Kino

Lubelska replika Żydowskich Motywów (program)

  Edytuj ten wpis
Dodano: 9 listopada 2009, 21:48

Około 20 obrazów będzie można zobaczyć od 9 do 11 listopada w ramach lubelskiej repliki Festiwalu Filmowego "Żydowskie Motywy”.

Festiwal został zainicjowany kilka lat temu przez warszawskie Stowarzyszenie "Żydowskie Motywy” i każdego roku przyciąga liczną publiczność zainteresowaną tematyką żydowską oraz dobrą, często egzotyczną, kinematografią.

Replikę, organizowana przez Stowarzyszenie "Homo Faber”, otworzy w poniedziałek o 17 projekcja filmu "Ochotnicy”.

Na szczególną uwagę zasługuje dokument "Dowódca Edelman”, prezentujący życie i działalność zmarłego niedawno polskiego patrioty żydowskiego pochodzenia Marka Edelmana (środa, godz. 16).

Pokazy odbędą się w siedzibie Homo Faber, ul. Krakowskie Przedmieście 39. Wstęp wolny.

Program

Poniedziałek 9.11
17.00

Ochotnicy
Izrael, 2008
reżyseria: Mooly Landesman
dokumentalny, 54 min.
Jest to opowieść o młodzieńczej niewinności i spotkaniu młodych ludzi z różnych kultur. To saga tocząca się po ścieżkach życia. Stawia szereg pytań o sens przybycia do obcego kraju, o przynależność, o tożsamość. W latach 60-tych Zbiorowe Komuny – kibuce, oferowały młodym ludziom z Europy Ziemię Obiecaną. Utopijny socjalizm, słońce, swobodny seks i alkohol. Wszystko to w zamian za jedynie trochę codziennej pracy. "Kac” po tej imprezie dał o sobie znać lata później, gdy pojawiły się pierwsze pary. W Angelice, niemieckiej ochotniczce, córce byłego oficera Wermachtu i dziedziczce 1200-letniej dynastii, narasta konflikt.

Taniec Rosenzweiga
Izrael 2008
reżyseria: Keren Hakak
krótkometrażowy, 15 min.
Awigdor jest stepującym tancerzem. W 1939 roku taniec uratował mu życie. Dziś ma 88 lat i mieszka w domu spokojnej starości. Gdy Awigdor tańczy na parkiecie swojego pokoju, śmieje się, dopóki starcza mu tchu i resztkami sił zmusza zmęczone stopy do wykonania jeszcze kilku kroków. Dla Awigdora taniec to nie hobby ani terapia. To jego sposób na życie.

Szczęśliwi Żydzi
Polska 2008
reżyseria: Jonathan Rozenbaum
dokumentalny, 6 min.
Marzec 1968 roku w szczególny sposób zapisał się w powojennej historii Polski. Na skutek antysemickiej kampanii, rozpętanej przez komunistyczne władze, tysiące polskich Żydów zostało zmuszonych do opuszczenia kraju, w którym się urodzili. Wśród nich był ojciec reżysera filmu, któremu przez wiele lat nie pozwalano powrócić. Rozenbaum, wykorzystując materiały archiwalne, opowiada historię swojej rodziny w sposób osobisty, a zarazem przewrotny i zabawny. Punktem wyjścia jest spotkanie emigrantów z 1968 roku, do którego dochodzi w izraelskim mieście Aszkelon, gdzie reżyser bawił się z rodzicami jako dziecko i gdzie zdobył pierwsze doświadczenia z… alkoholem. Film został nakręcony podczas warsztatów dokumentalnych, zatytułowanych "Marzec 1968. Pożegnania i powroty” zorganizowanych jako część Roku Polskiego w Izraelu 2008-2009.

Wszystko płynie
Polska 2007
reżyseria: Edyta Turczanik
animacja, 8 min.
"Żadna rzecz, żadne żywe stworzenie czy martwy przedmiot nie stoi w jednym miejscu, ale prowadzi swój powstający, wzrastający, rozkwitający i więdnący byt. Istota - to jest to, co realne, zarówno pozytywne jak negatywne we wszystkich przejawach, a naszą świętą powinnością i zadaniem jest skonkretyzowanie, usprawiedliwienie każdego pulsowania egzystencji, tak jak to czujemy i widzimy – bądź cieleśnie, bądź też duchowo (…)” – fragm. manifestu grupy Jung Idysz, autorem, którego jest najprawdopodobniej Mojżesz Broderson.

W drodze
Izrael 2008
reżyseria: Avida Livny
dokumentalny,74 min.
Outsiderzy Ehud Banai i Yossi Elephant utworzyli zespół rockowy, którego pozostali członkowie (Jean-Jacques Goldberg, Gil Smetana i Noam Zide Halevy) nie znaleźli dla siebie miejsca w izraelskiej kulturze ani społeczeństwie. Banai zdecydował się nazwać kapelę "Uchodźcy”. Ten zespół przedstawia bezgraniczne umiłowanie muzyki i profesjonalizm, przyjaźń i rywalizację, lecz przede wszystkim autentyczną, nowatorską izraelską muzykę rockową, która zgromadziła entuzjastyczną publiczność i dała początek najwspanialszym karierom izraelskiego rocka.

Szaron
Izrael 2008
reżyseria: Dror Moreh
dokumentalny, 90 min.
W grudniu 2003 roku premier Ariel Szaron publicznie ogłosił plan wycofania się ze Strefy Gazy. Pomimo zjadliwej krytyki ze strony członków własnej partii, nakazał zrównać z ziemią 21 żydowskich osiedli. Ojciec ruchu osiedleńczego, generał odpowiedzialny za masakry w Sabrze i Szatili, stał się mężem stanu, który poświęcił się pracy na rzecz procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie – w pełni świadomie i konsekwentnie zniszczył dzieło swego życia. Kim był Ariel Szaron? Jak doszło do podjęcia historycznej decyzji, która doprowadziła do wysiedlenia osadników z Gazy i Samarii, otwierając drogę do zawarcia pokoju? Od 4 stycznia 2006 roku Szaron, który doznał udaru, bierze udział w innej walce – o życie. W latach poprzedzających chorobę reżyser Dror Moreh towarzyszył przywódcy z kamerą, próbując dotrzeć do sedna zagadki, jaką stał się Szaron w ostatnich latach.

Wtorek 10.11
17.00

I będziesz kochał
Izrael, 2008
reżyseria: Chaim Elbaum
krótkometrażowy, 28 min.
Ohad, który bierze udział w "Hesder”, specjalnym programie dla ortodoksyjnych żołnierzy Izraelskich Sił Zbrojnych, doświadcza głębokiego osamotnienia, skrywając przed innymi, że jest gejem. Kiedy zadzwonił do religijnego telefonu zaufania z prośbą o pomoc, usłyszał, że czterdzieści dni postu i skruchy wyplenią z niego homoseksualne skłonności. Ohad stosuje się do porady i po zaleconym okresie wstrzemięźliwości nabiera przekonania, że jest "wyleczony”. Gdy chłopak Ohada, Nir, wraca z wojska, Ohad czuje, że nie może już dłużej unikać stawiania trudnych pytań dotyczących jego samego oraz jego relacji z Bogiem.

3:59
Izrael, 2008
reżyseria: Guy Yoffe
krótkometrażowy, 22 min.
Czasami, gdy obudzisz się z koszmaru, zaciera się różnica między snem a jawą. Postaci przelatują przed oczami, twarze i dźwięki są zmienione, ogarnia cię strach. Ufasz tylko temu, co odnajdujesz w pamięci. Próbując wkroczyć w nową rzeczywistość po okresie długiej rehabilitacji, Li'or jest uwięziony właśnie w tej chwili. Strzępki wspomnień, obrazy i głosy z minionej operacji wojskowej prześladują go i doprowadzają do obłędu. Musi znaleźć rozwiązanie zagadki, która tkwi mu w głowie: co naprawdę wydarzyło się tamtej nocy? Li'orowi, desperacko walczącemu o odzyskanie utraconej tożsamości, zacierają się granice między dobrem i złem, prawdą i kłamstwem, rzeczywistością i ułudą. Zmagania Li'ora stają się niebezpieczne dla jego przyjaciół…i dla niego samego…

Serce Amosa Kleina
Izrael/Francja/Holandia/Dania, 2008
reżyseria: Michal and Uri Kranot
animowany, 15 min.
Film ukazuje dzieje Amosa Kleina, od końca do początku, nawiązując do punktów zwrotnych w izraelskiej kulturze i historii. Postać Amosa Kleina, choć fikcyjna, stanowi archetyp osoby skorumpowanej przez władzę. Jako dziecko musi podporządkować się rygorom wojskowego drylu, dorastając traci swoje słabości, a wraz z nimi i współczujące serce. Działania i wybory podejmowane przez Amosa Kleina określają nie tylko jego charakter, ale też społeczeństwo, które go ukształtowało. Ten film jest alegorią utraty niewinności i umiejętności współodczuwania.

Palestyński niewolnik mojego ojca
Szwecja/Izrael, 2007
reżyseria: Nathanel Goldman Amirav, Uri Appenzeller
dokumentalny, 52 min.
"Palestyński niewolnik mojego ojca” to bardzo osobisty i prywatny dokument o tym, jak konflikt izraelsko-palestyński wkracza w prozaiczne sytuacje codziennego życia. Młody żydowski filmowiec, Nataniel, zamieszkał na rok u ojca w Jerozolimie, by studiować sztukę filmową na Uniwersytecie Hebrajskim. Jego ojciec jest izraelskim profesorem nauk politycznych i weteranem działań na rzecz pokoju. W czasie pobytu u niego Nataniel poznaje Morada, młodego robotnika z Zachodniego Brzegu, który nielegalnie pracuje w ogrodzie ojca. Między młodzieńcami zawiązuje się przyjaźń. Młody filmowiec sprzecza się z ojcem o przeciwstawianie przezeń spraw osobistych i kwestii politycznych. Namawia go, by pomógł Moradowi. Ale sytuacja polityczna nie pozwala na wyjście z ról okupanta i okupowanego. Film pokazuje emocjonalne i moralne sedno konfliktu, zachowując bardzo osobisty i realistyczny punkt widzenia.

Nazwij mnie
Izrael 2008
reżyseria: M. Sigalit Marx Arditi
dokumentalny, 60 min.
Są dwie rzeczy, których nie możemy sobie wybrać: rodziców oraz imienia, jakie nam nadali. Nie każdy lubi swoje imię, ale czy jego zmiana da nam również nową tożsamość? Może to, jak się nazywamy naprawdę ma wpływ na nasze życie? Reżyser Sigi Marx-Arditi ma kłopot ze swoim pierwszym imieniem, rodzaj delikatnej obsesji, trapiącej ją od czasu służby wojskowej. Wyrusza w podróż do źródeł swego imienia, aby przekonać się, czemu tak dużą wagę przykładamy do tego, jak się nazywamy, a także czy istnieje jakiś związek między czyimś imieniem, a przebiegiem jego życia i przeznaczeniem. Podczas tej wyprawy spotyka osoby, które zmieniły lub chciałyby zmienić imię, aby odmienić i polepszyć swoje życie.

Przystanek Dłużek
Polska 2008
reżyseria: Irit Shamgar
dokument, 53 min.
Izraelska dziennikarka Irit Shamgar przyjeżdża latem 2007 roku do Polski, by spotkać ludzi, którzy znali jej ojca i poznać miejsca z nim związane. Spędza lato na Mazurach, nad jeziorem Dłużek, w letnim domu Ireny Holland, żony ojca. Spotyka przyjaciół wypędzonych z Polski w roku 1968, którzy przyjechali tu na wakacje ze Szwecji, Holandii i USA. Dłużek to dla nich wyjątkowe, magiczne miejsce. W latach 60 ubiegłego wieku grupa przyjaciół, warszawskich dziennikarzy, kupiła tu domy, by wspólnie spędzać wakacje. Byli tu również latem roku 1968 już jako "bezpartyjni, bezrobotni”. Do tej kategorii należał również ojciec reżyserki, znany dziennikarz Stanisław Brodzki. Ten kameralny, bardzo osobisty film opowiada o losach ludzi, dla których Marzec 1968 stał się osobistą tragedią. Niektórzy z nich wyjechali wtedy, inni zostali, ale wciąż pamiętają. Czas, który leczy rany, w tym wypadku okazał się bezsilny.

Motywy odeskie
Ukraina/USA, 2008
reżyseria: Dmitrij Chawin
dokumentalny, 26 min.
Mieszkańcy ukraińskiej Odessy znani są ze swej ekscentryczności, ironicznego poczucia humoru i wyjątkowego dialektu. "Odeskie motywy” zgłębiają kulturę miasta poprzez spotkania z jego obecnymi mieszkańcami. Rzeźnik ze sławnego targu Priwoz, historyk, bibliotekarze, ocaleni z Holokaustu, kolekcjoner sztuki, poeta, muzyk i dzieci ze szkoły opowiadają nam o swoim życiu w tym mieście.

Środa 11.11
16.00

Dowódca Edelman
Polska 2008
reżyseria: Artur Więcek "Baron”
dokumentalny, 58 min.
Marek Edelman przed wojną jest działaczem żydowskiego Bundu, a w roku 1943 staje się jednym z przywódców powstania w getcie warszawskim, w rok później walczy też w powstaniu warszawskim. Po wojnie nie wyjeżdża z Polski – zostaje tu jako świadek Holocaustu, ale też po to, aby walczyć o prawa człowieka. W roku 1980 współtworzy Solidarność, a w stanie wojennym jest internowany. W wolnej Polsce nie przestaje działać: walczy na rzecz przestrzegania praw człowieka na całym świecie, przyczyniając się m.in. do interwencji NATO w Kosowie… Film "Dowódca Edelman” to filmowy portret Edelmana we wnętrzu, który z perspektyw swego fotela wytycza granice przyzwoitości. A świat poza nim goni coraz szybciej i szybciej…

Cejwin
Izrael, 2008
reżyseria: Larry Frisch
krótkometrażowy, 11 min.
Reżyser Larry Frisch odnalazł film z 1930 roku przedstawiający jego dziecięce przeżycia na żydowsko-syjonistycznym obozie letnim pionierów w New Jersey, w Stanach Zjednoczonych. Pracując nad tym historycznym ale i bardzo osobistym wspomnieniem Frisch zmontował materiał, a następnie został narratorem tego wzruszającego hołdu dla wydarzeń sprzed lat.

Święto świateł
Wielka Brytania, 2008
reżyseria: Mihaal Danziger
krótkometrażowy, 10 min.
Dramatyczna opowieść o tradycjach i stosunkach rodzinnych. "Święto świateł” ukazuje młodą angielską Żydówkę, która oddaliła się od ojca po ślubie z Niemcem. To historia zderzania się tożsamości i wartości w łonie rodziny.

Maria i Anna
Polska 2008
reżyseria: Jacek Knopp
krótkometrażowy, 28 min.
Historia Marii Dworzeckiej, która została uratowana przez polskie małżeństwo z Tykocina, jest jedną z wielu, które można postrzegać jako metafizyczne, ponieważ z racjonalnego punktu widzenia ta historia mogła się wcale nie wydarzyć. Nastąpił jednak ciąg niezwykłych zdarzeń, intrygujących i stanowiących materiał dla tego filmu. Jednakże to, co najbardziej interesuje reżysera, to powojenne losy bohaterki, która postanowiła zrobić coś niezwykłego i dać szansę bezbronnemu dziecku. Adoptowała polskie dziecko, sześcioletnią Anię z domu dziecka i dała jej możliwość lepszego życia.

Francja – Izrael, trudna miłość
Francja/Izrael, 2007
reżyseria: Gérard Benhamou
dokumentalny, 60 min.
To przenikliwe spojrzenie na wzloty i upadki we wzajemnych stosunkach między dwoma narodami obejmuje takie zagadnienia, jak nielegalna emigracja z wybrzeży Francji do rodzącego się Izraela, okres "miodowego miesiąca” 1956 roku podczas Kampanii Sueskiej, Wojna Sześciodniowa 1967 roku, rządy De Gaulle'a, wojna libańska w 1982 roku, deportacja Jasera Arafata z Bejrutu, okres rządów Ariela Szarona oraz wycofanie się ze Strefy Gazy w 2005 roku. Film został nakręcony w okresie bardzo trudnym dla obu narodów, podczas sporów o kształt i charakter stosunków dyplomatycznych oraz coraz powszechniejszych wystąpień fundamentalistów islamskich we Francji. Film zawiera wyjątkowe materiały filmowe i wywiady z osobami, które uczestniczyły w tych wydarzeniach i miały ogromny wpływ na przyszłość Izraela.

Jerozolima. The East Side Story
Palestyńskie Władze Narodowe, 2008
reżyseria: Mohammed Alatar
dokumentalny, 57 min.
Ostatnim zwrotem historii jest izraelska okupacja. W 1948 roku Izraelczycy opanowali zachodnią część miasta; w 1967 roku pod ich władzę dostała się część wschodnia. Od tamtej pory Izrael prowadzi politykę judaizacji miasta, próbując osiągnąć "żydowską dominację demograficzną”. Częścią tej polityki są próby usunięcia z Jerozolimy palestyńskich muzułmanów i chrześcijan, zaprzeczanie ich obecności, historii i związków z tą ziemią. Ten film dokumentalny zabiera nas w podróż demaskującą dążenie Izraela do przejęcia wyłącznej władzy nad miastem i jego mieszkańcami. Podejmuje też temat przyszłości metropolii: Jerozolima jest kluczem do osiągnięcia pokoju, bez Jerozolimy nie będzie pokoju dla nikogo. Film zawiera wywiady z palestyńskimi i izraelskimi przywódcami, działaczami na rzecz praw człowieka i analitykami życia politycznego.

Animacje
Izrael/Rosja. 2007/2008
Różni reżyserzy
Animacje krotkometrażowe, 68 min.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

październik 2017
P W Ś C Pt S N
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
CGK - aplikacja mobilna