Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

2 października 2011 r.
21:08
Edytuj ten wpis

Historia trolejbusów w Lublinie: A cóż to za dziwactwo?

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
Budowa pierwszej linii trolejbusowej w Lublinie ruszyła w 1952 r., gdy w Związku Radzieckim słuszne
Budowa pierwszej linii trolejbusowej w Lublinie ruszyła w 1952 r., gdy w Związku Radzieckim słuszne

Gdyby nie wojna, która 38 lat temu wybuchła na Bliskim Wschodzie, to trolejbusów w Lublinie już by nie było. A przecież stały się już jednym z symboli miasta.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Udostępnij na Facebook


I trudno dziś uwierzyć, że Szwajcarzy pokazali trolejbus władzom Lublina już prawie 100 lat temu i że władze…popukały się wówczas w czoło.

A cóż to za dziwactwo?

Niewiele brakowało, by Lublin był pierwszym polskim miastem z trolejbusami. Ich uruchomienie zaproponowała w 1919 r. władzom miasta genewska firma Austro-Daimler. Mowa była wówczas o "tramwaju bezszynowym”. Ale taki pojazd został uznany w magistracie za dziwactwo i oferta trafiła do kosza.

Obaw nie miał za to Poznań. Tam w 1930 r. powstała pierwsza w Polsce linia trolejbusowa. Trajtki były w tym mieście 40 lat. Na taką sieć zdecydowały się też Warszawa, Olsztyn, Legnica, Gdynia i Wałbrzych.
Próbowały też inne miasta. W Gorzowie Wielkopolskim trolejbusy jeździły w latach 1943–45, była nawet linia towarowa. Podczas walk o miasto sieć została zniszczona. W 1944 r. trakcja zawisła też w okupowanej Jeleniej Górze, ale do miasta nigdy nie dotarł żaden pojazd, a po roku sieć rozebrano. Podobnie w Bydgoszczy: Niemcy zbudowali sieć, sprowadzili wozy, ustalili datę otwarcia linii. Ale weszła Armia Czerwona i z trakcji nie zostało prawie nic.

Dziś system komunikacji trolejbusowej mają jeszcze tylko Tychy i Gdynia.

Radzieckie gruchoty

Lublin długo czekał. Budowa pierwszej linii ruszyła w 1952 r., gdy w Związku Radzieckim słuszne były trolejbusy, a u nas słuszne było to, co radzieckie. Był też inny powód: wozy na prąd lepiej radziły sobie na stromiznach.

Uroczyste otwarcie linii odbyło się 21 (o dziwo nie 22) lipca 1953 r. Zajezdnia znajdowała się przy ul. Garbarskiej. Trasa łączyła Dworzec Główny PKP z pętlą przy ul. Nowotki (obecna Radziszewskiego). Na trasę ruszyły radzieckie wozy JaTB–2 wyprodukowane w 1937 r. Najpierw jeździły w Moskwie, skąd jako dar trafiły do Warszawy. Stolica dała je nam. Wozy częściej się psuły, niż jeździły; brakowało do nich części.

Ogórek zwija druty

Jeszcze w 1953 r. uruchomiono drugą linię – nr 16 – która z ul. Nowotki jeździła na skrzyżowanie ul. Kunickiego i Mickiewicza. W 1957 r. rozpoczęto budowę nowoczesnej zajezdni na Helenowie. Jej część gotowa była w 1960 r., a całość w 1963 r. W taborze były już nie tylko radzieckie wozy, ale i czechosłowackie skody. – Jak na swoje czasy nie były to złe pojazdy – ocenia Bohdan Turżański, który o miejskiej komunikacji nad Bystrzycą wie praktycznie wszystko.

W 1962 r. nad Sławinkiem zawisła trakcja jednotorowa, czyli taka, pod którą nie mogły minąć się wozy jadące w przeciwnych kierunkach. Rok później trajtki dotarły na LSM, w 1965 r. do Fabryki Samochodów Ciężarowych, a w 1967 r. na Majdanek. Cztery lata później było już 15 linii.

– To był okres największej świetności lubelskich trolejbusów – przyznaje Turżański. – Miały wtedy duże znaczenie dla transportu w mieście, przewoziły około połowy pasażerów. Ale wszystko popsuł "ogórek”.
"Ogórkiem” nazywano autobus jelcz 043. Był na tyle dobry i sprawnie wjeżdżał na wzniesienia, że śmiało mógł konkurować z pojazdami na szelkach. I to on sprawił, że w Polsce zaczęto na potęgę likwidować trakcje trolejbusowe. W 1972 r. druty znikły ze Sławinka. W 1982 r. trolejbusy miały całkiem opuścić Lublin.

Wojna ratuje trolejbusy

Trajtki pewnie by nie przetrwały, gdyby nie wojna na Bliskim Wschodzie. W 1973 r. Syria i Egipt zaatakowały półwysep Synaj i Wzgórza Golan. Przez to cena baryłki ropy na światowych giełdach wzrosła dziesięciokrotnie. To ocaliło pojazdy na prąd.

W ślad za decyzją o utrzymaniu w Lublinie komunikacji trolejbusowej nie poszły jednak nowe inwestycje. Miasto rosło, a sieć trakcyjna nie rozwijała się. W efekcie, trolejbusy nie dojeżdżały do największych dzielnic. Dopiero w latach 90. nowe druty pojawiły się nad ul. Wolską i na odcinku al. Kraśnickiej między Zana a Węglinem. W 2007 r. trakcja dotarła na Czuby, dzięki czemu trajtki kursują przez ul. Orkana, Armii Krajowej, Bohaterów Monte Cassino, Wileńską i Głęboką do Filaretów.
Zrobimy tramwaje

W 2001 r. do użytku wszedł pierwszy w mieście trolejbus niskowejściowy. Złożono go w zajezdni na Helenowie. Tu, przez lata powstała silna kadra fachowców.

– Ten jelcz jeździ do dziś, ma numer boczny 808. Był to pierwszy trolejbus potrafiący oddawać energię do sieci podczas hamowania – opowiada Piotr Hołyszko, zastępca kierownika Zakładu Trolejbusowego w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Niedługo później na bazie nadwozia jelcza powstały jeszcze dwa podobne wozy, tym razem jednak wysokopodłogowe.

Aż w końcu zapadła decyzja o rozpoczęciu prac nad trolejbusami z silnikiem asynchronicznym. – Szczegóły jego działania można by długo omawiać. Istotne jest, że taki silnik nie wymaga obsługi. Wystarczy przesmarować łożyska i przedmuchać silnik sprężonym powietrzem. Nie ma za to np. potrzeby szlifowania styków – mówi Hołyszko.

Tak MPK nawiązało współpracę z bolechowską firmą Solaris. Na bazie jej nadwozi zmontowano w Lublinie trzy trolejbusy. A to nie koniec kooperacji. – W najbliższym czasie oddelegujemy pięciu naszych ludzi do pracy dla Solarisa przy produkcji nowych tramwajów dla Poznania – zapowiada Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.

Na Helenowie powstało też kilka innych trolejbusów. Jeden z nich miał autonomiczny układ zasilania. Wyposażony był w urządzenia magazynujące energię. – Był w stanie przejechać do 8 km ulicami, nad którymi nie ma trakcji – podkreśla Hołyszko. Niestety, z powodów prawnych wóz trzeba było przerobić i bez drutów nie umie już jeździć.

A drutów przybędzie

I to sporo. – Obecnie sieć ma blisko 30 km – informuje Jakub Kozak z Zarządu Transportu Miejskiego.
Do końca września 2015 r. nad ulicami ma zawisnąć w sumie 26 km nowej trakcji. Powstanie też dziewięć nowych podstacji zasilających. Miasto ma zakupić 70 niskopodłogowych trolejbusów, z których 20 będzie mieć dodatkowy, awaryjny układ napędowy w postaci silnika spalinowego. Projekt przewiduje też zakup trzech nowych wozów technicznych oraz budowę nowoczesnej zajezdni trolejbusowej przy ul. Grygowej.

To tylko część projektu budowy systemu miejskiego transportu publicznego, na który magistrat dostał unijne dofinansowanie. Całość, obejmująca także m.in. zakup 100 autobusów, ma kosztować ponad 520 mln złotych, z czego blisko 311 mln zł pokryje unijna dotacja. – To dla nas bardzo ważny projekt – mówi Katarzyna Mieczkowska-Czerniak, rzecznik prezydenta. – Zależy nam na zwiększeniu roli komunikacji miejskiej w transporcie mieszkańców Lublina.

Choć koszt przewozu pasażerów trolejbusem jest droższy od transportu autobusowego, to miasto stawia na wozy na szelkach. – Są bardziej ekologiczne – stwierdza Kozak. – Są cichsze i nie emitują spalin w mieście.

Jak urośnie sieć

Już w maju przyszłego roku trolejbusy kursujące przez ul. Głęboką w kierunku LSM i Czubów nie będą musiały jechać przez ul. Zana. Dobudowana zostanie trakcja nad Głęboką od Filaretów do Wileńskiej i nad samą Wileńską. W zeszłym tygodniu Zarząd Dróg i Mostów otworzył oferty od firm zainteresowanych budową tego odcinka. Miasto ma na to 3,3 mln zł, najtańsza oferta opiewa na 2,4 mln zł.

Jeszcze w tym miesiącu okaże się, ile firm chce budować trakcję nad Diamentową i Zemborzycką oraz przebudować skrzyżowanie tych ulic. Plany zakładają też budowę nowego odcinka nad al. Unii Lubelskiej, ul. Podzamcze i Unicką do istniejącej sieci nad Obywatelską. Przebudowane ma zostać skrzyżowanie al. Spółdzielczości Pracy i Lubartowskiej z Unicką.

Trakcja, która kończy się teraz przy skrzyżowaniu ul. Kunickiego z Sierpińskiego i Głuską, zostanie przedłużona przez ul. Abramowicką do nowej pętli. Sieć kończąca się na pętli na Majdanku przez Drogę Męczenników Majdanka i Doświadczalną będzie doprowadzona do pętli na Felinie. Tuż obok wiszą już druty nad nowym odcinkiem ul. Grygowej.

Nowe odcinki trakcji trolejbusowej obejmą też ulice: Abramowicką, Andersa, Mełgiewską, Bohaterów Monte Cassino, Armii Krajowej, Jana Pawła II, Filaretów, Zana, Nadbystrzycką, Krochmalną i Lwowską.

Pozostałe informacje

Słodko bez wyrzutów sumienia. Lubelska cukiernia przełamuje zasady
DZIENNIK ZE SMAKIEM
film

Słodko bez wyrzutów sumienia. Lubelska cukiernia przełamuje zasady

W czasach, gdy jedni liczą kalorie, inni walczą z alergiami, a jeszcze inni próbują po prostu „jeść mądrzej”, w Lublinie od kilku lat działa miejsce, które z pozoru brzmi jak żart: cukiernia… bez cukru. „Ciacho bez cukru” przyciąga jednak tłumy. Bo jak mówi właściciel słodkie wcale nie musi szkodzić.

Prezydent Karol Nawrocki i pierwsza dama Marta Nawrocka

Prezydent Nawrocki weźmie udział w Marszu Niepodległości

Prezydent Karol Nawrocki zapowiedział, że weźmie udział w Marszu Niepodległości, który 11 listopada przejdzie ulicami Warszawy pod hasłem „Jeden naród, silna Polska”.

Paulina Wdowiak jest ostatnio w wybitnej dyspozycji

Dwie zawodniczki PGE MKS El-Volt Lublin w kadrze Polski na mistrzostwa świata

Aleksandra Rosiak i Paulina Wdowiak otrzymały powołania do reprezentacji Polski na mistrzostwa świata.

43-mieszkaniec Lublina zatrzymany za płacenie fałszywkami

Płacił fałszywkami, miał maczetę i „piękny” uśmiech. Grozi mu 8 lat za kratami

43-letni mieszkaniec Lublina przynajmniej siedem razy płacił w sklepach fałszywymi banknotami z napisem „souvenir”. W domu ukrywał maczetę i paralizator. Grozi mu nawet osiem lat pozbawienia wolności.

KUL wśród najsilniejszych marek w Polsce. Uczelnia z wysoką pozycją w rankingu Top Marka 2025

KUL wśród najsilniejszych marek w Polsce. Uczelnia z wysoką pozycją w rankingu Top Marka 2025

Katolicki Uniwersytet Lubelski znalazł się w gronie najsilniejszych marek w kraju – wynika z najnowszego raportu Top Marka 2025, przygotowanego przez magazyn „Press” i Instytut Monitorowania Mediów. Uczelnia zajęła 79. miejsce w ogólnopolskim zestawieniu i została wskazana jako najsilniejsza marka na Lubelszczyźnie.

Karol Czubak spróbuje poprawić swój dorobek strzelecki w meczu z Wisłą Płock

Motor gra dzisiaj z Wisłą Płock. Sprawdzą najlepszą defensywę w lidze

Wygrana z Widzewem, remis w Poznaniu z Lechem, a teraz domowy mecz z wiceliderem tabeli. W sobotę na Motor Lublin Arenie zamelduje się Wisła Płock. Spotkanie rozpocznie się o godz. 17.30. Transmisja, jak zwykle w Canal+Sport 3, a u nas tekstowa relacja na żywo.

Sejm uchylił immunitet Zbigniewowi Ziobrze

Sejm uchylił immunitet Zbigniewowi Ziobrze

Sejm uchylił w piątek immunitet posłowi PiS Zbigniewowi Ziobrze, by Prokuratura Krajowa mogła postawić mu 26 zarzutów w sprawie Funduszu Sprawiedliwości. Izba wyraziła również zgodę na jego zatrzymanie i ewentualne tymczasowe aresztowanie.

Młodzi hakerzy odpowiedzialni za paraliżowanie stron zatrzymani

Młodzi hakerzy odpowiedzialni za paraliżowanie stron zatrzymani

Funkcjonariusze Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w Lublinie zatrzymali grupę młodych osób odpowiedzialnych za organizowanie i przeprowadzanie ataków typu DDoS na serwisy internetowe. Jak ustalili policjanci, sprawcami byli nastolatkowie w wieku od 14 do 17 lat.

Zarzuty dla byłych urzędników resortu sprawiedliwości

Zarzuty dla byłych urzędników resortu sprawiedliwości

Prokuratura Regionalna w Lublinie przedstawiła zarzuty byłym dyrektorom odpowiedzialnym za zakup urządzeń Securebox dla sądów w latach 2022–2023. Podejrzani to Zbigniew G., były dyrektor Biura Cyberbezpieczeństwa Ministerstwa Sprawiedliwości, oraz Jan K., były dyrektor Centrum Cyberbezpieczeństwa w Zamościu.

Okręgowy Inspektorat Pracy podsumował rok. Wręczono nagrody i wyróżnienia
ZDJĘCIA
galeria

Okręgowy Inspektorat Pracy podsumował rok. Wręczono nagrody i wyróżnienia

W Sali Kolumnowej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego odbyła się dziś gala podsumowująca tegoroczną działalność prewencyjną Okręgowego Inspektoratu Pracy w Lublinie. W wydarzeniu wziął udział Krzysztof Komorski, Wojewoda Lubelski.

3 promile i sen na asfalcie. Cudem uniknął śmierci na drodze krajowej

3 promile i sen na asfalcie. Cudem uniknął śmierci na drodze krajowej

Miał ponad 3 promile alkoholu i postanowił uciąć sobie drzemkę... na środku drogi krajowej. 45-letni mieszkaniec gminy Stary Brus może mówić o nieprawdopodobnym szczęściu, bo choć został przejechany przez samochód, przeżył wypadek. Policja apeluje o rozwagę – i do pieszych, i do kierowców.

Konkurencyjne Lubelskie. Konferencja o tym, jak odwaga i technologia mogą zmienić region
NASZ PATRONAT
25 listopada 2025, 10:00

Konkurencyjne Lubelskie. Konferencja o tym, jak odwaga i technologia mogą zmienić region

Jak sprawić, by Lubelszczyzna była bardziej widoczna na gospodarnej mapie Polski? O tym mają rozmawiać przedsiębiorcy, samorządowcy, naukowcy i innowatorzy podczas konferencji Konkurencyjne Lubelskie, która odbędzie się 25 listopada w Lubelskim Centrum Konferencyjnym.

Czy jesteśmy gotowi na przełom cyfrowy w obszarze zdrowia?

Czy jesteśmy gotowi na przełom cyfrowy w obszarze zdrowia?

Cyfrowe Kompetencje Zdrowotne (CKZ), są koncepcją, która zmienia się wraz z postępem technologicznym.

Pałacowe obrazy „ożyły” w Kozłówce. Finał projektu „Tableau vivant”
ZDJĘCIA
galeria

Pałacowe obrazy „ożyły” w Kozłówce. Finał projektu „Tableau vivant”

W Muzeum Zamoyskich w Kozłówce odbył się finał projektu „Tableau vivant, czyli żywe obrazy z kozłowieckiego pałacu”. Na scenie historycznej Teatralni młodzież z Zespołu Szkół nr 2 w Lubartowie odtworzyła wybrane dzieła z muzealnych kolekcji, zamieniając je w pełne emocji i ruchu mini-spektakle.

RCKiK apeluje o pomoc. W szczególności brakuje dwóch grup krwi
HARMONOGRAM AKCJI

RCKiK apeluje o pomoc. W szczególności brakuje dwóch grup krwi

W lubelskich szpitalach znów brakuje krwi. Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa apeluje o pomoc i przypomina: każda donacja może uratować czyjeś życie. W najbliższych dniach krwiobusy pojawią się w kilkunastu miejscowościach regionu, m.in. Radzyniu Podlaskim, Zwierzyńcu i Chełmie.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Komunikaty