poniedziałek, 23 października 2017 r.

Świdnik

Lotnisko po zmianach. Który projekt bardziej Ci się podoba?

  Edytuj ten wpis
Dodano: 22 września 2011, 16:52

Port Lotniczy Lublin zaprezentował nowe wizualizacje terminalu na lotnisku w Świdniku. Trudno porównać je z pierwotnym projektem, ponieważ spółka nie pokazała, jak budynek będzie wyglądał z lotu ptaka. Wiadomo tylko, że jest o połowę mniejszy.

Terminal zaprojektowano już trzy lata temu. Zwycięski projekt, który miał być naszą wizytówką, przygotowało 12 architektów ze spółek Are, Polconsult i Sener. Kosztował prawie 13 mln zł. Budynek miał mieć powierzchnię 23 tys. mkw. i dwa poziomy; na antresolę miały prowadzić ruchome schody i przeszklona winda. Tu miała być restauracja i efektowny taras widokowy.

W lipcu tego roku okazało się jednak, że terminal będzie o połowę mniejszy niż zakładano. Zniknął cały drugi poziom, piwnice i pomieszczenia gospodarcze. Powód? Konieczność dostosowania projektu do unijnych prognoz ruchu lotniczego.

Pierwsze "przymiarki” do nowego projektu mogliśmy zobaczyć w ubiegłym tygodniu na stronie portu. Wywołał wiele kon-trowersji wśród internautów, ale szybko zniknął, bo – jak tłumaczyła spółka – nie był ostateczny.

W czwartek spółka pokazała wizualizacje na podstawie ostatecznego projektu. Widać na nich front terminalu, wejście z budynku na płytę lotniska i przystanek dla szynobusu. Nie wiemy natomiast, jak budynek będzie wyglądał z lotu ptaka – nie można go więc porównać z pierwotną wersją.

– To są trzy pierwsze wizualizacje – tłumaczy Piotr Jankowski, rzecznik PLL. – Kolejne będziemy pokazywać sukcesywnie, jak będą powstawać.

A tak miało wyglądać lotnisko:


Budynek ma teraz 11 tys. mkw. i składa się z trzech skrzydeł. W zachodnim ulokowana jest strefa przylotów, we wschodnim odlotów, zaś w skrzydle południowym jest przystanek kolejowy i biura.
– W hali odlotów będzie 8 stanowisk rejestracji bagażu i odprawy biletowej – wylicza Jankowski. – Znajdą się tam również 4 automatyczne kioski obsługi self check-in. Będzie też można skorzystać z odprawy internetowej oraz za pomocą smartfonu.

Strefa odlotów będzie miała charakter otwartej przestrzeni; tu znajdzie się m.in. pasaż handlowy. Zaprojektowano dwie główne poczekalnie odlotowe: dla strefy Schengen i non Schengen. Z poczekalni podróżni przejdą w kierunku lotniska przez strefę bramek. W zachodniej części usytuowana będzie strefa przylotów, a w niej karuzela do wydawania bagażu. W części południowej znajdzie się przystanek kolejowy oraz wyjścia na parkingi.

Terminal znajdzie się na przedłużeniu osi poprzecznej pasa startowego. Taka lokalizacja umożliwi dojazd szynobusów bez-pośrednio do budynku. Będzie w nim mogło równocześnie przebywać blisko 1,5 tys. osób

– Projekt przewiduje możliwość dalszej rozbudowy terminalu – podkreśla Grzegorz Muszyński, prezes zarządu PLL.

Budynek zostanie rozbudowany, jeśli ruch pasażerów w Świdniku przekroczy milion osób rocznie.

Walczą o kontrakt

Trwa postępowanie zmierzające do wyłonienia wykonawcy terminala. Siedem firm zakwalifikowanych na pierwszym etapie ma czas do 3 października na złożenie swoich ofert cenowych. Umowa z wykonawcą zawarta zostanie w połowie października.


Wycieczka na budowę

Ci, którzy w poniedziałek wpisali się na naszą listę, w sobotę pojadą z nami na budowę lotniska w Świdniku. Spotykamy się o godzinie 10 na Placu Zamkowym (na naszych Czytelników będzie czekał autokar). Po lotnisku będzie oprowadzał wycieczkę inspektor nadzoru Tomasz Lis oraz rzecznik Portu Lotniczego Lublin Piotr Jankowski.

Co sądzicie o nowym lotnisku? Który projekt bardziej Wam się podoba? Piszcie swoje opinie w komentarzach poniżej. Najlepsze zostaną wykorzystane w gazecie \"Dziennik Wschodni\"


  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
jon
Gabi
abc
(18) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

jon
jon (26 września 2011 o 20:54) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Gabi' timestamp='1317055811' post='540601']
Port lotniczy Kolonia/Bonn (niem.: Flughafen Köln/Bonn lub Konrad-Adenauer-Flughafen lub Flughafen Köln-Wahn) - międzynarodowy port lotniczy położony w odległości 15 km na południowy wschód od Kolonii i 15 km na północny wschód od Bonn.Wszyscy znaja Lotnisko Köln/Bonn
Nie pasuje mi LOTNISKO LUBLIN W SWIDNIKU:
Lotnisko Lublin-Swidnik albo Lotnisko Lublin Mikolaja Reja
-----
A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają

Autor: Mikołaj Rej

Mam nadzieje za 5 lat,lotnisko bedzie otwarte dla wszystkich, gosci
[/quote]

pisałem wcześniej

Napisano 22 wrzesień 2011 - 20:16 #3
1. w języku polskim nie można ?!!!
2. Niemcy w swoim ojczystym języku nazywają lotniska , np. Berlin-Tegel , Berlin-Tempelhof . tylko nazwa miasta i dzielnicy , gdzie położone jest lotnisko. przypominam zarządowi Portu, w Polsce używamy języka polskiego, jest nawet ustawa o języku ojczystym.
2. Lublin w Świdniku ! piękne. jak przyleci zagraniczny turysta , wysiądzie w Świdniku i nie będzie nawet wiedział, że nie jest w Lublinie !!!
Rozwiń
Gabi
Gabi (26 września 2011 o 18:50) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Port lotniczy Kolonia/Bonn (niem.: Flughafen Köln/Bonn lub Konrad-Adenauer-Flughafen lub Flughafen Köln-Wahn) - międzynarodowy port lotniczy położony w odległości 15 km na południowy wschód od Kolonii i 15 km na północny wschód od Bonn.Wszyscy znaja Lotnisko Köln/Bonn
Nie pasuje mi LOTNISKO LUBLIN W SWIDNIKU:
Lotnisko Lublin-Swidnik albo Lotnisko Lublin Mikolaja Reja
-----
A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają

Autor: Mikołaj Rej

Mam nadzieje za 5 lat,lotnisko bedzie otwarte dla wszystkich, gosci
Rozwiń
abc
abc (23 września 2011 o 21:54) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
"tamten terminal to był do konkursu, ..., ktoś sobie narysował taki"

- Prezes PLL.

Rozwiń
jon
jon (23 września 2011 o 15:18) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='ja' timestamp='1316723598' post='538779']
Jeśli myślicie że Ryanair (największy i jeden z najtańszych przewoźników w europie) będzie prosił się żeby latać z Lublina, to jesteście w wielkim błędzie.
Sprawdźcie jakie ruchy i zobowiązania musiał wykonać Rzeszów aby Ryanair chciał do nich latać, a mowa tu o grubą kasę na 'darmowa reklamę dla Ryanaira" czy wygrywanie przetargów na promocje miasta...
Nie sądzie żeby Lublinowi to się udało bo tu nikt logicznie, czy nie wspominając strategicznie nie działa.
Pozdrowienia.
[/quote]
Lufthansa do Swidnika nie przyjdzie na 100 % , British Airways też, Swissair - też.
taką listę można ciągnąć dalej ...
Rozwiń
III znajomy Zygmunta W.
III znajomy Zygmunta W. (23 września 2011 o 09:46) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Po co w Lublinie styl krakowiacy i górale ? Ten nowy projekt przypomina coś między starym Okęciem a dużym Społem.
Tylko górali z muzyką brakuje. No tak, ale o górali łatwiej. Natomiast wyrównywanie zaokrągleń do kantów kojarzy się
ze straszakiem ekonomicznym - stadionem piłkarskim Krakowii; no może inaczej się pisze ale Świdnik też nie pisze się przez L. Myślę, że podejście do Aiport L. powinno być takie, że względy finansowe nie powinny dyktować projektu o sztywnej stylizacji - wizualizacji. Jeżeli od początku źle wygląda, to niech budowlańcy zrobią prostą bryłę z możliwością wielu wizualizacji jednego obiektu. Z całą sympatią dla ludzi którzy chcą budować i latać.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (18)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!