Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

3 maja 2011 r.
22:12
Edytuj ten wpis

Matura 2011: Język polski. ODPOWIEDZI, arkusze, pytania

Autor: Zdjęcie autora (mb)
Matura 2011 z języka polskiego już 4 maja. U nas odpowiedzi, arkusze, pytania (Bartłomiej Żurawski /
Matura 2011 z języka polskiego już 4 maja. U nas odpowiedzi, arkusze, pytania (Bartłomiej Żurawski /

Matura 2011 zaczyna się 4 maja. Na początek uczniowie zmierzą się z językiem polskim. Odpowiedzi, pytania i arkusze z matury 2011 z języka polskiego tuż po egzaminie na naszej stronie internetowej.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Zobacz także: Matura próbna 2012 z Operonem

13.40Przykładowe odpowiedzi (mogą różnić się od klucza, który opublikuje CKE)

ZAD. 1 Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełnią pytania postawione na początku akapitu 1?
Pytania postawione na początku akapitu 1. wprowadzają czytelnika w temat. Za ich pomocą autor artykułu zapowiada o czym będzie pisał. Zwracając się do niego w ten sposób, podkreśla też fakt, że problem nie jest mu obcy.

ZAD. 2 W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens zdania: Słowem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy się zbyt dobrze.
Nie można postawić znaku równości między rozmową, a komunikacją. Komunikacja jest czymś więcej. Wiąże się z obustronnym zrozumieniem.

ZAD. 3 Na podstawie akapitu 3. wyjaśnij, jak autorka rozumie termin komunikacja niewerbalna.
Komunikacja niewerbalna to towarzyszące rozmowie gesty, ton głosu, kontakt wzrokowy czy dotykowy.

ZAD. 4 Z akapitu 3. wypisz dwa językowe wyznaczniki spójności tekstu.
Wyznaczniki spójności tekstu: jednak, owa komunikacja, tak więc

ZAD. 5 Poprawnym relacjom interpersonalnym sprzyjają różne zachowania i cechy rozmówców przedstawione w akapitach 4. i 6. Zaznacz wszystkie właściwe.
c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców


ZAD. 6 Z jakim obiegowym przekonaniem na temat prowadzenia rozmowy polemizuje autorka artykułu
W akapicie 2. autorka polemizuje z przekonaniem, że komunikacja to wyłącznie wymiana poglądów, oparta jedynie na wygłaszaniu swoich opinii.
W akapicie 4. autorka artykułu polemizuje z twierdzeniem, że rozmowa jest wyłącznie przekazywaniem sobie informacji.


ZAD. 7 Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie.
Akapit 5. służy przejściu od opisu przebiegu rozmowy do stworzenia definicji właściwej komunikacji międzyludzkiej.

ZAD. 8. Spośród zacytowanych poniżej zdań wybierz te dwa, dla których charakterystyczne są podane funkcje tekstu. Wpisz do tabeli odpowiednie numery zdań.
1. Wydaje nam się, że nie jesteśmy właściwie rozumiani.
2. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie świata jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja.
3. Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem.
Impresywna - 3
Poznawcza - 2


ZAD. 9 Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki?
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.


ZAD. 10 Użyte w akapicie 7. cudzysłowy
C. wprowadzają element ironii.

ZAD. 11 Z akapitów 6. i 7. wybierz i nazwij dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedź autorki. Zilustruj każdy z nich przykładem z tekstu.
1. nazwa zabiegu językowego: używanie trybu rozkazującego
przykład: Wystrzegać się kontrolowania i wywyższania.
2. nazwa zabiegu językowego: używanie bezokoliczników
przykład: Zamiast oceniać - co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie - trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.


ZAD. 12 Akapit 7. uzupełnia treść akapitu 6. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.
Akapit 7. ilustruje przykładami twierdzenia z akapitu 6. Rozwija temat. Komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).

ZAD. 13 Na podstawie akapitu 8. wskaż dwie przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji.
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli.
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.


Matura 2011 język polski. Część rozszerzona



Temat 1: Analizując wiersze Gdy tu mój trup... Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

Wskazówki:

Wstęp powinien zawierać definicję świata rzeczywistego, świata marzeń, a także rozwinięcie sformułowania "obraz". Warto było uwzględnić epoki historyczne, w których przywołani w arkuszu poeci tworzyli. W rozwinięciu należało zwrócić uwagę na obraz przyrody, idealizację świata marzeń, nawiązać do motywu narodu-rodziny i romantycznego obrazu Polonii.

W przypadku świata rzeczywistego należało poruszyć motyw wampiryczny, ukazujący kondycję podmiotu mówiącego, a przez to zobrazowania świata rzeczywistego. Zwrócić uwagę na brak Polonii w świecie rzeczywistym i w nawiązaniu do tego kondycję Polaków.

M. Pawlikowska- Jasnorzewska "Światło w ciemnościach":

W przypadku tekstu "Światło W ciemnościach" należało zauważyć motyw oniryzmu wprowadzającego w świat marzeń. Dodatkowe punkty dostawało się za dostrzeżenie prywatności, intymności świata marzeń i jego wpływ na obraz Polski. Warto było zwrócić uwagę na podmiot mówiący.

Świat rzeczywisty został w tym tekście zbudowany opozycyjnie do świata marzeń. Tutaj trzeba było zaznaczyć uczucia towarzyszące rzeczywistości (nieczułość, przygnębienie, smutek, nostalgia), a także nawiązać do tradycji mitologicznej i biblijnej.

W zakończeniu należało wykazać podobieństwo utwortów - zauważenie podobieństwa tematycznego w obu utworach, podział na ciało, odnoszące się do świata rzeczywistego i duszę jako wyznacznik i możliwość osiągnięcia świata marzeń. Warto było zwrócić uwagę na różnice w realizacji tematu: u Mickiewicza wskazanie na obraz uniwersalny, u Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na konkretyzację miejsc, różne techniki poetyckiego wyrazu - wampiryzm, oniryzm

Temat 2:

Na wstępie należało zwrócić uwagę na powstanie i rozwój psychologii i psychoanalizy, oraz jej wpływ na sztukę, a także wyjaśnić termin bohater.

W rozwinięciu opisać podejście matki Zenona do Justyny (jej podwyższanie hierarchii społecznej). Napisać, jak wyglądała Justyna w oczach Zenona i Elżbiety (jak ją postrzegali)

Na koniec opisać konsekwencje z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów - psychologizacja powieści, niemożność stworzenia jednoznacznej oceny postaci, ukazanie różnorodności czynników warunkujących postępowania ludzi


godz. 13.30 Matura 2011 język polski - oficjalny arkusz z CKE (PDF)

godz. 12:22
W jednym z tematów trzeba było porównać świat marzeń i obraz rzeczywistości ukazane w zamieszczonych w arkuszu wierszach: "Gdy tu mój trup” Adama Mickiewicza i "Światło w ciemnościach” Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej.

W drugim – odnosząc się do fragmentów "Granicy” Zofii Nałkowskiej – napisać charakterystykę Justyny, opisać jej relacje z Zenonem Ziembiewiczem oraz przestawić, jak ich relacje, postrzegane przez innych bohaterów powieści wpływają na widzenie jej postaci przez czytelnika.

Maturzyści musieli też odpowiedzieć na pytania do zamieszczonego w arkuszu artykułu z Poradnika Psychologicznego "Polityki” na temat różnic między mówieniem a komunikacją.

Zobacz, co było na maturze z języka polskiego. Znamy pytania i tematy:

Najtrudniejsze było wypracowanie. Maturzyści musieli wybrać między dwoma tematami. Pierwszy dotyczył "Granicy” Zofii Nałkowskiej. Drugi - wierszy m.in. Adama Mickiewicza.

- Jestem zadowolona. Spodziewałam się "Nad Niemnem i Wesela, a tych lektur bardzo nie lubię. Na szczęście była "Granica", wiec powinno być dobrze – mówi Olena Boczkowska z V LO w Lublinie.

Maturzyści musieli też napisać test z pytaniami dotyczącymi komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Zadania zamknięte dotyczyły m.in. gramatyki.

- Może być. Bywało gorzej – mówi Ewelina Litka, koleżanka Oleny z klasy.

- Najważniejsze żeby zdać – podkreśla Michał Pudruj z 3 H. – Nastawiam się na matematykę i studia na Politechnice, więc polski pisałem tylko żeby zaliczyć.

Na poziomie podstawowym test potrwa 170 minut, na poziomie rozszerzonym - 180. Za rozwiązanie wszystkich zadań z łatwiejszej wersji można otrzymać 70 punktów, a z trudniejszej 50.

W czwartek identyczna próba czeka tych, którzy zdecydują się na rozszerzoną maturę z matematyki. Wszyscy (po raz drugi od lat obowiązkowo) o godz. 9 zasiądą to egzaminu na poziomie podstawowym.

Czytaj także:

Matura 2011: Jak poszło uczniom z V L.O. w Lublinie


Jak Wam poszło na maturze 2011 z polskiego? Czekamy na Wasze komentarze!

Pozostałe informacje

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Nowy mural przy ul. Zamojskiej stał się artystycznym akcentem obchodów Święta Niepodległości. Lublin jako pierwszy w Polsce włączył się w akcję „Polska na TAK!”

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert
zdjęcia, wideo
galeria
film

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert

Niepodległość nie jest nam dana raz na zawsze - powtarzali dzisiaj w swoich przemówieniach przed Pomnikiem Niepodległości - wiceprezydent Puław, Grzegorz Nowosadzki i przewodniczący rady miasta - Mariusz Wicik. Kwiaty pod pomnikiem złożyły delegacje lokalnych władz, szkół i służb mundurowych.

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"
DODATEK IPN

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"

Odzyskanie przez Polskę niepodległości po 123 latach rozbiorów było procesem rozłożonym w czasie i wielowymiarowym. Polski sukces z 1918 r., zwieńczony ustaleniem granic odrodzonego państwa, miał wielu ojców, którzy różnymi drogami i za pomocą różnych metod dążyli do wielkiego celu Polaków – odzyskania niepodległego państwa.

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami
historia

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami

Koncert orkiestry, wystawy, militaria, filmowe seanse - to wszystko i wiele więcej w niedzielę będzie to zobaczenia i posłuchania w Muzeum Zamoyjskich w Kozłówce. Placówka 16 listopada zaprasza na Dzień Otwartych Drzwi - bez biletów.

Kamienice przy ulicy Królewskiej nr 1‒3 zniszczone w trakcie walk o Lublin w lipcu 1944 r. w wyniku potyczki między sowieckimi i niemieckimi czołgami (autor nieznany, zbiory APL)
DODATEK IPN

Lublin. Wolność utracona – zniszczone miasto

Dzień 11 listopada 1918 r. przyjęto jako umowną datę odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Rozpoczęła się wówczas wieloletnia odbudowa państwa, utrwalanie jego granic, ładu politycznego oraz integracja społeczeństwa.

Zdjęcie ilustracyjne

Bractwo Miłosierdzia św. Brata Alberta prosi o wsparcie dla ogrzewalni w Lublinie

Ogrzewalnia od 1 października przyjmuje mężczyzn, którzy nie mają gdzie spędzić nocy. Placówka codziennie udziela wsparcia potrzebującym, zapewniając im schronienie, ciepło i możliwość zadbania o podstawowe potrzeby.

Filip Luberecki (z prawej) ma szansę zagrać w reprezentacji Polski U21

Czterch piłkarzy Motoru i jeden trener udało się na zgrupowania reprezentacji narodowych

W najbliższych dniach odbędą się mecze reprezentacji narodowych, zarówno tych pierwszych, jak i młodzieżowych. W trakcie przerwy w rozgrywkach na zgrupowania poszczególnych drużyn udało się pięciu przedstawicieli Motoru Lublin

PGE Start Lublin po raz ostatni w tym sezonie wystąpi we własnej hali w europejskich pucharach

PGE Start Lublin po raz ostatni w tym sezonie wystąpi we własnej hali w europejskich pucharach

W środę rywalem lublinian będzie bułgarski Rilski Spotis

Zdjęcie ilustracyjne

Zima coraz bliżej – reagujmy, gdy ktoś potrzebuje pomocy

Dzięki szybkiej i empatycznej reakcji dzielnicowych z Komendy Powiatowej Policji w Lubartowie, 66-letni bezdomny mężczyzna otrzymał niezbędną pomoc i schronienie. Funkcjonariusze znaleźli go na jednej z posesji w Lubartowie, gdzie od pewnego czasu spał pod gołym niebem.

Koncert, iluminacje i patriotyczny mural. Jak w Lublinie będziemy obchodzić Święto Niepodległości?
11 listopada 2025, 9:00

Koncert, iluminacje i patriotyczny mural. Jak w Lublinie będziemy obchodzić Święto Niepodległości?

Nie zabraknie znanych artystów, nowoczesnych aranżacji i ponadczasowego przesłania. Z okazji 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości na mieszkańców Lublina czeka wiele patriotycznych atrakcji.

Lubelszczyzna pamięta  o obrońcach Niepodległej...
DODATEK IPN

Lubelszczyzna pamięta o obrońcach Niepodległej...

Wśród wielu dat w historii Polski jedną z najpiękniejszych i najważniejszych jest 11 listopada 1918 r. Po 123 latach zaborów nasz kraj odzyskał upragnioną niepodległość i ponownie pojawił się na mapie Europy. Wspólny wysiłek podjęli zarówno wielcy politycy – tacy jak Józef Piłsudski, Ignacy Paderewski czy Roman Dmowski – jak i zwykli żołnierze, mieszkańcy wsi, miast i miasteczek.

Pegimek otworzy okienko w galerii
Świdnik

Pegimek otworzy okienko w galerii

To będzie duże ułatwienie dla mieszkańców Świdnika. W centrum miasta powstanie punkt obsługi klientów Pegimeku.

Mateusz Kochalski w kadrze! Awaryjne powołanie

Mateusz Kochalski w kadrze! Awaryjne powołanie

Ostatnie tygodnie to zdecydowanie wspaniały czas dla Mateusza Kochalskiego. Wychowanek BKS-u Lublin właśnie otrzymał awaryjne powołanie do reprezentacji Polski na listopadowe mecze eliminacyjne.

11 listopada zostanie oficjalnie odsłoniony mural, który powstał kilka dni temu przy ul. Zamojskiej – jadąc od strony centrum, ul. Bernardyńską lub ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, trafimy na niego niemal na wprost (kamienica po prawej stronie)

Lublin świętuje 107. rocznicę odzyskania niepodległości

Z okazji 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, 11 listopada na mieszkańców Lublina czeka wiele patriotycznych atrakcji. Obok koncertu, odsłonięcia muralu i okolicznych miejskich iluminacji nie zabraknie również momentów bardziej oficjalnych.

Rowery jechały z Belgii do Krasnegostawu. Policja rozbija międzynarodową szajkę złodziei

Rowery jechały z Belgii do Krasnegostawu. Policja rozbija międzynarodową szajkę złodziei

Ponad 170 rowerów, w tym głównie elektrycznych, zabezpieczyli kryminalni z Krasnegostawu podczas szeroko zakrojonej akcji wymierzonej w grupę przestępczą kradnącą jednoślady w Belgii i Holandii. Na czele szajki miał stać 27-letni mieszkaniec powiatu krasnostawskiego. Sprawa, prowadzona od półtora roku, ma charakter rozwojowy.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium