Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

27 kwietnia 2010 r.
12:20
Edytuj ten wpis

Egzamin gimnazjalny 2010: Część humanistyczna zakończona (odpowiedzi, arkusze, pytania)

Egzamin gimnazjalny zakończony - zobacz odpowiedzi, arkusze i pytania: Czy wybór przyszłej szkoły jest trudny, jak obywatel może wpłynąć na władze gminy i interpretacja fragmentu "Władcy Pierścieni” Tolkiena.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Ponad 27 tys. uczniów III klas gimnazjów z naszego regionu pisało dziś część humanistyczną. – Mogło mi pójść trochę lepiej – mówi Cyprian Chwieralski z Gimnazjum nr 1 w Zamościu. – Miałem kłopot z pytaniem, gdzie trzeba było odpowiedzieć, jak można wpłynąć na władze swojej gminy. Nie wiedziałem. Odpowiedzi na kilka innych pytań też nie jestem pewien. Będzie jak będzie, może dobrze…

ODPOWIEDZI z egzaminu gimnazjalnego 2010: KLIKNIJ TUTAJ

ARKUSZE z egzaminu gimnazjalnego 2010: KLIKNIJ TUTAJ

Większość uczniów, z którymi rozmawialiśmy po egzaminie, była jednak zadowolona. – Był bardzo łatwy, wręcz banalny – mówi Damian Majchrowski z 3C lubelskiego Gimnazjum nr 7. – Zwłaszcza rozprawka okazała się łatwa, bo nie trzeba było interpretować żadnych lektur. Tylko napisać, czy wybór przyszłej szkoły jest dla gimnazjalistów trudny. Pewnie, że jest, więc było o czym pisać.

– Właśnie to, że w rozprawce nie trzeba było interpretować lektur, zaskoczyło mniej najbardziej – dodaje Konrad Wach, kolega Damiana z klasy. – A mnie zaskoczyło pierwsze od niepamiętnych czasów pytanie z wiedzy o społeczeństwie. To o wpływaniu na władze gminy – wyjaśnia Piotr Ostrowski, również z 3C. – Generalnie było bardzo łatwo.

Gimnazjaliści musieli zająć się m.in. fragmentami: Pisma Świętego (dotyczącym Króla Salomona), "Krzyżaków” Sienkiewicza, a także "Władcy Pierścieni” Tolkiena. Musieli też analizować rozkaz gen. Leopolda Okulickiego do żołnierzy Armii Krajowej.

– Poszło mi dobrze – mówi Jakub Smagacz z Gimnazjum nr 1 w Puławach. – Żadne z pytań nie sprawiło mi problemu. Chodziłem trochę na powtórzenia w szkole, w domu robiłem testy i nie ukrywam, że dużo się uczyłem. Myślę, że powinienem zdobyć maksymalną liczbę punktów.

Paradoksalnie, łatwy egzamin może utrudnić gimnazjalistom dostanie się do wymarzonych liceów. Jeśli wyniki będą dobre, o przyjęciu mogą decydować ułamki punktów.

– Na szczęście oprócz wyników z egzaminu liczą się także oceny z przedmiotów na świadectwie – zauważa Ola Stępniak z 3A w Gimnazjum nr 7 w Lublinie. – Poza tym, jutro część matematyczno-przyrodnicza – dodaje Dominika Grzesik, koleżanka Oli z klasy. – Teoretycznie właśnie w niej jestem mocniejsza niż w humanistycznej. Ale wszystko może się zdarzyć.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły. Co ważne, testu nie można nie zdać. Nawet, gdy gimnazjalista zdobędzie zero punktów, ukończy szkołę. Za to wynik (z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej) będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Im więcej punktów, tym większe szanse na dostanie się do najlepszych liceów.

W ub. roku gimnazjaliści z naszego regionu z dwóch punktowanych części egzaminu zdobyli średnio 57,7 pkt na 100 możliwych: 32 pkt z części humanistycznej i 25,7 pkt z części matematyczno-przyrodniczej.

Odpowiedzi na test gimnazjalny 2010

Zadanie 1.
Stary Testament jest świętą księgą:
odp. chrześcijan i żydów.

Zadanie 2.
Z tekstu I wynika, że król Salomon był człowiekiem
odp. roztropnym

Zadanie 3.
Matka, którą król uznał za prawdziwą, zdecydowała się oddać swoje dziecko, ponieważ
odp. bała się o życie syna

Zadanie 4.
Dlaczego wydanie wyroku było dla Salomona trudne?
odp. Miał dwie sprzeczne wersje zdarzeń

Zadanie 5.
Mądrość Salomona polegała na tym, że
odp. przewidział reakcję prawdziwej matki.

Zadanie 6.
Wyrażenie "salomonowy wyrok" oznacza decyzję
odp. sprawiedliwą, choć czasem zaskakującą.

Zadanie 7.
Decyzja o uwolnieniu więźnia przez Juranda świadczy o jego:
odp. miłosierdziu

Zadanie 8.
Uczynek Juranda jest zgodny z biblijnym nakazem
odp. Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj.

Zadanie 9
Dla uczestników wydarzenia decyzja Jurana była
odp. zaskakująca

Zadanie 10
W tekście II potęgowaniu napięcia służy m.in. opis
odp. zjawiska przyrody

Zadanie 11
Nazwanie Tolimy "prawa Jurandowa przez całe życie ręka" oznacza, że był on osobą
odp. bez której Jurand nie mógł się obejść.

Zadanie 12
W XIII i XIV wieku państwo krzyżackie rozwinęło się głównie w następstwie
odp. ekspansji Krzyżaków na terytorium Prusów oraz ziemie polskie i litewskie.

Zadanie 13
Krzyżacy byli zakonem
odp. rycerskim

Zadanie 14
Czego dotyczył ostatni rozkaz gen. Okulickiego?
odp. Rozwiązania Armii Krajowej

Zadanie 15
Dramatyzm decyzji gen. Okulickiego wynikał z tego, że musiał
odp. rozwiązać armię, mimo że nie osiągnęła zwycięstwa.

Zadanie 16
Generał Okulicki wydał cytowany rozkaz, gdy Armia Czerwona
odp. przejmowała kontrolę nad ziemiami polskimi w 1945 r.

Zadanie 17
Autor III tekstu używa trybu rozkazującego, ponieważ
odp. wymaga od odbiorców określonego działania

Zadanie 18
W którym zdaniu jest opisany stan duchowy Sama przed podjęciem przez niego decyzji o zastąpieniu Frodo?
odp. Czas płynął, a on tak trwał szarpany rozterkami

Zadanie 19
Sam podjął decyzję powodowany
odp. potrzebą wypełnienia misji

Zadanie 20
Sam podjął decyzję w wyniku
odp. rozmowy z samym sobą.

Zadanie 21
W podanym tekście zastąp rozważania bohatera narrację w 3. osobie liczby pojedynczej. Użyj zdań oznajmujących.
Ale co mogę uczynić? Przecież nie wrócę do domu, zostawiając tutaj martwego imć Froda bez pochówku. A może powinienem iść dalej?
przykładowa odp. Należało przekształcić tekst w narrację w 3. osobie liczy pojedynczej, np. "zastanawiał się, co może uczyć..."

Zadanie 22
Streść w 4-5 zdaniach tekst I (pomiń wstęp wydrukowany pochyłą czcionką).
przykładowa odp. Należało dokonać selekcji przedstawionych wydarzeń i wybrać najważniejsze. W streszczeniu pomija się dialogi i opisy. Nie podaje się własnych opinii. Język powinien być dostosowany do formy wypowiedzi - dominują zdania pojedyncze.

Zadanie 23
Podaj sposób, w jaki artysta wyróżnił na obrazie postać Salomona.
przykładowa odp. postać stoi na podwyższeniu, osobno, jest oddzielona od reszty postaci. Uwagę zwraca jego postawa.


Zadanie 24
Napisz, jaką funkcję pełni światło w ilustracji Gustave'a Dorego
przykładowa odp. wyróżnia kobietę pragnącą ocalić dziecko

Zadanie 25
Wyjaśnij na czym polega kontrast w sposobie przedstawiania przez artystę dwóch matek.
przykładowa odp. Ogólnie - różni je sposób zachowania się. Bardziej szczegółowo - jedna chłodno, bez emocji, przygląda się scenie sądu, druga w geście rozpaczy przytrzymuje miecz, którym ma zostać przecięte dziecko.
reklama

Egzamin gimnazjalny 2010: Część matematyczno-przyrodnicza: Odpowiedzi, pytania, arkusze

Pozostałe informacje

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami
ZDJĘCIA
galeria

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami

We wtorkowy wieczór, mimo kapryśnej pogody, Plac Zamkowy w Lublinie wypełnił się po brzegi. Tysiące mieszkańców przyszło, by wspólnie świętować wolność podczas niezwykłego widowiska muzycznego „Polska na Tak!”. Koncert, który połączył różne pokolenia artystów i widzów, był hołdem dla niepodległości, solidarności i otwartości. Zobaczcie naszą fotogalerię.

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości
galeria

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości

Na strzelnicy lubelskiego „Snajpera” rywalizowali zawodnicy klubów strzeleckich oraz osoby indywidualne posiadające licencje albo patenty strzeleckie. Najwyższe trofeum to Puchar Niepodległości.

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Do poważnego wypadku doszło dzisiaj wieczorem około godziny 18:15 w miejscowości Moszczanka (woj. lubelskie), na drodze krajowej nr 48 na odcinku Dęblin – Kock.

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki
RECENZJA

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki

Czy młoda osoba, która popełniła zbrodnię, powinna spędzić resztę życia za kratami? Historia Moniki Osińskiej pokazuje, że odpowiedź nie jest prosta.

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie
RELACJA

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie

W Warszawie prezydent Karol Nawrocki złożył wieńce, wręczył odznaczenia i nominacje generalskie, a w Gdańsku premier Donald Tusk uczestniczył w Paradzie Niepodległości, podkreślając jedność i wspólną odpowiedzialność za kraj.

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej
galeria

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej

Wydarzenie, przygotowane we współpracy z Teatrem z Nasutowa, pozwoliło uczestnikom przenieść się do obozu legionistów z 1918 roku i poczuć atmosferę tamtych przełomowych dni.

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości
ZDJĘCIA
galeria

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości

Zebranie Rady Miasta, uroczysty apel, defilada i złożenie wieńców pod pomnikami bohaterów – tak w Lublinie przebiegały obchody Narodowego Święta Niepodległości z udziałem przedstawicieli władz miasta i województwa.

Budynek Zarządu Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” przy ul. Królewskiej 3 w Lublinie w czasie strajku nauczycieli Lubelszczyzny, 1981 r.
DODATEK IPN

„SOLIDARNOŚĆ". Polska droga do wolności

Wybuch masowych strajków pracowniczych w 1980 r. w Polsce był wyrazem buntu wolnościowego Polaków wobec rzeczywistości komunistycznej. Powstały w ich wyniku wielomilionowy ruch związkowy „Solidarności” okazał się jednym z największych fenomenów w tysiącletnich dziejach naszego kraju.

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Nowy mural przy ul. Zamojskiej stał się artystycznym akcentem obchodów Święta Niepodległości. Lublin jako pierwszy w Polsce włączył się w akcję „Polska na TAK!”

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert
zdjęcia, wideo
galeria
film

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert

Niepodległość nie jest nam dana raz na zawsze - powtarzali dzisiaj w swoich przemówieniach przed Pomnikiem Niepodległości - wiceprezydent Puław, Grzegorz Nowosadzki i przewodniczący rady miasta - Mariusz Wicik. Kwiaty pod pomnikiem złożyły delegacje lokalnych władz, szkół i służb mundurowych.

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"
DODATEK IPN

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"

Odzyskanie przez Polskę niepodległości po 123 latach rozbiorów było procesem rozłożonym w czasie i wielowymiarowym. Polski sukces z 1918 r., zwieńczony ustaleniem granic odrodzonego państwa, miał wielu ojców, którzy różnymi drogami i za pomocą różnych metod dążyli do wielkiego celu Polaków – odzyskania niepodległego państwa.

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami
historia

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami

Koncert orkiestry, wystawy, militaria, filmowe seanse - to wszystko i wiele więcej w niedzielę będzie to zobaczenia i posłuchania w Muzeum Zamoyjskich w Kozłówce. Placówka 16 listopada zaprasza na Dzień Otwartych Drzwi - bez biletów.

Kamienice przy ulicy Królewskiej nr 1‒3 zniszczone w trakcie walk o Lublin w lipcu 1944 r. w wyniku potyczki między sowieckimi i niemieckimi czołgami (autor nieznany, zbiory APL)
DODATEK IPN

Lublin. Wolność utracona – zniszczone miasto

Dzień 11 listopada 1918 r. przyjęto jako umowną datę odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Rozpoczęła się wówczas wieloletnia odbudowa państwa, utrwalanie jego granic, ładu politycznego oraz integracja społeczeństwa.

Zdjęcie ilustracyjne

Bractwo Miłosierdzia św. Brata Alberta prosi o wsparcie dla ogrzewalni w Lublinie

Ogrzewalnia od 1 października przyjmuje mężczyzn, którzy nie mają gdzie spędzić nocy. Placówka codziennie udziela wsparcia potrzebującym, zapewniając im schronienie, ciepło i możliwość zadbania o podstawowe potrzeby.

Filip Luberecki (z prawej) ma szansę zagrać w reprezentacji Polski U21

Czterch piłkarzy Motoru i jeden trener udało się na zgrupowania reprezentacji narodowych

W najbliższych dniach odbędą się mecze reprezentacji narodowych, zarówno tych pierwszych, jak i młodzieżowych. W trakcie przerwy w rozgrywkach na zgrupowania poszczególnych drużyn udało się pięciu przedstawicieli Motoru Lublin

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium