niedziela, 20 sierpnia 2017 r.

Zdrowie

Upał zalej wodą

Dodano: 15 czerwca 2007, 17:40

Przejrzysta, zimna, fantastycznie gasi pragnienie. Woda ma mnóstwo zalet. Ale pod jednym warunkiem - że jest czysta.

Masz co najmniej kilka opcji. Możesz założyć kosztowne filtry tuż za hydroforem (w domkach) lub wodomierzem (w mieszkaniach) i nawet skarpetki prać w superczystej, ekstramiękkiej i pozbawionej chloru wodzie. Możesz także kupić filtr dzbankowy i filtrować jedynie wodę do celów spożywczych. Albo gotować na butelkowanej wodzie mineralnej...

Najważniejsze to pić

Lekarze ostrzegają: pijemy zbyt mało w ciągu dnia. A przy upałach co najmniej 2,5 litra wody dziennie to minimum.
Sygnałami niewystarczającego nawodnienia organizmu jest pragnienie, upośledzone wydzielanie śliny i wysychanie jamy ustnej, rozdrażnienie, bezsenność, zaczerwienienie skory, utrata apetytu, osłabienie oraz zaburzenia koordynacji ruchów. Zmniejsza się też ilość moczu i wydalanie produktów przemiany materii, co może spowodować zatrucie organizmu. Mała ilość płynów ogranicza także wydzielanie potu, co przy upałach może być przyczyną przegrzania organizmu. Odwodnienie w granicach 2-3 proc. masy ciała obniża wydolność fizyczną a utrata wody ustrojowej w ilości około 20 proc. prowadzi do śmierci.
Należy dbać szczególnie o to, by latem duże ilości wody piły dzieci i osoby starsze (u tych ostatnich zmniejsza się pragnienie).

Mineralna, źródlana czy stołowa?


Woda wodzie nierówna. Wody butelkowane występują na naszym rynku w trzech rodzajach. Najbardziej wartościowa jest woda mineralna, wydobywana z głębokich złóż podziemnych, z reguły mająca określony skład chemiczny (jest podany na opakowaniu). Kolejna to woda źródlana, która pochodzi z płytszych źródeł, a jej skład chemiczny może się zmieniać. Ostatnia grupa to wody stołowe, które powstają po wymieszaniu wód mineralnych i stołowych (jest sztucznie mineralizowana).
Najzdrowsza jest woda niegazowana, pozbawiona dodatków smakowych, cukru czy słodzików. Wody gazowane są wprawdzie bardziej orzeźwiające i szybciej gaszą pragnienie, ale ze względu na zawartość dwutlenku węgla nie dla wszystkich są godne polecenia. Szczególnie powinny jej unikać osoby cierpiące na nadciśnienie (gazowana podnosi ciśnienie tętnicze) a także wrzody żołądka i refluks (przyspiesza wydzielanie soków żołądkowych).
Warto wybierać wody o średniej i niskiej zawartości minerałów (wapnia, magnezu i potasu). Sercowcy powinni pić wyłącznie wodę niskosodową (sód podnosi ciśnienie).

Woda z dzbanka

Bardzo popularne są w Polsce filtry dzbankowe. Z reguły są wyposażone w system przelewowy - na górze znajduje się pojemnik na wodę z kranu, która się następnie przesącza przez filtr i trafia do dolnego pojemnika. Część filtrów dzbankowych wyposażona jest w specjalne wskaźniki, które sygnalizują stopień zużycia filtra.
Woda z filtra dzbankowego jest pozbawiona chloru, metali ciężkich, pestycydów i zanieczyszczeń organicznych. Zostaje także zmiękczona.
Dzbanki przeznaczone do filtrowania wody mają z reguły około 3 litrów pojemności. Wkład zużywa się zazwyczaj po 1 miesiącu. Za dzbanek z filtrem trzeba zapłacić od 60 do 150 zł, dzbanek z czajnikiem kosztuje ponad 200 zł, na wkłady wydamy 15-20 zł.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!