Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Artykuły sponsorowane

29 czerwca 2017 r.
0:15

Jak powinna się odżywiać kobieta w ciąży?

Autor: Zdjęcie autora Promocja
0 4 A A

Sposób odżywiania się w ciąży jest jednym z najważniejszych aspektów, który będzie wpływał na prawidłowy przebieg ciąży i rozwój płodu. Jest to okres w którym kobieta w szczególny sposób powinna kontrolować swoje posiłki, a w tym dostarczane organizmowi składniki odżywcze, mineralne i witaminy. Będzie to miało wpływ zarówno na rozwój dziecka w okresie płodu jaki i w dzieciństwie, a nawet w dorosłości.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

W okresie ciąży zapotrzebowanie na energię wzrasta, przez co należy zwiększyć ilość dostarczanych kalorii. Jest to spowodowane rozwojem płodu, łożyska i tkanek matczynych.  Gdy zwiększa się masa ciała kobiety w ciąży, wzrasta również podstawowa przemiana materii. W pierwszych dniach ciąży zwiększona kaloryczność powinna być znikoma. Na wzrost ilości dostarczanych kalorii należy zwrócić uwagę pod koniec I trymestru, w II i III trymestrze. Szacuje się, iż w I trymestrze wzrost kaloryczności powinien wynosić ok. 150kcal/dobę. Jeśli natomiast kobieta przed okresem ciąży nie miała niedowagi, nie ma potrzeby zwiększania kaloryczności. Według polskich norm żywienia w II trymestrze kaloryczność należy zwiększyć o 360kcal/dobę, natomiast w III o 475kcal/dobę. Na całkowitą przemianę materii będą miały wpływ takie czynniki jak: wiek, masa ciała kobiety przed zajściem w ciążę, aktywność fizyczna, rodzaj wykonywanej pracy i styl życia. Nie wolno dopuścić również do rozwoju otyłości u kobiety w ciąży, ponieważ będzie to bezpośrednio korelowało z masą urodzeniową dziecka. Kobiety borykające się z nadwagą i otyłością w szczególny sposób powinny zwrócić uwagę na sposób odżywiania się, aby dostarczać organizmowi niezbędne składniki odżywcze, które nie będą źródłem zbyt dużej ilości kalorii. Na pewno należy wykluczyć produkty wysokokaloryczne takie jak chipsy, słodycze, żywność typu fast-food, które dostarczają tylko „pustych kalorii”. W zamian tych produktów należy wprowadzić żywność pełnowartościową.

 



 

Białko – największe zapotrzebowanie na białko występuje w drugiej połowie ciąży. Z polskich norm żywienia można odczytać, iż kobiety ciężarne białko powinny spożywać w ilości 1,2g/kg mc. na dobę. 60% powinno stanowić białko zwierzęce. Ze względu na zagrożenia mikrobiologiczne kobiety w ciąży powinny unikać takich produktów jak: surowe mięso i ryby, niepasteryzowane mleko, sery pleśniowe z niepasteryzowanego mleka. Pozostałą część 40% powinno stanowić białko roślinne.

Źródła pełnowartościowego białka zwierzęcego: mleko i jego przetwory, mięso zwierząt, drobiu i ryb.

Źródła pełnowartościowego białka roślinnego: rośliny strączkowe - fasola, groch, bób czy soja.

 

Tłuszcz – w zapotrzebowaniu dziennym na energię tłuszcz powinien stanowić 20 – 30% całodziennej energii. Warto zwrócić uwagę, aby wyeliminować z diety nasycone kwasy tłuszczowe. Istotną rolę będą odgrywały natomiast niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe w tym z grupy omega – 3. Należy również zwrócić uwagę na stosunek kwasów omega-6 do omega-3, który nie powinien przekraczać 4:1.

Źródła NNKT z grupy omega – 3: tłuste ryby takie jak śledź, makrela, łosoś oraz olej rzepakowy, orzechy włoskie, siemię lniane.

Źródła NNKT z grupy omega – 6: omega-6 są oleje: słonecznikowy, kukurydziany, sojowy, z wiesiołka

 

Węglowodany – są podstawowym źródłem energii dla każdego z nas, powinny one pokrywać 55-60% całodziennej energii. Zawsze należy wybierać w przewadze węglowodany złożone. Są one trawione znacznie dłużej niż węglowodany proste przez układ pokarmowy, dzięki czemu dostarczają energię organizmowi stopniowo, zapobiegając skokom cukru we krwi,.

Źródła węglowodanów złożonych: pełne ziarna zbóż, warzywa bogate w skrobię i warzywa strączkowe. 

Błonnik – ważny z punktu profilaktyki zaparć u kobiety ciężarnej. Zalecane dzienne spożycie błonnika to 20 - 40g na dobę.

Źródła błonnika: produkty zbożowe (np. grube kasze, pieczywo razowe, płatki owsiane), warzywa (np. marchew, brokuły, seler) oraz owoce (np. jabłka, pomarańcze, brzoskwinie)


Składniki mineralne i witaminy – kobiety w ciąży powinny zwracać również szczególną uwagę na składniki mineralne i witaminy, które dostarczają swojemu organizmowi. Przy niedoborach witaminy D, folianów, jodu, żelaza i cynku może dochodzić do zaburzeń rozwoju płodu. Dlatego też, posiłki kobiet w ciąży powinny być odpowiednio zbilansowane, aby pokrycie tych składników było zawsze jak najbardziej zbliżone 100%. Tu warto również sięgnąć po ogólnodostępne suplementy, które pomogą to zapotrzebowanie pokryć. Szczególnie istotny będzie tu kwas foliowy, który powinien być suplementowany już przed planowaną ciąża. Co do żelaza, powinno być ono również suplementowane w dawce 30mg dziennie, a w przypadku niedokrwistości 60- 120mg – zawsze jednak pod nadzorem lekarza. Wzrasta również zapotrzebowanie na jod do 220mg na dobę, a suplementacja powinna wynosić 150μg. Natomiast jako wystarczający poziom suplementacji Wit. D według polskich zaleceń dietetycznych to dawka 400IU/d, a od II trymestru to 800 – 1000 IU/d.

Oczywiście program suplementacji powinien  być indywidualnie dopasowany do ciężarnej i uzależniony od dotychczasowych nawyków żywieniowych. Istotne jest, aby dieta kobiet w ciąży była urozmaicona, przez co w łatwiejszy sposób będzie można pokryć zapotrzebowanie na poszczególne składniki. Właściwy dobór składników będzie zapobiegał ewentualnym niedoborom pokarmowym.

Woda – nie należy również zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Woda będzie niezbędna do produkcji płynu owodniowego oraz do prawidłowego rozwoju i funkcji tkanek płodu. Zapotrzebowanie na wodę u kobiet w ciąży od samego początku wzrasta o najmniej 300 ml na dobę. W sumie kobiety w ciąży powinny dziennie dostarczać organizmowi 2300 ml. Jest ona również ważna,  przy redukcji uciążliwych dolegliwości ciążowych takich jak: poranne mdłości, wymioty, zaparcia, suchość skóry i infekcje dolnego odcinka dróg moczowych. Istotna jest również temperatura spożywanej wody, zaleca się, aby wynosiła ona ok. 15⁰C. Należy unikać napojów gazowanych, kofeinowych i alkoholi. Nie ma bezpieczniej dawki alkoholu dla kobiety w ciąży, dlatego powinien być całkowicie wyeliminowany z diety.

Podsumowanie:

Szczególnie w okresie ciąży jest ważny styl żywienia kobiety. Powinien się opierać na prawidłowych i racjonalnych zasadach żywienia z uwzględnieniem odpowiedniej podaży energii, podziału makroskładników i dostarczanych składników mineralnych i witamin. Należy zwrócić uwagę również na suplementację tych składników, na które w czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie. W okresie ciąży warto skonsultować swój sposób odżywiania z dietetykiem, ponieważ istnieje coraz więcej badań udowadniających, iż niedobory żywieniowe matki zwiększają podatność na miażdżycę w późniejszych okresach. W dorosłym życiu u takich osób występuje częściej nietolerancja glukozy, nadciśnienie tętnicze, otyłość i choroba niedokrwienna serca. Wybierając dietetyka warto skorzystać z wyszukiwarki dietetyków jaką daje nam Kcalmar.com. Poprzez wybranie specjalizacji, która nas interesuje, w tym przypadku – ciąża, mamy podgląd do profilu publicznego danego dietetyka, gdzie możemy sprawdzić opinie innych pacjentów i umówić się bezpośrednio na wizytę. Dodatkowe informacje na temat odżywiania w ciąży można uzyskać na specjalistycznym blogu https://kcalmar.com/blog/ 

 

Komentarze 4

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
malaanka / 13 września 2017 o 09:01
Jak już w ciążę zaszłyście to jakie witaminy przyjmowałyście, ja narazie biorę tylko folik.
Avatar
Grażka / 7 lipca 2017 o 14:20
ja w kuchni nigdy siedziec nie lubilam, ale wiadomo- w ciazy trzeba bardziej przywiazywac uwage do tego co ma sie na talerzu. dlatego tez wzielam sie za gotowanie, znalazlam fajne przepisy dla przyszlych mama -> ***pregna.com.pl/przepisy-kulinarne i  nawet polubilam gotowac :) 
Avatar
Gość / 7 lipca 2017 o 12:51
Ja jestem w szóstym miesiącu ciązy i przede wszystkim stawiam na zdrową żywność, unikam produktów o dużej zawartości chemii. Urozmaicam sobie posiłki w miarę możliwości i niczego sobie nie żałuję, dużo zamawiam z mężem z ekopiramidy produktów na bazie zdrowych składników i jem za dwoje.
Avatar
Gość / 5 lipca 2017 o 19:47
Przede wszystkim zdrowo i dla dwojga, a nie ZA DWÓCH :)) Przyszłym mamom polecam wiesiołka np. Gal w kapsułkach - pomaga zajść w ciążę :)
Avatar
malaanka / 13 września 2017 o 09:01
Jak już w ciążę zaszłyście to jakie witaminy przyjmowałyście, ja narazie biorę tylko folik.
Avatar
Grażka / 7 lipca 2017 o 14:20
ja w kuchni nigdy siedziec nie lubilam, ale wiadomo- w ciazy trzeba bardziej przywiazywac uwage do tego co ma sie na talerzu. dlatego tez wzielam sie za gotowanie, znalazlam fajne przepisy dla przyszlych mama -> ***pregna.com.pl/przepisy-kulinarne i  nawet polubilam gotowac :) 
Avatar
Gość / 7 lipca 2017 o 12:51
Ja jestem w szóstym miesiącu ciązy i przede wszystkim stawiam na zdrową żywność, unikam produktów o dużej zawartości chemii. Urozmaicam sobie posiłki w miarę możliwości i niczego sobie nie żałuję, dużo zamawiam z mężem z ekopiramidy produktów na bazie zdrowych składników i jem za dwoje.
Avatar
Gość / 5 lipca 2017 o 19:47
Przede wszystkim zdrowo i dla dwojga, a nie ZA DWÓCH :)) Przyszłym mamom polecam wiesiołka np. Gal w kapsułkach - pomaga zajść w ciążę :)
Zobacz wszystkie komentarze 4

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Tego dorobili się posłowie z Lubelskiego. Samochody, mieszkania, oszczędności i długi
galeria

Tego dorobili się posłowie z Lubelskiego. Samochody, mieszkania, oszczędności i długi 1 0

Milion złotych ma na koncie najbogatszy z lubelskich posłów. Inni mogą mu pozazdrościć, bo są nawet tacy, którzy nie zdołali odłożyć ani grosza, a zamiast oszczędności woleli mieć np. żaglówkę. Kto ma prawie pełnoletni samochód, a kto nie zbija kokosów na uprawie porzeczek? Prześwietlamy majątki posłów.

Świetna postawa pływaków AZS UMCS na MP w Łodzi

Świetna postawa pływaków AZS UMCS na MP w Łodzi 1 0

Drugie miejsce w klasyfikacji drużynowej i trzecie w medalowej. AZS UMCS może zaliczyć Główne Mistrzostwa Polski Seniorów i Młodzieżowców do udanych. Na dodatek Jan Świtkowski, Konrad Czerniak, a także Daniela Georges zapewnili sobie start na mistrzostwach Europy, które na początku sierpnia odbędą się w Glasgow

Czym są numery SWIFT i IBAN?

Czym są numery SWIFT i IBAN? 1 0

BIC i IBAN to standardy, dzięki którym przelewy międzynarodowe są dużo szybsze. Co powinieneś o nich wiedzieć?

Tak powstaje betonowa ekspresówka S17. Zdjęcia z odcinka do Garwolina
galeria

Tak powstaje betonowa ekspresówka S17. Zdjęcia z odcinka do Garwolina 13 0

Coraz więcej drogi widać na budowanym odcinku S17 od Garwolina do granicy z woj. lubelskim. Inwestor ocenia zaawansowanie prac na ok. 52 i 57 proc. odpowiednio na odcinkach Garwolin-Gończyce i Gończyce-granica województw.

Brat – Unia 0:3. Pozostałe wyniki chełmskiej klasy okręgowej

Brat – Unia 0:3. Pozostałe wyniki chełmskiej klasy okręgowej 1 3

CHEŁMSKA KLASA OKRĘGOWA Brat Cukrownik Siennica Nadolna bezradny w starciu z Unią Białopole. Start Krasnystaw wraca do gry

Pożar drewnianego domu. Znaleziono ciało kobiety

Pożar drewnianego domu. Znaleziono ciało kobiety 1 0

Policjanci ustalają okoliczności tragicznego pożaru, do jakiego doszło w niedzielę około godz. 3.30 w miejscowości Kaliłów (pow. bialski).

Zbierali plastikowe butelki, dostali drzewko do posadzenia przy szkole
galeria

Zbierali plastikowe butelki, dostali drzewko do posadzenia przy szkole 2 0

To jeszcze nie finał, ale uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Karmanowicach mogą poczuć się zwycięzcami. Zebrali tyle plastikowych butelek, że w całej ich gminie zrobiło się czysto. Postawę szkolnej społeczności docenili organizatorzy akcji „Drzewko za butelkę”.

Olimpia – Huragan 0:2. Grała bialska klasa okręgowa

Olimpia – Huragan 0:2. Grała bialska klasa okręgowa 0 0

BIALSKOPODLASKA KLASA OKRĘGOWA Kujawiak Stanin, LZS Dobryń i Bizon Jeleniec nie składają broni w walce o utrzymanie. Tylko Niwa Łomazy zdecydowanie odstaje

Prawo użytkowania wieczystego zniknie na wieki. Skorzystać może nawet 1,5 mln Polaków
film

Prawo użytkowania wieczystego zniknie na wieki. Skorzystać może nawet 1,5 mln Polaków 12 10

Nawet 1,5 mln Polaków może się stać właścicielami nieruchomości, na których stoją ich domy i bloki. Rząd chce zlikwidować prawo użytkowania wieczystego i zastąpić je prawem własności. Za przekształcenie trzeba będzie zapłacić. Zmiany obejmą także grunty komercyjne, o ile zgodzi się na to Komisja Europejska.

Lublin: Rowerzysta potrącony na ul. Jana Pawła II, wypadek na rondzie Mohyły

Lublin: Rowerzysta potrącony na ul. Jana Pawła II, wypadek na rondzie Mohyły 5 14

Rowerzysta został przewieziony do szpitala po potrąceniu na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II z Nadbystrzycką w Lublinie.

Elektryczna rewolucja w Baranowie

Elektryczna rewolucja w Baranowie 8 2

Koniec z „drutami” wiszącymi nad dachami domów. Jeszcze w tym roku prąd do domów przy pięciu ulicach w Baranowie dostarczą przewody wkopane w ziemię. Do końca sierpnia przebudowane zostaną w ten sposób ponad dwa kilometry sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia.

Rodzice niepełnosprawnych: "Zawieszamy protest po 40 dniach walki, pogardy i upokorzeń ze strony rządu"
film

Rodzice niepełnosprawnych: "Zawieszamy protest po 40 dniach walki, pogardy i upokorzeń ze strony rządu" 0 19

Rodzice i opiekunowie niepełnosprawnych zawiesili protest po 40 dniach i wraz ze swoimi dziećmi opuścili budynek Sejmu.

Pogoda na poniedziałek i kolejne dni. Będzie gorąco
film

Pogoda na poniedziałek i kolejne dni. Będzie gorąco 6 0

Sprawdź prognozę pogody na poniedziałek 28 maja i następne dni dla woj. lubelskiego.

Prezydent i starosta dostaną po kieszeni. Ile stracą samorządowcy z pow. puławskiego?

Prezydent i starosta dostaną po kieszeni. Ile stracą samorządowcy z pow. puławskiego? 5 11

Od lipca spadnie wynagrodzenie prezydenta Puław oraz jego zastępców. Mniej zarobi także starosta puławski, wicestarosta, członkowie zarządu powiatu, burmistrzowie Nałęczowa i Kazimierza Dolnego, wójtowie wszystkich gmin oraz ich zastępcy.

Rzeszów Rockets – Tytani Lublin 10:29. Rozkręcali się powoli

Rzeszów Rockets – Tytani Lublin 10:29. Rozkręcali się powoli 0 1

II liga futbolu amerykańskiego Tytani Lublin pokonali Rzeszów Rockets i z dużą przewagą liderują rozgrywkom

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium
Uwaga czytelniku!
Nie teraz Przeczytaj i wyraź zgodę

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.