piątek, 15 grudnia 2017 r.

Zdrowie

Jak przeżyć w upale

  Edytuj ten wpis
Dodano: 1 lipca 2008, 21:13

Osoby z chorobami sercowo-naczyniowymi, pracujące latem, są narażone na zaostrzenie dolegliwości ze strony układu krążenia.

Alarm podnoszą eksperci i organizatorzy programu "Serce na nowo”.

Wysokie temperatury i duża wilgotność powietrza tworzą w skupiskach miejskich tzw. efekt wyspy gorąca Nagrzane powietrze, oddawane przez betonowe ściany i asfaltowe ulice miasta, niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Wielogodzinny wysiłek fizyczny w słońcu, na terenach pozbawionych zieleni, może doprowadzić do groźnego w skutkach przegrzania organizmu.

Negatywny wpływ na wydolność układu krążenia ma jazda w korkach zatłoczonymi dusznymi autobusami, a także nagłe zmiany temperatur, spowodowane przebywaniem w klimatyzowanym pomieszczeniu i poza nim.

Upały mogą powodować odwodnienie organizmu i niebezpieczny spadek ciśnienia tętniczego. U osób z chorobami układu krążenia, wysoka temperatura otoczenia może być przyczyną wystąpienia duszności, zaburzeń widzenia czy bólów w klatce piersiowej.

Fatalny wpływ na psychikę

W czasie upałów wzrasta także skłonność do zakrzepów. Obciążony jest ośrodkowy układ nerwowy: pogarsza się stan naszej psychiki, stajemy się podenerwowani, mamy trudności
z koncentracją i częściej popełniamy błędy, np. w pracy.

- Takie objawy jak: suchy, męczący nocny kaszel, nadmierne oddawanie moczu,
czy ochłodzenie kończyn powinny być dla każdego, zwłaszcza dla osób cierpiących
na przykład na nadciśnienie, sygnałem do wizyty w gabinecie lekarskim - mówi prof. dr hab. med. Zbigniew Gaciong, ekspert programu "Serce na nowo”.
Opr. (hap)
Źródło - On Board Public Relations

Dobre rady na gorące dni

• Unikaj długiego przebywania na słońcu, zwłaszcza w godzinach południowych (10-15).
• Po zakończeniu aktywnego dnia pracy, wypocznij w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
• Ogranicz nadmierny wysiłek fizyczny - energia wytwarzana przez pracujące mięśnie zmienia się w ciepło, co grozi przegrzaniem organizmu.
• Uważaj na różnice temperatur. Osoby, które pracują w klimatyzowanych pokojach, powinny spędzić kilka minut w pomieszczeniu przejściowym pomiędzy budynkiem
a nagrzanym powietrzem na zewnątrz, żeby uniknąć szoku termicznego.
• Zakładaj przewiewne ubrania: luźne, jasne, bawełniane, które pomagają oddychać skórze.
• Przebywając na słońcu, osłaniaj głowę, np. kapeluszem.
• Pamiętaj o piciu dużej ilości wody. Dobrym pomysłem jest noszenie przy sobie butelki z chłodnym napojem.
• Spożywaj napoje wzbogacone o mikroelementy, przede wszystkim magnez i potas. Pierwiastki te poprawiają kurczliwość serca i zapobiegają zaburzeniom jego rytmu.
• Unikaj picia kawy i alkoholu, które powodują odwodnienie organizmu.
• Reaguj na sygnały organizmu: drżenie, potliwość, zawroty głowy, a w sytuacji słabszego samopoczucia, poproś o pomoc.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!