanu wojennego, działalność w Solidarności i…wyrzucenie z pracy.

- Wtedy właśnie zaświtał mi w głowie pomysł na otwarcie własnej działalności - mówi pan Jerzy. - Mimo, że byłem magistrem inżynierem mechanikiem, to i tak musiałem zdobyć dyplom mistrzowski z zakresu tejże właśnie mechaniki pojazdowej. Oczywiście egzaminy zdałem, założyłem firmę i sam sobie w niej byłem szefem i pracownikiem. To był 1982 rok, była to pierwsza prywatna firma pomocy drogowej, funkcjonująca pomiędzy Lublinem, Radomiem i Warszawą.

Pierwszy samochód

Kupił fiata 125p i sam wykonał wózek, którym holował zepsute auta. Pierwszym zleceniem było holowanie dużego fiata z Kazimierza Dolnego do Gdańska.

- Dostałem za to olbrzymie pieniądze, na tamte czasy to było 34 tys. złotych, co stanowiło około 1/5 wartości nowego malucha - dodaje Jabłonka. - Wtedy też zacząłem współpracować z milicją, zlecali mi usługi - ciężko było, bo pracowałem sam - dodaje po chwili.

Potem były kolejne zakupione samochody, radziecki UAZ z silnikiem Ursusa C-360. - W samochodzie było tak głośno, że musiałem jeździć w słuchawkach na uszach żeby nie ogłuchnąć.

Dziś dysponuje już profesjonalnym sprzętem do pomocy na drodze.
Kiedy rozpoczął współpracę z Assistance, zaczął się ruch w interesie. Było dużo zleceń, wyjazdy po całej Polsce i nawet za granicę. Firma przynosiła coraz większe zyski. Trzeba było zatrudnić pracowników, dokupić samochody, powiększyć firmę.

- Kiedyś nie było czym pracować, a spać chodziło się co trzecią noc, dziś samochody i pracownicy czekają na telefon, śpi się dużo spokojniej, a zleceń jest dużo mniej - mówi właściciel.

Klienci

To przeciętni właściciele samochodów, a także motorów. Czasem gwiazdy szklanego ekranu, tacy jak Marian Opania, Bohdan Łazuka, Daniel Olbrychski, który na swojej posiadłości w Męćmierzu zatrzasnął w nissanie kluczyki.

- Nie chciałem wtedy pieniędzy, otworzyliśmy samochód i już. Za to Olbrychski podarował mi i mojemu pracownikowi swoje książki z autografem.

Andrzej Grabowski po holowaniu swojego zepsutego samochodu do Krakowa konsultował z Jabłonką kupno nowego pojazdu. Potem szukał po salonach samochodowych aż w końcu kupił. Był to chrysler, taki model, jaki rozbiła nasza pływaczka Otylia Jędrzejczak.

Zlecenia

Często są to zatrzaśnięte kluczyki pozostawione w stacyjce samochodu. Najczęściej zdarza się to roztargnionym kobietom, które nie dość że zapominają o kluczykach, włączonym silniku, to i czasami o tym, że w samochodzie pozostawiły…dziecko.

- Pamiętam też niedawny wyjazd do Dęblina - samochód osobowy nie ma świateł, a kobieta nie umiała sobie z tym poradzić. Wysłałem kierowcę na miejsce, a kiedy był dosłownie trzy kilometry przed Dęblinem, zadzwoniła ta pani i powiedziała, żeby nikt już nie przyjeżdżał, bo ona zwyczajnie tych świateł nie włączyła - opowiada z uśmiechem Jerzy Jabłonka.

Albo inna historia. 2007 rok. Nad Wisłą w okolicach Janowca znaleziono samochód osobowy. Policja niestety nie znalazła kierowcy tego samochodu. Firma Jerzego Jabłonki zabrała auto na parking, po kilku dniach na placu pojawił się znany jasnowidz, który na zlecenie rodziny przyjechał szukać tego kierowcy.

- Rozmawiałem z tym jasnowidzem na naszym parkingu. Kiedy obejrzał ten samochód, miał swoją wizję gdzie może znajdować się ów kierowca. Twierdził, że jest na bagnach w okolicach Warszawy. Może to zabrzmi dziwnie, ale miałem wtedy jakieś dziwne przeczucie, że on może znajdować się gdzieś w naszych okolicach. Miałem wtedy rację - po dwóch dniach tego kierowcę znaleźli ludzie w lesie w okolicach Oblas - wspomina właściciel firmy.

Jakie najczęściej auta zawodzą?

Trudno powiedzieć. Nowe auta są naszpikowane elektroniką, są wrażliwe na różnego rodzaju zakłócenia i zwyczajnie odmawiają nam posłuszeństwa. Takie problemy mają kierowcy, którzy przyjeżdżają np. do Kazimierza Dolnego.

Jest tam silna stacja TV, dużo linii energetycznych i to jest czasami przyczyną tego, że samochodu nie można uruchomić. Wtedy firma zabiera auto na platformę i po odjechaniu z feralnego miejsca silnik pali jak gdyby nigdy nic. Często też zdarza się tak, że kierowcy tankują inne paliwo do auta niż powinni.

Jeżeli samochód jest na gwarancji, to wtedy wędruje do serwisu a jeżeli nie, to wtedy my się zajmujemy jego naprawą.

Na początku działalności, kiedy samochód był zabrany na parking, jego właściciel starał się go odebrać jak najszybciej. Wtedy to były syrenki, małe i duże fiaty. Właściciele o nie dbali. Dziś zalegają na placu całkiem dobre marki. Właściciel nie śpieszy się po jego odbiór, a firma nikogo nie zmusi by zabrał auto z parkingu, bo za niego nie płaci.

Skąd bierzecie informacje o wypadkach lub kolizjach drogowych?

O tym, że taka firma istnieje, ludzie dowiedzieli się wiele lat temu "drogą pantoflową” i to skutkuje do dziś, obecnie doszły do tego reklamy w mediach.

- Pracownicy mojej firmy nie stają na skrzyżowaniu jak sępy i nie czekają na wypadek - mówi pan Jerzy. - To niebezpieczny zawód, wyczerpujący i bardzo odpowiedzialny. Trzeba mieć też dużo cierpliwości dla klienta, bo czasami wzywają nas do bardzo błahych zdarzeń, np. złapali gumę i muszą zmienić koło, a nie wiedzą o tym czy mają zapas czy też nie. Zdarzyło się kiedyś, że trudno było dogodzić klientce, właścicielce zepsutego jaguara, która miała do nas pretensje o to, że zachodzące słońce świeciło jej w oczy przez szyby holownika, którym wracała do domu.





  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
karl
marian
olo
(11) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

karl
karl (23 marca 2009 o 13:46) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[jak dla mnie tekst jest spoko
Rozwiń
marian
marian (23 marca 2009 o 10:59) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
olo napisał:
Dokładnie ta sama myśl narodziła sie w mym łbie po przeczytaniu kilku zdań tego artykułu..... Co NASTĘPNE? Kolejna kryptoreklama i historia sklepowej z super samu o nazwie "...." ?

Panowie bardzo oburzeni, a ciekawe co tak naprawdę was interesuje? o czym chcielibyście czytać , jakie informacje na temat waszych miast są pożądane? O aferach, politykach, dużych przekrętach? To fascynuje i jest ok? A to jak ktoś sobie radzi z prowadzeniem firmy w zmieniających się warunkach i jakoś daje sobie radę to już żenada, tak? Ostatnio o firmach z Puław pisał Newsweek i jakoś sie nie wstydził historii jednego krawca.Niech jednemu albo drugiemu przyjdzie " do łba" taki pomysł, żeby o was pozytywnie napisali.
Rozwiń
olo
olo (23 marca 2009 o 06:31) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
~xyz~ napisał:
Ale kogo to obchodzi? Informacja akurat dla DW. Żal normalnie żal co mnie obchodzi jakis jabłonka i jego pomoc drogowa

Dokładnie ta sama myśl narodziła sie w mym łbie po przeczytaniu kilku zdań tego artykułu..... Co NASTĘPNE? Kolejna kryptoreklama i historia sklepowej z super samu o nazwie "...." ?
Rozwiń
kat
kat (22 marca 2009 o 17:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A tak na marginesie, to ja kiedyś miałem wypadek w Krakowie i miałem dłuższą styczność z pomocą drogową gdy byłem wyciągany z rowu i wieziony do Puław i muszę powiedzieć, że to naprawdę ciężka robota i odpowiedzialna, w życiu nie chciałbym być właścicielem takiej firmy. Ci ludzie nie mają życia rodzinnego, tam się nie pracuje 8 godzin tylko ciągłe czekanie przy telefonie i wyjazdy, pomaganie innym, którzy nie zawsze zapłacą. Kierowca, którego była ta pomoc po drodze postawił mi obiad bo nie miałem ze sobą kasy i nie chciał żebym mu oddawał jak dojechalismy, a z tego co wiem bo rozmawialiśmy o tym za całą robotę firma ubezpieczeniowa zapłaciła mu nędzne pieniądze, co jest skutkiem tego że my płacimy niezbyt wygórowane stawki. Ci co prowadzą pomoc drogową chyba muszą ją kochać, bo dobre pieniądze zarabia się napewno nie na niej. Tak więc z szacunkiem panowie do tych którzy nigdy nie wiadomo kiedy mogą nam pomóc.
Rozwiń
JOJO
JOJO (22 marca 2009 o 15:13) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Gość napisał:
kryptoreklam w dw mam dosc... porażka, dno, katastrofa

True, true...NAPRAWDE W MIESCIE NIC SIE NIE DZIEJE???
DZIENNIKU OPRZYTOMNIEJ!!!!!!
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (11)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!