niedziela, 20 sierpnia 2017 r.

Zamość

Na wiosnę znowu będzie można sprowadzać z Zachodu kilkunastoletnie samochody, ale rząd szybko postawi finansową tamę

Dodano: 12 lutego 2004, 16:41

Dobra wiadomość dla osób planujących zakup używanego samochodu. Jeszcze przed 1 maja przestaną obowiązywać przepisy, które uniemożliwiają sprowadzanie starych i tanich aut z krajów Unii Europejskiej.

Chodzi o normę ekologiczną Euro 2, którą od roku muszą spełniać wszystkie samochody wprowadzone do obrotu na terytorium kraju. - Oznacza to, że nikt nie może zarejestrować w Polsce samochodu sprowadzonego z zachodu Europy, starszego niż siedmio-, ośmioletni - wyjaśnia Beata Chudziak, naczelnik Urzędu Celnego w Lublinie.
Jednak wkrótce norma przestanie obowiązywać. - Nie wiadomo dokładnie kiedy. Trwają właśnie uzgodnienia. Jednak najprawdopodobniej jeszcze kilka tygodni przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej - zapowiada Robert Gajda z Biura Komunikacji Ministerstwa Infrastruktury.
Dla planujących zakup auta to dobra wiadomość. Trzynastoletniego volkswagena golfa można kupić w Niemczech już za około 2 tys. zł. Do ceny auta trzeba jeszcze doliczyć opłaty dla fiskusa. - Podatek akcyzowy i podatek VAT, jednak nie wykluczone, że ten drugi po przystąpieniu Polski do Unii będzie faktycznie nieco niższy, bo wyrównywana będzie tylko różnica w podatku, jaki zapłaciliśmy w kraju zakupu - mówi B. Chudziak.
Mimo to, nawet po zapłaceniu 65 proc. akcyzy i 22 proc. VAT zakup wysłużonego golfa w Niemczech się opłaci. Na giełdzie w Elizówce takie auto kosztuje ponad 11 tys. zł. - Nawet trzynastoletni samochód z zachodu jest lepszy niż połowę młodszy polonez, bo zawsze jest lepiej utrzymany - uważa Piotr Kornacki, właściciel jednego z zamojskich komisów samochodowych.
Jednak amatorzy tanich aut muszą się z zakupami pośpieszyć. Ministerstwo Ochrony Środowiska wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury przygotowuje nowe przepisy, które prawdopodobnie wejdą w życie niedługo po zaprzestaniu obowiązywania normy Euro 2. - Trwają prace nad wydaniem rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów, których niespełnienie powoduje zaliczenie pojazdu do kategorii odpadu. Przewiduje się, że przepisy wyżej wymienionego rozporządzenia będą skutkować ograniczeniem liczby importowanych aut - mówi Szymon Majewski z Wydziału Prasowego MOŚ.

Co jeszcze się zmieni?

Z dniem akcesji w przypadku sprowadzania pojazdu używanego z terytorium UE oraz rejestrowania po raz pierwszy w Polsce będzie wymagany dokument potwierdzający dokonanie zapłaty akcyzy na terytorium kraju (zgodnie z nową ustawą o podatku akcyzowym). W stosunku do pojazdów używanych sprowadzanych z zagranicy po 1 maja będą obowiązywały znowelizowane wymagania dotyczące emisji zanieczyszczeń, określone w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, równoważne z wymaganiami dyrektywy 96/96/WE, określającej jednolite prawo państw członkowskich, dotyczące zakresu badań technicznych dopuszczających pojazdy i ich przyczepy do ruchu drogowego. Ponadto duży wpływ na spadek importu używanych pojazdów będzie miał w dalszym ciągu (jeśli zostanie utrzymany) system progresywnych stawek podatku akcyzowego dla pojazdów eksploatowanych dłużej niż dwa lata zgodnie z zasadą - im starszy pojazd, tym wyższa stawka akcyzy.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!