środa, 18 października 2017 r.

Zamość

Magistrat chciałby wyprowadzić tory kolejowe poza Zamość

  Edytuj ten wpis
Dodano: 25 sierpnia 2009, 13:30
Autor: Bogdan Nowak

Samorząd chce wyprowadzić tory z centrum miasta. Dlaczego? Bo linia kolejowa przebiega w sąsiedztwie zabytków Starego Miasta i im szkodzi. Pomysłów na rozwiązanie problemu nie brakuje, ale nikt nie chce ich finansować.

– Likwidacja torów na odcinku od mostu na Łabuńce do wiaduktu przy ul. Wyszyńskiego zapisana jest w miejskim planie zagospodarowania przestrzennego – mówi Karol Garbula, rzecznik prezydenta Zamościa. – Byłoby to dla miasta korzystne.

Tory przecinają Zamość na pół. Linia kolejowa została wybudowana przez Austriaków w czasie I Wojny Światowej. Zniszczono część wałów ziemnych Starego Miasta. W latach 70. wybudowano kolejową obwodnicę wokół miasta. Efekt był mizerny. Pociągów nie udało się z miasta wyprowadzić, a obwodnicę rozebrano.

Prezydent Zamościa wielokrotnie apelował o wyprowadzenia torów ze Starówki. Linia przebiega m.in. obok unikatowego kościoła św. Mikołaja oraz bastionu I i Bramy Szczebrzeskiej. Drgania wywoływane przez pociągi mogą je uszkodzić.

W ub. roku magistrat zabrał się za remont fortyfikacji (koszt inwestycji to 8,5 mln euro). Prace objęły m.in. wzmocnienia murów oraz rekonstrukcje kurtyn i fos m.in. bastionu I.

– Pędzące pociągi mogą te prace zniweczyć – tłumaczył Marcin Zamoyski na jednej z konferencji. Zwrócił się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A z wnioskiem o usunięcie torów. Bez skutku.

Małgorzata Kwiatkowska, rzecznik tej instytucji tłumaczyła, że sparaliżowałoby to ruch towarowy i pasażerski na trasie Zamość-Hrubieszów, poza tym PKP nie ma pieniędzy na demontaż i budowę nowych torów (pochłonęłoby to kilka milionów zł.).

– Tej linii nie da się zlikwidować, bez puszczenia ruchu obwodnicą północną miasta – dodał Michał Tyburek, zastępca szefa Departamentu Transportu i Drogownictwa Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.

Od 1 września PKP Intercity likwiduje wszystkie połączenia pasażerskie do Zamościa. Czy w tej sytuacji magistrat wznowi rozmowy na temat likwidacji torów w mieście?

– Obok Starówki pasażerskie pociągi nie kursują – mówi Garbula. – Kursy do Hrubieszowa zostały już dawno zawieszone. Likwidacja innych połączeń nie może być argumentem… Co zatem dalej? Kolejny ruch należy teraz do PKP.

Zygmunt Osiak, zastępca szefa lubelskiego Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, twierdzi, że na likwidację torów trzeba będzie poczekać.

– Bo nie odetniemy od połączeń Hrubieszowa – tłumaczy. – Odbudowa obwodnicy też nie jest możliwa… Było wiele rozmów na ten temat. Ostatnio pojawił się inny pomysł. Można puścić tory w innym miejscu Zamościa, daleko od Starówki. Jest taka możliwość. Pieniądze mógłby wyłożyć Urząd Marszałkowski. Ale to powinien się postarać zamojski UM.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
TED
dzidka
Jacek
(9) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

TED
TED (27 sierpnia 2009 o 19:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ujęcie zdjęcia z Kolonii troszkę nie najlepsze. Z lewej strony kadru tuż przy dworcu kolejowym slynna gotycka katedra w Kolonii.

A co do Zamościa - chyba prezydent na głowę upadł. Do Zamościa nie będą przyjeżdżali turyści dopóty, dopóki nie będzie tam normalnego połączenia kolejowego. Niemieccy w każdym razi ena pewno nie. Dla nich jak miasta nie ma na sieci kolejowej to po prostu nie istnieje.

Trzeba dobudować łącznice w Rejowcu i w Zawadzie, a przy starówce zrobić dodatkowy przystanek. Kupić kilka szynobusów, żeby kursowały do Lublina co godzinę. przy tych 4 prostych inwestycjach można z czasem przejazdu zejść istotnie poniżej 2 godzin. Pieniądze na to chciał dać Marszałek województwa wpisując taki projekt do RPO, ale Zamojski się sprzeciwił. jeszcze nie słyszałem o prezydencie miasta który by tak głupio działał na szkodę własnego miasta. No może frankiewicz z Gliwic który likwiduje linię tarmwajową. le on najprawopodobniej za to poleci. Właśnie mieszkańcy zebrali podpisy za referendum o jego odwołanie.
Rozwiń
dzidka
dzidka (27 sierpnia 2009 o 08:26) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A ja bym chciała poza Zamośc wyprowadzić magistrat. Stare pryki, kolesie powinni odejść. Dać młodym szansę pracy, a nie starzy pierdziele stołkowe coś debatują, organizują, niby to, niby tamto, tylko aby kasiora wpadała im w łapy.
Rozwiń
Jacek
Jacek (27 sierpnia 2009 o 08:12) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
marian kolejarz napisał:
jeszcze kolega zapłaczesz za koleją jak litr paliwa będzie za 15 zł... a wszystko ku temu niestety idzie...

Kolece sie cos pomieszalo chyba. Te kolchozniki tez na paliwie jezdza.
Pozdro
Rozwiń
WW
WW (26 sierpnia 2009 o 12:47) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Też uważam, ze powtarzany z uporem od lat (mże 20) pomysł wyprowadzenia koleji poza miasto jest bardzo niedobry i dziwny. Ten pomysł musiał Panu Prezydentowi miasta ktoś przedstawić - może jakiś urzednik, lub radny. Bo co to znaczy,że kolej szkodzi zabytkom. Gdzie te ekspertyzy. Tory przebiegają dość daleko od kościoła. W dziesiatkach miast posiadajacych bardziej cenne zabytki, linie kolejowe przebiegają lub przebiegały tuż przy nich. Jesli nawet je zlikwidowano, to ze wzgledów ekonomicznych. W tej chwili myśli się o ich odbudowaniu (przykład Starego Miasta w Tarnowie - gdzie chetnie odbudowano by linie tramwajową) lub przynajmniej stawia się, znaki informacyjne dla turystów - ze kolej tam była. Co za dziwaczny pomysł? Zamiast wykorzystać to że kolej przebiega przez centrum miasta - wymarzona sytuacja by zlokalizać przystanki (na Starym Miescie, w "dzielnicy przemysłowej", na osiedlach mieszkaniowych - to snuje się plany jej wyprowadzenia z miasta. Jest to również dodatkowa atrakcja dla turystów. Należałoby odbudować stojace kiedyś na przejazdach zabytkowe (stylowe -drewniane) budki dróżników. Nie powiem co mi się otwiera w kieszeni, czytając o takich planach.
Rozwiń
rychu
rychu (26 sierpnia 2009 o 09:54) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
paranoja w tym urzędzie.... Ile razy na dzień przejedzie tam pociąg? Raz czy dwa? Pewnie po co firmy korzystające z usług kolei mają mieć łatwiej...
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (9)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!