niedziela, 28 maja 2017 r.

Artykuły sponsorowane

Czy można zareklamować usługę dentystyczną?

Dodano: 30 grudnia 2015, 02:00

O tym, że usługi stomatologiczne są absolutnie niezbędne, nie trzeba nikogo przekonywać. Trudno wyobrazić sobie normalne codzienne funkcjonowanie z bolącym czy ukruszonym zębem i spuchniętym dziąsłem. Jeśli spotka nas tego typu przykra sytuacja, najczęściej wybieramy się po pomoc do zaufanego stomatologa.

Godny zaufania dentysta – prawdziwy skarb!

Kiedy korzystamy od dłuższego czasu z usług jednego dentysty, nabieramy do niego zaufania. Wtedy, zasiadając na fotelu dentystycznym w jego gabinecie, nie jesteśmy targani żadnymi obawami czy wątpliwościami. Zupełnie zrozumiałe jest to, że nie chcemy zmieniać stomatologa, skoro ten „nasz” potrafi sprostać naszym oczekiwaniom. Wizyta u innego, obcego dentysty wzbudza często lęk. I nie chodzi tutaj o strach przed samym zabiegiem stomatologicznym, ale przed nieznanym, bowiem nie wiemy tak do końca, czego mamy się spodziewać.

Czasami jednak ma miejsce jakaś nieoczekiwana sytuacja, jak wspomniane już ukruszenie się zęba czy wypadnięcie plomby, a nasz zaufany lekarz dentysta akurat jest nieosiągalny. Wtedy też, działając najczęściej pod ogromną presją towarzyszącego nam silnego bólu, wybieramy pierwszy napotkany prywatny gabinet dentystyczny.

Dentystyczne przypadki…

Jeżeli mamy szczęście i stomatolog bez trudu poradzi sobie z zaistniałym problemem, bardzo szybko możemy cieszyć się z tego, że ból ustąpił. Jeśli w najbliższym czasie nie wystąpią żadne niepokojące objawy, oznaczać to będzie, że usługa dentystyczna została wykonana prawidłowo.

Znacznie gorzej będzie natomiast, jeśli dentysta założy nam wadliwy materiał stomatologiczny lub daną czynność wykona w nieprawidłowy sposób. W „najlepszym” wypadku świeżo założona plomba może wypaść kilka dni później. Mogą niestety pojawić się także inne nieprzyjemne „historie” jak nawrót ogromnego bólu, pojawienie się opuchlizny na dziąśle czy nawet zakażenie.

Przykre sytuacje w gabinetach dentystycznych mogą jednak mieć również inny „rodowód”. Wiele osób obecnie decyduje się m.in. na kosztowną procedurę implantologiczną, aby uzupełnić uzębienie utracone z różnych przyczyn. Zabiegi tego rodzaju są wyjątkowo kosztowne, a pomimo tego nie zawsze spełniają oczekiwania. Jak w takiej sytuacji dochodzić swoich praw?

Prawa konsumenta

Usługi dentystyczne w prywatnych gabinetach stomatologicznych to nic innego jak zawarcie umowy cywilnoprawnej pomiędzy lekarzem wykonującym daną usługę a pacjentem, który w tej sytuacji staje się klientem i tym samym nabywa prawa konsumenckie.

W myśl ustawy o Ochronie Praw Konsumenta z 30 maja 2004 r., jeżeli usługa została wykonana w sposób wadliwy lub posiada istotną wadę, w ciągu roku od jej wyświadczenia konsument ma prawo ją zareklamować. W związku z tym stomatolog ma obowiązek dokonać bezpłatnie wszelkich poprawek lub zabieg powtórzyć. W przypadku odmowy z jego strony pacjent ma prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów leczenia, lub jeśli wada jest niewielka, wnioskować o obniżenie kosztów leczenia.

W praktyce nie zawsze bywa to takie proste, gdyż zdarzają się nieuczciwi przedsiębiorcy, w tym również lekarze i dentyści, którzy próbują uciec od swoich obowiązków względem klientów. Na szczęście we wszystkich prywatnych gabinetach lekarskich powinna znajdować się obecnie kasa fiskalna. Wobec tego, korzystając z prywatnego gabinetu dentystycznego, pacjent otrzymuje paragon fiskalny, który jest pisemnym dowodem wyświadczonej usługi, a tym samym upoważnia go do złożenia reklamacji na źle przeprowadzony zabieg.

Posiadanie paragonu daje pewnego rodzaju gwarancję, że włożone w proces leczenia koszty nie zostały poniesione na darmo. Mówiąc prościej, dentysta nie ma możliwości wyprzeć się, że wykonał dany zabieg. Osoby, które nie otrzymały paragonu czy też zgubiły go, powinny wiedzieć, że nie są na straconej pozycji. Zgodnie z decyzją UOKiK można reklamować usługę nawet bez okazania paragonu, o ile istnieje jakakolwiek inna możliwość udowodnienia tego, że w danym miejscu korzystało się z tej usługi. Paragon fiskalny natomiast zdecydowanie ułatwia cały proces reklamacji, dlatego też zawsze warto go zachować.

Paragon fiskalny – podwójna korzyść

Od 1 października 2015 r. posiadanie paragonu fiskalnego daje jeszcze jedną osobistą korzyść. Otóż, rejestrując każdy paragon na stronie loteriaparagonowa.gov.pl, można przystąpić do Narodowej Loterii Paragonowej i dać sobie szansę na zdobycie jednej z cennych nagród. Każdego miesiąca odbywa się losowanie, w którym można wygrać samochód Opel Astra (raz na kwartał do wygrania Opel Insignia), notebooki Lenovo ThinkPad i tablety iPad Air 2. Każdy kolejny paragon zwiększa szansę na wygraną.

Warto pamiętać i o tym, że zabierając ze sobą i zachowując paragon, wspieramy uczciwych przedsiębiorców, którzy rzetelnie opłacają podatki, a tym samym zwiększają wpływy do budżetu państwa. Uzyskane z wpływów pieniądze pozwalają na rozwój wielu dziedzin życia publicznego, a zatem poprawiają także nasz komfort życia.

Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

Alarm 24

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń:

Alarm24 telefon 691 770 010
Kliknij i dodaj swojego newsa!