poniedziałek, 11 grudnia 2017 r.

Zdrowie

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia

  Edytuj ten wpis
Dodano: 26 września 2008, 17:02

Lekceważymy rolę pierwszego posiłku dnia.

A mądre porzekadło mówi: "śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, kolacje oddaj wrogowi”. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia.

- Nie mam czasu rano jeść śniadania - mówi Adam Olewski, który woli dłużej pospać, niż szykować sobie kanapki. - W pracy piję kawę, czasem do kawy batona, ale często nic nie jem.

Żona Adama - Kinga, także nie jada śniadań, bo - jak mówi - odchudza się, więc nie musi. Dlatego obydwoje mogą 15 minut dłużej pospać i nie sprzeczają się, kto rano zrobi kanapki.

Kawa to za mało

Śniadanie uzupełnia składniki odżywcze, które organizm wykorzystał w czasie kilkugodzinnej przerwy nocnej. Od niego zależą nasze siły fizyczne i stan psychiczny przed południem. Kawa lub herbata i kromka chleba z masłem, dżemem czy plasterkiem wędliny zjedzone w pośpiechu i obawie przed spóźnieniem, nie zaspokoją potrzeb wielogodzinnego wysiłku organizmu. Często w pracy, na wykładach jesteśmy zmęczeni, rozdrażnieni właśnie dlatego, że rano nie naładowaliśmy się energią z pożywienia.

Wieczorem jesz - tyjesz

Pożywne, dobrze skomponowane śniadanie sprawia, że stężenie cukru we krwi wzrasta stopniowo i przez dłuższy czas utrzymuje się na tym samym poziomie.

- Tłuszcze i węglowodany dobrze spalane są rano, a wieczorem organizm je magazynuje. Dlatego też wysokokalorycznych potraw nie powinno się jadać po południu, bo wtedy tuczą. Do godziny 16 należy zjeść 70 proc. posiłków - wyjaśnia Danuta Podstawka, dietetyczka.

Osoby odchudzające się nie powinny rezygnować ze śniadania, bo ta poranna energia zostanie od razu zużyta, a nie zmagazynowana.

Rozmaitość na stole

Wartość energetyczna pierwszego śniadania może być większa, bo nadmiar energii zostanie wykorzystany w ciągu dnia.

W menu powinno być trochę nieskokalorycznych tłuszczów i białko - nabiał, mięso, ryba, które wpływa na odbudowę organizmu.

Dziecko musi zjeść

- Jeśli dorośli nie mają czasu dla siebie przygotować posiłku, to powinni zadbać o to, żeby takie śniadanie zrobić dzieciom - przypomina Renata Postawska-Chawryło z Praktyki Lekarza Rodzinnego Vita-med. w Lublinie. - Pierwsze śniadanie dziecka powinno być tak skomponowane, aby zapewnić organizmowi potrzebną na kilka godzin dawkę energii, witamin i mikroelementów.

Ekspert sugeruje - Jak nie pierwsze, to przynajmniej drugie

Renata Postawska-Chawryło
lekarz z Praktyki Lekarza Rodzinnego Vita-Med w Lublinie

Najważniejsze jest regularne spożywanie trzech posiłków dziennie. Jednak coraz rzadziej dzieci i nastolatki jedzą w domu pierwsze śniadanie. Albo zaśpią i się spieszą, albo mają dolegliwości związane ze stresem lub się odchudzają. Dlatego zadbajmy przynajmniej o drugie śniadanie. Staje się ono bardzo ważne. W żadnym razie nie powinny to być słodycze, które oszukują głód na krótką metę, a później wręcz pobudzają ośrodek głodu. Tak dziecko, jak głodna osoba dorosła zacznie odczuwać senność, brak koncentracji, rozdrażnienie. Uzupełnienie kalorii, zastrzyk energetyczny jest niezwykle ważny.

Moja propozycja to:
* wapń, białko, witaminy A i D - biały ser, jogurt, mleko na pierwsze śniadanie
* błonnik, witamina B, węglowodany - pieczywo pełnoziarniste na kanapkę
* witaminy, składniki mineralne, potas, węglowodany - owoce, soki, pomidor, papryka dodane do kanapki oraz jako sok warzywny, owocowy dodany do śniadania.
(Kmo)
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
Gość
(1) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (6 lipca 2011 o 19:07) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Musli na śniadanie to podstawa...

Zawsze kupuje je w internecie...

Mogę sobie dobrać dowolne składniki...



...bardzo zdrowe i pożywne...

...ekologiczne, naturalne, bez chemii i konserwantów...

Polecam!!!
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (1)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!