piątek, 20 października 2017 r.

Zamość

Kolej wróci do Zamościa. W wersji przyśpieszonej, z prędkością 350 km/h

  Edytuj ten wpis
Dodano: 23 września 2010, 15:37
Autor: Bogdan Nowak

Do Zamościa będzie można dojechać szybką koleją. Fantazja? Podobno nie. Taką wiadomość obwieścił Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury. Najpierw linia Warszawę z Łodzią. Tam rozgałęzi się na Poznań i Wrocław. A w końcu poprowadzi na Ukrainę przez Lublin i Zamość.

– Takie są plany – potwierdził nam dzisiaj te sensacje Sławomir Sadowski z biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury. – Pan minister mówił on ich podczas podpisywania umowy na wykonywanie pierwszej z tych linii.

Mieszkańcy Zamościa nie wierzą własnym uszom. Ostatni pociąg pasażerski odjechał z tego miasta rok temu. Pasażerowie, miłośnicy kolei i m.in. samorządowy wysłali dziesiątki petycji do premiera rządu i m.in. ministera Grabarczyka z prośbami o przywrócenie połączeń. Bez skutku.

Aż tu nagle okazało się, że nasz region może wskoczyć od razu w… XXII wiek. – Plany są, ale na realizację trzeba będzie jeszcze trochę poczekać – studzi emocje Sadowski.

Bo na początek ruszy tzw. linia "Y”. Połączy ona Warszawę z Łodzią, a potem m.in. z Poznaniem i Wrocławiem. Na razie będzie miała ponad 400 km długości, a pociągi nowej generacji pomkną po niej z prędkością nawet 350 km/h!

Przejazd takim pojazdem ze stolicy Polski do Łodzi zajmie… 35 minut. Wybudowana zostanie nowa linia, a przy okazji zmodernizowana zostanie tzw. Centralna Magistrala Kolejowa na trasie z Warszawy do Krakowa. Całość pochłonie wiele miliardów złotych.

Co potem? Szybka kolej ruszy do Niemiec, Czech i na Ukrainę. Ta ostatnia trasa ma przebiegać m.in. przez Zamość.

– To miasto będzie w projekcie – przyznaje Sławomir Sadowski. – Uruchomienie pierwszych pociągów linii "Y” odbędzie się w 2020 r. Potem będziemy mogli myśleć o innych połączeniach.

Wieść zelektryzowała zamojskich urzędników. – Podpisuje się pod tym obiema rękami – mówi Tomasz Kossowski, wiceprezydent Zamościa, który o tych planach dowiedział się od nas. – Taka wielka inwestycja centralna jest bardzo potrzebna. Jeśli szybka kolej powstanie i uruchomione zostanie lotnisko w Świdniku, wyjdziemy z transportowego impasu.

Kossowski przypomina, że jeszcze w 2006 r samorząd Zamościa oraz m.in. Lublina, Chełma i m.in. Białej Podlaskiej napisały do ministra wspólny wniosek o uruchomienie sprawnego połączenia z Ukrainą na Euro 2012. Pozostało to bez echa. A teraz taka rewelacja…

– Nam potrzebne są połączenia dalekobieżne także z południem kraju – przypomina Michał Basiński z tomaszowskiej Grupy Obrony Kolei. – Na razie Urząd Marszałkowski planuje uruchomić szynobusy na trasie Lublina – Zamość, a ministerstwo szybkie połączenia. Spokojnie. Zobaczymy czy nie są to tylko obietnice przedwyborcze.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
zbyszek
Gość
333D
(25) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

zbyszek
zbyszek (24 września 2010 o 19:14) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Wstyd, że Zastępca Prezydenta przyznaje się, że dowiedział się o planach MI (mniejsza o ich faktyczną relizację)od od dociekliwych dziennikarzy. Przecież jego szef popierał Bronisława Komorowskiego w wyborach prezydenckich.Powinien wcześniej znać tę PR-owską informację. Stąd wniosek, że obecne władze Zamościa niewiele robią, aby przywrócić połączenia kolejowe z Zamościem i Zamojszczyzną. Państwu dziękujemy.
Rozwiń
Gość
Gość (24 września 2010 o 17:09) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Kiełbasa przedwyborcza PO. Włodarze tego ugrupowania środki finansowe pchają tam gdzie ich elektorat. Tereny na wschód od Wisły nie mieszczą się w zakresie POrtyjnego podręcznika geografii Polski. Skoro poznań, wawa, wrocław będą mieć szybką kolej do 202o, to tereny zanajdujące się po niewłaściwej stronie Wisły mogą liczyć na taki zbytek gdzieś między 2030 a 2040 tj. 'w okolicach' oddania do eksploatacji S-19 i S-17. Do tego czasu najlepiej podróżować 'na przełaj' poduszkowcem lub kupić (jak pan poseł paligrzmot) cessnę z niewielkim przebiegiem oraz mały wycinek hangaru w Radawcu. Wcześniej infrastruturalnej cywilizacji w tym regionie i za pieniądze Państwa Polskiego raczej nie będzie.
Rozwiń
333D
333D (24 września 2010 o 15:31) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nie słuchajcie bajek nawiedzonego ministra, przed wojną nie wybudowano linii kolejowej do Lwowa tylko przez 10 lat dyskutowano nad jej przebiegiem to i teraz nawet po ew. zmianie granic na przedwojenne nic wam w Zamościu od razu nie przybędzie, ale mapę przedwojennej sieci PKP możecie sobie pooglądać na stronie www.andrzej-bak.net/koleje_polskie_1932.jpg W dziale Autostrady są także ciekawe mapy odnośnie projktowanych dróg i kolei.
Rozwiń
Jotgie
Jotgie (24 września 2010 o 12:11) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Warszawa => Poznań/Wrocław nie będzie się rozwidlać w Łodzi tylko w Skalmierzycach.

PS. Skoro powyższa linia ma być gotowa w 2020 roku to ta do Zamościa najprędzej w 2025-30!!!
Wówczas może się okazać już nierentowna.
Rozwiń
kolka
kolka (24 września 2010 o 11:57) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Już ino patrzać jak przed wyborami Platforma Oszustów obieca autostradę na Księżyc. POczątek jej będzie w tunelu POd Racławickimi. Jeszcze tylko nie wiadomo kto wstęgę będzie przecinał.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (25)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!