Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

10 lutego 2012 r.
11:39
Edytuj ten wpis

Jazda na kropelce po lubelsku

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
1 1 A A
 (Jacek Świerczyński)
(Jacek Świerczyński)

Shell Eco-Marathon ma już 28 lat. Ale ten rok jest historyczny. Politechnikę Lubelską podczas finału w Rotterdamie będą reprezentować aż trzy zespoły. To wielki sukces lubelskich studentów.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
O co chodzi w zabawie pod nazwą Shell Eco-Marathon? – Zawodnicy przejeżdżają kilka okrążeń, czyli maksymalnie 20 kilometrów, a na podstawie zużytego paliwa na tym dystansie wyliczany jest hipotetyczny zasięg przy wykorzystaniu całego litra – tłumaczy zasady rywalizacji Marek Gawroński z Shell Polska.

Im benzyna za 6 złotych nie straszna

Słowem: trzeba pojechać jak najdalej na minimalnej objętości paliwa. Wcześniej trzeba tylko zaprojektować i zbudować odpowiedni pojazdu.

– Podczas zawodów ekipy mogą startować w dwóch kategoriach: w kategorii Prototyp rywalizują pojazdy o futurystycznych kształtach; w UrbanConcept, w szranki stają bardziej konwencjonalne samochody, które swoim wyglądem przypominają pojazdy, do jakich jesteśmy już przyzwyczajeni – mówi Marek Gawroński.

Obydwie kategorie obejmują szeroki zakres różnych typów paliwa, od oleju napędowego przez benzynę po paliwa alternatywne, takie jak etanol, GTL (gas-to-liquid), wodór, energia słoneczna, czy biopaliwa.

Aż trzy ekipy

Politechnika Lubelska od dwóch lat wystawia zespoły w Shell Eco-Marathon. Jednak w tym roku lubelską uczelnię będą reprezentować aż trzy zespoły studentów:
Team High Octane
Elvic Team
(obie z Wydziału Mechanicznego)
Eco Zone 505
(z Koła Naukowego Inżynierii Materiałowej)

Każdy z tych pojazdów jest inny, zasilany innym paliwem.
– W ramach Eco Zone 505 pracujemy nad Cetanem, czyli ultra lekkim pojazdem napędzanym małym silnikiem Diesla. Mamy już zawieszenie i układ kierowniczy. A czekamy na silnik, aby go zabudować w samochodzie – wyjaśnia Michał Sapielak, student PL, członek Eco Zone 505. Ludzie z Elvic Team konstruują pojazd elektryczny z 400-watowym silnikiem. Oba te zespoły są na etapie konstrukcji pojazdów. Nie mają zbyt wiele czasu, bo Shell Eco-Marathon już w dniach 17–19 maja.

50 kilogramów

Najbardziej zaawansowany jest Team High Octane. Siedmioro młodych ludzi, w tym jedyna dziewczyna – Małgorzata Jankowska – pracuje nad pojazdem napędzanym silnikiem z… kosiarki.

– Mamy już nadwozie, które odziedziczyliśmy po poprzedniej ekipie THO. Już prawie mamy dopracowany układ kierowniczy i hamulcowy Teraz czekamy na silnik. I będziemy gotowi do testów drogowych – mówi Łukasz Przybysz, z siedmioosobowego zespołu THO. – Zakładamy, że odległość, którą pokonamy na jednym litrze paliwa wyniesie ponad 200 km. W przyszłym sezonie planujemy zmodyfikować cały pojazd, by zbliżyć się do rekordu drużyny z Warszawy, która ma większe doświadczenie niż my.

Lubelskie teamy bardzo poważnie podchodzą do występu w Rotterdamie. – Liczy się waga. Nasze auto, już z silnikiem, będzie ważyć około 15-17 kilogramów. Za kierownicą posadzimy najlżejszego z nas, aby przekroczyć minimalną wymaganą przez organizatora wagę, czyli 50 kilogramów. Według naszych obliczeń na jednym litrze benzyny możemy przejechać, jak myślę, dobrych kilkaset kilometrów – dodaje Łukasz Przybysz.

Na ulicy, nie na torze

Studenci w pocie czoła pracują nad swoimi pojazdami. Dzielą czas między wykłady, ćwiczenia i pracę nad eco-pojazdami. Wszystkie zespoły czekają na wiosnę, aby zacząć testy drogowe aut przyszłości i treningi kierowców, bo w tym roku rywalizacja rozegra się na prawdziwych ulicach, a nie torze wyścigowym.

Niestety, wszystkie lubelskie grupy cierpią na brak funduszy. Młodzi adepci mechaniki wciąż szukają sponsorów. – Shell zapewnia nam wszystko, ale na miejscu; w Rotterdamie. Do Holandii trzeba przejechać i dlatego potrzebujemy wsparcia. Szukamy firm czy osób, które by nas wspomogły w kwestiach logistyki. Oczywiście chcielibyśmy pojechać do Rotteradmu całym zespołem, ale jak nie starczy środków, to wystawimy tyko kierowcę, mechanika i PR managera – dodaje Łukasz Przybysz.

Wielki sukces

Już samo zakwalifikowanie się do turnieju jest wielkim sukcesem.

– Polskie drużyny startują od 2006 roku, a od 2010 roku mamy przedstawiciela Politechniki Lubelskiej. Studenci warszawscy mają na swoim koncie rekord Polski. Ich prototyp w ubiegłym roku przejechał ponad 650 kilometrów na 1 litrze, a drugi zespół z Warszawy zajął 3 miejsce w kategorii pojazdów miejskich wśród całej stawki konkurentów, osiągając dystans 300 kilometrów – mówi Marek Gawroński z Shell Polska.

W tym roku po raz pierwszy rywalizacja rozegra się na specjalnie zaprojektowanym torze biegnącym ulicami Rotterdamu. Do ekowyścigu w Holandii zgłosiło się 227 drużyn z 24 krajów. By efektywnie zmierzyć się z pięcioma zakrętami pod kątem 90 stopni, uczestnicy będą musieli polegać nie tylko na skonstruowanych przez siebie pojazdach, ale również na swoich umiejętnościach w pokonywaniu zakrętów czy przyspieszaniu.

Ile można przejechać na litrze

Dotychczasowe zawody Shell Eco-Marathon odbywały się na torach, co pozwalało na osiąganie niewiarygodnych wyników. W ubiegłym roku francuski zespół z Politechniki w Nantes ustanowił wyśrubowany rekord w pojeździe napędzanym wodorem – 4896 kilometrów na ekwiwalencie 1 litra paliwa!

Politechnika Lubelska na razie jest bez sukcesów. Ale pamiętajmy, że są to tylko dwa lata występów. Oby zdobyte doświadczenia zaowocowały dobrym wynikiem już w Rotterdamie.

Silna reprezentacja Polski

W tegorocznej edycji Shell Eco-Marathon, Polskę reprezentować będzie aż 8 zespołów:
SKAP 1 – Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej,
SiMR Team – Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej,
Team High Octane – Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej,
Mietek Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej,
Elvic Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej,
Smart Power – Wydział Mechaniczno Technologiczny Politechniki Śląskiej,
GP Syrena – Politechnika Gdańska,
Eco Zone 505 - Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej, Politechnika Lubelska.

Pozostałe informacje

Nie ma mocnych na Orlen Oil Motor! [zdjęcia kibiców]
ZDJĘCIA KIBICÓW
galeria

Nie ma mocnych na Orlen Oil Motor! [zdjęcia kibiców]

Kibice przy Al. Zygmuntowskich tym razem mogli trochę narzekać na nudę. Ich pupile szybko rozstrzygnęli kolejny mecz i znowu wysoko pokonali rywali. Tym razem Orlen Oil Motor Lublin wygrał z Apatorem Toruń 53:37. Każdy kibic chciałby jednak mieć takie powody do narzekania. Sprawdźcie, jak w piątkowy wieczór wyglądały trybuny.

Apator Toruń też rozbity. Trzeci mecz i trzecie wysokie zwycięstwo Orlen Oil Motoru Lublin [zdjęcia, wideo]
galeria
film

Apator Toruń też rozbity. Trzeci mecz i trzecie wysokie zwycięstwo Orlen Oil Motoru Lublin [zdjęcia, wideo]

Orlen Oil Motor Lublin się nie zatrzymuje. Choć show na torze Best Auto przy Alejach Zygmuntowskich skradł w piątkowy wieczór Emil Sajfutdinow, to jego występ dla kibiców gości był tym z cyklu na otarcie łez. Lubelskie „Koziołki” wygrały 53:37, a goście na 15. gonitw byli górą w zaledwie dwóch.

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]
RELACJA NA ŻYWO
galeria

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]

Po wysokim domowym zwycięstwie nad ebut.pl Stalą Gorzów Orlen Oil Motor Lublin po raz drugi z rzędu wystąpi przed własną publicznością. O godzinie 20.30 lubelski Koziołki podejmą Anioły z Torunia

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Stop agresji wśród młodzieży – to temat konferencji poświęconej sposobom zapobiegania sytuacjom konfliktowym w środowisku młodych osób. W piątkowym (26 kwietnia) spotkaniu w siedzibie Urzędu Miasta Lublin udział wzięli dyrektorzy szkół, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psycholodzy, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą

Rockowy Beret
foto
galeria

Rockowy Beret

Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z Beretu w rockowym klimacie lat 80's! T.Love, Elektryczne Gitary, Kazik i Kult, Lady Pank itd. – tak pokrótce można streścić listę rockowych zespołów, przy których bawili się goście. Zobaczcie, jak się bawił Lublin!

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa
ZDJĘCIA
galeria

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa

Absolwenci Zespołu Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie odebrali dziś świadectwa ukończenia szkoły. I choć matura już za kilka dni, kończą szkołę z pozytywnym nastawieniem i nadzieją na dobry wynik z egzaminu dojrzałości.

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Po perypetiach w sokolim gnieździe na Wrotkowie myśleliśmy że zapanowała sielanka. Niestety w piątek po południu znaleziono Czarta. Ptak padł, ornitolodzy podejrzewają otrucie.

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

Michał Szabelski, pracujący do tej pory na stanowisku zastępcy dyrektora ds. Finansów i Rozwoju Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie został nowym dyrektorem placówki.

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega
ALERT POGODOWY

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega

W piątek termometry w województwie lubelskim przekroczyły barierę 10 stopni Celsjusza. Jednak w nocy pogoda się zmieni i nadejdą przygruntowe przymrozki.

Liczba Polaków zwiększyła się o 24
galeria

Liczba Polaków zwiększyła się o 24

W piątek w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim wojewoda wręczył obywatelstwa. Wśród nich jest czworo dzieci.

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)
film

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)

26 kwietnia 1986 roku do eksplozji i zniszczenia reaktora nr 4 Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Przy usuwaniu skutków katastrofy z narażeniem życia pracowali Likwidatorzy, I to im poświęcona jest polska gra Chornobyl Liquidators.

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

W sobotę MKS FunFloor zmierzy się na wyjeździe z MKS URBiS Gniezno. To jedno z kluczowych spotkań w wyścigu o srebrny medal.

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Gmina Krasnystaw: 66-letnia kobieta padła ofiarą oszustów. Jeden podawał się za prokuratora, drugi za policjanta. Obaj wmawiali jej udział w policyjnej akcji.

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Dywersanci planowali szturm i zamach terrorystyczny w pobliżu jednego z zakładów produkcyjnych w Lublinie – to główny punkt ćwiczeń żołnierzy z 21 Lubelskiego Batalionu Lekkiej Piechoty z Lublina.

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Od 24 kwietnia mieszkańcy Białej Podlaskiej mogą korzystać z aplikacji do zamawiania przejazdów taksówkowych

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium