Omnibus jest określeniem osoby wszystkowiedzącej. Ten specjalista w każdej dziedzinie dąży do stałego poszerzania swoich horyzontów i poznawania coraz to nowszych zagadnień czy tematów. W terminologii dotyczącej badań rynku, omnibusem nazywa się specyficzną formę badania ankietowego, obejmującego zagadnienia problemowe z niezwykle zróżnicowanego zakresu. Przedsiębiorcy stale dążą do uzyskiwania jak największej ilości danych przy jednoczesnym oszczędzaniu pieniędzy na określonych działaniach.
Badania omnibusowe polegają na stworzeniu kwestionariusza ankietowego, który obejmuje pojedyncze pytania lub bloki pytań skierowane o różnych klientów. Ten sposób ankietowania pozwala w toku jednego zbiorczego pomiaru uzyskać pożądane dane. Rozwiązanie uchodzi za tańsze i o wiele szybsze niż zlecanie każdego z badań oddzielnie. Istnieje wiele powodów dla których firmy decydują się na badania omnibusowe – warto poznać kilka z nich.
Tanio, szybko i czytelnie – czego spodziewać się po badaniach omnibusowych?
Wspomniana wcześniej oszczędność przyciąga rzeszę przedsiębiorców, zwłaszcza tych z ograniczonym budżetem. Również czas realizacji działa na korzyść zlecających wykonanie badań – wdrożony jeden pomiar zbiorczy pozwala znacznie szybciej poznać i wykorzystać wyniki szerokiej ankietyzacji. Badania omnibusowe wykorzystują typowe metody ankietyzacji, dzięki czemu wymiar próby jest reprezentatywny. Inwestując w tego rodzaju proces, przedsiębiorca może liczyć na wysoką jakość danych, czytelność oraz porównywalność wyników. Sporym ułatwieniem pozyskiwania danych jest elastyczność. Klient ma możliwość zadania pojedynczego pytania, kilku zapytań lub całego bloku, dzięki któremu omnibus stanowi rozwiązanie doskonale dopasowane do oczekiwań. Obecnie wiele agencji oferuje przeprowadzenie kompleksowych badań omnibusowych dla firm – w Polsce taką agencją badawczą jest Norstat, wspierający europejskich przedsiębiorców od 1997 roku. Renoma powoływanej do zadania agencji badawczej jest bardzo istotna z punktu widzenia klienta; dzięki licznym informacjom i artykułom dostępnym na stronie internetowej badaczy można bardzo łatwo stwierdzić, czy badania omnibusowe rzeczywiście są metodą na miarę potrzeb każdego klienta.
Informacje, jakie możesz pozyskać dzięki badaniom omnibusowym
Ankietyzacja oparta o model omnibusowy, zupełnie jak typowy proces ankietyzacji, pozwala dostarczać wyników dotyczących szerokiego spektrum zagadnień. Pojedynczy pomiar może jednocześnie objąć wiele różnych wątków, do których zalicza się:
-
zorientowanie się w trendach, które zdominowały rynek;
-
charakterystykę zwyczajów i preferencji zakupowych konsumentów;
-
stopień zadowolenia klientów związany z zakupem produktu lub usługi;
-
szczegółowe określenie świadomości i postrzegania marki przez klientów.
Badania omnibusowe pozwalają na poznanie opinii konsumentów z całego kraju – im więcej opinii, tym bardziej szczegółową strategię można stworzyć. Uzyskanie całościowego przekroju działalności firmy to świetne rozwiązanie dla właścicieli, którzy chcą w szybki i atrakcyjny cenowo sposób otrzymać wskazówki na dalsze dostosowywanie biznesu pod oczekiwania rynku i docelowej grupy odbiorczej.