W związku z obecnymi stosunkami w kraju przedstawiam poniżej pomysł nowej konstytucji Polski, który mógłby być punktem wyjścia do dyskusji o nowej konstytucji. Gdy pomysły są sformułowane na piśmie, łatwiej dyskutować. Ponieważ przepisy ustalają zasady działania, prawa i obowiązki władz, obywateli i wszystkich innych podmiotów, powinny być sformułowane w sposób jasny i jednoznaczny. Przedstawiony projekt został opracowany w celu uniknięcia w przyszłości takich perturbacji  prawnych, jakie przeżywamy od jakiegoś czasu. W szczególności proponuje się: - uściślenie sformułowań, aby uniemożliwić interpretowanie przepisów zależnie od bieżących potrzeb, - jednoznaczne rozgraniczenie i ustalenie kompetencji Prezydenta Państwa i Prezesa Rady Ministrów wzorem Anglii, gdzie królowa panuje, ale nie rządzi, - usprawnienie procesu prawodawczego, - reformę systemu sądownictwa m. in. przez wprowadzenia dwuinstancyjności również w sprawach będących w gestii Trybunału Konstytucyjnego oraz uwolnienie władzy wykonawczej od udziału w procedurze powoływania sędziów, - a także zasady działania władz państwa w przypadku, gdy działania sił zewnętrznych (np. wojna) uniemożliwiają normalne funkcjonowanie tych władz..     P R O P O Z Y C J A KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia ............................... PREAMBUŁA Rozdział I (art. 1-15)                        RZECZPOSPOLITA Rozdział II (art. 16-72)                        WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA Rozdział III (art. 73-80)                        ŹRÓDŁA PRAWA Rozdział IV (art. 81-104)                        SEJM Rozdział V (art. 105-123)                        PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Rozdział VI (art. 124-139)                        RADA MINISTRÓW I ADMINISTRACJA RZĄDOWA Rozdział VII (art. 140-149)                        SAMORZĄD TERYTORIALNY Rozdział VIII (art. 150-175)                        SĄDY Rozdział IX (art. 176-189)                        ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ I OCHRONY PRAWA Rozdział X (art. 190-200)                        FINANSE PUBLICZNE Rozdział XI (art. 201-207)                        STANY NADZWYCZAJNE Rozdział XII (art. 208)                        ZMIANA KONSTYTUCJI Rozdział XIII (art. 209-214)                        PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE   PREAMBUŁA My, Naród Polski - wszyscy obywatele Rzeczypospolitej,  ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawo podstawowe dla naszego państwa. Rozdział I RZECZPOSPOLITA Art. 1. Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli. Art. 2. Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Art. 3 1.       Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu. 2.       Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio. Art. 4 1.       Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej. 2.       Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej. 3.       Regulacje prawne oraz działania, które naruszają postanowienia aktów prawnych wyższego rzędu, a w szczególności Konstytucji, są nieważne z mocy prawa i nie powodują żadnych skutków prawnych. Wprowadzenie regulacji prawnych lub dokonanie działań określonych w zdaniu pierwszym  podlega karze. Art. 5 1.       Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. 2.       Prawo nie działa wstecz. 3.       Przepis prawa, który jest niezgodny z przepisani aktów prawnych wyższego rzędu, jest nieważny z mocy prawa. 4.       Duch prawa jest zawarty w literze prawa. Jeżeli przepis prawa nie wyraża ściśle zamysłu prawodawcy, to przepis ten należy przeredagować. 5.       Art. 6 1.       Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. 2.       Władzę ustawodawczą sprawuje Sejm , władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy. Art. 7 1.       Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację władzy publicznej. 2.       Zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych określa ustawa. Art. 8 Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju. Art. 9 1.       Siły Zbrojne zachowują neutralność w sprawach politycznych oraz podlegają demokratycznej kontroli cywilnej. 2.       Zasady użycia Sił Zbrojnych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej określa ratyfikowana umowa międzynarodowa lub ustawa. Zasady pobytu obcych wojsk na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zasady przemieszczania się ich przez to terytorium określają ratyfikowane umowy międzynarodowe lub ustawy. Art. 10 1.       Rzeczypospolita Polska jest państwem świeckim, które zachowuje bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym. 2.       Kościoły i inne związki wyznaniowe są równouprawnione i równe wobec prawa. 3.       Stosunki między Rzeczpospolitą Polską a kościołami oraz związkami wyznaniowymi określają ustawy.   Art. 11 1.       [i] Podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypos
Zgłoś do moderatora
Cytuj
Odpowiedz