Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Artykuły zewnętrzne

26 lutego 2021 r.
12:57

Oryginalne koszulki piłkarskie sprzed lat. O wielkich klubach, które przed laty grały w zupełnie innych barwach

0 A A
AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Retro koszulki piłkarskie stały się w ostatnich latach prawdziwym hitem wśród kibiców na całym świecie. Sporym powodzeniem cieszą się używane lub oryginalne koszulki piłkarskie sprzed lat, których futbolowi fani szukają na aukcjach internetowych, a nawet w sklepach z używaną odzieżą. W ten trend szybko wpisały się zresztą największe kluby i futbolowe federacje. Wypuszczają na rynek specjalne kolekcje zawierające koszulki piłkarskie retro, czyli stroje piłkarskie nawiązujące do historycznych uniformów sprzed lat. Najwięcej odwołań dotyczy koszulek z samych początków piłkarskiej historii, nieraz powstałych jeszcze w XIX wieku, dziś znanych ze starych fotografii. Dużym zainteresowaniem cieszą się także sesje zdjęciowe współczesnych piłkarzy ubranych w historyczne koszulki piłkarskie.

Tyle że zagłębienie się w najbardziej odległe dzieje koszulek niektórych klubów może być dla ich kibiców sporym zaskoczeniem. O ile bowiem są przyzwyczajeni do strojów wyjazdowych w różnych niestandardowych barwach, o tyle podstawowy zestaw koszulek to zwykle tradycyjne, znane od lat kolory. Czasami jednak okazuje się, że barwy, z którymi dziś są kojarzone ich ukochane drużyny, przed laty niewiele miały z nimi wspólnego. Taką historię mają za sobą m.in. stroje Manchesteru United, Chelsea czy Juventusu.

Koszulki Manchesteru United: historia o tym, jak “Czerwone Diabły” były zielone

Dziś Manchester United jest globalną marką i jednym z najbardziej rozpoznawalnych klubów piłkarskich na świecie. Mimo że w kilku ostatnich latach rzadko sięgał po tytuły, regularnie plasuje się w ścisłej czołówce klubów z największymi przychodami, sięgającymi 600 milionów euro rocznie. Koszulki Manchesteru United wciąż należą do najchętniej kupowanych piłkarskich trykotów nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale i na całym świecie. To właśnie ze względu na ich charakterystyczny kolor - a podobno również bezlitosne zwycięstwa z rywalami podczas tournee we Francji - zespół zyskał przydomek “Czerwonych Diabłów”. Sam wizerunek postaci z rogami w latach 70. wkomponowano również do klubowego herbu.

Zaskoczeniem może być więc fakt, że pierwsze koszulki klubu założonego w 1878 r. nie miały nic wspólnego z intensywną czerwienią. Zespół początkowo występował jako Newton Health LYR i był związany z lokalnym producentem wagonów kolejowych. Jako że w pierwszych sezonach wsparcie dla nowego klubu nie było jednak zbyt duże, zawodnicy występowali w najtańszych, białych koszulkach, które były wówczas najłatwiej dostępne. Od przeciwników w razie potrzeby wyróżniała ich jeszcze niebieska szarfa.

Dynamiczna droga do czerwieni

Po kilku latach drużyna zmieniła barwy na złoto-zielone. Historyczne koszulki Manchesteru United z tego okresu miały dwa szerokie, pionowe pasy. Czerwień na ich trykotach pojawiła się w 1887 r., ale wówczas zagościła tylko na połowie koszulki - drugi pas był biały, a spodenki niebieskie. Po kilku latach drużyna wróciła do zielonych strojów, a po ostatecznym rozstaniu z firmą kolejarską przez parę sezonów występowała nawet w białych koszulkach uzupełnianych przez niebieskie spodenki.

Przełomowy okazał się rok 1902. Klub, nadal działający pod nazwą Newton Health, znalazł się wówczas na skraju bankructwa. Uchronił go od tego Johny Henry Davies, właściciel lokalnego browaru. Według legendy o problemach zespołu dowiedział się od kapitana klubu po tym, jak przypadkowo uratował jego psa. Biznesmen zainwestował w drużynę, która przeszła wówczas prawdziwy rebranding. Zmieniła nazwę na Manchester United FC, a podstawowym zestawem kolorów stały się czerwone koszulki i białe spodenki. Taki układ kolorystyczny przetrwał do dziś, choć w latach 20. klub eksperymentował jeszcze z białymi koszulkami wzbogaconymi jedynie o dwa ukośne czerwone pasy na klatce piersiowej.

Chcesz dowiedzieć się więcej o koszulkach wielkich piłkarskich klubów? Zajrzyj na www.wspieramyklub.pl !

Koszulki Chelsea i Liverpoolu, czyli szybkie zmiany

Również inne angielskie kluby, które swoje przydomki zawdzięczają kolorowi koszulek, zaczynały w zestawach, których dzisiaj zupełnie z nimi nie kojarzymy. Liverpool FC, którego piłkarze są powszechnie określani mianem “The Reds”, pierwsze samodzielne sezony rozgrywał w zupełnie innych barwach. Samodzielne, bo Liverpool powstał na bazie działającego w mieście od 1878 r. Evertonu. Gdy jednak John Houlding, prezes klubu, został usunięty z organizacji w wyniku sporów z innymi działaczami, a cały Everton przeniósł się na nowy stadion, w 1892 r. powołano do życia nową drużynę - Liverpool FC.

Houlding szybko skompletował nowy skład złożony przede wszystkim ze Szkotów. Drużyna szybko zaczęła liczyć się na krajowej arenie, ale przez pierwsze cztery sezony występowała w dawnych strojach Evertonu. Były to koszulki biało-niebieskie, posiadajace po jednym szerokim pasie w obu kolorach, uzupełnione granatowymi spodenkami. W tym samym czasie Everton zaczął z kolei występować w strojach o barwie… rubinowej czerwieni. Wkrótce jednak ich koszulki znów stały się niebieskie, a to Liverpool od 1896 r. używa czerwonych. Przez kilkadziesiąt lat towarzyszyły im zresztą białe spodenki, na pełną czerwień postawiono dopiero w połowie lat 60. Dziś koszulki piłkarskie retro obu klubów są utrzymane w stałych barwach - dla Liverpoolu czerwone, dla Evertonu niebieskie. Mało kto wie, że przez pewien czas ich komplety sportowe miały dokładnie odwrotne barwy. 

Od hrabiego po królewski błękit

Mniej skomplikowana jest historia strojów “The Blues”, czyli londyńskiej Chelsea FC. To klub, który powstał nieco później, w 1905 r., gdy piłkarska liga w Anglii działała już pełną parą. Już po dwóch latach działalności Chelsea zadebiutowała zresztą na najwyższym poziomie rozgrywek. Występowała już wówczas w niebieskich koszulkach w odcieniu podobnym do dzisiejszego, tyle że połączonym z białymi spodenkami.

Pierwszy wariant kolorystyczny koszulek Chelsea był jednak inny. Drużyna zaczynała od trykotów nadanych im przez prezesa klubu, którym został hrabia Cadogan, posiadający jednocześnie tytuł wicehrabiego Chelsea. Trykoty przybrały wówczas kolor “Eton blue”, który jednak wbrew nazwie jest odcieniem zieleni. Wywodzi się z barwy używanej od początku XIX w. przez sportowców z Eton College, a właśnie tam uczył się pierwszy prezes Chelsea.

Już po kilkunastu miesiącach londyńscy piłkarze biegali jednak po murawie w strojach w ciemnym odcieniu tzw. królewskiego błękitu. Według tradycji ten kolor angielscy sukiennicy stworzyli specjalnie dla królowej Zofii Charlotty, żony króla Jerzego III Hanowerskiego, panującego na przełomie XVIII i XIX w.

Tradycyjne stroje piłkarskie - historia koszulek włoskich gigantów

W Anglii, gdzie rodził się współczesny futbol, zmiany kolorów koszulek nie były więc w pierwszych latach rozgrywek niczym dziwnym. Dużo bardziej umiarkowani pod tym względem byli Włosi. Największe kluby z Półwyspu Apenińskiego również często przyjmują przydomki od kolorów swoich strojów, ale w zdecydowanej większości układ barw pozostaje na nich niemal niezmienny od ponad 100 lat. Najlepszym przykładem są koszulki AC Milan. “Rossoneri”, czyli czerwono-czarni, od założenia klubu w 1899 r. stawiają na koszulki pokryte paskami w przywołanych barwach.

Za młodszego “brata” Milanu można uznać ich największego współczesnego rywala, czyli Inter. A dokładniej - Internazionale. W 1908 r. część niezadowolonych członków AC Milan postanowiła bowiem wystąpić z klubu i założyć własną drużynę. Powodem była przewaga Włochów w dotychczasowym zespole. Jak wskazuje nazwa Interu, nowy klub miał być bardziej międzynarodowy. Pierwszym kapitanem został zresztą Szwajcar Hernst Manktl. Koszulki Interu Mediolan od początku były utrzymane w kolorach zgodnych z ich obecnym przydomkiem “Nerazzurri”, czyli czarno-niebieskim. Barwy miały symbolizować nocne niebo.

Wpływ na historię włoskich klubów miały jednak również przemiany polityczne w kraju. Gdy do władzy doszli faszyści, “międzynarodową” nazwę skojarzono z komunizmem i przestała się podobać. Klub zaczął więc występować jako Ambrosiana, nawiązując do św. Ambrożego, patrona miasta. W 1929 r. w tym kierunku poszły również kolory koszulek - drużyna występowała w białych strojach z czerwonym krzyżem, nawiązując wprost do herbu miasta. To był jednak wyjątek w historii klubu, już w następnym sezonie Inter wrócił bowiem do koszulek w czarno-niebieskie pasy.

Różowa “Stara Dama”

A jak wyglądały pierwsze koszulki najbardziej utytułowanego włoskiego klubu, czyli Juventusu? Przydomek drużyny z Turynu to “Bianconeri”, czyli biało-czarni, i takie są też ich stroje piłkarskie. Oryginalne koszulki z pierwszych lat istnienia założonego w 1897 r. klubu były jednak w pełni białe. Funkcjonowały w zestawie  z czarnymi spodenkami.

Zdziwienie może dziś natomiast wzbudzać koszulka historyczna Juventusu z kilku sezonów na przełomie XIX i XX w. “Stara Dama” występowała wówczas bowiem w różowych trykotach, w dodatku ozdobionych czarnymi krawatami. Taki zestaw wyróżniał ich nie tylko na tle włoskich rywali, ale i całej piłkarskiej Europy.

Koszulki w biało-czarne pasy pojawiły się w Turynie w 1903 r. Co ciekawe, było to wynikiem pomyłki. Juventus chciał bowiem sprowadzić z Anglii trykoty Nottingham Forrest, którego zawodnicy występowali w intensywnie czerwonych koszulkach. W Wielkiej Brytanii spakowano jednak do Włoch stroje przypominające barwy klubu Notts County, który występował w koszulkach w pionowe, biało-czarne pasy. Piłkarze Juventusu nie byli zbyt zadowoleni, ale kiedy w 1905 r. zdobyli w nowych trykotach pierwsze mistrzostwo Włoch, barwy uznano za szczęśliwe. Oldschoolowe koszulki piłkarskie Juventusu w tych kolorach do dziś cieszą się dużym powodzeniem, a klub barw już nie zmienił.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku
e-Wydanie

Pozostałe informacje

Orlęta Spomlek – Wisłoka Dębica 2:6. Prowadzili, ale dostali lanie

Orlęta Spomlek – Wisłoka Dębica 2:6. Prowadzili, ale dostali lanie

Z powodu kolejnego ataku zimy w środę sporo meczów grupy czwartej musiało zostać odwołanych. Na boisku pojawiły się tylko trzy nasze drużyny. Podlasie i Chełmianka wygrały swoje mecze, a w Radzyniu Podlaskim pewnie żałują, że zawody doszły do skutku. Orlęta Spomlek musiały bowiem uznać wyższość Wisłoki Dębica. Goście wygrali aż 6:2.

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 15 kwietnia 2021 r.

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 15 kwietnia 2021 r.

Hummel IV liga: Włodawianka i Huczwa w grupie mistrzowskiej, Gryf jednak w spadkowej

Hummel IV liga: Włodawianka i Huczwa w grupie mistrzowskiej, Gryf jednak w spadkowej

Znamy już składy grup mistrzowskiej i spadkowej. W tej pierwszej dwa ostatnie miejsca zajęły: Włodawianka i Huczwa Tyszowce. Szyki klubom mocno pokrzyżowała pogoda. Z powodu obfitych opadów śniegu trzeba było przenieść kilka spotkań na boiska ze sztuczną nawierzchnią. Grom Różaniec i Huczwa zagrały w Lubyczy Królewskiej.

Wojsko rekrutuje w Białej Podlaskiej

Wojsko rekrutuje w Białej Podlaskiej

„Pancerni” zapowiadają kolejna kwalifikację wojskową do formowanego w Białej Podlaskiej batalionu. Tym razem odbędzie się ona 20 i 21 kwietnia.

Lubelski biskup o tym na jakie szczepionki nie powinni godzić się katolicy

Lubelski biskup o tym na jakie szczepionki nie powinni godzić się katolicy

– Katolicy nie powinni godzić się na szczepienie tymi szczepionkami – uważa lubelski biskup pomocniczy Józef Wróbel. W swoim stanowisku stwierdza, że technologia produkcji dwóch z dostępnych obecnie preparatów „budzi poważny sprzeciw moralny”. – Czy to namawianie do rezygnacji ze szczepień? – niepokoją się naukowcy.

Tragiczna śmierć Krystiana i Patrycji. Licealiści mają zostać pochowani razem
galeria

Tragiczna śmierć Krystiana i Patrycji. Licealiści mają zostać pochowani razem

Po tym, jak w ostatni weekend w wypadku samochodowym zginął 20-letni Krystian, jego dziewczyna, 19-letnia Patrycja, nie mogła dojść do siebie. Dwie doby później, w środku nocy, sama zginęła w taki sam sposób. Jak informują ich przyjaciele, zgodnie z wolą rodzin, zostaną pochowani razem.

Maluchy kończą lockdown. "Nie mogłam usłyszeć nic lepszego"

Maluchy kończą lockdown. "Nie mogłam usłyszeć nic lepszego"

Już w najbliższy poniedziałek dzieci wrócą do stacjonarnej zabawy w żłobkach i przedszkolach. Wróci też możliwość uprawiania sportu na boiskach. Nie wszyscy mają jednak powody do zadowolenia.

Motor Lublin – Wigry Suwałki 0:1. Ciągle bez przełamania
galeria

Motor Lublin – Wigry Suwałki 0:1. Ciągle bez przełamania

Aż 20 strzałów i 61 procent posiadania piłki. To jednak nie wystarczyło, żeby przełamać kiepską passę. Motor przegrał w środę u siebie z Wigrami Suwałki 0:1. To już piąty mecz z rzędu bez zwycięstwa żółto-biało-niebieskich.

Abp Dzięga odebrał nagrodę na KUL. Ostre komentarze, proboszcz zapowiada koniec zbiórek na uczelnię

Abp Dzięga odebrał nagrodę na KUL. Ostre komentarze, proboszcz zapowiada koniec zbiórek na uczelnię

Nagrodę za „szerzenie zasad katolickich” odebrał na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim metropolita szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga. Wyróżnienie duchownego spotkało się z krytyką w związku z prowadzonym przez Watykan postępowaniem wyjaśniającym jego możliwe zaniedbania w sprawie oskarżonego o pedofilię zmarłego ks. Andrzeja Dymera.

Załatwione. Autobus jednak dotrze do Prawiednik

Załatwione. Autobus jednak dotrze do Prawiednik

Udało się częściowo rozwiązać problem pasażerów, którzy stracili dojazd do centrum z powodu przebudowy pętli autobusowej „Prawiedniki”. Od poniedziałku ma tu docierać tymczasowa linia 725.

Podlasie Biała Podlaska – Wólczanka 1:0. Maciej Wojczuk za trzy punkty
film

Podlasie Biała Podlaska – Wólczanka 1:0. Maciej Wojczuk za trzy punkty

Po dwóch porażkach z rzędu piłkarze Rafała Borysiuka bardzo potrzebowali zwycięstwa. I swój cel w środę osiągnęli. Nie było łatwo jednak pokonali wyżej notowaną Wólczankę Wólka Pełkińska 1:0.

Awantura o festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Awantura o festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Spór wokół Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie. Organizująca go od lat Fundacja Sztuki Kreatywna Przestrzeń nie otrzymała ministerialnego dofinansowania na jego tegoroczną edycję. Pieniądze trafiły za to do Fundacji Czułego Barbarzyńcy, czyli organizatora pierwszej edycji spotkań literackich. Co więcej: Czuły Barbarzyńca opatentował nazwę „Szczebrzeszyn Stolica Języka Polskiego”.

Farmaceuci, fizjoterapeuci i diagności będą szczepić. Zgłosiło się już 700 osób

Farmaceuci, fizjoterapeuci i diagności będą szczepić. Zgłosiło się już 700 osób

Już 700 farmaceutów, fizjoterapeutów i diagnostów laboratoryjnych zgłosiło się na szkolenia na Uniwersytecie Medycznym, dzięki którym będą mogli szczepić pacjentów przeciwko COVID-19.

Kilkuletni chłopiec sam w środku nocy przed sklepem. Szukał mamy, która wyszła z domu

Kilkuletni chłopiec sam w środku nocy przed sklepem. Szukał mamy, która wyszła z domu

Dzisiaj przed godziną 1 w nocy policjanci zostali powiadomieni o płaczącym kilkuletnim dziecku. Chłopiec mimo nocnej pory był sam w pobliżu sklepu na jednym z osiedli mieszkaniowych.

Zmiany w dowodach osobistych. Pojawią się dwa nowe elementy

Zmiany w dowodach osobistych. Pojawią się dwa nowe elementy

Od 2 sierpnia 2021 r. do warstwy graficznej dowodu osobistego powróci podpis posiadacza, natomiast w warstwie elektronicznej zamieszczane będą odciski palców.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.