czwartek, 8 grudnia 2016 r.

Dom

Jak korzystać z odpisów

Dodano: 9 września 2003, 16:47

d Z ulgi remontowej korzysta wielu Polaków, nawet tych najmniej zamożnych. Zapowiedź jej likwidacji wywołała niezadowolenie.
W perspektywie likwidacja ulgi oznacza po prostu wzrost kosztów modernizacji mieszkań. Na szczęście jeszcze w tym roku, a nawet w ciągu najbliższych dwóch lat (jeżeli zadbamy o to w 2003 r.) możemy z ulgi skorzystać.
Kto może odliczać
Z ulgi remontowej może skorzystać każdy, kto poniesie wydatki na modernizację, remont do-mu lub mieszkania, pod warunkiem, że posiada tzw. tytuł prawny do odnawianego mieszkania:
* akt własności,
* decyzję o przydziale lokalu kwaterunkowego, spółdzielczego lub zakładowego
* umowę użyczenia, umowę najmu, dzierżawy
* dowód potwierdzający nabycie domu lub mieszkania (kupno, spadek, darowizna).
Oprócz wydatków związanych z remontami użytkowanych lokali, członkowie wspólnot i spół-dzielni mieszkaniowych mogą odliczać wydatki ponoszone na remont części wspólnych budynku, czyli wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy. Oznacza to, że mają do dyspozycji wyższy limit odliczeń, taki jak dla domu (oczywiście w ramach jednego limitu).
Wyższe limity
W 2003 r. od podatku można odliczyć 19 proc,. wydatków remontowych. Ulga remontowa jest ulgą trzyletnią i obowiązywać będzie w latach 2003-2005. W okresie tym można więc za remont domu odliczyć maksymalnie 5 tys. 670 zł, a za remont mieszkania - 4 tys. 725 zł. Aby móc odli-czyć od podatku te maksymalne kwoty, trzeba wydać na remont domu 29 tys. 842 zł 10 gr., a na remont mieszkania - 24 tys. 868 zł 42 gr. Kto poniesie niższe wydatki (chcąc skorzystać z ulgi, trzeba w 2003 r. trzeba wydać na remont co najmniej 567 zł), odliczy po prostu mniej.
Limit ulgi można zwiększyć przeprowadzając remont instalacji i urządzeń gazowych w domu lub mieszkaniu. Wzrośnie on o dodatkowe 945 zł. Co odpowiada wydatkom w kwocie 4973 zł 68 gr.
Jakie dokumenty
Odliczane od podatku wydatki na remont musz być udokumentowane fakturami wystawionymi przez płatników towarów i usług VAT, niekorzystających ze zwolnienia z tego podatku. Na faktu-rze powinno się znajdować nazwisko i imię osoby korzystającej z ulgi podatkowej. Jeżeli małżeń-stwo rozlicza się razem, wystarczy nazwisko jednego z małżonków. Za dowód wpłaty na wyod-rębniony fundusz remontowy może służyć książeczka opłat za mieszkanie, a także wykaz po-szczególnych składników opłat wystawianych przez administrację lub zarządcę budynku
Wszystkie faktury, dowody wpłaty musimy przechowywać przez 5 lat, licząc do końca roku, za który złożyliśmy zeznanie podatkowe. (elle)

Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO